Adviesaanvraag dienstregeling 2017 (oud)

  • 1 februari 2016
  • 75 reacties
  • 6998 Bekeken

De adviesaanvraag voor de dienstregeling 2017 is uit:
Er gaan veel dingen veranderen ten opzichte van 2016. Opmerkingen kunnen hieronder geplaatst worden. Verder kun je naar dit topic verwijzen bij vragen die te maken hebben met de dienstregeling 2017.

75 reacties

@Tamzin
Er rijdt nu een IC, het vermeende tekort aan reizigers ontstaat door het vervangen van die doorgaande trein door een pendeltrein.
Reputatie 7
Badge +3
Het leeuwendeel van de reizigers gaat straks via de HSL en dan blijven er veel te weinig over voor meer dan twee treinen per uur.

En waarom moet daar perse een IC rijden? Op Utrecht - Almere en Utrecht - Leiden rijden ook alleen twee sprinters omdat er geen reizigers zijn voor meer.
Het leeuwendeel van de reizigers gaat straks via de HSL en dan blijven er veel te weinig over voor meer dan twee treinen per uur.
Juist, dát is de oorzaak. :)

En waarom moet daar perse een IC rijden? Op Utrecht - Almere en Utrecht - Leiden rijden ook alleen twee sprinters omdat er geen reizigers zijn voor meer.
Volgens NS zijn dat intercity's en het zijn er daar niet méér omdat daar niet meer treinen in de dienstregeling passen.
Reputatie 6
Badge
Het gaat niet lang meer duren of de IC Vlissingen rijdt vanaf Rotterdam CS in 1 keer door naar Roosendaal.
Reputatie 3
Badge
Het leeuwendeel van de reizigers gaat straks via de HSL en dan blijven er veel te weinig over voor meer dan twee treinen per uur.
Juist, dát is de oorzaak. :)



Dan klopt de redenering van NS toch?

Kennelijk reist het overgrote deel van de reizigers op het traject van Rotterdam naar Brabant niet om van Dordt naar Breda te komen, maar van Rotterdam of verder naar het westen naar Breda of verder naar het zuiden/oosten. Al die mensen boeken tijdwinst door een snellere verbinding, en die kiezen daarvoor. Het aantal reizigers dat er dan nog overblijft van Dordt naar Breda is dan nog te klein om daarvoor zonder meer een IC te laten rijden.

Het (volgens NS) te beperkte aantal reizigers is dan niet het gevolg van het omzetten van de IC naar een pendeltrein, maar van het omleggen van de IC naar Venlo over de HSL.
Reputatie 7
Badge +3
@pepe
Waarom zou het leeuwendeel van de reizigers een flinke extra rijtijd moeten ondergaan om een IC van Dordrecht naar Breda overeind te houden?
Reputatie 6
Badge
Waar is een snellere verbinding tussen Den Haag en Eindhoven überhaupt goed voor? Het "leeuwendeel" van de Brabanders gaan immers niet verder dan Breda/'s-Hertogenbosch/Utrecht, dus waarom geeft NS ze een snellere verbinding ten kosten van een belangrijke Zuid-Hollandse stad?
Reputatie 1
Dan wordt de HSL Rotterdam - Breda beter benut. Tussen Dordrecht t/m Moerdijkbrug rijden dan 3 IC + 4 Sprinters. Na de Moerdijkbrug t/m Zevenbergse Hoek (aansluiting HSL - klassieke spoorlijn Dordrecht - Breda) rijden dan 3 treinen p/u.

Vanaf de HSL komen daar 4 á 5 IC bij verdeeld over IC Direct Amsterdam - Breda (2 keer p/u), IC Direct Den Haag - Eindhoven en de Benelux +. Vraag is als de Benelux + eindelijk via de HSL gaat rijden of het geïntegreerd wordt in de IC Direct Amsterdam - Breda. Dan wordt de frequentie 4 keer p/u op de HSL Rotterdam - Breda.

Voeg daar de goederentreinen bij waarvan een deel voorlopig via de Brabantroute zullen rijden totdat in Duitsland het derde spoor tussen Emmerich - Oberhausen in gebruik gaat.

Dat verklaart mogelijk waarom na 2020 verder gekeken om Dordrecht een betere IC verbinding te geven.
Reputatie 5
Kan vanaf december de ic richting Enschede voortaan van spoor 3 vertrekken ipv spoor 1? Anders moet men over dat hele rangeerterrein en wordt je overal door elkaar heen geschud. Scheelt ook weer (heb ik meerdere keren uitgeteld) 3-4 min op Deventer - Almelo
Reputatie 5
Ik heb het natuurlijk over station Deventer
Het leeuwendeel van de reizigers gaat straks via de HSL en dan blijven er veel te weinig over voor meer dan twee treinen per uur.
Juist, dát is de oorzaak. :)



Dan klopt de redenering van NS toch?

Kennelijk reist het overgrote deel van de reizigers op het traject van Rotterdam naar Brabant niet om van Dordt naar Breda te komen, maar van Rotterdam of verder naar het westen naar Breda of verder naar het zuiden/oosten. Al die mensen boeken tijdwinst door een snellere verbinding, en die kiezen daarvoor. Het aantal reizigers dat er dan nog overblijft van Dordt naar Breda is dan nog te klein om daarvoor zonder meer een IC te laten rijden.

