Aantal sprinters Utrecht Den Bosch vandaag | NS Community
beantwoord

Aantal sprinters Utrecht Den Bosch vandaag

  • 27 August 2022
  • 27 reacties
  • 846 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen,

 

De reisplanner geeft aan dat de sprinter tussen Utrecht en Den Bosch vandaag maar 1x per uur rijdt. Klopt dit, of ligt het aan een storing in de reisinformatie? Ik zie namelijk nergens een storing of melding die dit ongebruikelijke interval verklaart. Standaard is 2x per uur per richting.

icon

Beste antwoord door Tochjo 27 August 2022, 08:21

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

Dit klopt en komt door personeelstekort.

Reputatie 2

Nuttige pagina, dank je wel

Reputatie 2

Ik heb nog een aanvullende vraag. Gisteren heb ik moeten overstappen op Utrecht CS op deze sprinter richting het zuiden. Mijn overstaptijd bedroeg 46 minuten, vanwege de aansluiting en het feit dat de sprinter maar 1x per uur reed. Onder de normale dienstregeling was mijn overstaptijd 16 minuten geweest. Kom ik hierom in aanmerking voor geld terug bij vertraging voor 30 minuten?

Reputatie 7
Badge +2

In dit geval niet, want de lagere frequentie was vooraf aangegeven en verwerkt in de planner. Recht op GTBV zou je alleen hebben als de trein die je wilde nemen nog in de planner stond, maar met melding "rijdt niet" erbij.

Reputatie 7
Badge +1

NS blijft maar volharden met het rijden van ICM-3 op Amersfoort-Enschede zelfs nu er maar één keer per uur een trein rijdt. Onderstaand de gevolgen

 

 

Reputatie 2

In dit geval niet, want de lagere frequentie was vooraf aangegeven en verwerkt in de planner. Recht op GTBV zou je alleen hebben als de trein die je wilde nemen nog in de planner stond, maar met melding "rijdt niet" erbij.

Oke, duidelijk!

Reputatie 7
Badge +3

NS blijft maar volharden met het rijden van ICM-3 op Amersfoort-Enschede zelfs nu er maar één keer per uur een trein rijdt. Onderstaand de gevolgen

 

 

Voor de pandemie was dit een normale spitsdrukte. Met reizigers van 2 evenementen valt dit mee.

@Henkpeetersen

Het is op dit moment zo dat als er treinseries niet rijden de overblijvende treinen niet worden versterkt. Ik vermoed dat NS op dit moment gewoon domweg niet in staat is om dat logistiek te regelen. 

Het probleem met korte ICM treinen zie je op bijna alle lijnen waar dit materieel rijdt. Ik krijg soms het vermoeden dat er ook iets is met de inzetbaarheid van ICM. Wellicht wordt er niet meer in geïnvesteerd omdat het op de nominatie staat om ter zijde te worden gesteld.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Het is op dit moment zo dat als er treinseries niet rijden de overblijvende treinen niet worden versterkt. Ik vermoed dat NS op dit moment gewoon domweg niet in staat is om dat logistiek te regelen. 

Wat kan NS nog wel ga je zo langzamerhand afvragen. In ieder geval wel de staatssecretaris overtuigen van hun kunde want die is van plan de onderhandse concessie te verlengen.

Reputatie 7
Badge +1

NS blijft maar volharden met het rijden van ICM-3 op Amersfoort-Enschede zelfs nu er maar één keer per uur een trein rijdt. Onderstaand de gevolgen

 

 

Voor de pandemie was dit een normale spitsdrukte. Met 2 reizigers van 2 evenementen valt dit mee.

Jij kan door die persoon met het witte T-shirt heen kijken blijkbaar. Ik niet.

@Henkpeetersen

Het is op dit moment zo dat als er treinseries niet rijden de overblijvende treinen niet worden versterkt. Ik vermoed dat NS op dit moment gewoon domweg niet in staat is om dat logistiek te regelen. 

Wat kan NS nog wel ga je zo langzamerhand afvragen. In ieder geval wel de staatssecretaris overtuigen van hun kunde want die is van plan de onderhandse concessie te verlengen.

