Adviesaanvraag dienstregeling 2017 (oud)

  • 1 februari 2016
  • 75 reacties
  • 6992 Bekeken

De adviesaanvraag voor de dienstregeling 2017 is uit:
Er gaan veel dingen veranderen ten opzichte van 2016. Opmerkingen kunnen hieronder geplaatst worden. Verder kun je naar dit topic verwijzen bij vragen die te maken hebben met de dienstregeling 2017.

75 reacties

Reputatie 4
Eerst maar eens afwachten wat hiet van terecht komt. Rover zal wel weer een aantal wijzigingen eisen die de zaak alleen maar verslechteren zoals die onzinnige pendel-IC Dordrecht-Breda.

Verder snap ik die koppeling in Eindhoven (Venlo/Heerlen-Schiphol) niet zo goed, dat lijkt me een bron van vertragingen worden.

En waarom er tussen Arnhem en Nijmegen nog meer treinen moeten gaan rijden is me gezien de nu al buiten de spits meestal zeer gebrekkige bezetting een raadsel.Twee sprinters per uur lijkt me daar voldoende zeker als Arriva twee keer per uur naar Tiel gaat rijden.

En dan 4 sprinters Oss-Den Bosch en Wijchen-Nijmegen doordeweeks en nog steeds maar 1 (nu al meestal overvolle) sprinter op zondag overdag.

Verder is het verhaal nogal vaag over wat er rijdt in de avonduren en op zondag.
Ik kwam in elk geval een foutje tegen in de afbeelding onder punt 3.2 van de bijlage bij brief "adviesaanvraag dienstregeling 2017". Hierin staat dat elke 'lijn' staat voor een trein tweemaal per uur. Dat moet eenmaal zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Wat het dan weer betekent dat IC's Nijmegen-Den Helder/Schiphol korter worden vraag ik me af. Hoe lang kunnen de treinen dan nog wel zijn? Meer treinen Arnhem-Nijmegen is leuk, maar nu is het al iedere dag staan tussen Arnhem en Amsterdam. Met kortere treinen wordt dat achterblijven...
Ik vermoed dat het betekent dat iedere trein op een half perron moet passen in Nijmegen. Alleen begrijp ik niet waarom ze niet van plan lijken er voor de drukke ritten een treinstel bij te plaatsen in Arnhem. Combineren en kopmaken hoeft niet veel meer tijd te kosten dan alleen kopmaken.
Reputatie 6
Badge +1
Ahh oké in dat geval zouden VIRM-10's net moeten gaan passen; perron 4a in Nijmegen kan dat nog net aan.
Reputatie 4
Ik vermoed dat het betekent dat iedere trein op een half perron moet passen in Nijmegen. Alleen begrijp ik niet waarom ze niet van plan lijken er voor de drukke ritten een treinstel bij te plaatsen in Arnhem. Combineren en kopmaken hoeft niet veel meer tijd te kosten dan alleen kopmaken.
Er zou in Nijmegen juist veel meer ruimte moeten komen omdat de sprinters Nijmegen-Den Bosch, Nijmegen-Wijchen en Nijmegen-Zutphen allemaal gekoppeld worden en dus geen sporen meer langdurig in beslag nemen om te keren. Als je het opstelterrein gebruikt als keermogelijkheid voor de IC's van/naar Utrecht zou je theoretisch zelfs alle treinen richting Arnhem van spoor 3 kunnen laten vertrekken en alle treinen uit Arnhem op spoor 4 kunnen laten aankomen.

In Den Bosch gebeurt precies het omgekeerde. Daar worden alle sprinters juist geknipt en gaan daar keren. Vandaar dat NS ook meldt dat de spoorindeling in Den Bosch wel problematisch is.
Daar kun je weinig zinnigs over zeggen zonder naar de tijdliggingen te kijken. Als het bijvoorbeeld door een kruisende beweging niet mogelijk is de IC's te laten keren op spoor 1A, wordt het al snel krap. Spoor 1A kan immers niet gebruikt worden door treinen van of naar 's-Hertogenbosch.
Reputatie 4
Zoals hierboven gezegd zou NS theoretisch met spoor 3 en 4 uit moeten kunnen en spoor1A helemaal niet nodig hebben (wat de kruisingsproblemen aan de noordkant oplost). Het enige obstakel zijn dan de op spoor 4 aankomende IC's uit Utrecht die de treinen uit Wijchen moeten kruisen om op het opstelterrein te komen.
Dat is iets anders dan veel meer ruimte hebben.

Het lijkt me wenselijk dat IC's binnen kunnen komen zonder te hoeven wachten op de sprinter daar vlak voor. Zoveel speling is er niet als er tussen twee IC's uit Utrecht een IC uit Zwolle en een sprinter (met 5 min extra rijtijd) over dat traject moeten. Als de sprinter binnenkomt op 4B en de daarop volgende IC op 3A of 4A, spaart dat net weer een of twee minuten uit.

