Skip to main content
beantwoord

Aansprakelijkstelling voor gemiste vlucht door geannuleerde trein en gebrekkige hulpverlening

• April 23, 2025
  • 17 reacties
  • 367 Bekeken

• Op het juiste spoor

Op dinsdag 1 april 2025 had ik een treinreis gepland van Amsterdam Centraal richting de luchthaven voor een vlucht met Wizz Air, die zou vertrekken om 09:00 uur. Mijn oorspronkelijke trein, gepland om 06:10 uur, werd op het laatste moment geannuleerd.

Na het melden van deze situatie bij de NS-servicebalie op het station, werd mij een alternatieve trein van 06:24 uur geadviseerd. Deze trein kwam wel aan, maar reed vervolgens niet verder, waardoor ik opnieuw geen kans had mijn bestemming op tijd te bereiken.

Ik heb dus meerdere pogingen ondernomen om mijn vlucht te halen, maar werd hierin niet geholpen door NS. In plaats van passende ondersteuning kreeg ik van een medewerker slechts een kaartje met een telefoonnummer — zonder verdere uitleg of hulp. Pas thuis vernam ik dat ik recht had op een taxi, iets waar ik op het station niet op ben gewezen.

Door deze reeks aan fouten en gebrekkige dienstverlening van NS heb ik mijn vlucht gemist en extra kosten moeten maken, waaronder een vervangend vliegticket van €150.

Beste antwoord door MoDe

NS vergoedt geen gevolgschade door uitval van treinen.

Minder dan 3 uur voor vertrek van een vlucht met de trein willen gaan is een krap schema. Van wie heb je vernomen dat je recht had op een taxi? NS heeft thuisbrengplicht als je met de laatste treinmogelijkheid niet meer op de plaats van bestemming komt. In uitzonderlijke gevallen kan er overdag ander vervoer geregeld worden. Heb je dat telefoonnummer gebeld toen je dat kaartje kreeg? Was er geen andere mogelijkheid om op Schiphol te komen bijvoorbeeld met een reguliere bus, of met metro naar Amsterdam Zuid?

Edit: de luchthaven waar TS naar toe wilde was waarschijnlijk Eindhoven. Dan was het reisschema wel heel erg krap. TS had kunnen kijken of er vanaf een ander met metro bereikbaar station een trein richting Utrecht ging.

17 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • Antwoord
  • April 23, 2025

Minder dan 3 uur voor vertrek van een vlucht met de trein willen gaan is een krap schema. Van wie heb je vernomen dat je recht had op een taxi? NS heeft thuisbrengplicht als je met de laatste treinmogelijkheid niet meer op de plaats van bestemming komt. In uitzonderlijke gevallen kan er overdag ander vervoer geregeld worden. Heb je dat telefoonnummer gebeld toen je dat kaartje kreeg? Was er geen andere mogelijkheid om op Schiphol te komen bijvoorbeeld met een reguliere bus, of met metro naar Amsterdam Zuid?

Edit: de luchthaven waar TS naar toe wilde was waarschijnlijk Eindhoven. Dan was het reisschema wel heel erg krap. TS had kunnen kijken of er vanaf een ander met metro bereikbaar station een trein richting Utrecht ging.

• Machinist NS
  • 600 reacties
  • April 24, 2025

Zo te zien was er wel e.e.a. aan de hand die ochtend, maar er zijn toch echt diverse treinen richting Schiphol wel vertrokken. Eerste reismogelijkheid lijkt die van 6u35 te zijn geweest. Om 6u24 zie ik alleen de (geplande) trein naar Utrecht (eindbestemming Nijmegen), iets wat me een onlogisch alternatief lijkt want met overstap op Utrecht was je dan pas rond half 8 op Schiphol geweest…

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2025-04-01/amsterdam-centraal

• Reisleider**
  • 138 reacties
  • April 24, 2025

Zo te zien was er wel e.e.a. aan de hand die ochtend, (...)

Klopt: uitloop van werkzaamheden tussen (Amstel -) Muiderpoort - Amsterdam Centraal plus de storing van reisinformatie. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2457 reacties
  • April 24, 2025

Ter aanvulling: aansprakelijkheid hiervoor is ook wettelijk uitgesloten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

Het advies van elke vliegmaatschappij is dat je 3 uur van te voren op het vliegveld moet zijn, maar het is natuurlijk logisch dat je daar nog een uurtje of twee extra bij rekent voor onverwachte omstandigheden zoals een file of storing.

• 0 reacties
  • April 24, 2025

Het advies van elke vliegmaatschappij is dat je 3 uur van te voren op het vliegveld moet zijn, maar het is natuurlijk logisch dat je daar nog een uurtje of twee extra bij rekent voor onverwachte omstandigheden zoals een file of storing.

Het advies is meestal 2 uur, behalve voor intercontinentale vluchten. TS noemt een vervangend vliegticket van 150 euro met WizzAir, dus het zal zeker niet intercontinentaal zijn.

TS vertrok van Amsterdam CS, heel dichtbij. Bij de adviestijd nog een uurtje of twee extra optellen om mogelijk oponthoud richting Schiphol in te calculeren lijkt me dan ook nogal overdreven.

En nee, vervolgschade wordt niet vergoed. En ja, van jou als reiziger wordt zelf ook enige creativiteit en zelfredzaamheid verwacht door alternatieve ov-routes te zoeken. 