Dat is nog lang niet zeker. Er loopt een rechtszaak bij de Europese rechter over de vraag of dat niet gewoon ontduiking van de Europese wetgeving is.

Reputatie 6

@Henkpeetersen

Het is op dit moment zo dat als er treinseries niet rijden de overblijvende treinen niet worden versterkt. Ik vermoed dat NS op dit moment gewoon domweg niet in staat is om dat logistiek te regelen. 

Het probleem met korte ICM treinen zie je op bijna alle lijnen waar dit materieel rijdt. Ik krijg soms het vermoeden dat er ook iets is met de inzetbaarheid van ICM. Wellicht wordt er niet meer in geïnvesteerd omdat het op de nominatie staat om ter zijde te worden gesteld.

Opmerkingen als “Ik vermoed”, “Ik krijg soms het vermoeden” zijn niet meer dan aannames.

Op dinsdag 16 augustus stapte ik op station Meppel om 15.26 uur in de IC naar Rotterdam Centraal en werd er gereden met 2 x ICM-3 en was de trein grotendeels leeg.

@Henkpeetersen

Het probleem met korte ICM treinen zie je op bijna alle lijnen waar dit materieel rijdt. Ik krijg soms het vermoeden dat er ook iets is met de inzetbaarheid van ICM. Wellicht wordt er niet meer in geïnvesteerd omdat het op de nominatie staat om ter zijde te worden gesteld.

Opmerkingen als “Ik vermoed”, “Ik krijg soms het vermoeden” zijn niet meer dan aannames.

Dat klopt, dat is ook precies de reden waarom ik het zo heb verwoord.

 

Op dinsdag 16 augustus stapte ik op station Meppel om 15.26 uur in de IC naar Rotterdam Centraal en werd er gereden met 2 x ICM-3 en was de trein grotendeels leeg.

Ook op Zwolle-Roosendaal zie ik nog wel eens een trein met twee stellen ICM, maar daar staan toch wel veel treinen met een losse ICM3 of ICM4 tegenover en dat soms ook in de spits. Dat laatste lijkt me toch niet de bedoeling.

Reputatie 7

Donderdagmorgen reed ik van Rotterdam naar Groningen (in een losse ICM3). Deze was propvol... tot aan Amersfoort. Na Zwolle was het erg rustig. Vrijdagmiddag retour: een heel lange trein en driekwart leeg tot Zwolle, daarna steeds voller.

Zo ook vaak van Utrecht naar Enschede: korte trein, heel erg vol tot Amersfoort, naar Apeldoorn nog goed bezet en daarna is het rustig.

Ik vind het geen goed teken dat het zo rustig is. Blijkbaar is er op langere afstand niet zoveel vraag (meer) en rechtvaardigt dat die korte treintjes wel. Toch woont er een half miljoen mensen in Twente. De Blauwnettreinen zijn wel altijd goed bezet: veel regionaal verkeer. Zwolle - Enschede is ook druk. NS zou meer moeten inzetten op Sprinters ipv al die intercity’s. Echter de frequentie wordt veelal verlaagd straks.... juist in weekenden, wanneer mensen op stap willen. Onaantrekkelijk product. Dat wordt dus meer auto.

Ik vind het geen goed teken dat het zo rustig is. Blijkbaar is er op langere afstand niet zoveel vraag (meer) en rechtvaardigt dat die korte treintjes wel. Toch woont er een half miljoen mensen in Twente. De Blauwnettreinen zijn wel altijd goed bezet: veel regionaal verkeer. Zwolle - Enschede is ook druk. NS zou meer moeten inzetten op Sprinters ipv al die intercity’s. Echter de frequentie wordt veelal verlaagd straks.... juist in weekenden, wanneer mensen op stap willen. Onaantrekkelijk product. Dat wordt dus meer auto.

Dat de sprintereiziger terug is en de intercityreiziger veelal is verdwenen is natuurlijk geen geheim. Je kunt je dan ook inderdaad afvragen waarom NS in 2023 juist op de sprinters wil bezuinigen. Je proeft toch een beetje hopen op herstel bij de intercity's tegen beter weten in.