Daarnaast denk ik niet dat ze het opstelterrein als tail-track willen gebruiken, helemaal omdat dat inderdaad alsnog een kruisbeweging oplevert met de binnenkomende treinen uit de richting van 's-Hertogenbosch. Bovendien: Als er een IC niet strak op tijd van het opstelterrein kan vertrekken door vertraging in noordelijke richting, houdt de volgende IC spoor 4 bezet, waardoor er vanuit het noorden een file voor Nijmegen ontstaat.
Reputatie 4

Daarnaast denk ik niet dat ze het opstelterrein als tail-track willen gebruiken, helemaal omdat dat inderdaad een extra kruisbeweging oplevert met de binnenkomende treinen uit de richting van 's-Hertogenbosch.

Of je die kruising nou aan de noord- of aan de zuidkant hebt maakt weinig uit. Ik denk eerder dat NS het te duur vindt om steeds op en neer naar het opstelterrein te rjden.
Of je die kruising nou aan de noord- of aan de zuidkant hebt maakt weinig uit.
Juist. Daarom kan ik me van beiden voorstellen dat het niet past.
De aanvraag en het advies voor de Beneluxtrein in 2017 zijn hier te vinden. Hoewel ze pas recent zijn gepubliceerd, dateren ze van vóór de adviesaanvraag voor de binnenlandse dienstregeling aan het begin van dit topic.
Reputatie 6
Badge
Het is te hopen, dat het plan, ic naar Brussel via breda maar zonder den Haag wordt uitgevoerd. Dit zou een waardige verbinding zijn tussen beide hoofdsteden en steden als Rotterdam en Antwerpen. Zeker met een ic Antwerpen - Roosendaal. En anders zou ns een stoomtrein via den Haag kunnen inzetten. Net zo langzaam als de huidige verbinding, maar wel cool.
Het plan dat NS heeft voorgesteld is in ieder geval te beschamend voor woorden. Daarin zou de Benelux een spoor van vernieling achterlaten in de rest van de dienstregeling van Rotterdam tot Amsterdam, met onder meer 15/15/30 bediening van Den Haag Laan van NOI, Nieuw Vennep en Hoofddorp door binnenlandse treinen en dan nog is het ding een half uur langer onderweg dan in 2009.
Reputatie 4
Die Beneluxtrein begint sowieso een steeds groter hoofdpijndossier te worden. De bussen van Flixbus en Ouibus van Amsterdam naar Antwerpen/Brussel die sneller en goedkoper zijn dan de Benelux puilen tegenwoordig uit. Als het nog langer gaat duren voor de Benelux op aanvaardbaar peil wordt gebracht ben ik bang dat het niet meer hoeft en dat het uiteindelijk vanzelf bij gebrek aan reizigers op opheffing uitdraait. Iets waar de NMBS bepaald niet rouwig om zou zijn.
Reputatie 4
Zeker met een ic Antwerpen - Roosendaal.
De NMBS heeft al aangegeven hier commercieel niets in te zien maar in plaats daarvan de frequentie van de lokale trein Roosendaal-Antwerpen te willen verhogen naar een halfuurdienst. Of daarmee een nieuwe stoptrein wordt bedoeld of het doortrekken van de nu in Essen eindigende IC-trein is me niet duidelijk.
Reputatie 6
Badge +1
Zeker met een ic Antwerpen - Roosendaal.
De NMBS heeft al aangegeven hier commercieel niets in te zien maar in plaats daarvan de frequentie van de lokale trein Roosendaal-Antwerpen te willen verhogen naar een halfuurdienst. Of daarmee een nieuwe stoptrein wordt bedoeld of het doortrekken van de nu in Essen eindigende IC-trein is me niet duidelijk.


Dat laatste zou een prima optie zijn. De trein rijdt toch al, en heeft een enorm lange keertijd in Essen. Het is niet echt een IC, maar meer een soort sneltrein die een paar stations overslaat. En het zou het comfort en het aantal reismogelijkheden naar Belgie enorm verbeteren, zonder heel veel extra kosten voor de vervoerder.
Reputatie 4
Het probleem was altijd dat de dubbeldekkers in deze trein voor het Nederlandse spoorwegnet buiten profiel waren en daarom niet tot Roosendaal konden rijden. Wellicht komt er ander materieel te rijden.

Wel vraag ik me of ieder uur een Thalys, ieder uur een Benelux via Breda, twee keer per uur een trein via Roosendaal en een grote stoet aan Fernbussen niet wat al te veel wordt en of dat dus wel allemaal kan overleven.
Reputatie 6
Badge
Als je de stoptrein vanuit België niet meer tot Roosendaal laat rijden, maar wel die sneltrein vanuit Essen verlengt naar Roosendaal (met een goede aansluiting op IC richting Dordrecht, Den Haag en evt verder) kan dit mooi de Benelux via Den Haag vervangen.

