beantwoord

Aansluiting op Amersfoort naar Schothorst

• 31 januari 2020
  • 5 reacties
  • 157 Bekeken

Ik reis van Utrecht naar Amersfoort Schothorst. De IC van .07 uit Utrecht rijdt door naar Schothorst met vertrek uit Amersfoort CS om .22. Bij de trein van .37 uit Utrecht moet ik overstappen op Amersfoort waar ik om .50 aankom. Alleen vertrekt de intercity naar Schothorst niet om .52 maar al om .49 waardoor de aansluiting wordt gemist. Waarom is dit? Want op Schothorst is er voldoende keertijd om een paar minuten op amersfoort te wachten op de aansluitende trein uit Utrecht, net zoals dat een half uur eerder/later ook het geval is. 

icon

Beste antwoord door Sneltram 1 februari 2020, 00:12

Deze overstap is in een ander topic al besproken (https://community.ns.nl/op-het-station-17/wie-verzint-dit-62725). Toen was het antwoord als volgt:

De trein naar Schothorst gaat sinds december 2019 altijd om .49, terwijl dit voorheen .53 was. En dan heb je geen aansluiting van Utrecht naar Schothorst, maar een aanfluiting.

De reden is als volgt. Sinds de nieuwe dienstregeling is het veel drukker in Amersfoort dan voorheen. Er rijden extra intercity's van/naar Utrecht en in de spits ook nog extra treinen van/naar Harderwijk. Om dat passend te houden (met voldoende buffer om te voorkomen dat de boel bij een kleine vertraging in elkaar stort), is de overstap vanuit Utrecht naar Schothorst verbroken. Er zit dan wat meer ruimte tussen alle treinen die daarna voor en achter elkaar langs kruisen.

Na 20:30 rijdt de ‘extra’ intercity Den Haag - Amersfoort niet meer en de extra sprinter naar Harderwijk ook niet. De tijden rondom Utrecht zijn op die momenten zelfs aangepast zodat alle treinen daar op elkaar aansluiten (kijk maar, de intercity naar Groningen/Leeuwarden gaat normaalgesproken om .18/.48, maar 's avonds om .19/.49, net als in de oude dienstregeling). En in Amersfoort is er dan wel een aansluiting van Utrecht naar Schothorst (de trein vertrekt dan om .52)

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waar baseert u op dat de trein Ipv om '49 makkelijk om '52 zou kunnen vertrekken?

Het plannen van treinen is heel complex. er zal een reden zijn waarom de trein niet om '52 kan vertrekken.

Reputatie 7
Badge

Met 6 treinen per uur is er een zeer goede verbinding naar dit relatief rustige station, veel Sprinterreizigers zouden willen dat ze zo'n goede verbinding hadden. 

In uw geval heeft u een overstap van 9 minuutjes, aankomst .50, vertrek .59

Ongetwijfeld is er een goede reden, dat is ook precies waarom ik mijn vraag stel. Ik ben het helemaal eens dat er een goede verbinding is, maar ten opzichte van vorig jaar is dit een verslechtering. Ik begrijp nu niet goed waarom deze overstap tot vorig jaar december wel kon en waarom de trein drie minuten eerder vertrekt dan op het andere half uur. Nogmaals, ongetwijfeld is er een goede reden voor en die zou ik graag willen weten als dat mogelijk is. 

Reputatie 5
Badge

Deze overstap is in een ander topic al besproken (https://community.ns.nl/op-het-station-17/wie-verzint-dit-62725). Toen was het antwoord als volgt:

De trein naar Schothorst gaat sinds december 2019 altijd om .49, terwijl dit voorheen .53 was. En dan heb je geen aansluiting van Utrecht naar Schothorst, maar een aanfluiting.

De reden is als volgt. Sinds de nieuwe dienstregeling is het veel drukker in Amersfoort dan voorheen. Er rijden extra intercity's van/naar Utrecht en in de spits ook nog extra treinen van/naar Harderwijk. Om dat passend te houden (met voldoende buffer om te voorkomen dat de boel bij een kleine vertraging in elkaar stort), is de overstap vanuit Utrecht naar Schothorst verbroken. Er zit dan wat meer ruimte tussen alle treinen die daarna voor en achter elkaar langs kruisen.

Na 20:30 rijdt de ‘extra’ intercity Den Haag - Amersfoort niet meer en de extra sprinter naar Harderwijk ook niet. De tijden rondom Utrecht zijn op die momenten zelfs aangepast zodat alle treinen daar op elkaar aansluiten (kijk maar, de intercity naar Groningen/Leeuwarden gaat normaalgesproken om .18/.48, maar 's avonds om .19/.49, net als in de oude dienstregeling). En in Amersfoort is er dan wel een aansluiting van Utrecht naar Schothorst (de trein vertrekt dan om .52)

Die had ik nog niet gezien, bedankt voor je reactie! 

Reageer