beantwoord

Aansluiting Breda in traject Den Haag - Eindhoven

Heeft de NS beleid dat de Intercity's op het traject Den Haag - Eindhoven op elkaar wachten in Breda? Vanochtend arriveerde de Intercity Direct 3 minuten te laat in Breda en we konden met z'n allen de deuren van de Intercity naar Eindhoven zien dichtgaan. En de conductrice heeft niet eens de moed om om te roepen dat die aansluiting mislukt is. Ze noemt alleen de overstapmogelijkheden op de resterende treinen alsof haar neus bloed.
icon

Beste antwoord door Slidestops 21 maart 2017, 07:57

Er is geen beleid om te wachten op elkaar. Dit wordt namelijk niet door ons beslist, maar door de verkeersleiding van ProRail. Een conducteur mag in principe geen aansluiting overnemen zonder toestemming van die treindienstleider.

Verder is het ook de bedoeling dat de volgende overstapmogelijkheden worden genoemd en er hoeft niet te worden benoemd dat je een aansluiting niet haalt. Wel dient de vertragingtijd medegedeeld te worden als deze 3 minuten of meer bedraagt, bij overstapstations.
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Er is geen beleid om te wachten op elkaar. Dit wordt namelijk niet door ons beslist, maar door de verkeersleiding van ProRail. Een conducteur mag in principe geen aansluiting overnemen zonder toestemming van die treindienstleider.

Verder is het ook de bedoeling dat de volgende overstapmogelijkheden worden genoemd en er hoeft niet te worden benoemd dat je een aansluiting niet haalt. Wel dient de vertragingtijd medegedeeld te worden als deze 3 minuten of meer bedraagt, bij overstapstations.
Reputatie 6
Badge
Dit overkomt reizigers vanuit Rosmalen voor de richting Tilburg Universiteit/Breda Prinsenbeek dagelijks. Daar heb je een 0 minuten cross platform overstap op Den Bosch die je alleen in een zeldzaam geval kunt halen.
Er is voor deze specifieke verbinding wel degelijk een gegarandeerde overstap tot een vertraging van 4 minuten. Als de trein op de brug over het Hollands Diep 4 minuten vertraging heeft, zou de IC richting Eindhoven nog moeten blijven wachten. Echter vereist dit actief ingrijpen van de treindienstleider van ProRail omdat het sein van die aansluitende Intercity dan op rood (Stop) moet blijven staan tot de IC uit Den Haag binnen is.
Als de vertraging inderdaad drie minuten was, dan had de aansluiting overgenomen moeten worden. Wellicht dat dit even aan de aandacht van de treindienstleider ontsnapt is (het blijven toch mensen ;-)).

Gelukkig bestaat deze situatie nog tot 2 april. Vanaf dan is er weer een doorgaande trein van Den Haag naar Eindhoven en hoeft er dus niet meer op Breda overgestapt te worden.
Beste Julian, wordt je bericht over de wijziging per 2 april ergens bevestigd?
Kijk maar in de reisplanner 😉
Reputatie 6
Badge
In de reisplanner is dit te zien, Jason. Als je een reis vanaf die datum ingeeft.
Reputatie 7
Badge +3
Dit overkomt reizigers vanuit Rosmalen voor de richting Tilburg Universiteit/Breda Prinsenbeek dagelijks. Daar heb je een 0 minuten cross platform overstap op Den Bosch die je alleen in een zeldzaam geval kunt halen.
Dat is toch wat anders omdat die aansluiting officieel ook helemaal niet bestaat.
Reputatie 7
Badge +3
In de reisplanner is dit te zien, Jason. Als je een reis vanaf die datum ingeeft.
Het is wel per 3 april en niet per 2 april.
Ik zie dat eigenlijk alles al genoemd is in dit topic! En inderdaad, per 3 april zal dit wijzigen 🙂
Ik ben blij als het 3 april is! 🙂 Al was het maar omdat je dan niet meer de reizigers uit 9 bakken HSL-IC in 3 of 4 bakken ICM hoeft te proppen in Breda, die dan al vol zit met mensen die te Breda zijn ingestapt. Want dat werkt ook niet echt ;)

Wel jammer dat ik dan straks te Breda de meest gehoorde quote moet missen: "Hij staat er nog!" :8
Haha.. daar ga je vast snel aan wennen 😉
Reputatie 6
Badge
Ho eens even, jullie vergeten steeds dat deze trein over de extreem storingsgevoelige HSL zal blijven rijden. We zullen zien hoeveel voordeel het zal hebben met de oude route die vrijwel nooit uitviel.
Haha.. daar ga je vast snel aan wennen ;)
Ja, dat gaat niet vervelend zijn! Ik ga straks hier alle NS-modjes nog missen! :(
Ho eens even, jullie vergeten steeds dat deze trein over de extreem storingsgevoelige HSL zal blijven rijden. We zullen zien hoeveel voordeel het zal hebben met de oude route die vrijwel nooit uitviel.
Dan is je vertraging 5 tot 10 minuten. Misschien een kwartier. Dat is nog altijd minder dan een half uur doordat je nu je aansluiting mist. Dat is +30! (en GTBV, dat wel 😉 )
Reputatie 7
Badge +3
Overigens vervallen per 3 april de IC's Breda-Dordrecht en verder naar Lelystad.
Alleen de pendel-IC rijdt dan nog eens per uur.
Reputatie 6
Badge
Overigens vervallen per 3 april de IC's Breda-Dordrecht en verder naar Lelystad.
Alleen de pendel-IC rijdt dan nog eens per uur.

