beantwoord

Aansluiting Den Bosch

  • 19 januari 2017
  • 5 reacties
  • 159 Bekeken

Waarom moet de intercity vanuit Eindhoven altijd voor Den Bosch wachten tot de intercity vanuit Tilburg naar Oss voorbij gaat en blijft deze dan niet wachten? Ik mist vrijwel elke dag de aansluiting op het traject van Eindhoven naar Nijmegen hierdoor. Kan de intercity naar Nijmegen niet 1 minuut wachten aangezien de trein naar Alkmaar door hem te laat binnen komt (wachten voor een roos sein). Heel frustrerend dit..
icon

Beste antwoord door Nick8 19 januari 2017, 20:15

De intercity naar Zwolle is zeer krap gepland op het deel Oss-Arnhem. Indien hij te laat is, dan loopt het al vast bij Ravenstein, waar een enkelsporige brug is en de intercity's kruisen elkaar niet te ver na die brug (vlak voor Wijchen).
Daarnaast is de ruimte op het spoor tussen Wijchen en Arnhem Centraal zeer krap, doordat het veel te druk is. In Wijchen moet de sprinter naar Zutphen vrijwel direct na doorkomst van de intercity vertrekken. Als die intercity dus vertraagd is, dan raakt die sprinter dus weer vertraagd. De vertraagde intercity naar Zwolle zal vervolgens bij Nijmegen ook weer de intercity Nijmegen -> Schiphol vertragen en die vertraagde sprinter naar Zutphen zal vervolgens weer de intercity Nijmegen -> Den Helder vertragen. Zo krap is het allemaal op dat baanvak.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat de IC Tilburg-Oss vaak 2 of 3 minuten te laat is. Vervolgens komt (zoals je zelf al aangeeft) de IC uit Eindhoven daardoor ook te laat aan in Den Bosch en dan is de IC Tilburg-Oss daar dus al weer weg.

Er is op dit forum al voor ingang van de nieuwe dienstregeling gewaarschuwd dat deze aansluiting v.v. in de praktijk niet ging werken en dat blijkt inmiddels ook.
Reputatie 2
De intercity naar Zwolle is zeer krap gepland op het deel Oss-Arnhem. Indien hij te laat is, dan loopt het al vast bij Ravenstein, waar een enkelsporige brug is en de intercity's kruisen elkaar niet te ver na die brug (vlak voor Wijchen).
Daarnaast is de ruimte op het spoor tussen Wijchen en Arnhem Centraal zeer krap, doordat het veel te druk is. In Wijchen moet de sprinter naar Zutphen vrijwel direct na doorkomst van de intercity vertrekken. Als die intercity dus vertraagd is, dan raakt die sprinter dus weer vertraagd. De vertraagde intercity naar Zwolle zal vervolgens bij Nijmegen ook weer de intercity Nijmegen -> Schiphol vertragen en die vertraagde sprinter naar Zutphen zal vervolgens weer de intercity Nijmegen -> Den Helder vertragen. Zo krap is het allemaal op dat baanvak.
Reputatie 2
De intercity naar Zwolle is zeer krap gepland op het deel Oss-Arnhem. Indien hij te laat is, dan loopt het al vast bij Ravenstein, waar een enkelsporige brug is en de intercity's kruisen elkaar niet te ver na die brug (vlak voor Wijchen).
Daarnaast is de ruimte op het spoor tussen Wijchen en Arnhem Centraal zeer krap, doordat het veel te druk is. In Wijchen moet de sprinter naar Zutphen vrijwel direct na doorkomst van de intercity vertrekken. Als die intercity dus vertraagd is, dan raakt die sprinter dus weer vertraagd. De vertraagde intercity naar Zwolle zal vervolgens bij Nijmegen ook weer de intercity Nijmegen -> Schiphol vertragen en die vertraagde sprinter naar Zutphen zal vervolgens weer de intercity Nijmegen -> Den Helder vertragen. Zo krap is het allemaal op dat baanvak.

Wat hier beschreven wordt staat ook wel bekend als het sneeuwbaleffect.
Bedankt voor jullie berichten. Ik vermoedde al zoiets natuurlijk, zeker na het toevoegen van meerdere stoptreinen tussen Nijmegen en Wijchen. Dat enkele spoor bij Ravenstein is natuurlijk een flinke bottleneck, maar je zou verwachten dat er in de modellen wel rekening gehouden wordt met 2 minuten speling bijvoorbeeld. Er wordt altijd gedaan (zeker in de app) alsof een paar minuten vertraging weg gereden kan worden, maar mijn ervaring is juist dat het vrijwel altijd meer wordt. Zeker bij dit soort kruisingen, zoals Tilburg - Oss en Eindhoven - Utrecht. Dan zou je zeggen dat de modellen ook hier rekening mee houden. Hoe dan ook, er zal wel iets aan gedaan moeten worden bij de volgende aanpassing van de dienstregeling want hier heeft niemand iets aan..
We monitoren deze trajecten expliciet en als er bij het volgende wijzigingsmoment zaken kunnen worden aangepast laten we dat niet na. De vraag is echter of dit kan en daar heb ik geen zicht op. De treinenloop in Nederland is een ingewikkelde puzzel en kleine verschuivingen kunnen grote gevolgen hebben. Ik noteer jouw bevindingen over dit traject zodat het kan worden meegenomen in de evaluaties.

Reageer