Adviesaanvraag dienstregeling 2019

• 2 februari 2018
  • 28 reacties
  • 1689 Bekeken

Reputatie 4
Mooi op tijd heeft NS de adviesaanvraag voor dienstregeling 2019 gepubliceerd.

Nieuwsbericht: http://nieuws.ns.nl/eerste-doorkijkje-dienstregeling-2019-voor-98-verandert-niets/
Directe link naar de pdf: http://nieuws.ns.nl/download/508980/20180201rapportadviesaanvraagdienstregeling2019.pdf

Zijn de tabellen en diagrammen genoemd in bijlage D (laatste pagina) van de pdf ook ergens online te bekijken?

28 reacties

Reputatie 2
Haha, heerlijke beredenering: 5e Intercity erbij. Hiermee is reizigerscapaciteit met bijna 20% omhoog gegaan.
Badge
Grappenmakers. Want alle reizigers met de Benelux tussen Amsterdam en Rotterdam doen ineens 'poef' zeker? :8
Reputatie 3
En Hoorn en Enkhuizen weer 2 minuten verder weg van het land ten zuiden van Amsterdam door een langere stop van 1 minuut op zowel Amsterdam Centraal als Amstel.
Wie dit bedacht heeft heeft geen verstand,want we gaan er weer op achteruit hier.

Zojuist een reis gepland van Kersenboogerd naar Alkmaar: 47 minuten werk,door een overstap van maar liefst 18 minuten!
Als ik met de auto ga ben ik er in een HALF UUR!!!
NS denk eens om het milieu,want niemand pakt meer de trein.
Reputatie 2
Verbetering van de sprinter tussen Woerden en Gouda klinkt goed!
Badge
Het probleem met de Sprinter Hoorn - Beverwijk - Amsterdam C is dat deze zowel in Hoorn als in Castricum en Uitgeest belangrijke aansluitingen heeft:
  • in Hoorn met de richting Enkhuizen;
  • in Castricum (of Heerhugowaard, of Alkmaar Noord, of Alkmaar, of Heiloo) met de richting Den Helder;
  • en in Uitgeest met de richting Zaandam.
De aansluiting in Hoorn verbeteren zou betekenen dat die in Castricum en Uitgeest onderuit gaan. De overstap tussen de richtingen Den Helder en Haarlem gaat dan over de 20 min heen. In Uitgeest krijg je 's avonds zelfs een achterlichtaansluiting op de enig overgebleven Sprinter richting Zaandam en Amsterdam (de 4000).
Omdat een grotere groep reizigers hier nadeel van zal ondervinden dan de groep reizigers tussen de richtingen Enkhuizen - Alkmaar, is voor deze optie gekozen. Het is kiezen tussen twee kwaden, maar met een kortere overstap in Hoorn zouden juist méér mensen de auto pakken. NS denkt dus zeker om het milieu.

Zodra PHS Alkmaar - Amsterdam van start gaat (afhankelijk van wetgeving betreffende geluidsoverlast in Krommenie, bouw opstelterreinen Alkmaar en Uitgeest, en verbouwing Amsterdam C), wordt de IC Amsterdam - Enkhuizen weer losgekoppeld van de A2-corridor, en zal deze overstap ongetwijfeld verbeteren. Helaas wordt er op dit moment niet echt haast gemaakt met dat project: als ze over 10 jaar klaar zijn, ben ik al positief verrast.
Reputatie 3
En als ik uit Castricum of Uitgeest kwam met dezelfde vraag dan had waarschijnlijk geantwoord dat dan de reizigers uit Hoorn of Enkhuizen er dan teveel op achteruit gaan.
Badge
Waar baseert u dat op?
Reputatie 5
En Hoorn en Enkhuizen weer 2 minuten verder weg van het land ten zuiden van Amsterdam door een langere stop van 1 minuut op zowel Amsterdam Centraal als Amstel.
Wie dit bedacht heeft heeft geen verstand,want we gaan er weer op achteruit hier.

Zojuist een reis gepland van Kersenboogerd naar Alkmaar: 47 minuten werk,door een overstap van maar liefst 18 minuten!
Als ik met de auto ga ben ik er in een HALF UUR!!!
NS denk eens om het milieu,want niemand pakt meer de trein.

