Aantal treinstammen IC Direct

• 8 juli 2019
  • 10 reacties
  • 357 Bekeken

Reputatie 4
  • Reisadviseur*
  • 273 reacties
Hoi, even wat inhoudelijke vraagjes.
Het aantal TRAXX-locomotieven wat voor NS rijdt is online vrij makkelijk te vinden en het aantal ICR-rijtuigen ook, maar wat ik nergens kan vinden is hoeveel stammen hiermee worden gemaakt. Varieert dit, of worden deze locs in vaste opstellingen met de rijtuigen gereden?

Het was mij namelijk even onduidelijk hoeveel ICNG-treinstellen er voor nodig gaan zijn om de huidige vloot te vervangen, en wanneer dit ongeveer zal gaan gebeuren. Ik ben bekend met het jaar 2025 maar niet of dat dit slechts een streven is, of een deadline waarop het laatste ICR-rijtuig afgeschreven zal zijn.

Tenslotte: ik zie dat er vrijwel overal naar deze combinatie wordt verwezen als Intercity Direct maar dit is de productnaam van de treinsoort, niet de technische naam van het type trein toch?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als ik zo elders even snel een topic doorloop + de materiaalsamentellingen bekijk zouden dat 15 ICD stammen van 7 rijtuigen moeten zijn voor Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Breda
Daarnaast heb je natuurlijk nog de Den Haag - Eindhoven IC's met 9 rijtuigen en de IC 's Brussel.

Intercity Direct zijn de IC's Amsterdam - Rotterdam, Amsterdam - Breda en intussen ook die naar Brussel over de HSL. De Gvc - Ehv wordt geen ICD genoemd.
Reputatie 3
Net zoals de Fyra, wat geen trein is maar een product. Door het V250 debakel en omdat kennelijk de pers en/of publiek het verschil tussen treintype en product niet snapt kan die hele naam nu niet meer gebruikt worden, best jammer.
Reputatie 4
Volgens mij werd er bij de Fyra nog wel een onderscheid gemaakt tussen de V250 en de V160, maar ik weet niet hoe officieel dit was. Bij de Intercity Direct is (nog) geen onderscheid nodig. Ik denk dat de productnaam Intercity Direct wel zal blijven, maar dat ICD als treintype straks alleen naar de TRAXX-stammen verwijst en dat ICNG gewoon ICNG wordt. Of misschien is er zoals eerder dan sprake over een ICD-160 en een ICD-200.

Met het merk Fyra was behalve de reputatie weinig mis, denk ik, maar ik denk dat het maar beter is dat we van die zuurstokkleuren af zijn. In 2007 was dat best gewaagd, in de positieve zin, maar ik denk dat de charme er nu allang af zou zijn. De reguliere Intercity-kleuren zijn tijdlozer en neutraler, maar ondertussen ook modern genoeg.
Badge +3
Van de acht 9-delige treinstammen tussen Den Haag en Eindhoven zijn er een tijdje terug drie ingekort tot 6 rijtuigen. Dit was volgens mijn om een extra ICd van te kunnen bouwen zodat die 5 keer per uur konden gaan rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Het heette al Fyra toen er nog met TRAXX-ICR werd gereden in de zuurstokkleuren, het was de merknaam voor treindienst over de HSL. Deze begon al in 2009. Het heeft ook nog tot kort na het stoppen met de uit elkaar vallende Italiaanse treinen Fyra geheten (tot bijna het einde van dat jaar). De naam Fyra was een beetje besmet, het bedrijf dat de naam bedacht stelde dat het "trots en zelfvertrouwen" uitstraalde (associatie met "fier"?) .

Reputatie 7
Badge +3
Van de acht 9-delige treinstammen die tussen Den Haag en Eindhoven rijden zijn er een tijdje terug drie ingekort tot 6 rijtuigen. Dit was volgens mijn om een extra ICd van te kunnen bouwen zodat die 5 keer per uur konden gaan rijden.
Die zijn niet ingekort, maar er werden enkele stammen uitgewisseld, dus 9-delige stammen reden als ICD en 6-delige stammen tussen Den Haag en Eindhoven.
Er zijn wel enkele (ik geloof 2, stam 16232 en 16236) 6-delige stammen uit elkaar gehaald waarna de 6-delige stammen zijn verlengd naar 7 delen, waarbij ook nog gebruik werd gemaakt van rijtuigen die niet gebruikt werden.

Ik weet alleen niet of na het verlengen tot 7 rijtuigen er nu nog 9-delige stammen als ICD rijden. Ik zag volgens mij al geen (of ieder geval veel minder) 6-delige meer in Delft.
Gepland rijdt er één 7-delige "ICD" stam in de IC Den Haag - Eindhoven, en één 9-delige stam in de Intercity Direct. Echter staan er dagelijks ook een paar stammen op reserve, dus het kan zomaar zijn dat die bij verstoringen ingezet worden, waardoor je meerdere 7-delige stammen in de IC Den Haag - Eindhoven hebt, of juist meerdere 9-delige stammen in de ICD.
Als ik het goed heb zijn er 26 7-delige stammen en 12 9-delige stammen. Van de 7-delige stammen zijn er 11 voor de Beneluxtrein en de rest voor de binnenlandse treinen.

Bij de instroom van ICNG zal er overigens geen één op één vervanging zijn. Met de huidige stammen heb je slechts de keuze tussen 7 en 9 rijtuigen, terwijl sommige treinen die tegen de spitsrichting in rijden ook met bijvoorbeeld 6 rijtuigen zouden kunnen volstaan. Met het huidige materieel is het niet mogelijk om de samenstelling aan te passen tussen de ochtend en avondspits, dus een stam die in de ochtend alleen rustige ritten rijdt maar in de middag wel midden in de spits terecht komt zal toch de gehele dag met 9 rijtuigen rijden. Met ICNG kan die samenstelling wel veranderen en zul je dus minder rijtuigen nodig hebben terwijl de drukke spitstreinen dezelfde capaciteit behouden.

Daarnaast kent de huidige materieelvloot een relatief hoog aantal stammen voor onderhoud/reserve, wat mogelijk mede veroorzaakt wordt door bovenstaande, als treinen niet ingekort kunnen worden buiten de spits maken ze relatief veel kilometers ten opzichte van andere treinen. Van de 38 stammen worden er 26 gelijktijdig ingezet (8 op de Benelux en 18 op de binnenlandse treindiensten). Bij treinstellen wordt er de helft minder reserve aangehouden.
Badge
8 stammen gelijktijdig ingezet op de Benelux? Wordt er dan lang gekeerd op de Watergraafsmeer of in Brussel?

Met een bierviltjesrekensom (leuk Scrabblewoord!) kan een trein na 7 uur alweer terug zijn op het startpunt: bijv. Amsterdam 08:25 - Brussel 11:15/11:44 - Amsterdam 14:38, dan zou je de 15:25 alweer met diezelfde stam kunnen rijden. In dat geval zou je maar 7 stammen nodig hebben, vandaar mijn verwarring.
De stam die om 14:38 in Amsterdam aankomt (trein 9235 dus) keert terug om 16:25 (trein 9252). De stammen gaan leeg naar de Watergraafsmeer wat tijd kost, en dan is er onvoldoende tijd om de stammen schoon te maken voor de terugrit dus keren ze lang.

Reageer