beantwoord

aantal treinen van en via Arnhem naar Nijmegen

  • 25 August 2021
  • 11 reacties
  • 218 Bekeken

Geachte heer/mevrouw

 

1:  Ik vind dat heel wat treinen via/van        Arnhem naar Nijmegen rijden , maar ik was benieuwd wat de reden hiervan is ?

2: Ik was benieuwd of treinen andere manier ingezet worden zodat trein van en naar Ede-Wageningen en trein van en naar Arnhem en Zutphen beter op elkaar afgestemd is ?

Ik was benieuwd naar u antwoord.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet

Rob

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 25 August 2021, 16:00

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan wie stel je deze vraag?

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6
  1. Dat zal met reizigers-vraag te maken hebben
  2. Dienstregelingen veranderen kan niet zomaar aangezien je dan elders verstoringen krijgt
Reputatie 7
Badge +3

De treinen Arnhem-Zutphen v.v. kunnen niet schuiven vanwege de vele aansluitingen in Zutphen. Maar schuiven met de treinen Arnhem-Ede betekent dat de aansluitingen van/naar Barneveld-Amersfoort verloren gaan. Kortom hoe je het ook wendt of keert, er zullen of in Arnhem of in Zutphen of in Ede-W slechte aansluitingen zijn. Omdat de meeste reizigers van/naar Arnhem gaan en er er daar weinig doorgaande reizigers tussen de beide sprinters zijn is de huidige keuze nog wel verdedigbaar. Het alternatief wat je zou kunnen overwegen is om in Ede-W alleen de intercity's van/naar Arnhem te laten aansluiten van/naar de richting Barneveld.  

Overigens zal wellicht wat geschoven worden met de treinen Arnhem-Ede bij de invoering van de  tien minuten dienst tussen Utrecht en Arnhem eind dit jaar. 

Badge +3

Komende vanuit Barneveld en dan naar Arnhem/Nijmegen geeft je een 2-minuten overstap op de intercity, die uiteraard niet getoond wordt in de planner. Dus 17 minuten wachten dan (voor naar Nijmegen).

Maar goed, 3 minuten later gaat de sprinter (tot Arnhem) waarvoor je alleen maar van spoor 1a naar 1b hoeft.

Met drie sprinters Barneveld - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen ben je trouwens 6 minuten sneller in Nijmegen dan 17 minuten wachten in Ede-Wageningen op de intercity.

Als je vanuit Amersfoort komt kan je ook met NS via Utrecht, en komt dan in dezelfde IC langs Ede-Wageningen als met de 17-minuten overstap. Met NS only  is wel wat duurder natuurlijk.

Vanuit Nijmegen/Arnhem naar Barneveld zit je ook met 11 minuten op Ede-Wageningen, en om dat te voorkomen zou je maar liefst 7 minuten eerder uit Nijmegen moeten vertekken… 

Dit om maar aan te geven hoe nauw het allemaal moet aansluiten, en uiteraard gaat er in 2022 van alles veranderen. Zal ook de nodige ongunstige overstappen opleveren.

Welkom bij de NS Community Rob055. Kan je iets met de gegeven reacties? 

Wat al gezegd is, door te schuiven ontstaat er elders weer een probleem. Dit is allemaal een grote puzzel. Je mag altijd jouw suggestie doorgeven, maar de vraag is of daar iets mee gedaan kan worden.

Reputatie 6
Badge +1

Er is al heel lang sprake van/discussie over het overdragen van de stoppertjes Arnh-Ede aan de Conx zodat die vanaf de kippenlijn kunnen doorrijden-dat scheelt ook in de kosten, maar helaas omdat dit dan ook een verschuiving van de uitgaven betekent van NS naar de provincie is dat niet zo maar geregeld. Overigens zal dit-lees de uitleg hierboven-voor de tijden ligging heel weinig uitmaken.

