Adviesaanvraag dienstregeling 2017 (oud)

  • 1 februari 2016
  • 75 reacties
  • 6998 Bekeken


Toon eerste bericht

75 reacties

Zie ook: dit topic

Ik heb even intern contact gehad met NS International en er is nog geen uitspraak over te doen. Onderzoek naar de plannen loopt nog, dit ook naar aanleiding van een advies van consumentenvertegenwoordigers (samen met de Belgische vereniging TreinTramBus).

Het -teleurstellende antwoord- laat zich inmiddels hier vinden:
http://locov.nl/Images/Locov%202016-91200%20Besluit%20Internationale%20dienstregeling%202017_tcm311-374811.pdf

Een paar dagen geleden lijkt duidelijk geworden, dat NS ook anno 2017 geen kans tot verbetering ziet en met die Beneluxsprinter op lage snelheid blijft rijden. Echt zonde.

In het advies op pagina 3 wordt overigens totaal niet ingegaan op de optie om richting Antwerpen via HSL te gaan rijden.

Vind het al met al weinig ambitieloos en vooral teleurstellend.


(Op welke vraag Klaas-Jan NS reageert, is in dat topic niet te lezen. Er lijkt iets mis te zijn gegaan met modereren.)
De adviesaanvraag voor de dienstregeling 2017 is uit:

Al eerder was het Locov-advies hier gelinkt, het definitieve besluit van NS ontbrak nog.
Bij 2.8 heeft men het over de sprinters Rotterdam-Den Haag HS. Gaan die niet meer doorrijden naar Den Haag Centraal? Dat zou echt een flinke verslechtering zijn voor reizigers richting Zoetermeer en Gouda.
Reputatie 4
Belachelijk blijft dat NS op Wychen-Nijmegen en Oss-Den Bosch op werkdagen vier sprinters per uur gaat rijden en op zondagen maar eentje.
Reputatie 4
Wel handig dat de IC's Schiphol-Eindhoven 's avonds een uur langer gaan rijden.
Ik denk dat ik misschien wat te nieuwsgierig ben, maar is er een indicatie wanneer de dienstregeling van 2017 in de reisplanners te vinden is? 🙂
Reputatie 6
Badge
Doorgaans een tot twee maanden van te voren.
Reputatie 1
Ik reis o.a. vaak van Rotterdam naar Schiphol, Amsterdam-Zuid en Almere - en ben blij met de extra mogelijkheden op dat traject. Wel jammer dat de nieuwe rechtstreekse trein Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Almere maar tot 20:00 lijkt te gaan rijden.

In het eerdere alternatieve HSL-plan, was er ook sprake van een mogelijke IC Rotterdam - Schiphol - A'dam-Zuid - Almere over de HSL. Dat had ik wel een nog mooiere optie gevonden dan deze IC via Den Haag en Leiden.

Die laatste twee steden hebben immers nu al een rechtstreekse verbinding richting Asdz / Almere. En er zijn veel reizigers vanuit Rotterdam, die nu in Schiphol van de ICD overstappen richting bijvoorbeeld de Zuidas.
Zo'n trein is nu misschien moeilijk in te passen op de HSL, en zou dan misschien ten koste kunnen gaan van de ICD naar Amsterdam CS. Maar ik hoop dat 'ie er nog wel komt (liefst eerder dan 2021).


Een HSL IC Almere - Schiphol - Rotterdam zie ik niet snel komen. Reden is dat NS met zijn 65 Traxx en 302 ICR niet voldoende treinmaterieel daarvoor heeft. Dus wordt het wachten totdat de Coradia IC instroomt. Zoals je weet zal die eerst instromen tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C (4 keer p/u) - Breda (2 keer p/u) - Brussel (12 - 16 keer per dag) en Den Haag - Brussel (4 keer per dag) om alle Traxx + ICR te vervangen.

NS heeft wel een mogelijke optie van 150 extra Coradia IC. Mocht dat doorgaan dan is de kans aanwezig dat de HSL IC tussen Rotterdam - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere gaat rijden. Denk dan bijvoorbeeld aan een HSL IC tussen Breda - Rotterdam C - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere Centrum (1 keer p/u).

Of de huidige IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag om te buigen naar Rotterdam C via de HSL. Maar dan gaat de rechtstreekse aansluiting naar Leiden C verloren. En het levert ook niet extra tijdswinst op t.o.v. de huidige route via Gouda, Utrecht C en Amersfoort.
Reputatie 1
Kan NS misschien een datum geven wanneer de dienstregeling 2017 in de reisplanner staat?
Reputatie 7
Badge +3
Meestal een paar weken van te voren. Tot die tijd zul je Hafas moeten raadplegen.
Reputatie 6
Badge
Verliest Dordrecht met de dienstregeling 2017 zijn IC verbinding met de Brabantse giganten (sprinter gaat alleen naar Breda)? Of kun je vanuit Dordrecht nog wel een IC pakken naar Tilburg/Eindhoven?
Reputatie 1
Nee niet helemaal. Er zal een pendelintercity gaan rijden tussen Dordrecht - Breda. Op initiatief van Sharon Dijksma (Minister I & M). Dit zal t/m 2019 duren. En dan wordt verder gekeken welke oplossing ze dan hebben.