Het (volgens NS) te beperkte aantal reizigers is dan niet het gevolg van het omzetten van de IC naar een pendeltrein, maar van het omleggen van de IC naar Venlo over de HSL.


Je kunt dezelfde redenering houden voor elk intercitystation waar het aantal reizigers dat blijft zitten het aantal in- en uitstappers overtreft. Dat van al die stations alleen Dordrecht voorbijgereden gaat worden is enkel omdat de HSL gevuld moet worden. Bovendien zet het in dit geval geen zoden aan de dijk, omdat die intercity verderop juist weer geknipt wordt, waardoor doorgaande reizigers er alsnog niet beter van worden.
Samenvatting van de wijzigingen in dienstregeling 2017: http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2017/dienstregeling_2017:_meer_treinen_en_veel_wijzigingen-147412
Reputatie 1
Wat is de reden dat de Traxx + ICR voorlopig alleen tussen Den Haag - Breda (via HSL) rijdt? En rijdt er ook een aparte IC tussen Eindhoven - Breda?

De IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag stopt waarschijnlijk niet in Duivendrecht. Maar de IC Lelystad - Den Haag stopt wel in Almere Buiten en Duivendrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Meestal een paar weken van te voren. Tot die tijd zul je Hafas moeten raadplegen.

Hoe betrouwbaar / accuraat is Hafas? E kunnen er tussen nu wanneer de nieuwe dienstregeling in de NS reisplanner staat nog wijzigingen komen?

Volgens Hafas zou bv de 5000 serie (sprinter Den Haag CS - Dordrecht in zuidelijke richting niet stoppen op Delft Zuid, in noordelijke richting wel. Dit betekent dus geen kwartierdienst meer van en naar Delft Zuid.
En voor mij automatisch een half uur vertraging wanneer ik op Laan van NOI mijn aansluiting mis. Kom maar op met die GTBV.
@Momo
Daar had ik eerder al geruchten over gehoord, dus het zou zomaar kunnen kloppen. Helaas.
De aansluiting op Laan van NOI wordt als het goed is meestal iets ruimer. Daardoor zult je je aansluiting waarschijnlijk minder vaak missen.
Wat ik de grootste onzin van de nieuwe dienstregeling vind, is de :10 :20 :15 :15 (zoiets in ieder geval :))frequentie van de intercity's tussen Dordrecht en Rotterdam. Op Somda wordt gezegd dat dit te maken heeft met de brug bij Dordrecht die tussen :12 en :18 wordt geopend. Een sprinter moet dan eerder vertrekken in het eigenlijke pad van de intercity, waardoor de intercity pas na de brugopening vertrekt. Het gekke is dat dit alles via de binnenste sporen gebeurt. Alleen de Benelux lijkt gebruik te maken van het buitenspoor over de brug richting Zwijndrecht. Het zou veel logischer zijn om de intercity op het moment dat de sprinter eerder vertrekt over het buitenspoor te sturen en ergens ter hoogte van Kijkhoek weer te laten wisselen naar het binnenspoor. Ga me niet vertellen dat dit niet kan door goederenpaden. Er moet een redelijke oplossing zijn, want deze intervallen zijn waardeloos.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Daar had ik eerder al geruchten over gehoord, dus het zou zomaar kunnen kloppen. Helaas.
De aansluiting op Laan van NOI wordt als het goed is meestal iets ruimer. Daardoor zult je je aansluiting waarschijnlijk minder vaak missen.
.

Niet ruimer, wel vaker, althans in zuidelijke richting. Overstap op Laan van NOI van sprinter op IC richting Dordrecht/ Vlissingen wordt dan 4 keer uur 4 minuten, tegen nu 2 keer per uur. De aankomende sprinter is dan degene die begint in Lelystad / Zwolle, dus denk ik veel kans op vertraging op zo'n lang traject. Enige lichtpuntje is dat deze sprinter 13 minuten wacht op Leiden CS (als Hafas klopt) dus dan kan eventuele vertraging misschien weer ingelopen worden.
Ik zie het niet echt zitten om iedere dag een kwartier eerder de sprinter vanaf De Vink te pakken hierom, misschien ga ik dan mijn fiets maar weer in (volle) stalling op Delft zetten ipv op Zuid.

De andere kant op (richting Leiden / Amsterdam) is er op Laan van NOI 2 keer per uur een overstap van 6 minuten en 2 keer van 3 minuten. Die van 6 minuten is dan inderdaad ruimer, maar dan kan ik wel gewoon 4 keer per uur reizen vanaf Delft Zuid, dus heb ik niet gelijk een half uur vertraging wanneer ik 1 aansluiting mis.

