Afdankmaterieel naar het Noorden? | NS Community

Afdankmaterieel naar het Noorden?

  • 14 December 2021
  • 54 reacties
  • 1469 Bekeken

Ik ben nooit een klagende treinreiziger geweest. Ik reis al sinds juli 2014 op het traject Leeuwarden-Den Haag. Maar wat ik nu aantref is toch wel bijzonder opmerkelijk sinds de nieuwe dienstregeling.

Gisteren: Trein 1824. Alles begon vrij positief ik heb niet veel te zeggen over deze rit. Deze rit was het wel iets drukker, maar het viel wel mee in het voorste treinstel. Helemaal niks mis mee deze rit!

 

Maar de terugweg is waar het allemaal beduidend slechter begon te worden.

Rit 1851, Idioot vol deze rit. Men kon alleen heel opgepropt staan. Een 3delige enkeldeks trein werd ingezet van het materieel Koploper. Voorheen altijd een zesdelige.

 

En vandaag op de heenweg zelfs een driedelige ICMM naar de randstad, ik begin me er echt aan te irriteren nu en ik vraag de NS hier meer aandacht aan te besteden aangezien er meer mensen over klagen. Je kan gemakkelijk coronavirus oplopen in zo’n situatie. 

 

Je kan wel bij Roosendaal beter materieel inzetten, maar dan moet daar wel capaciteit voor zijn, evenals bij de tienminutentrein. Dit is waardeloos geregeld. Ook de spinters zijn verkort naar Leeuwarden maar er is te weinig plek ook vooral richting Groningen.

 

De trein naar of vanuit Groningen wordt vaak ook alleen een 3 of 4 delige trein ingezet. Dan ben ik blij dat ik die nog niet hoef te nemen. Die trein kan je soms niet eens halen omdat hij te vol zit.

 

Kan de NS wat beter materieel inzetten? Er irriteren veel mensen zich mateloos hier aan en op Volletreinen.nl zie je ook aan de statistieken dat het Noorden beduidend slechter materieel heeft.


54 reacties

Reputatie 2

Het is inderdaad beduidend drukker op de noordelijke lijnen. Ik vind het zelf ook niet comfortabel en ik geef toe dat je gelijk hebt. Zeker na de nieuwe Dienstregeling.

Ik heb al meerdere keren dit aangegeven in de app echter lijkt de trein nog korter te worden.

Dus of de NS hier wat aan gaat doen? 

Het is tevens ook een van de 2 trajecten waar nooit meer dubbeldekkers komen. Ze hebben geen prioriteit bij dit traject. Vind ik nogal wat arrogant van de NS. Ik snap wel waarom mensen uit friesland vooral voor de auto kiezen met zulke slechte inzet. Helaas vergoed mijn werk de brandstof niet, anders had ik uiteraard al daarvoor gekozen.

Reputatie 2

Het is tevens ook een van de 2 trajecten waar nooit meer dubbeldekkers komen. Ze hebben geen prioriteit bij dit traject. Vind ik nogal wat arrogant van de NS. Ik snap wel waarom mensen uit friesland vooral voor de auto kiezen met zulke slechte inzet. Helaas vergoed mijn werk de brandstof niet, anders had ik uiteraard al daarvoor gekozen.

Ik heb een paar keer gehoord dat deze dienstregeling er geen dubbeldekkers meer komen, maar dat ze helemaal niet meer komen is nooit gezegd. 

Misschien kan je nog een keer met je werkgever overleggen of de brandstof ook vergoed kan worden?

Reputatie 7
Badge +1

Het heeft niets met arrogantie te maken dat NS geen dubbeldekkers op die trajecten inzet. Dat heeft meer te maken met de krapte in het materieel en de logistieke puzzel.

Er is een complete serie dubbeldekkers bijna een jaar lang buiten dienst geweest. Deze serie stroomt langzaam weer in op een aantal trajecten. Vooralsnog is ervoor gekozen om de treinen (nog) niet naar het noorden in te zetten, maar als de gehele vloot straks terug is wordt dat wellicht anders. Zwolle-Roosendaal heeft het een hele poos met sprinters als intercity moeten doen, welke nu als eerste weer vervangen zijn door intercity treinen. Vandaar dat de prioriteit op dat traject lag.