Wauw dat ene minuutje.
Als ik van deur tot deur met de auto reis ben ik 45 minuten onderweg. Met de trein 1 uur en 30 minuten. Dat is toch wel ff een verschil met 30 min/47 min. Vind ik nog best aardig. Ik wou dat ik met 30 minuten auto 47 minuten onderweg kon zijn met het OV.

En het treinverkeer wordt alleen maar meer en meer. Geen idee waar je het vandaan haalt dat niemand de trein meer pakt. Waren het maar minder reizigers, kan ik eens fatsoenlijk zitten in de trein.
Reputatie 3

Wauw dat ene minuutje.

Het is niet zozeer dat ene minuutje (het zijn er zelfs 2)]
Maar we gaan er hier al vele jaren op achteruit.
Het begon met het verdwijnen van de intercity naar Haarlem,waardoor de reis naar Hoorn (Kersenboogerd) meteen te lang werd om als alternatief te dienen voor de route over de toen al drukke lijn Haarlem-Sloterdijk - Kersenboogerd
Haha, heerlijke beredenering: 5e Intercity erbij. Hiermee is reizigerscapaciteit met bijna 20% omhoog gegaan.
En die extra trein gaat zo te zien 3 minuten na de gewone trein gaat rijden. Leuk voor wie de trein net gemist heeft, of er niet bij paste, maar of deze nu echt vol gaat zitten?
Reputatie 6
Moeten we dus concluderen dat de beloofde Intercity-stop op station Ztm niet doorgaat? Kijk er nu al naar uit om nog langer onderweg te zijn met de sprinter omdat er zo nodig midden in een weiland gestopt moet worden.
Badge
Gaat inderdaad niet door. Dus: ontploffende gemeenteraad van Zoetermeer in 3, 2, 1... :)

Even serieus, ik vind het zeer beschamend dat men Zoetermeer blijft overslaan met de IC's omdat het zo'n enorme ramp zou zijn om 2 min langer onderweg te zijn in een IC die in Den Haag C geen enkele relevante korte overstap heeft.
Zoetermeer heeft meer dan genoeg reizigerspotentieel om een IC-stop te rechtvaardigen, en de overvolle Sprinters daar zullen echt niet verlicht worden met een nieuwe stop in Bleizo. Het zal er eerder nóg drukker worden.
Ook vind ik het stemmingmaken onfatsoenlijk dat in de berichtgeving wordt toegepast. Langere overstaptijden tussen Amersfoort en Den Haag / Rotterdam worden verhuld met de uitleg "betere spreiding over het uur van IC's tussen Utrecht en Gouda" en gepresenteerd als een halfslachtige tienminutendienst. Dit terwijl reizigers er geen klap aan hebben als treinen tussen slechts twee stations in regelmatiger intervallen rijden wanneer ze langer mogen wortelschieten op de perrons van Utrecht C of Gouda voor hun overstap.