Nog maar 3x per uur van Dordrecht naar Breda en verder, prachtig. Bovendien 15 minuten overstaptijd op Breda. Wat komt er hierna: 3x per uur van Dordrecht naar Rotterdam?

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat de reizigersaantallen voor Dordrecht niet aanzienlijk dalen?! Of doen ze dat wel maar spreekt niemand erover?
Reputatie 7
Badge +3

Nog maar 3x per uur van Dordrecht naar Breda en verder, prachtig. Bovendien 15 minuten overstaptijd op Breda. Wat komt er hierna: 3x per uur van Dordrecht naar Rotterdam?

Als je kijkt naar het aantal reizigers is 2x per uur een DDZ tussen Breda en Dordrecht al ruimschoots voldoende vrees ik.

Dat de reizigersaantallen in Dordrecht niet dalen is niet zo vreemd. Het leeuwendeel van de reizigers daar gaat richting Rotterdam en daar blijven gewoon 4 IC's en 4 sprinters per uur rijden. De rest van de reizigers van/naar Dordrecht gaan vooral richting Gorinchem en in mindere mate naar Breda en Roosendaal.
Reputatie 6
Badge
Dan wil ik graag eens weten wat jouw bron is voor die aantallen reizigers per traject, want je kunt dat argument wel blijven gebruiken tot Sint Juttemis.
Reputatie 7
Badge +3
Als het niet zo is horen we na 3 april wel de massale klachten over overvolle treinen tussen Breda en Dordrecht. Maar ik denk dus van niet.
Reputatie 6
Badge
Dat gebeurt niet omdat inderdaad vrijwel iedereen naar Rotterdam gaat. Maar om die mensen die toch verder dan Breda te moeten op te schepen met een traag sprintertje en Intercity die er net zo lang over doet als de trein vanuit Rotterdam is niet redelijk en je kan de verbinding dan beter helemaal schrappen.

Maar jij hebt dus geen bron voor je uitspraken en beroept je puur op je eigen mening. Anders liet je wel even zien waar jij je reizigersaantallen vandaan haalt.
Reputatie 7
Badge +3
Die pendel IC rijdt ook alleen maar omdat Mw Dijksma die betaalt. NS gaat die gezien de reizigersaantallen echt niet op eigen kosten rijden.

Klagen nu heeft niet zoveel zin. Dat had de regio moeten doen toen werd besloten de HSL te bouwen. Het probleem met HSL-verbindingen is overal in de wereld dat de langeafstandsreizigers er beter van worden maar dat reizigers in het regionale vervoer soms uit de boot vallen. Veel Franse en Duitse provinciesteden zijn ook hun langeafstandstreinen kwijtgeraakt met de komst van de TGV en de ICE.

Overigens had je destijds hetzelfde probleem bij de invoering van het intercity-net in Nederland. Stations als Geldrop, Heeze, Beilen, Haren, Oisterwijk, Rijssen, Rotterdam Noord en Gilze-Rijen zijn toen ook hun langeafstandsverbindingen kwijtgeraakt.
Reputatie 7
Die extra ingelegde 2400 naar Breda nu, zit amper vol. Ik heb daar nog nooit meer als voor 1 bak aan mensen in zien zitten. De stopper zie ik ook nooit vol zitten..
Reputatie 6
Badge
Ja, maar de IC's en Sprinters richting Rotterdam/Den Haag zie ik vaak genoeg vol zitten. Schrap die extra IC naar Breda gewoon of verleng hem naar Rotterdam zodat je meer reizigers krijgt.
Reputatie 7
Dordrecht richting Rotterdam gaat prima, genoeg capaciteit nu hoor;)
Reputatie 6
Badge
Oja, ik vergat de IC Vlissingen en IC international. Tja, daar kijk je makkelijk overheen he 😛
Reputatie 6
Ik reis regelmatig naar Dordrecht. De Sprinter zit doordeweeks overdag redelijk vol (afhankelijk van tijdstip) met eigenlijk alleen maar studenten. Op overige tijden en in vakanties is het heerlijk rustig. Ik hoorde van een paar forenzen die voorheen in Prinsenbeek instapten naar Rotterdam en verder (er was een doorgaande verbinding) , dat die nu op het hoofdstation van Breda in de IC instappen óf toch met de auto gaan - ze willen geen risico lopen op missen van aansluiting in Dordrecht. Dat zullen vast meer mensen doen. Dat scheelt dus al reizigers in de spits in deze sprinter. Ik vraag me alleen af waar de echte Sprinter is gebleven, nu rijdt er al maanden zo'n enorme, logge DDZ. De Dijksma-IC (en nu nog even de IC naar Lelystad) is tot Dordrecht bijna leeg. Relaxed reizen hoor. Alleen jammer van de ellendige aansluiting op de IC van en naar Roosendaal. Momenteel 25-27 minuten, afhankelijk van hoe snel de trein rijdt. Doe daar iets aan in de volgende dienstregeling! Maximaal 15 minuten zou de norm moeten zijn.

Reageer