Elders las ik dat de in principe geplande ´10´ dienst (ETMET=elke 10 min een trein) Utr-Arnh-Nmgn vooral is om ook Utr-Schiphol in die 10 min cadans te brengen. OMdat het door ontbreken van inhaal/3e + 4e sporen tussen Utr en Arnh helemaal niet zo makkelijk gaat dreigt het een 5/12/13 dienst te worden wat eigenlijk nogal zinloos is-enkel nuttig voor doorgaande reizigers in Utr. Mij ontgaat nogal de aangenomen voordelen voor zulke IC-lijnen van elke 10 ipv elke 15 minuut.

Reputatie 7
Badge +3

OMdat het door ontbreken van inhaal/3e + 4e sporen tussen Utr en Arnh helemaal niet zo makkelijk gaat dreigt het een 5/12/13 dienst te worden wat eigenlijk nogal zinloos is-enkel nuttig voor doorgaande reizigers in Utr. Mij ontgaat nogal de aangenomen voordelen voor zulke IC-lijnen van elke 10 ipv elke 15 minuut.

Als het 5/12/13 wordt is een tienminutendienst inderdaad volstrekt zinloze geldverspilling. 

Badge +3

Bij vertrek van de treinen van Utrecht naar Arnhem zit er 9/10/11 minuten tussen de treinen. Bij aankomst in Arnhem zit er dan 7/14/9 minuten tussen. Van Arnhem naar Utrecht zit er bij vertrek 13/6/11 minuten tussen de treinen. Bij aankomst in Utrecht is dat 10/9/11 geworden.

Enerzijds stoppen niet alle treinen even vaak tussen Utrecht en Arnhem, dus de intervallen bij vertrek en aankomst zullen niet hetzelfde zijn. Daarnaast moet je treinen die tussen Amsterdam en Utrecht tien of twintig minuten na elkaar rijden, tussen Nijmegen en Arnhem in een kwartierdienst zien te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij vertrek van de treinen van Utrecht naar Arnhem zit er 9/10/11 minuten tussen de treinen. Bij aankomst in Arnhem zit er dan 7/14/9 minuten tussen. Van Arnhem naar Utrecht zit er bij vertrek 13/6/11 minuten tussen de treinen. Bij aankomst in Utrecht is dat 10/9/11 geworden.

Enerzijds stoppen niet alle treinen even vaak tussen Utrecht en Arnhem, dus de intervallen bij vertrek en aankomst zullen niet hetzelfde zijn. Daarnaast moet je treinen die tussen Amsterdam en Utrecht tien of twintig minuten na elkaar rijden, tussen Nijmegen en Arnhem in een kwartierdienst zien te krijgen.

Het problem is dat een deel van de intercity's in De Klomp of in Driebergen moet stoppen waardoor het geen homogene 10 minuten dienst is.

Oorspronkelijk was de bedoeling om alle treinen alleen in Ede-W te laten stoppen en dat er verder sprinters van Utrecht naar Ede-W zouden rijden. Dat laatste kan echter pas als Ede-W is omgebouwd en dat gaat nog minstens tot eind 2024 duren door keer op keer mislukte aanbestedingen.

De vraag is of het mede gezien de covid-situatie niet beter is tot eind 2024 de huidige dienstregeling te handhaven.

Badge +3

Het plan met zes intercity's die alleen stoppen in Ede-Wageningen en zes sprinters is al eind 2018 onhaalbaar verklaard. Ook na de verbouwing van Ede-Wageningen gaat dat dus niet gebeuren. Intercity's blijven stoppen te Veenendaal-de Klomp en Driebergen-Zeist, en er komen per uur twee sprinters Utrecht-Ede en twee sprinters Utrecht-Rhenen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tochjo 

Dat is op te lossen door de treinen om en om in De Klomp en Driebergen te laten stoppen, die dan ieder een 20-min dienst krijgen. Alle IC's hebben dan twee stops en dezelfde rijtijd. 

Reageer