Tot slot: de reistijd van IC's tussen Den Haag / Gouda en Amersfoort wordt met 2 min verminderd dmv een korter stationnement op Utrecht. Dat betekent dat het kopmaken daar niet meer in 6 maar in 4 min zal plaatsvinden. Mag/Kan dat überhaupt met ICM?
Ik ben benieuwd hoe men de overstap tussen de treinseries 500/600 (Groningen/Leeuwarden-Rotterdam) en 2000 (Utrecht - Den Haag) ziet. Dat is nu een cross-platformoverstap van 3 minuten in Utrecht, maar als de intercity naar Den Haag 2 minuten vroeger gaat rijden zou dat één minuut worden wat te krap is. Mogelijk dat men nog wat met de rijtijden weet te spelen als de viersporigheid af is zodat het twee minuten wordt, maar dat wordt dan wel een krappe overstap. Het wordt niet als nadeel vermeld in de lijst, op papier zal de overstap dus blijven bestaan, maar we kennen allemaal de verhalen over hoe die 2 minuten overstappen in de praktijk mis gaan...
Reputatie 6
Gaat inderdaad niet door. Dus: ontploffende gemeenteraad van Zoetermeer in 3, 2, 1... :)
Mooi. Dan ga ik hier gelijk wat kolen op het vuur gooien.
Zojuist een reis gepland van Kersenboogerd naar Alkmaar: 47 minuten werk,door een overstap van maar liefst 18 minuten! Plan je dan met de dienstregeling 2018 of 2019 ? - Ik kan de dienstregeling 2019 namelijk nog nergens online vinden. ( Dit topic gaat over 2019 - 2018 vind je hier: https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/dienstregeling-2018-noord-holland-41122 {NH} )
En die extra trein gaat zo te zien 3 minuten na de gewone trein gaat rijden. Leuk voor wie de trein net gemist heeft, of er niet bij paste, maar of deze nu echt vol gaat zitten?
Heb je het plaatje in de link bekeken? In feb 2018 rijden er 5 treinen per uur tussen Schiphol en Rotterdam ( exclusief binnenlandse IC via Leiden). Vanaf April 2018 worden dit er 4. In de dienstregeling 2019 worden dit er opnieuw 5 (uitgezonderd de momenten dat de IC Brussel van/naar Den Haag HS rijdt). Zo bekeken is het gewoon het terugdraaien van de een reizigerscapaciteit die in April 2018 gaat plaatsvinden.
Reputatie 1
-ik ben ook wel benieuwd hoe ze die overstap gaan regelen. IC500/600 1 minuut eerder uit Amf/ 1 minuut later naar Amf?
-kopmaken met ICM kan als het echt moet in 2 min (heb dat vaak genoeg meegemaakt bij vertragingen)
- op zich ben ik wel gecharmeerd van deze oplossing. Korte overstap op Gouda zelf van sprinter uit Utrecht-Woerden-Goverwelle op IC naar gvc/rtd
-Tja over de IC-stop in Zoetermeer. Daar ben ik het oneens met DDietzen. Zo vol zitten die sprinters niet. Zelfs niet in de spits. Als de IC in Zoetermeer zou stoppen, kun je in de dalperiode met de sprinter wel terug naar 2x per uur (en dat wil je ook niet). Verder heeft NS Zoetermeer in mijn ogen onvoldoende reizigerspotentieel door concurrentie RR. Zelfs in het sneltreintijdperk zonder RR (2005) had station Ztm slechts 7800 instappers, veel lager dan andere IC-stations in 2005 hadden. Tot slot door de 2 min rijtijdwinst (lees later vertrekken/eerder aankomen in gvc) (en niet te stoppen in Ztm) is volgens mij de overstap van/naar HS in gvc haalbaar.
Zo bekeken is het gewoon het terugdraaien van de een reizigerscapaciteit die in April 2018 gaat plaatsvinden. ik zie nu een foutje in de laatste zin- dit moet zijn
Zo bekeken is het gewoon het terugdraaien van de een reizigerscapaciteit REDUCTIE die in April 2018 gaat plaatsvinden.
Reputatie 7
Badge +3
@anton42
De Beneluxtrein rijdt nu ook niet van Schiphol naar Rotterdam, dus wat wordt er in April dan gereduceerd?
Beneluxtrein rijdt nou toch Amsterdam CS - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam en verder - of ben ik abuis ?
Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam is niet dezelfde spoorlijn als Schiphol - Rotterdam.
@ Bemined - inderdaad, maar zowel de HSL als, de lijn via Den Haag HS worden in het plaatje van de advies aanvraag getoond. Mijn opmerking was ter verduidelijking van dit plaatje. Sorry als hier een misverstand over is ontstaan.
Reputatie 1

Nieuwsbericht: http://nieuws.ns.nl/eerste-doorkijkje-dienstregeling-2019-voor-98-verandert-niets/
Directe link naar de pdf: http://nieuws.ns.nl/download/508980/20180201rapportadviesaanvraagdienstregeling2019.pdf

Zijn de tabellen en diagrammen genoemd in bijlage D (laatste pagina) van de pdf ook ergens online te bekijken?

Kan iemand van NS toevallig vertellen of bijlage D van de adviesaanvraag inmiddels ergens openbaar te vinden is? Of komt dit nog?
Reputatie 7
Badge +3
@anton42
De Benelux begint en eindigt nu in Den Haag, die komt niet in Amsterdam en Schiphol.
Badge

Kan iemand van NS toevallig vertellen of bijlage D van de adviesaanvraag inmiddels ergens openbaar te vinden is? Of komt dit nog?

Elders op dit forum en op Somda wordt diezelfde vraag gesteld en doodgezwegen of lamlendig ontweken. Ik ben dus bang dat men die bijlage(n) nog niet wil verspreiden.

Reageer