beantwoord

Aansluiting in geldermalsen tussen NS sprinter Den Haag centraal en RNet Dordrecht

Vaak is de trein van den haag centraal te laat in Zatbommel (vaak een minuut). Dit lijkt echter niet veel, maar met een overstaptijd van maar 2 minuten op de RNet trein naar Dordrecht in Geldermalsen, is dit vrij cruciaal. Waarom is dit niet aangepast in de vernieuwde dienstregeling?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 januari 2019, 17:02

Bedankt voor de verduidelijking, de uiteindelijke conclusie van Tamzin was dus correct. In mijn vorige bericht heb ik de situatie voor die trein toegelicht. De vertragingen die je ervaart zijn helaas de gevolgen van een combinatie van factoren, die op dit moment nog niet allemaal verholpen kunnen worden. Er zijn echter al langlopende plannen van ProRail om de infrastructuur bij Geldermalsen significant te verbeteren. Het uitvoeren hiervan zou volgens de huidige planning dit jaar moeten beginnen. Ik verwacht dat deze vernieuwde infrastructuur ook een effect zal hebben op de dienstregeling van jouw traject.

Bekijk origineel

20 reacties

Goedemorgen Mario Blom en welkom bij de NS Community!

Ik snap even niet welke reis je maakt, want dit is in wezen geen logische route voor de stations waartussen jij zou reizen. Je geeft aan dat je vanaf Den Haag Centraal eerst naar Zaltbommel of Geldermalsen reist en vandaar dan terug naar Dordrecht met de R-Net trein. Klopt dit?

Op het moment dat je van Den Haag naar Dordrecht wil gaan, kun je veel beter gewoon rechtstreeks reizen via Rotterdam.
Reputatie 6
Badge
Hoi Stijn, de serie 6900 rijdt rechtstreeks als sprinter van Den Haag naar Den Bosch via Utrecht en Geldermalsen.
Reputatie 7
Badge +4
Er is wel degelijk een stoptrein van Den Haag naar Zaltbommel.
Ik zie het inderdaad, excuus! Ik heb mijn bericht even aangepast. Overigens zou deze trein alsnog niet gebruikt worden wanneer er een reis gepland wordt vanaf Den Haag naar Dordrecht. 🙂
Reputatie 6
Badge
Stijn NS schreef:

Ik zie het inderdaad, excuus! Ik heb mijn bericht even aangepast. Overigens zou deze trein alsnog niet gebruikt worden wanneer er een reis gepland wordt vanaf Den Haag naar Dordrecht. :)

Helemaal gelijk in, maar van Utrecht naar Leerdam zou je die aansluiting wel willen hebben 😉
Dat is waar inderdaad. Laat ik dan maar aannemen dat het gaat om een reis vanuit de richting Utrecht naar Dordrecht, met een overstap vanaf serie 6900 in Geldermalsen naar de R-Net trein richting Dordrecht. In dat geval is er inderdaad een overstap vanaf de Sprinter die oorspronkelijk uit Den Haag komt. Mogelijk dat Mario Blom dit dan ook bedoelde.

In dat geval kan ik eigenlijk enkel een geplande overstap terugvinden van 3 minuten, op hetzelfde perron. De minimumnorm voor een overstap op hetzelfde perron is 2 minuten, dus vanuit de dienstregeling zie ik niet wat er anders gepland had moeten worden. Uiteraard kan vertraging daar verandering in maken, maar dat is geldig voor alle trajecten en overstappen in Nederland en helaas is dat niet iets waar je de Dienstregeling op kunt aanpassen.
Oh nee toch niet. Een geplande reis vanaf Utrecht naar een station op het traject van de R-Net trein tussen Dordrecht en Geldermalsen maakt gebruikt van treinserie 6000 tot aan Geldermalsen. Dat levert die overstap van 3 minuten.

@Mario Blom Kun je aangeven welke reis jij maakt, want ik kan geen reis in de reisplanner reproduceren waarbij gebruik gemaakt wordt van de 6900 vanuit Den Haag en een overstap in Geldermalsen van 2 minuten.
Reputatie 6
Badge
Die vertraging waar Mario het over heeft, wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een snelheidsbeperking tussen Culemborg en Geldermalsen. We mogen daar vanwege verzakking van het spoor sinds oktober vorig jaar nog maar 100 km/u rijden en er is sprake van dat zelfs die snelheid nog te hoog is en teruggebracht gaat worden naar 80.

