beantwoord

Aantal treinen tussen Leiden - Utrecht

• 17 september 2018
  • 9 reacties
  • 451 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Waarom rijden er zo weinig treinen tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal? Dit zijn 2 van de druktste studentensteden van Nederland.
Waarom laat de NS dan maar 1 keer per half uur een trein rijden? Dit is erg vermoeiend...
icon

Beste antwoord door Slidestops 17 september 2018, 08:52

Een groot deel tussen Leiden en Alphen aan de Rijn is maar enkel spoor. Hierdoor is er simpelweg minder capaciteit om meer treinen te laten rijden.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Een groot deel tussen Leiden en Alphen aan de Rijn is maar enkel spoor. Hierdoor is er simpelweg minder capaciteit om meer treinen te laten rijden.
Daar is een redelijk eenvoudige verklaring voor, een groot deel van dit traject is enkelsporig (Woerden Leiden) en elk punt waar gekruist kan worden wordt benut. Meer treinen is dus logistiek gezien niet mogelijk.
Bij een halfuursdienst moet je namelijk elk kwartier al kruisen, bij nog meer treinen is dubbelspoor noodzakelijk.
De kosten daarvoor zullen enorm zijn en staan voorlopig niet in de planning.
Hi Em1le. Welkom bij de Community!

Ik zie dat je al voorzien bent van een aantal reacties 🙂. Bedankt Slidestops en Stoomman!

Ik kan me voorstellen dat dit natuurlijk niet het antwoord is wat je graag gehad zou hebben, Em1le. Ik kan het ook niet mooier maken helaas.

* Ik heb de titel van je topic iets aangepast zodat deze beter aansluit op je bericht.
Reputatie 7
Badge +3
Er rijdt ieder halfuur een trein dus wat is het probleem? Buiten de Randstad rijden veel treinen in de avond en het weekend om het uur. Daarnaast draait niet alles in deze wereld alleen maar om studenten.
Reputatie 6
Er is wel een plan om vier treinen per uur te laten rijden tussen Leiden en Utrecht:
https://www.ad.nl/alphen/extra-treinen-op-traject-leiden-utrecht~a7c7e7e3/
Reputatie 7
Badge +3
Maar daar kwam ProRail later mee dat dat flink duurder uit zou vallen, dus is de vraag of dat wel gaat gebeuren.

https://www.ad.nl/alphen/prorail-meer-treinen-op-leiden-utrecht-dure-grap~a885a9fce/
http://www.alphens.nl/nieuws/overig/31367,verbetering-spoorlijn-leiden-utrecht-nog-ver-weg.html
Badge +3
Er rijdt ieder halfuur een trein dus wat is het probleem? Buiten de Randstad rijden veel treinen in de avond en het weekend om het uur. Daarnaast draait niet alles in deze wereld alleen maar om studenten.
Dat is een mening. Tegelijkertijd is er het feit dat studenten maandelijks geld betalen voor het gebruik van het OV in de vorm van de gedwongen winkelnering van de OV-Studentenkaart. Studenten mogen dus best om betere dienstverlening vragen voor hun geld.
Badge
Het ligt wel in de lijn der verwachting dat met de implementatie van projecten als OV SAAL, PHS Schiphol - Nijmegen en de Airportsprinter, de IC's Utrecht - Schiphol door gaan rijden naar Leiden en Den Haag. Dat wordt dus een tienminutendienst Utrecht - Leiden via Schiphol; weliswaar trager dan de bestaande trein via Alphen, maar door de hoge frequentie toch een even goede optie.
Reputatie 7
Badge +3

Er rijdt ieder halfuur een trein dus wat is het probleem? Buiten de Randstad rijden veel treinen in de avond en het weekend om het uur. Daarnaast draait niet alles in deze wereld alleen maar om studenten.Dat is een mening. Tegelijkertijd is er het feit dat studenten maandelijks geld betalen voor het gebruik van het OV in de vorm van de gedwongen winkelnering van de OV-Studentenkaart. Studenten mogen dus best om betere dienstverlening vragen voor hun geld.

Vragen staat vrij maar treinen worden ingezet op basis van het reizigersaanbod en niet op basis van het argument dat er twee universiteiten langs het traject liggen. Zeker buiten de spits rechtvaardigt het reizigersaanbod op deze lijn geenszins de inzet van meer dan 2 treinen per uur, op zondag voor 16.00 uur kun je zelfs bij die twee treinen per uur vraagtekens zetten.

Reageer