Overigens waren die intercity's vroeger in het weekend vooral vol met reizigers met actiekaartjes. En die kaartjes zijn er niet meer.  

Reputatie 7

Overigens waren die intercity's vroeger in het weekend vooral vol met reizigers met actiekaartjes. En die kaartjes zijn er niet meer.  

Inderdaad waar. Vrienden van me gaan altijd per auto op stap. Voor de pandemie wachtten ze vaak op Kruidvat en HEMA-kaartjes. Ze spaarden ze bijna 🤣 De prijs trok ze over de streep. Nu is er wel een Groepsticket voor 2 personen, maar dat vinden ze nog te duur voor heel veel bestemmingen. Dat kost omgerekend 32 euro pp voor een retour. OV vinden zij (en velen met hen) gewoon veel te prijzig. En dan de werkzaamheden in weekenden er nog bij. De auto is al met al ook niet goedkoop, maar gemak en onafhankelijkheid laat ze dan toch daarvoor kiezen.

Het is net als met de Efteling: maar een fractie van de bezoekers komt met het ov. Ondanks de kostbare entreeprijs en dure parkeerkaart. Waarom laat zich raden.

 

Reputatie 2

Ik heb toch nog een aanvullende vraag over dit onderwerp. Als ik de reisplanner zo bekijk lijkt de sprinter Utrecht-Den Bosch zowel op zaterdagen als zondagen blijvend 1x per uur te rijden. Ik kan dat niet herleiden tot de beschikbare informatie over de nieuwe dienstregeling per 5 september en ook niet tot aangepaste dienstregelingen op bepaalde trajecten vanwege personeelstekort. De sprinter reed altijd 2x per uur en afgaande op de nieuwe maatregelen per 5 september zou dat nog steeds zo moeten zijn, want de restrictie is elk half uur een sprinter waar dat een kwartier was, dus niet slechts 1x per uur. Wat zie ik over het hoofd?

 

De belangrijkste aanpassingen vanaf 5 september 

  • op werkdagen rijdt NS vier Intercity’s per uur, waar dat nu zes is 
  • de avonddienstregeling start om 20.00 uur in plaats van 22.00 uur 
  • in het weekend en in de avonduren rijdt NS elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is 
Badge +3

Voor richting Culemborg of Geldermalsen kan je 2x per uur (sprinter Den Bosch of Tiel), maar naar Zaltbommel rijdt er maar één sprinter per uur.

Maar je mag ook terugsteken naar Zaltbommel via Den Bosch. Schiet niet echt op (terugsteken duurt 10 minuten langer) maar dus alsnog 2 mogelijkheden per uur.

Ben je aangewezen op sprinters (toegankelijk reizen) dan hou je inderdaad maar één mogelijkheid per uur over voor Utrecht - Den Bosch.

@Melake

Er stond niet voor niets "belangrijkste" wijzigingen. De massale kaalslag bij de sprinters in Brabant in het weekend behoort bij de minder belangrijke wijzigingen.

Reputatie 6

Het betreft niet alleen de sprinters, want de IC's Roosendaal-Zwolle en Vlissingen-Amsterdam Centraal rijden vandaag ook slechts eenmaal per uur.

Reputatie 2

Vanochtend zag ik pas het topic van Mode, Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen | NS Community. Ik zag dat daarin ook al de impact van treinen die slechts 1x per uur rijden aan bod is gekomen. Misschien had ik in dat topic moeten reageren. Maar wat ik mij hierover afvraag is wel: gebruikelijk is in plaatsen met treinstation dat de busverbindingen niet over houden. Met als redenering: er gaat toch 2x per uur een trein. Nu is dat niet meer het geval en daar is ook weinig aan te veranderen. Ligt hier niet een taak om dan vervolgens als (lokale) overheid te reageren en het streekvervoer te verbeteren (en ja, ik ben bekend met de tekorten daar, maar er zijn plaatsen die helemaal geen busvervoer hebben met een normale verbinding of hooguit belbussen)? En zo ja, wie moet dat doen. Provincies? Gemeenten? Of is de praktijk gewoon: deal ermee, er rijden niet in het geheel geen treinen, alleen ‘wat minder’.