Dat neemt nog niet weg dat de treinen zo nu en dan inderdaad korter zijn dan gewenst, en dan kan het soms behoorlijk druk worden. Blijf dit gewoon telkens melden in de app.

Vergeet trouwens niet dat wij hier in het noorden jarenlang zijn verwend met de comfortabele ICM als sprinter. Dat had ook anders kunnen zijn (zoals DD-AR/SGM). Over afdankertjes gesproken…

Tja, officieel is de koploper nu het nieuwe afdankmaterieel aangezien dat het eerste is wat de NS er uit gaat halen na de SGM. Als ICNG instroomt verdwijnen ze langzaam.

Maar ik vind het een prima trein alleen wel veel te kort, een enkel stel kan je zeker niet inzetten in de spits. Bij VIRM4 kan dat wel en bij DDZ ook wel. Dus dat is dan wel een groot nadeel aan zo’n trein. Ook bij SNG.

Reputatie 2

Tja, officieel is de koploper nu het nieuwe afdankmaterieel aangezien dat het eerste is wat de NS er uit gaat halen na de SGM. Als ICNG instroomt verdwijnen ze langzaam.

Maar ik vind het een prima trein alleen wel veel te kort, een enkel stel kan je zeker niet inzetten in de spits. Bij VIRM4 kan dat wel en bij DDZ ook wel. Dus dat is dan wel een groot nadeel aan zo’n trein. Ook bij SNG.

Nou ik kan je vertellen dat bij ICNG, wat tevens ook op dat traject gaat rijden dit een veel grotere zorg wordt.

Die heeft 5 bakken en net iets meer zitplaatsen dan een ICM-3.

Reputatie 7
Badge +1

Dat een losse ICM-3 (of 4) in de spits te kort is ben ik met je eens. Ik geloof echter niet dat NS bepaalde treinen expres ergens inzet als “afdankertje”. Dat de treinen hier rijden heeft meer met een logistieke planning, waar de treinen onderhouden worden en het aantal reizigers te maken. Op echt drukke trajecten zet NS vanzelfsprekend meer dubbeldekkers in.

Maar ik vind het een prima trein alleen wel veel te kort, een enkel stel kan je zeker niet inzetten in de spits. Bij VIRM4 kan dat wel en bij DDZ ook wel. Dus dat is dan wel een groot nadeel aan zo’n trein. Ook bij SNG.

Het voordeel is echter dat op de relatief rustige momenten je niet grote zware treinen hoeft in te zetten die maar voor 20% gevuld zijn. Daarom is er de mogelijkheid om meerdere treinen te koppelen, waarmee meer capaciteit gecreëerd wordt en flexibeler ingespeeld kan worden op de drukte. Daarvoor moeten echter wel treinen beschikbaar zijn. NS kan niet toveren helaas.

En wat betreft drukte: Blijf het melden in de app, of het door jou eerder gestuurde volletreinen.nl.

Ik heb de desbetreffende reizen ook telkens gemeld en ook op volletreinen.nl

Wat doet de NS (of rover) hier mee? Als er geen materieel is dan is het er niet. Dan kan je alleen ICM-3 inzetten.

Reputatie 7
Badge +1

Als blijkt dat ergens structureel teveel drukte is kunnen treinen verlengd worden. Zolang NS daar krapte in heeft (o.a. door de eerder genoemde dubbeldekkers) blijft het, zeker in de spits, roeien met de riemen die je hebt. 

En dan liever een ICM-3 dan helemaal geen trein.

Ik vind het wel erg kort door de bocht om de ICM afdankmaterieel tot afdankmaterieel te bestempelen.  Tot vorige week vond u het blijkbaar prima om daar mee te reizen en nu de SGM er dan uit is komt u met een topic met deze kop. Er zijn heel veel mensen die de ICM juist een van de prettigste treinen vinden die de NS nu heeft, tja en die worden dan opgezadeld met zo'n dubbeldekker.  Helaas kun je niet iedereen tevreden stellen.

En wellicht is er op dit moment wat meer materieel wat onderhoud nodig heeft waardoor er wat minder treinstellen beschikbaar zijn, ook dat kan nog.

