Aansluiting Zevenbergen naar Rotterdam

• 22 september 2020
  • 8 reacties
  • 347 Bekeken

Als ik met de sprinter uit Zevenbergen richting Dordrecht ga komt de trein om ~17:07 station Dordrecht binnengereden. Kijk ik uit het raam, zie ik de deuren van de IC richting Lelystad op perron 2b dicht gaan. Gaan de de deuren van mijn sprinter om 17:08 open en rijdt de IC naar Lelystad om 17:08 aan de overzijde van hetperron volgens de dienst regeling weg.

Dan moet ik 15 minuten wachten -geen wereld van verschil dus- om naar Rotterdam te gaan. Het zou dus enorm fijn zijn als de sprinter 1m eerder aankomt of de IC 1m later vertrekt zodat de dienstregeling nog beter op elkaar aansluit.

Ik weet dat in theorie de overstap mogelijk is aangezien de IC naar Lelystad om 17:08 hoort te vertrekken en de sprinter om 17:07 aan hoort te komen. In praktijk vertrekt de IC vaak net te vroeg, is de sprinter iets te laat of allebei (lees: 2 vd 3 keer mis ik de overstap omdat er niet exact volgens dienstregeling wordt gereden).

Kortom: het kan altijd beter en met een minuut verschil kan de NS 3x per week mijn dag beter maken!

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de vertrektijd om 17.08 uur is, dan mag de vertrekprocedure om 17.07 ingezet worden. Aan 1 minuut eerder aankomen of later vertrekken heb je dan niets. Maar die ene minuut kan elders in de dienstregeling er wel voor zorgen dat andere reizigers hun overstap niet halen. Wat voor jou nu 15 minuten wachten is, kan dan voor een ander een half uur worden.

Je zegt dat die overstap in theorie mogelijk is, maar de reisplanner geeft deze niet aan, dus in theorie is de overstap niet mogelijk.

Wanneer de vertrektijd om 17.08 uur is, dan mag de vertrekprocedure om 17.07 ingezet worden.

De vertrekprocedure mag 40 seconden voor vertrek gestart worden, meestal brand het vertreklicht ook niet eerder. Verder is het dienstkaartje van de conducteur op de 10 seconden, dus daar kan nog een marge bijkomen eventueel.

Reputatie 4

Het blijft toch wel raar dat een niet-relevante tijd (de vertrektijd) aan reizigers wordt medegedeeld en de relevante tijd (de laatste instaptijd) niet. Nog gekker is het dat dit bij andere treinvervoerders in Nederland wel op de logische manier gaat.

Gelukkig begrijpen de meeste reizigers wel dat de vertrektijd, de tijd van vertrek is, en daarvoor de deuren al dicht moeten zijn @Tonnyschonewille .

Reputatie 4

Als het zo hard is als jij stelt, waarom is dat bij andere vervoerders dan niet zo? Dat toont aan dat het anders kán. Het is een keuze. Eentje die regelmatig voor onbegrip zorgt, en ook zorgt voor mensen die toch nog even de trein in springen als er gefloten wordt. Logisch ook, want het moment van fluiten wordt niet aangegeven. Het beleid isniet letterlijk “fout”, maar lokt wel dit soort situaties uit.

Reputatie 7

Waarom kan de Sprinter uit Roosendaal naar Dordrecht niet 1 of 2 minuten eerder vertrekken? De intercity is 7 minuten ervoor al vertrokken dus daarop hoef je niet meer te wachten. Rijdt er misschien een goederentrein tussendoor?

Wanneer de vertrektijd om 17.08 uur is, dan mag de vertrekprocedure om 17.07 ingezet worden. Aan 1 minuut eerder aankomen of later vertrekken heb je dan niets. Maar die ene minuut kan elders in de dienstregeling er wel voor zorgen dat andere reizigers hun overstap niet halen. Wat voor jou nu 15 minuten wachten is, kan dan voor een ander een half uur worden.

Je zegt dat die overstap in theorie mogelijk is, maar de reisplanner geeft deze niet aan, dus in theorie is de overstap niet mogelijk.

Aan 1 minuut heb je zeker wel wat. Bij op tijd rijden van beide treinen heb je dan in theorie minstens 1 minuut voor je cross-platform overstap (+ max. 1 minuut vertrekprocedure). Bovendien kun je eerder aanspraak maken op GTBV omdat het een toegestane overstap zou worden. Je moet dan wel in totaal op je route 30 minuten vertraging hebben oplopen.

Kortom: het kan altijd beter en met een minuut verschil kan de NS 3x per week mijn dag beter maken!

Beter voor een enkeling terwijl dat slechter is voor velen, is voor de NS minder goed dan andersom. Ik denk niet dat er snel een minuut bij gaat komen.

Reputatie 3

Er ligt een goederenpad van Emmerich naar Essen dat om 16:37 in Roosendaal het hele emplacement over moet steken. De sprinter naar Dordrecht kan pas vertrekken als deze gepasseerd is, oftewel om 16:38. Deze trein rijdt al met minimale speling en kan met geen mogelijkheid een minuut eerder in Dordrecht aankomen.

In Dordrecht is een geplande brugopening van 17:09 tot 17:20. Hierdoor moeten zowel de sprinter als de IC richting Rotterdam uiterlijk om 17:08 vertrokken zijn.

Het lijkt altijd heel simpel, het is maar één minuutje. Maar neem van mij aan, als dat minuutje er niet in zit, is dat omdat het ook echt niet kan.

Reageer