beantwoord

Aansluiting NS - Syntus station Hengelo

• 31 oktober 2016
  • 8 reacties
  • 375 Bekeken

Ik heb enkele vragen, of eigenlijk een klacht, over de aansluiting van de NS trein op de trein van Syntus op station Hengelo. De klacht stel ik niet namens mijzelf, maar in de eerste plaats namens een grote groep treinreizigers die niet zo snel kunnen lopen.
Vandaag reisde ik per trein van Delden naar Enschede. Een medereiziger die moeilijk ter been was moest uitchecken bij Syntus en inchecken bij NS. De overstaptijd was drie minuten, maar de afstand tussen beide treinen was dermate groot dat de reiziger onmogelijk die afstand in die tijd kon overbruggen. De trein reed voor haar neus weg.
In de afgelopen periode van minimaal een jaar hoorde ik meerdere van dergelijke klachten van reizigers. Ik ben benieuwd naar het volgende:
- Hoe lang is het al zo dat op station Hengelo de afstand tussen de NS trein en de Syntus trein zo groot is, ook al is er maar zo’n korte overstaptijd?
- Hoe komt dit?
- Is dit de verantwoording van een van beide vervoerders of van NS stations?
- Wat zou eraan gedaan kunnen worden?
- Is NS van mening dat hier snel iets aan gedaan moet worden?
Ik vind dat, zolang de overstaptijd om bepaalde reden niet te verlengen is, het openbaar vervoer best een gebaar richting reiziger kan maken door een afstand tussen de treinen te creëren die ruim binnen die overstaptijd te overbruggen is.
icon

Beste antwoord door Annewil NS 31 oktober 2016, 21:08

Hoi Tom van der Linden, welkom op het NS Serviceforum!

Je geeft aan dat de overstaptijd op station Hengelo te kort is om van NS naar Syntus over te stappen. Daar stel je een aantal vragen over. Slidestops heeft je vragen inmiddels beantwoord zie ik en ik sluit me daar verder bij aan. Wat ik verder nog voor je kan en ga doen is intern een melding maken van de aansluiting en de te korte overstaptijd op station Hengelo.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo,
Ook ik ben de korte overstap mogelijkheden van na naar syntus en andersom spuugzat! De drie minuten die je in Hengelo hebt om over te stappen in de trein naar Zwolle, komende vanuit Oldenzaal met de syntus zijn niet voldoende, ik herhaal NIET voldoende. Altijd een sprintje trekken op het perron, stressen bij uit- en inchecken omdat de klok doortikt. Als NS of Syntus ook maar iets vertaling heeft, mis je de aansluiting en sta je een half uur te wachten! Ik hoop dat beide vervoerders hier iets aan kunnen doen om de klantvriendelijkheid op een hoger leven te krijgen. Ik ben niet de enige die hier last van heeft!
Hoi Tom van der Linden, welkom op het NS Serviceforum!

Je geeft aan dat de overstaptijd op station Hengelo te kort is om van NS naar Syntus over te stappen. Daar stel je een aantal vragen over. Slidestops heeft je vragen inmiddels beantwoord zie ik en ik sluit me daar verder bij aan. Wat ik verder nog voor je kan en ga doen is intern een melding maken van de aansluiting en de te korte overstaptijd op station Hengelo.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt de treinen naast elkaar zetten naar dan is consequentie dat de nog krappere aansluiting van Delden richting Almelo helemaal niet meer gehaald wordt.

Aan de dienstregeling van Syntus is niets te doen omdat de lijn Zutphen - Hengelo enkelspoor is. NS kan richting Enschede natuurlijk wel makkelijk een minuut later vertrekken en in omgekeerde richting een minuut eerder uit Enschede vertrekken.
Reputatie 5
Ik ken je probleem, ik maak het zelf andersom mee -> Zwolle - Oldenzaal. Overstap in hengelo is tevens 3 min.
Opzich moet de trein naar Enschede makkelijk nog 1 of 2 min extra kunnen wachten, dat ie bijv .18/.48 of .19/.49 weggaat, er is geen trein die dan moet aankomen, plus in kennispark en Enschede zijn er naar mijn weten geen boeiende aansluitingen.

Dus ik ben het met je eens. Volgend jaar wordt dit sowieso beter, want dan neemt Syntus de boel over.
Het gaat er mij alleen om dat die treinen dichter bij elkaar komen te staan, daar praat NS nu omheen en schuift de verantwoordelijkheid naar de andere vervoerder. Dit is geen samenwerking maar de boel verzieken!!
Bovendien slecht excuus!
Totaal niet mee eens, zeer slechte service en laks om dit niet te verbeteren. Vervoerders mogen niet langer langs elkaar heen werken, vind ik. Is het zo moeilijk gezamenlijke afspraken te maken?
Reputatie 7

- Hoe lang is het al zo dat op station Hengelo de afstand tussen de NS trein en de Syntus trein zo groot is, ook al is er maar zo’n korte overstaptijd?
- Hoe komt dit?

De overstaptijd op hetzelfde perron in 3 minuten tijd wordt als haalbaar geacht, ik ga ervan uit dat die sinds begin dienstregeling al zo op elkaar afgestemd zijn, zodat een overstap van 3 minuten beide treinen niet lang op elkaar wachten en de treinen korte halteringen hebben.

- Is dit de verantwoording van een van beide vervoerders of van NS stations?

De dienstregeling van de vervoerders, NS stations heeft er niets mee te maken.

- Wat zou eraan gedaan kunnen worden?
Ik denk vrij weinig, je zou Syntus kunnen vragen de dienstregeling aan te passen, NS kan weinig aanpassen, omdat de trein ook ergens anders weer aansluiting moet bieden en anders in de weg rijd.

- Is NS van mening dat hier snel iets aan gedaan moet worden?

Aangezien in de nieuwe dienstregeling per half december 2016 de situatie hetzelfde blijft met een overstap van 3 minuten op hetzelfde perron, denk ik niet dat hier iets aan gedaan gaat worden. Als je meer als 3 minuten moet wachten, blijven de mensen die in de trein zitten langer zitten doordat de trein langer halteert. Doe je dit op meerdere stations dan wordt de reistijd enorm verlengd. 3 minuten overstap is binnen de gestelde norm, voor overstappen op hetzelfde perron.

Reageer