Actueel online overzicht gele vertrekstaten

• 15 februari 2019
  • 12 reacties
  • 722 Bekeken

• Intercity
  • 5 reacties
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar de vertrekstaten van een aantal stations. Dit zijn de vertrekstaten zoals op de stations (de gele borden). Voorheen waren deze op de NS-website aanwezig maar daar zijn ze naar mijn weten niet meer beschikbaar. Ook was het een tijd zo dat de vertrekstaten via een weblink met de stationsafkorting gevonden konden worden, maar ook dit werkt niet meer.

Op het forum heb ik reeds een aantal (verouderde) discussies gevonden die naar deze weblinks verwijzen (die het nu dus niet meer doen).

Ook via de chatservice op de NS-website word ik niet veel wijzer, omdat ik daar niet duidelijk schijn te kunnen maken wat ik precies bedoel (ze blijven de stationspagina met actuele vertrektijden of de complete dienstregeling maar doorsturen...). Zeker en vast goedbedoeld, maar niet waarnaar ik op zoek ben.

Hoogstwaarschijnlijk zijn deze vertrekstaten intern nog wel beschikbaar. Of via een andere bron. Vandaar dat ik het hier even uit zet.

12 reacties

Badge +3
Het klopt dat ze er gewoon zijn, maar dat ze in december 2018 van de website zijn gehaald.

De grote discussie daarover vind je hier (zonder duidelijk antwoord waarom, behalve dat het een 'bewuste keuze' is geweest).

De bestanden zijn er (want daar worden de gele borden nog mee gedrukt), de webpagina's waren er, en die even voorzien van de laatste versie zou een fluitje van een cent zonder verdere kosten zijn... 😥

Dat er een behoefte aan is blijkt wel weer uit jouw zoektocht. Er is ook helemaal niet over gecommuniceerd, of een verwijzing naar een pagina anders dan "U zoekt iets?"
Hallo SDM, welkom op onze Community!

De reactie van Robert B is correct. Je kunt deze vertrekstaten niet meer vinden op onze site helaas.
Reputatie 3
Hoezo helaas? Dat was toch een bewuste keuze?
Ja dat klopt kukkie, maar ik kan me voorstellen dat reizigers dit ook jammer vinden.
Ondanks het feit dat de vertrekstaten niet meer op de website staan, zijn ze naar ik mag aannemen intern toch nog wel beschikbaar? De gele vertrekstaten op de stations worden er immers ook uit ontwikkeld.

Op deze manier kunnen degenen die erin zijn geïnteresseerd alsnog gebruikmaken van de vertrekstaten. Is het mogelijk om ze dan via deze weg te bemachtigen?

Erg jammer dat de reisinformatie niet in dienst van de klant staat, maar dat de klant in dienst dient te staan van de grillen van "interne besluiten" binnen NS. Als het nu erg duur zou zijn om een bepaalde dienst aan te bieden dan zou ik begrip hebben voor een dergelijk besluit, maar zoals ook door Robert B aangegeven: er zijn geen (of minimale) kosten verbonden aan het aanbieden van online haltevertrekstaten. Desnoods kunnen de haltevertrekstaten automatisch gegenereerd worden, zoals bijvoorbeeld op de website van de HTM. Voor een IT'er is dit een betrekkelijk makkelijk te realiseren functie.
Ik ben bang dat de vertrekstaten ook voor ons niet in een digitale vorm beschikbaar zijn, SDM. Ik kan je hier dus niet mee helpen. Zoals ook al is aangegeven in het topic wat Robert B heeft gelinkt, kun je via deze pagina de dienstregeling op een andere manier downloaden. Iets anders kunnen we je niet aanbieden, sorry.
Dat is erg jammer, maar in ieder geval bedankt voor het uitzoeken!
Badge +3
Misschien was het online aanbieden van die vertrekstaten een bijkomstig hobby-projectje van een goedgezinde IT'er (weet je wat, we hebben die dingen toch digitaal, dus mag iedereen ze downloaden) en is die persoon niet meer in dienst, dus is het een stille dood gestorven?

Ik merkte dat (toen ze er nog waren) vaak ook niet het meest recente wijzigingsblad online stond. Zo stond er begin december nog het wijzigingsblad van juni, terwijl op de stations die van september hingen.
Reputatie 7
Roberts theorie is heel waarschijnlijk.

Ik heb bij station Woerden eens naar de vertrekstaat Gouda/Rotterdam/Den Haag gevraagd.
Toen kreeg ik zelf zo'n mooie gele geplastificeerde poster mee. Leuk voor aan de muur.
Scheen ook niet helemaal de bedoeling te zijn geweest...
Reputatie 7
Badge +3
Het is heel merkwaardig dat NS de vertrekstaten niet meer beschikbaar stelt. Andere vervoerbedrijven als Connexxion doen daar niet zo moeilijk over. Van iedere bushalte kan ik een haltevertrekstaat downloaden.

Het zou heel erg handig zijn wanneer je je eigen vertrekstaat zou kunnen genereren via de website van NS. Bij heel veel buitenlandse spoorvervoerders is dat een optie die is ingebakken in de reisplanner.
Reputatie 7
Badge +3
Het is heel merkwaardig dat NS de vertrekstaten niet meer beschikbaar stelt. Andere vervoerbedrijven als Connexxion doen daar niet zo moeilijk over. Van iedere bushalte kan ik een haltevertrekstaat downloaden.
De vertreksporen informatie klopt in de praktijk meer niet dan wel, dan is het alleen maar verwarrend om die verktrekstaten te publiceren.
Dan kan er altijd nog voor gekozen worden de sporen niet te vermelden. Of een voetnoot dat er absoluut geen rechten kunnen ontleend worden aan de aangegeven sporen. Ik kan niet begrijpen waarom NS eenvoudige dingen zo moeilijk moet maken. Kan er officieel melding worden gemaakt van de behoefte vanuit reizigers aan vertrekstaten? Aan de verschillende discussies op dit forum is te merken dat er wel degelijk vraag naar is. En de NS, naar eigen zeggen de klant centraal stellend, zou dit binnen een paar weken geregeld kunnen hebben.

Reageer