Ik vind het nogal onbegrijpelijk dat een sprinter niet op alle tussengelegen stations stopt. Er stappen toch best veel reizigers in en uit op Delft Zuid, is dicht bij de TU en diverse bedrijven daar.
Hoe betrouwbaar / accuraat is Hafas? E kunnen er tussen nu wanneer de nieuwe dienstregeling in de NS reisplanner staat nog wijzigingen komen?
Ze zullen die data gewoon digitaal aangeleverd krijgen, de kans op fouten is dus klein. Wel kunnen er nog wijzigingen aangevraagd worden tot medio oktober, die zijn dus uiteraard nog niet verwerkt. Vorig jaar heeft de NS de dienstregeling in week 41 gepubliceerd in de reisplanner, dat was toen ook de basisdienstregeling en nog zonder de laatste wijzigingen, die wordt doorgaans 5 weken van te voren opgenomen in de reisplanner.
Reputatie 3
Badge
Je kunt dezelfde redenering houden voor elk intercitystation waar het aantal reizigers dat blijft zitten het aantal in- en uitstappers overtreft. Dat van al die stations alleen Dordrecht voorbijgereden gaat worden is enkel omdat de HSL gevuld moet worden.

Ja. Die redenering kun je ook ophangen voor elk sprinterstation. Er reizen minder mensen van Rijswijk naar Zwijndrecht dan er van Den Haag naar Breda reizen. Maar dat is nog geen reden om alle intercity's op Rijswijk en Zwijndrecht te laten stoppen... Je moet dan niet zeggen dat de stops op Rijswijk en Zwijndrecht worden opgeheven OMDAT de IC vol moet. Je biedt een IC om reizigers op de lange afstand beter te bedienen, en een sprinter voor de rest.

Bovendien zet het in dit geval geen zoden aan de dijk, omdat die intercity verderop juist weer geknipt wordt, waardoor doorgaande reizigers er alsnog niet beter van worden.

Dat is onzin.
Ik doe regelmatig Gvc-Tb. De nieuwe situatie levert me op dat traject 7 minuten tijdwinst op. Dat is 10% van de reistijd. Ik ken heel wat mensen die voor minder tijdwinst een vette bon voor te hard rijden riskeren... Dat zet best zoden aan de dijk.
Ze zullen die data gewoon digitaal aangeleverd krijgen, de kans op fouten is dus klein. Wel kunnen er nog wijzigingen aangevraagd worden tot medio oktober, die zijn dus uiteraard nog niet verwerkt. Vorig jaar heeft de NS de dienstregeling in week 41 gepubliceerd in de reisplanner, dat was toen ook de basisdienstregeling en nog zonder de laatste wijzigingen, die wordt doorgaans 5 weken van te voren opgenomen in de reisplanner.
Tot ingang dienstregeling 2017 is de uitvoer nog niet betrouwbaar.
Reputatie 1
Pe_pe schreef:
Je kunt dezelfde redenering houden voor elk intercitystation waar het aantal reizigers dat blijft zitten het aantal in- en uitstappers overtreft. Dat van al die stations alleen Dordrecht voorbijgereden gaat worden is enkel omdat de HSL gevuld moet worden.

Meer een combinatie van beiden. De HSL wordt beter benut (4 keer p/u i.p.v. 2 keer p/u). En er is tijdswinst. Zou het geen oplossing zijn om de huidige IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht door te trekken naar Breda? Wel dat tussen Dordrecht - Breda dan non-stop/rechtstreeks wordt gereden.

Wel is het zo dat de IC Almere - Vlissingen in de dienstregeling 2017 via Haarlem gaat rijden? Vervalt de huidige IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht?
Reputatie 7
Badge +3
@habzeboog 2012
6 ICs Rotterdam - Breda is overkill.
Reputatie 1
Ben eigenlijk met je eens. Probeer een oplossing te verzinnen. Maar schrijft dit omdat de gemeente Dordrecht protesteert. Zou wel eens feiten en cijfers willen zien om te weten of de klachten van de gemeente Dordrecht gegrond zijn.

Die zelfde discussie is ook al met de gemeente Den Haag die al klaagt dat de Benelux + straks "slechts" 4 keer per dag rechtstreeks verbonden wordt met Antwerpen/Brussel. Daarvan zijn cijfers en feiten waaruit duidelijk blijkt dat de gemeentebestuur van Den Haag wel onnodig zit te piepen.

Maar die discussie past beter bij dienstregeling 2018. Of dienstregeling 2019?
Reputatie 6
Badge
De IC Eindhoven gaat straks dus wel stoppen op Delft, maar niet op Dordrecht? Laat deze dan ook niet op Delft stoppen, dan heb je pas echt een snelle verbinding. Schiedam Centrum ligt belangrijker gelegen dan Delft en heeft een Metro verbinding, en daar stoppen de ICM ook niet..
Reputatie 7
Badge +3
De IC Eindhoven stopt straks niet in Dordrecht omdat hij daar niet meer langskomt. Dat is iets dan in Delft, dat als universiteitsstad ook belangrijker is.
Reputatie 6
Badge
Er is niks belangrijks aan Delft, een universiteit heb je in bijna elke stad. Zo bijzonder is dat niet, en de NS heeft niet ''universiteiten'' als doelgroep. Bovendien gaat het ''leeuwendeel'' van de Delftenaren naar Den Haag/Rotterdam.

Reageer