Een rechtstreekse IC tussen Dordrecht - Tilburg/Eindhoven zal vanaf dienstregeling 2017 in ieder geval niet zijn. Wie weet dat vanaf 2020 wel meer mogelijkheden zijn. Dan zijn de Flirt en CAF Sprinters ingestroomd. Daardoor kunnen de vierdelige DDZ eindelijk echt als Intercitytrein gebruikt worden. Met de zesdelige DDZ is dat al het geval.
Reputatie 7
Badge +3
Er gaat een losse trein Breda-Dordrecht pendelen zolang het ministerie subsidie geeft. Daarna zal die wel verdwijnt want drie treinen Breda-Dordrecht is gezien het aantal reizigers te veel van het goede.

Verder gaat er ieder halfuur een sprinter Dordrecht-Breda-Tilburg-Den Bosch rijden.
Reputatie 7
Badge +3
@Hanzeboog2012
Het probleem is niet het tekort aan IC-materieel maar het tekort aan reizigers.
@Hanzeboog2012
Het probleem is niet het tekort aan IC-materieel maar het tekort aan reizigers.


Dat is geen oorzaak; dat is een direct gevolg van het inleggen van een pendeltrein. De uiteinden van welke intercity dan ook trekken minder reizigers dan de stukken halverwege. Met zo'n pendeltrein heb je alleen het stuk uiteinde.
Ik heb het nog even nagevraagd, maar men kan nog geen datum geven waarop de nieuwe dienstregeling helemaal verwerkt is in de planner.
Reputatie 6
Badge
Alleen sprinters? Dan reis ik nog liever om via Rotterdam CS om alsnog de IC Venlo te nemen die dus niet meer in Dordrecht stopt vanaf 2017... Dan ben ik nog sneller in Eindhoven ook.
Reputatie 1
Voor de duidelijkheid. Vanaf december 2016 zal de NS Traxx + ICR 2 keer p/u tussen Den Haag - Eindhoven via de HSL gaan rijden. Vermoed dat bijna dezelfde stoppatroon is als de huidige IC Den Haag - Venlo tot Eindhoven. Alleen Dordrecht wordt overgeslagen zodat er 9 minuten tijdswinst is via het rijden via de HSL.

Deze IC zal waarschijnlijk toeslagvrij zijn op de HSL Rotterdam - Breda. Net zoals treinreizigers geen toeslag hoeft te betalen voor het reizen tussen Rotterdam - Breda met de IC Direct Amsterdam - Breda.

Vanaf Venlo zal een IC naar Amsterdam rijden. Weet niet of deze IC apart zal rijden. Of dat het bij Eindhoven gekoppeld wordt aan de IC Maastricht - Amsterdam/Alkmaar.
Reputatie 7
Badge +3
De IC uit Venlo gaat samen met die uit Heerlen door naar Schiphol.
Reputatie 7
Badge +3
@pepe
Twee maal per uur een sprinter is tussen Dordrecht en Breda gewoon voldoende. Brabant en Dordrecht hebben sociaal-economisch niets met elkaar. Het is gewoon een lobby voor een statussymbool in de vorm van een IC.
@Tamzin
Er rijdt nu een IC, het vermeende tekort aan reizigers ontstaat door het vervangen van die doorgaande trein door een pendeltrein.
Reputatie 7
Badge +3
Het leeuwendeel van de reizigers gaat straks via de HSL en dan blijven er veel te weinig over voor meer dan twee treinen per uur.

En waarom moet daar perse een IC rijden? Op Utrecht - Almere en Utrecht - Leiden rijden ook alleen twee sprinters omdat er geen reizigers zijn voor meer.
Het leeuwendeel van de reizigers gaat straks via de HSL en dan blijven er veel te weinig over voor meer dan twee treinen per uur.
Juist, dát is de oorzaak. :)

En waarom moet daar perse een IC rijden? Op Utrecht - Almere en Utrecht - Leiden rijden ook alleen twee sprinters omdat er geen reizigers zijn voor meer.
Volgens NS zijn dat intercity's en het zijn er daar niet méér omdat daar niet meer treinen in de dienstregeling passen.
Reputatie 6
Badge
Het gaat niet lang meer duren of de IC Vlissingen rijdt vanaf Rotterdam CS in 1 keer door naar Roosendaal.
Reputatie 3
Badge
Het leeuwendeel van de reizigers gaat straks via de HSL en dan blijven er veel te weinig over voor meer dan twee treinen per uur.
Juist, dát is de oorzaak. :)



Dan klopt de redenering van NS toch?

Kennelijk reist het overgrote deel van de reizigers op het traject van Rotterdam naar Brabant niet om van Dordt naar Breda te komen, maar van Rotterdam of verder naar het westen naar Breda of verder naar het zuiden/oosten. Al die mensen boeken tijdwinst door een snellere verbinding, en die kiezen daarvoor. Het aantal reizigers dat er dan nog overblijft van Dordt naar Breda is dan nog te klein om daarvoor zonder meer een IC te laten rijden.

Het (volgens NS) te beperkte aantal reizigers is dan niet het gevolg van het omzetten van de IC naar een pendeltrein, maar van het omleggen van de IC naar Venlo over de HSL.

Reageer