U vergeet dat wel dat de SNG toch al vrij snel werd ingezet in het Noorden terwijl er zat regio's waren waar nog met de SGM werd gereden tot afgelopen weekend, dus zo slecht wordt het Noorden niet bedeelt.

Daarnaast ontbreken er op dit moment nog aardig wat DDZ treinstellen waardoor er minder materieel voorhanden is dan de NS zou willen. Hierdoor moet er geschoven worden met materieel zodat er in ieder geval een trein kan rijden op elk traject en dat materieel moet toch ergens vandaan komen.

Zodra alle DDZ treinstellen weer in dienst zijn zullen deze vast ook weer in het Noorden worden ingezet.

En dan even naar de toekomst gekeken, dan komen daar naar het Noorden gewoon splinternieuwe ICNG treinstellen met alle luxe te rijden. Jeetje dat wordt dan een spring naar de toekomst voor het Noorden waar je “U” tegen zegt.  Je kan je dan afvragen of dat straks niet teveel van het goede gaat worden :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ooh en wat moet de rest van Nederland straks dan wel niet zeggen als daar geen ICNG gaat rijden ? ? ?  Gelukkig blijft de ICM voorlopig nog in dienst.

 

Reputatie 7
Badge +1

Precies, we worden hier in het noorden echt niet tekort gedaan qua materieel.

Naast dat we jarenlang de ICM als sprinter hebben gehad (waar destijds op veel trajecten nog DD-AR en SGM zonder airco reed) waren de noordelijke trajecten als één van de eersten aan de beurt voor de splinternieuwe sprinters. En straks de ICNG naar het noorden.

Ik heb het nu alleen over de intercitydiensten.

De SNG kan ik niet over oordelen daar ben ik nog nooit mee geweest. Dat de sprinter goed is dat geloof ik allemaal wel. Qua IC is het helaas wel een afdankertje op dit moment.

Reputatie 7
Badge +3

ICM materieel is geen afdankmaterieel, wel is een enkele ICM-3 in de spits te kort. 

Reputatie 2

Ik heb het nu alleen over de intercitydiensten.

De SNG kan ik niet over oordelen daar ben ik nog nooit mee geweest. Dat de sprinter goed is dat geloof ik allemaal wel. Qua IC is het helaas wel een afdankertje op dit moment.

Het is geen afdankmaterieel.

Waarom vind jij dat eigenlijk? Jij reist al jaren met ICMM. Waarom vind je het dan nu opeens afdankmaterieel? Als een trein te kort is is het niet gelijk afdankmaterieel toch? Ik vind ICMM nogal comfortabel om in te reizen als de trein niet kort is.

Wellicht dat DDZ ook terugkeert op deze route, al zal niet iedereen daar blij mee zijn.

Ik vind het bijvoorbeeld nogal irritant dat bij DDZ er maar 1 stiltecoupe is.

Maar zo kan je door blijven gaan. Het is geen afdankmaterieel maar te kort materieel.

Ik heb het nu alleen over de intercitydiensten.

De SNG kan ik niet over oordelen daar ben ik nog nooit mee geweest. Dat de sprinter goed is dat geloof ik allemaal wel. Qua IC is het helaas wel een afdankertje op dit moment.

Het is geen afdankmaterieel.

Waarom vind jij dat eigenlijk? Jij reist al jaren met ICMM. Waarom vind je het dan nu opeens afdankmaterieel? Als een trein te kort is is het niet gelijk afdankmaterieel toch? Ik vind ICMM nogal comfortabel om in te reizen als de trein niet kort is.

Wellicht dat DDZ ook terugkeert op deze route, al zal niet iedereen daar blij mee zijn.

Ik vind het bijvoorbeeld nogal irritant dat bij DDZ er maar 1 stiltecoupe is.

Maar zo kan je door blijven gaan. Het is geen afdankmaterieel maar te kort materieel.

Het is afdankmaterieel omdat het het oudste, kortste is wat NS heeft. De treinen zijn vanbinnen (en buiten) behoorlijk vies en ze stinken ook vanbinnen. De bekleding is totaal niet hygienisch en de prullenbak waar je tegenaan stoot ook niet.

Maar wellicht zou het helpen als het langer wordt in ieder geval een achtdelige ICM of VIRM4.