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1966 reacties
  • April 24, 2025

Maar Wizz Air vliegt volgens mij helemaal niet vanaf Schiphol? Als je naar Eindhoven moest, was dit allemaal wel enorm krap gepland…..

Tomas
  • Machinist NS
  • 72 reacties
  • April 24, 2025

Het enige veld in Nederland waar Wizz Air vandaan vliegt is Eindhoven, dus dat zal het geweest zijn. Er wordt door TS niet gezegd welk veld het is. Ik vermoed dus Eindhoven, ook nog eens inclusief busreis vanaf het centraal station. Die bus gaat frequent, maar de rit duurt wel 25 minuten.

Edit: de betreffende treinen gaan ook allemaal naar Utrecht, dus dat moet Eindhoven dan wel zijn. De IC van 6:10 was om 7:26 in Eindhoven geweest, dus TS was in het gunstigste geval net voor 8:00 op Eindhoven Airport aangekomen. Dat is, als het rustig is bij de security (en indien van toepassing de paspoortcontrole), niet onmogelijk, maar wel héél krap.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

TS vertrok van Amsterdam CS, heel dichtbij. Bij de adviestijd nog een uurtje of twee extra optellen om mogelijk oponthoud richting Schiphol in te calculeren lijkt me dan ook nogal overdreven.

Mensen die dichtbij wonen zijn vaker te laat, omdat ze geen rekening houden met onverwachte omstandigheden 😉.

Voor een ritje van 15 minuten vanaf mijn huis ga ik niet een halfuur van te voren vertrekken, maar voor een afspraak in Utrecht pak ik graag een half uur extra ruimte en voor een vliegtuig zou ik al helemaal extra tijd pakken.

Maar goed Amsterdam Centraal -> Eindhoven Airport is dus niet zo dichtbij 🤣.

Liever veel te vroeg voor een vliegtuig dan net te laat.

Les voor de volgende keer dus.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3881 reacties
  • April 24, 2025

Het enige veld in Nederland waar Wizz Air vandaan vliegt is Eindhoven, dus dat zal het geweest zijn. Er wordt door TS niet gezegd welk veld het is. Ik vermoed dus Eindhoven, ook nog eens inclusief busreis vanaf het centraal station. Die bus gaat frequent, maar de rit duurt wel 25 minuten.

Edit: de betreffende treinen gaan ook allemaal naar Utrecht, dus dat moet Eindhoven dan wel zijn. De IC van 6:10 was om 7:26 in Eindhoven geweest, dus TS was in het gunstigste geval net voor 8:00 op Eindhoven Airport aangekomen. Dat is, als het rustig is bij de security (en indien van toepassing de paspoortcontrole), niet onmogelijk, maar wel héél krap.

Dit is natuurlijk wel het ultieme voorbeeld van een topicstarter die iedereen op het verkeerde been zet met vanaf Amsterdam naar de luchthaven. Ik snap meteen dat iedereen gelijk aan Schiphol denkt. Nu het echter Eindhoven is, is het gelijk duidelijk dat het hele verhaal niet klopt en dat TS veel te laat is vertrokken vanaf Amsterdam CS.  

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

Dit is natuurlijk wel het ultieme voorbeeld van een topicstarter die iedereen op het verkeerde been zet met vanaf Amsterdam naar de luchthaven. 

TS zet niemand op het verkeerde been, want TS heeft helemaal geen vliegveld genoemd.

Men maakt te snel aannames, das een groot verschil 😉.

• Machinist NS
  • 600 reacties
  • April 24, 2025

Maar Wizz Air vliegt volgens mij helemaal niet vanaf Schiphol? Als je naar Eindhoven moest, was dit allemaal wel enorm krap gepland…..

Oja goed gevonden 😅

Idd als ik een reis naar Eindhoven airport plan met vertrek 6u10 vanaf Amsterdam centraal dan ben ik pas om 8u07 op het vliegveld. Nou weet ik dat het vliegveld daar een paar maten kleiner is dan Schiphol maar dit is toch wel heel erg optimistisch gepland door TS...

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 757 reacties
  • April 24, 2025

Het was zelfs vrij onmogelijk geweest om deze vlucht nog te halen. De incheckbalies van de Wizzair-vluchten van 9:00 sluiten om 8:10. Als je dan om 8:07 aankomt, moet je heel hard doorlopen. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • April 24, 2025

Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn met het online inchecken van tegenwoordig.

• 0 reacties
  • April 24, 2025

TS zet niemand op het verkeerde been, want TS heeft helemaal geen vliegveld genoemd.

Men maakt te snel aannames, das een groot verschil 😉.

Haha... "ik had een treinreis van Amsterdam CS richting de luchthaven......"  

99% van de mensen denkt natuurlijk gelijk aan Schiphol. 

Al helemaal omdat er niet gesproken wordt over een aansluitende bus naar de luchthaven.... want op Eindhoven Airport komt natuurlijk (helaas) geen trein.

Hoe dan ook, voor de hand liggende aannames worden veel gemaakt, maar dat wordt ook versterkt door onduidelijke en incomplete schriftelijke informatie. 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4220 reacties
  • April 24, 2025

Veel mensen reizen met handbagage en checken online in. Scheelt een hoop tijd. En je hoeft echt geen drie uur van te voren er te zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

Veel mensen reizen met handbagage en checken online in. Scheelt een hoop tijd. En je hoeft echt geen drie uur van te voren er te zijn.

Hoeft niet, maar als er dan toch iets mis gaat dan is het je eigen verantwoordelijkheid. 🤷‍♂️