beantwoord

Aansluiting

• 3 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 194 Bekeken

De sprinter en Intercity richting Rotterdam treffen elkaar op HS. Je kunt in principe verstappen op de Intercity, maar dat lukt niet altijd (op 30sec na soms).
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 3 augustus 2017, 07:16

Bena, het is helaas zo dat treinen niet meer op elkaar wachten om de dienstregeling op gang te houden. Het feit dat er geen aansluiting is staat los van de communicatie. Daarbij is het reistijdsverschil tussen IC en SP ook niet zo super groot.
De aansluiting bij de Hoekse Lijn wordt ook zeker wel gehaald omdat daar ongeveer elke 10 minuten een bus gaat.
Bekijk origineel

8 reacties

Kunnen ze machinisten niet beter met elkaar communiceren om dit te voorkomen? Bij 5+ vertraging snap ik dat ze niet op elkaar kunnen wachten, maar als je halverwege bent op het perron om over te stappen is dat wel vervelend, voora met overige aansluiting (Hoekse Lijn).
Reputatie 5
Badge
Bena, het is helaas zo dat treinen niet meer op elkaar wachten om de dienstregeling op gang te houden. Het feit dat er geen aansluiting is staat los van de communicatie. Daarbij is het reistijdsverschil tussen IC en SP ook niet zo super groot.
De aansluiting bij de Hoekse Lijn wordt ook zeker wel gehaald omdat daar ongeveer elke 10 minuten een bus gaat.
Beddankt voor je reactie. Dat snap ik! Echter zul je ook begrijpen dat het lullig is wanneer je uitstapt om over te stappen en dat je bijna al instapt, en dat de trein dan toch wegrijdt (letterlijk 3 sec). De Hoekse lijn is er nog niet en mijn bus gaat om het half uur. Ideaal zijn de snelbussen niet qua haltes helaas. Hopelijk wordt daar nog iets aan gedaan, gezien de Hoekse Lijn in feb 2018 waarschijnlijk klaar is i.p.v. sept 2017. Fijne dag!
Reputatie 7
Het is eigenlijk wel een overstap, dus de collega uit de intercity zou het even in de gaten moeten houden. Probleem van HS is dat het grote gebouw er tussen staat en je andere trein snel mist. Als het echt seconden werk is met een officiële overstap, vind ik dat een conducteur eigenlijk toch even moet wachten (als hij het ziet)
Mee eens! Het is op hetzelfde perron en er wordt omgeroepen dat je kunt overstappen op de Intercity. Niet de eerste keer dat het gebeurd, maar het aangeven voor verbetering kan geen kwaad 😉
Reputatie 7
Zoals al gezegd de gebouwen op het middenperron bemoeilijken het voor de conducteur. En eigenlijk zijn er niet zo gek veel overstappers. De meeste blijven zitten, vanwege de korte tijdwinst (sprinter doet er maar net iets langer over naar Rotterdam)
Reputatie 7
Badge +3
De gebouwen op het middenperron bemoeilijken het ook voor de reizigers om vanuit de sprinter te zien of de IC er nog staat, natuurlijk afhankelijk van waar je zit in de trein.

En ik denk dat er andersom meer overstappers zijn, dus van IC naar sprinter. Dat zijn dan reizigers voor Moerwijk en Rijswijk. Voor Delft Zuid kun je beter op Delft overstappen, is 4 minuten op zelfde perron.
Ook die overstap is niet altijd te halen.

Ik kan me er trouwens altijd een beetje druk over maken wanneer in de IC van bv 7.43 wordt omgeroepen dat er overgestapt kan worden op de sprinter naar Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid van 7.59. Ja, dat kan maar dat betekent wel een kwartier wachten, de sprinter van 7.43 gaat van spoor 1 dus die haal je niet. Voor Moerwijk en Rijswijk moet je wel overstappen op HS en wachten, maar wanneer je naar Delft Zuid gaat kun je beter in de IC blijven zitten tot Delft, dan haal je daar de sprinter die om 7.43 vertrokken is van HS en en 7.54 in Delft is.
Heleaas gebeurd op regelmatige basis en lees je het steeds vaker terug in verschillende topics dat aansluitingen verloren gaan door letterlijk soms secondes. Wat mij eigenlijk verbaasd is het feit dat het persooneel in veel situaties wel degelijk een aansluitende trein kunnen zien aankomen rijden, maar dan gewoon fluiten en de deuren dicht gooien voor de reizigers die net willen overstappen. Op het traject tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport reis ik bijna dagelijks met de 2200/2400, (Soms overstappen op de 700/1800 op Leiden Centraal) en ik zie het vaak gebeuren op Leiden en Den Haag HS dat men gewoon niet wacht op de aansluitende trein die misschien +1 minuut vertraging heeft.

Wij hebben een fantastisch spoorwegennet met hoge frequenties en dichtheid, maar het zou mooier zijn als dit soort onaangename situaties serieus word genomen en in de toekomst met meer garantie kan. Want een overstap missen overdag? Kan gebeuren, kwartier later vertrekt de volgende. Maar 's morgens vroeg, 's avonds laat of een overstap missen die eens per (half-)uur gaat (Bijvoorbeeld de Zeeuwselijn 2200) lopen de reistijden aardig op als je een overstap mist.

Reageer