beantwoord

Aansluiting Amersfoort - Woerden en vice versa

• 29 juni 2020
  • 7 reacties
  • 132 Bekeken

Om 9.40 u van Amersfoort naar Woerden. Op papier mooie aansluiting op IC naar Leiden. Ook gewoon als reisoptie in de planner.
In de praktijk gaat het heel vaak mis, beide kanten op, zonder dat het wordt  gemeld of dat er excuses worden gemaakt. Nu vertraging én IC Leiden op ander spoor.

Kunnen jullie iets doen aan de info? Nog liever: die aansluiting meer prioriteit geven? Bijv. niet een vertraagde stoptrein voor laten gaan of het spoor wijzigen?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Edwin 29 juni 2020, 10:35

Een spoorwijziging wordt niet door ons geregeld, maar dat is een beslissing van de treindienstleider, evenals het voor laten gaan van een andere trein.

Spoorwijziging gebeurt veelal omdat het spoor waarop de betreffende trein moet binnenkomen, nog bezet is. In het geval van een trein vanuit de richting Woerden, wordt dan geregeld gekozen voor spoor 20.

Bekijk origineel

7 reacties

Normaliter hanteert de Reisplanner een minimum van 3 minuten

Nee, voor cross-platformaansluitingen (met recht oversteken) geldt een minimum van twee minuten.

Yes, dat vermoeden had ik inderdaad al! ;)

bij de vertrektijd die je noemt van 9:40 uur zie ik langere overstap van 15 minuten

Ja, bij vandaag, omdat de trein met een minuut vertraging aankwam en de aansluitende trein een ander vertrekspoor had, waardoor de overstap verviel. Plan bijvoorbeeld de reis voor morgen en je ziet ook bij een vertrektijd van 9.40 uur een korte overstap.

Ah, hoe dan ook, 9:40 uur of 9:10 uur, die met de korte overstap is het probleem begrijp ik. Hierboven is inderdaad al uitgelegd hoe dit zo komt en dat dit soms dus helaas niet te voorkomen is. De impact probeert ieder op zijn beurt te minimaliseren, altijd met de reizigers op 1, 2 en 3 in het achterhoofd. 

Badge +3

Normaliter hanteert de Reisplanner een minimum van 3 minuten

Nee, voor cross-platformaansluitingen (met recht oversteken) geldt een minimum van twee minuten.

bij de vertrektijd die je noemt van 9:40 uur zie ik langere overstap van 15 minuten

Ja, bij vandaag, omdat de trein met een minuut vertraging aankwam en de aansluitende trein een ander vertrekspoor had, waardoor de overstap verviel. Plan bijvoorbeeld de reis voor morgen en je ziet ook bij een vertrektijd van 9.40 uur een korte overstap.

De reisoptie met de IC Leiden vertrekt om 9:10 uur in plaats van 9:40 uur. Hierbij zie ik ook ontzettend korte overstap van 2 minuten. Normaliter hanteert de Reisplanner een minimum van 3 minuten, maar deze overstap is op hetzelfde perron, dus begrijpelijk. Ik snap dat het dan frustrerend werkt als er vertraging is (omdat je die niet kan veroorloven op 2 minuten) of een spoorwissel, waarbij de overstap langer gaat duren. Dat is van tevoren helaas niet te voorspellen, want de reden dat er een spoorwissel is geweest, is niet altijd aanwezig en vertraging is soms ook niet te voorkomen. Vervelend, dat zeker. Maar bij de vertrektijd die je noemt van 9:40 uur zie ik langere overstap van 15 minuten. Klopt het dat 9:10 uur het probleem is, in plaats van 9:40 uur?

Natuurlijk zijn er allerlei redenen voor, maar feit blijft dat de aansluiting die in de planner staat m.i. te vaak niet wordt waargemaakt met vertraging en te laat komen van dien. En dat daar door de treinleiding geen woord aan wordt gewijd. Net alsof de aansluiting toch niet echt bestaat!

Toen ik een reistijd van 24 minuten in de nieuwe dienstregeling zag staan dacht ik al ‘Bijna te mooi om waar te zijn!’... 

Badge

Elke reizigerstrein heeft evenveel prioriteit. Dus als de Sprinter klaar is voor vertrek, en de IC nog niet, dan gaat de eerste voor. Anders vertrekt er op den duur geen trein meer op tijd.

Spoorwijzigingen worden bepaald door de treindienstleider, hij/zij heeft zicht op al het treinverkeer, en bepaald wat het meest gunstige is qua treinafhandeling.

@Deventer 

Dit klopt niet helemaal, zo en zo hebben internationale treinen een streepje voor op de nationaal rijdende treinen.  Daarnaast is er bij vertraagde treinen een afhandelingsprotocol waar de treindienstleider zich aan moet houden, deze verschilt per trein en per station.  Je kunt dus niet stellen dat de trein welke eerder vertrekgereed is eerder vertrekt, daarbij heeft de treindienstleider helemaal geen zicht op het vertrek gereed zijn van een trein. De treindienstleider kijkt puur op zijn schermen naar vertrektijden en vertragingen van treinen en grijpt pas in als er problemen ontstaan, grotendeels wordt de treinenloop bepaalt door de computer die gewoon het vooraf ingeladen programma afgaat.

Reputatie 7
Badge

Een spoorwijziging wordt niet door ons geregeld, maar dat is een beslissing van de treindienstleider, evenals het voor laten gaan van een andere trein.

Spoorwijziging gebeurt veelal omdat het spoor waarop de betreffende trein moet binnenkomen, nog bezet is. In het geval van een trein vanuit de richting Woerden, wordt dan geregeld gekozen voor spoor 20.

Elke reizigerstrein heeft evenveel prioriteit. Dus als de Sprinter klaar is voor vertrek, en de IC nog niet, dan gaat de eerste voor. Anders vertrekt er op den duur geen trein meer op tijd.

Spoorwijzigingen worden bepaald door de treindienstleider, hij/zij heeft zicht op al het treinverkeer, en bepaald wat het meest gunstige is qua treinafhandeling.

Reageer