Ligt hier niet een taak om dan vervolgens als (lokale) overheid te reageren en het streekvervoer te verbeteren (en ja, ik ben bekend met de tekorten daar, maar er zijn plaatsen die helemaal geen busvervoer hebben met een normale verbinding of hooguit belbussen)? En zo ja, wie moet dat doen. Provincies? Gemeenten? Of is de praktijk gewoon: deal ermee, er rijden niet in het geheel geen treinen, alleen ‘wat minder’.

Als jij het geld en de chauffeurs beschikbaar hebt kunnen er vast extra bussen rijden. Nadeel is wel dat de rijtijden van de bus meestal totaal niet concurrerend zijn en dat treinkaartjes er niet geldig zijn.

Veel sprinterdiensten buiten de Randstad rijden normaal op zondag uurdiensten en daar komt nu de zaterdag bij. Het aantal reizigers op zaterdag is echter niet veel hoger (10-15%) dan op zondag dus qua capaciteit is het geen probleem. Er is in het verleden overigens al discussie geweest of er op zaterdag niet wat al te veel treinen reden.

Persoonlijk zou ik liever zien dat er in de intercity's gesneden wordt zodat niet te veel plaatsen uurdiensten krijgen.

Reputatie 7

Het betreft niet alleen de sprinters, want de IC's Roosendaal-Zwolle en Vlissingen-Amsterdam Centraal rijden vandaag ook slechts eenmaal per uur.

Al sinds begin sept. En alleen op zaterdag, op zondag gek genoeg wel 2x per uur. Je zou eerder verwachten dat het andersom is. Ik kwam erachter toen ik naar Arnhem moest voor overstap op de ICE Basel. Moest een half uur eerder vertrekken om dan in Arnhem precies 1 uur te wachten op de overstap. De aankomsttijd in Arnhem vanuit richting Breda is nu op zaterdag alleen maar mogelijk op exact dezelfde minuut over het uur als de vertrektijd van de ICE Basel in Arnhem. Hoe is het mogelijk.....

Reputatie 6

Ligt hier niet een taak om dan vervolgens als (lokale) overheid te reageren en het streekvervoer te verbeteren (en ja, ik ben bekend met de tekorten daar, maar er zijn plaatsen die helemaal geen busvervoer hebben met een normale verbinding of hooguit belbussen)? En zo ja, wie moet dat doen. Provincies? Gemeenten? Of is de praktijk gewoon: deal ermee, er rijden niet in het geheel geen treinen, alleen ‘wat minder’.

Als jij het geld en de chauffeurs beschikbaar hebt kunnen er vast extra bussen rijden. Nadeel is wel dat de rijtijden van de bus meestal totaal niet concurrerend zijn en dat treinkaartjes er niet geldig zijn.

Veel sprinterdiensten buiten de Randstad rijden normaal op zondag uurdiensten en daar komt nu de zaterdag bij. Het aantal reizigers op zaterdag is echter niet veel hoger (10-15%) dan op zondag dus qua capaciteit is het geen probleem. Er is in het verleden overigens al discussie geweest of er op zaterdag niet wat al te veel treinen reden.

Persoonlijk zou ik liever zien dat er in de intercity's gesneden wordt zodat niet te veel plaatsen uurdiensten krijgen.

NS gaat dat niet doen, want reizigers in een intercity maken langere afstanden en brengen meer geld in het laatje.

@Marcel Stroo

De vraag is of dat verhaal nog wel waar is. De sprinterreiziger betaalt per kilometer gemiddeld een fors hogere prijs dan de intercityreiziger. Daarnaast zijn veel intercity's buiten de spits momenteel vaak dramatisch slecht bezet terwijl de sprinters veelal wel weer op het pre-corona niveau zitten.

Verder zijn lagere frequenties bij lange afstanden relatief minder een probleem. Een stadsbus die om het uur gaat is een probleem, een vliegtuig dat drie keer per dag naar Wenen gaat niet.

Reageer