Zo gauw als Prorail daar de baan weer op orde brengt, zal het met die vertraging ook wel afgelopen zijn.
Reputatie 6
Badge
Laat mijn vorige bericht maar zitten, die sprinter van Mario komt van de andere kant af en heeft daar dus geen last van die TSB.....
Reputatie 7
Badge +2
@Stijn NS
Vermoedelijk gaat het om de aansluiting van Den Bosch naar Leerdam die erg krap is. Van Utrecht naar Leerdam is het sneller met de bus.
Ik heb met Edwin ook al wat gebrainstormd en dat is inderdaad ook de enige conclusie die wij kunnen trekken. Dat is dan echter wel enigszins tegenstrijdig met hoe Mario Blom het heeft aangegeven, dus ik wacht het liefst op een verduidelijking van hem zelf. ^^
Reputatie 7
Badge +2
@Stijn NS
Mario heeft het over de overstap vanuit de sprinter naar Den Haag op de trein naar Dordrecht en dat suggereert dat het om de verbinding vanaf Den Bosch richting Leerdam gaat. Daarnaast is dat de meest problematische aansluiting in Geldermalsen terwijl het in de spits wel om forse aantallen reizigers gaat.
Ook voor die trein komt het in wezen op hetzelfde neer. Zoals ik in mijn eerdere bericht aangaf is de norm voor een overstap op hetzelfde station 2 minuten, wat ook zo gepland is voor deze overstap. Het is dus niet per se te verwijten aan de dienstregeling, maar meer aan het houden aan die dienstregeling. Wat ik heb begrepen is het op dit traject echter erg strak gepland is. De betreffende Sprinter vanaf 's-Hertogenbosch vertrekt zo'n 3 minuten achter de Intercity naar Enkhuizen, die helaas nog wel eens vertraagd wil zijn. Zodoende krijgt de Sprinter ook vertraging, met alle gevolgen van dien. Helaas is het op sommige plekken (nog) niet mogelijk om de dienstregeling zover te krijgen dat dit soort situaties voorkomen kunnen worden.
Reputatie 4
Het feit dat de trein naar Leerdam van een andere vervoerder is, maakt dat een overstap van 2 minuten praktisch niet haalbaar is.
Reputatie 7
Badge +2
Waldo G schreef:

Het feit dat de trein naar Leerdam van een andere vervoerder is, maakt dat een overstap van 2 minuten praktisch niet haalbaar is.

Normaal lukt dat goed, maar zodra er ook maar een kleine vertraging is gaat het mis. Het probleem zit zoals Stijn opmerkt vaak bij de IC naar Enkhuizen. Ook hebben conducteurs van de sprinter soms de neiging om in Den Bosch een minuutje te wachten op de aansluiting uit Tilburg.
Stijn NS schreef:

Oh nee toch niet. Een geplande reis vanaf Utrecht naar een station op het traject van de R-Net trein tussen Dordrecht en Geldermalsen maakt gebruikt van treinserie 6000 tot aan Geldermalsen. Dat levert die overstap van 3 minuten.

@Mario Blom Kun je aangeven welke reis jij maakt, want ik kan geen reis in de reisplanner reproduceren waarbij gebruik gemaakt wordt van de 6900 vanuit Den Haag en een overstap in Geldermalsen van 2 minuten.

Excuses voor de late reactie, maar het gaat inderdaad om de reis van Zaltbommel naar Gorinchem, waarbij ik in Zaltbommel in de sprinter richting Den Haag Centraal stap en in Geldermalsen moet overstappen op de trein richting Dordrecht
Bedankt voor de verduidelijking, de uiteindelijke conclusie van Tamzin was dus correct. In mijn vorige bericht heb ik de situatie voor die trein toegelicht. De vertragingen die je ervaart zijn helaas de gevolgen van een combinatie van factoren, die op dit moment nog niet allemaal verholpen kunnen worden. Er zijn echter al langlopende plannen van ProRail om de infrastructuur bij Geldermalsen significant te verbeteren. Het uitvoeren hiervan zou volgens de huidige planning dit jaar moeten beginnen. Ik verwacht dat deze vernieuwde infrastructuur ook een effect zal hebben op de dienstregeling van jouw traject.
Badge +3
Als je tegen voltarief reist (spits en geen traject- of altijd voordeel) dan zou je kunnen volstaan met een e-ticket.

Dat scheelt je dan in ieder geval het gedoe met omchecken NS - Rnet bij de (drukke) paaltjes op het perron in Geldermalsen.
Reputatie 7
Badge +2
@Robert B
Dat uit/inchecken is niet het probleem, dat is secondenwerk. Het gaat om het op tijd vertrekken uit Den Bosch.
Badge +3
Tamzin schreef:

@Robert B

Dat uit/inchecken is niet het probleem, dat is secondenwerk. Het gaat om het op tijd vertrekken uit Den Bosch.

Oké, ik las toevallig deze tweet (maar dat ging om Dordrecht)
https://twitter.com/jbouwh/status/1084849231335178241

@DMGQbuzz; Wordt het niet eens tijd om deze incheckpaal op #Dordrecht ook te plaatsen. Iedereen loopt elkaar in de weg bij het #overstappen van #merwedelingelijn en naar @NS_online. Irritatie door gemiste overstappen.

Reageer