De ICD van Breda verlengen naar Brussel kan wellicht in Belgie ook een binnenlandse trein vervangen, al weet ik dat niet. Meer aanbod creëert (hopelijk) ook meer vraag. Vroeger reden er ook maar 4 intercity's tussen Amsterdam en Utrecht. Dit zijn er nu ook acht. Je zou toch verwachten dat minstens twee treinen per uur tussen Rotterdam en Antwerpen ook mogelijk moet zijn.
Reputatie 4
Als je de stoptrein vanuit België niet meer tot Roosendaal laat rijden, maar wel die sneltrein vanuit Essen verlengt naar Roosendaal (met een goede aansluiting op IC richting Dordrecht, Den Haag en evt verder) kan dit mooi de Benelux via Den Haag vervangen.
Dan heb je een probleem met het grensverkeer. Veel Nederlanders die in Belgie wonen hebben hun kinderen in Roosendaal op school en daarvoor is die stoptrein nodig.

Verder lijkt het me handiger om in plaats van steeds meer verbindingen via Breda en Roosendaal in te leggen te zorgen voor een verbinding naar Belgie aan de oostkant van de provincie.
Reputatie 4
Badge
[quote=Ik Spoor]Verder lijkt het me handiger om in plaats van steeds meer verbindingen via Breda en Roosendaal in te leggen te zorgen voor een verbinding naar Belgie aan de oostkant van de provincie.

Van Roermond via Weert en Neerpelt naar Antwerpen? Afgezien dat er niet veel mensen zullen reizen op die route, doet Nederland er alles aan om dit dossier te traineren, al vindt er nu wel een studie plaats.
Een nieuwe spoorlijn van Eindhoven naar Antwerpen is onbetaalbaar en niet rendabel nu het busvervoer een steeds grotere vlucht gaat nemen.
Het is te hopen, dat het plan, ic naar Brussel via breda maar zonder den Haag wordt uitgevoerd. Dit zou een waardige verbinding zijn tussen beide hoofdsteden en steden als Rotterdam en Antwerpen. Zeker met een ic Antwerpen - Roosendaal. En anders zou ns een stoomtrein via den Haag kunnen inzetten. Net zo langzaam als de huidige verbinding, maar wel cool.
Haha, briljant. :D

Net zoals iedereen hier vind ik de voorstellen voor de Beneluxtrein echt een aanfluiting. Het advies van Locov om de ICD naar Breda door te trekken naar Brussel, en liefst de stop in Zaventem weer te schrappen, lijkt me iig een flinke verbetering tov de huidige situatie. Dan is een trein via een hogesnelheidslijn in ieder geval niet langzamer meer dan een bus...

En verder: inderdaad creërt meer aanbod meer vraag. Als je twee keer per uur een goede, betrouwbare trein tussen (Schiphol of Den Haag -) Rotterdam en Antwerpen biedt - zou die, zeker met goede overstapopties aan beide zijden, volgens mij best populair kunnen worden.

Als je nou ieder uur één ICD-trein doortrekt op Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda (of Roosendaal) - Antwerpen - Brussel... en het andere halfuur een tweede trein Den Haag - Rotterdam - Antwerpen laat rijden, rechtstreeks via de HSL zonder keren in Breda?
Dan verbeter je de kwaliteit en snelheid van de verbinding naar België vanuit zowel Amsterdam, Den Haag als Rotterdam flink. Zowel tov de huidige situatie als tov 2012.

(Dit idee mag iedere reizigersclub en politicus zonder bronvermelding overnemen 😛 )
Over de binnenlandse dienstregeling: de effecten die Locov in het Beneluxtrein-advies beschrijft daargelaten, komt dat plan verder wel over als een verbetering voor veel mensen.

Ik reis o.a. vaak van Rotterdam naar Schiphol, Amsterdam-Zuid en Almere - en ben blij met de extra mogelijkheden op dat traject. Wel jammer dat de nieuwe rechtstreekse trein Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Almere maar tot 20:00 lijkt te gaan rijden.

In het eerdere alternatieve HSL-plan, was er ook sprake van een mogelijke IC Rotterdam - Schiphol - A'dam-Zuid - Almere over de HSL. Dat had ik wel een nog mooiere optie gevonden dan deze IC via Den Haag en Leiden.
Die laatste twee steden hebben immers nu al een rechtstreekse verbinding richting Asdz / Almere. En er zijn veel reizigers vanuit Rotterdam, die nu in Schiphol van de ICD overstappen richting bijvoorbeeld de Zuidas.
Zo'n trein is nu misschien moeilijk in te passen op de HSL, en zou dan misschien ten koste kunnen gaan van de ICD naar Amsterdam CS. Maar ik hoop dat 'ie er nog wel komt (liefst eerder dan 2021).

Die eventuele uurlijkse intercity Dordrecht-Breda, dat lijkt mij ook meer een politieke toevoeging dan dat dat werkelijk wat uitmaakt voor reizigers. Áls je daar wat zou willen verbeteren moet je dat 2 / 3 keer per uur doen, wellicht ten koste van een sprinter.
Voor de geïnteresseerden.

Het advies van de samenwerkende consumentenorganisaties over de dienstregeling 2017 is te vinden via onderstaande link.
https://www.rover.nl/images/pdf/Locov_2016-58225_advies_dienstregeling_2017_1.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Absurd is dat de sprinters op het traject Nijmegen - Den Bosch straks op werkdagen grotendeels 4x per uur gaan rijden en op zondag maar 1x per uur.

Reageer