beantwoord

aansluiting weesp

  • 13 June 2023
  • 8 reacties
  • 280 Bekeken

Reputatie 2

Elke dag rijdt ik van Lelylaan naar Almere. De trein van 16.38 richting Almere haal ik net niet. De volgende trein richting Almere komt om op Lelylaan om 17.09. 
Er komt een trein op Lelylaan om 16.48 richting Amersfoort, deze trein komt op Weesp aan om 17.29  de overstappen richting Almere vertrekt om 17.29 op Weesp, de overstap is onhaalbaar. Als de trein richting Almere wat langer wacht dan hebben vele reizigers daar profijt van en is de dienstregeling vanuit Lelylaan een stuk optimaler! 

icon

Beste antwoord door Bemined 13 June 2023, 17:22

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je al eens gekeken naar een andere reismogelijkheid? Van Lelylaan naar Almere kun je ook via Amsterdam Zuid. Eerst met de metro van Lelylaan naar Zuid, dan met de trein verder. Treinen op elkaar laten wachten in Weesp zit er echt niet in.

Dat werkt goed als je op saldo of op rekening reist. Het is bovendien een minuut of 5 sneller om via Zuid te reizen dan via Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge

Althans, nog meer treinen op elkaar laten wachten op Weesp zal niet passen, veel doen dat er wel al. De trein die om 16:48 van Lelylaan vertrekt geeft op zijn beurt weer een (ruime) aansluiting op de intercity naar Almere Centrum op Amsterdam Centraal. Als je daar of verder in Almere moet zijn, kan dat nog een optie zien en zelfs vanaf daar terug naar Muziekwijk is soms sneller. Alleen naar Poort zul je daar waarschijnlijk echt niets aan hebben.

Dit is het gevolg van de keuze om de intercity naar Berlijn enkele malen per dag 10 minuten te versnellen. Op die momenten vervalt de overstap tussen de sprinters in Weesp omdat de sprinter naar Amersfoort dan achter de IC Berlijn aan moet rijden en iets later in Weesp aankomt. De sprinter naar Almere wacht daar helaas niet op, waarschijnlijk omdat men dit te ver vond doorwerken (de intercity naar Leeuwarden had dan ook aangepast moeten worden bijvoorbeeld).

Dit zou volgend jaar opgelost moeten zijn, dan vertrekt de IC Berlijn weer op de normale tijd vanuit Amsterdam.

Reputatie 2

Hopelijk verbetering in nieuwe dienstregeling!
Ik heb NS abonnement en nog een abonnement voor de  metro zat te duur worden! 

Reputatie 7
Badge +3

@Bemined Is er dan een structurele oplossing voor de drukte in de IC Berlijn? Is de IC Berlijn dan het hele dienstregelingsjaar beschikbaar voor binnenlandse reizigers? Ik ben benieuwd.

@Bemined Is er dan een structurele oplossing voor de drukte in de IC Berlijn? Is de IC Berlijn dan het hele dienstregelingsjaar beschikbaar voor binnenlandse reizigers? Ik ben benieuwd.

Inderdaad klopt de opmerking van @Bemined niet. De IC Berlijn wordt met de komst van het ICE-L materieel een ICE en is dan binnen Nederland sowieso niet meer toegankelijk zonder toeslag. Tussen Amsterdam en Amersfoort zal er dan een vervangende IC komen en hoe dat allemaal wordt ingepast is nog maar de vraag.

Daar is komend jaar nog helemaal geen sprake van. IC Berlijn is en blijft voorlopig nog beschikbaar voor binnenlandse reizigers, wel komt er op een aantal drukke momenten een extra trein vlak voor of na maar aangezien de IC Berlijn op andere tijden gaat rijden zou Millyly daar geen last van moeten hebben.

Reputatie 3

@Bemined Is er dan een structurele oplossing voor de drukte in de IC Berlijn? Is de IC Berlijn dan het hele dienstregelingsjaar beschikbaar voor binnenlandse reizigers? Ik ben benieuwd.

Inderdaad klopt de opmerking van @Bemined niet. De IC Berlijn wordt met de komst van het ICE-L materieel een ICE en is dan binnen Nederland sowieso niet meer toegankelijk zonder toeslag. Tussen Amsterdam en Amersfoort zal er dan een vervangende IC komen en hoe dat allemaal wordt ingepast is nog maar de vraag.

In de aanvraag voor de exploitatie van de IC Berlijn is een dienstregeling gepresenteerd waarbij de trein in Nederland als Intercity vermeld en niet als ICE.

 

Pas in de loop van 2025 verwacht de NS dat de Duitse Intercity-rijtuigen zullen worden vervangen door ICE L treinen. Of deze in Nederland als Intercity of als ICE zullen rijden wordt niet vermeld.

Reageer