Maar NS heeft besloten om hier echt een saai materieelkeuze te hebben, alleen ICMM als intercity. (en SNG als sprinter)

Als er ooit een andere trein komt kan dat wel in de krant, dan is dat voor jou ook weer een reden om te spotten!

@John van der Meulen 

Acht bakken ICMm naar Leeuwarden is voor het leeuwendeel van de treinen waanzinnige overkill.

@John van der Meulen

Acht bakken ICMm naar Leeuwarden is voor het leeuwendeel van de treinen waanzinnige overkill.

Richting de randstad is dit een hele normale lengte. Zelfs wat aan de korte kant.

En zoals ik zei, zelfs VIRM4 heeft meer zitcapaciteit dan dit. Dat was het beste materieel wat er ooit was op deze lijn.

ICMM is gewoon te verouderd. Net zoals SGMM. Alleen NS heeft niet genoeg IC materieel om de ICMM te vervangen en de SGM wel.

Reputatie 7
Badge +1

Tja, NS is geen entertainmentbedrijf, dus de materieelkeuze komt niet tot stand om het minder saai te maken.

Dat de trein afdankmaterieel is omdat het de oudste en kortste is, is natuurlijk onzin. Sterker nog, dat geeft NS meer flexibiliteit in de inzet dan alleen maar lange treinstellen in dienst nemen. 

Ja, de treinen beginnen op leeftijd te raken. Dat begin je aan het interieur en exterieur van de trein te zien. Maar dat maakt een trein nog geen afdankertje. Ondanks de leeftijd zien ze er nog steeds erg netjes uit.

En weet dat SGM een stuk ouder was dan ICM. Ook ICM gaat er op den duur uit, maar daar moeten wel nieuwe treinen voor in de plaats komen.

Als we elk materieeltype moeten gaan vervangen zodra het de oudste trein wordt, blijven we natuurlijk aan de gang…

@John van der Meulen  Ga lekker met de auto als het je niet goed genoeg is en ga er maar vanuit dat het gros van het jaar er ICMm blijft rijden op dit traject misschien afgewisseld met een DDZ stelletje. DDZ is overigens de OUDSTE dubbeldekker die er is bij de NS dus ook die horen in jouw beleving dan in het Noorden van het land thuis.

En je loopt er nog even aan voorbij dat deze oude treinen ook via Utrecht naar Rotterdam rijden en via Lelystad richting Den Haag Centraal.  Dus ook daar moeten ze het doen met deze OUDE treinen.

Wat de lengte betreft, ICM-3 naar Leeuwarden is heel gewoon, al jaren is dat voldoende met uitzondeirng van wat drukkere treinen waar dan een langere ICM op ingezet werd.  Ik kan het traject wel dromen als machinist.

Jullie treffen het ook echt niet in het Noorden.

 

Heb je van het weekend nog F1 gekeken?  Ik heb een beetje een Toto Wolff gevoel.

 

 

 

@John van der Meulen  Ga lekker met de auto als het je niet goed genoeg is en ga er maar vanuit dat het gros van het jaar er ICMm blijft rijden op dit traject misschien afgewisseld met een DDZ stelletje. DDZ is overigens de OUDSTE dubbeldekker die er is bij de NS dus ook die horen in jouw beleving dan in het Noorden van het land thuis.

En je loopt er nog even aan voorbij dat deze oude treinen ook via Utrecht naar Rotterdam rijden en via Lelystad richting Den Haag Centraal.  Dus ook daar moeten ze het doen met deze OUDE treinen.

Wat de lengte betreft, ICM-3 naar Leeuwarden is heel gewoon, al jaren is dat voldoende met uitzondeirng van wat drukkere treinen waar dan een langere ICM op ingezet werd.  Ik kan het traject wel dromen als machinist.

Jullie treffen het ook echt niet in het Noorden.

 

Heb je van het weekend nog F1 gekeken?  Ik heb een beetje een Toto Wolff gevoel.

 

 

 

DDZ is niet de oudste dubbeldekker van de NS. Het is een trein die gebouwd is in 2013.

En juist vanaf de randstad is deze slechte oude koploper trein het drukst, daar hebben ze het inderdaad het hardst nodig.

 

En ik betreur het dat max verstappen heeft gewonnen. Lewis hamilton had officieel eigenlijk moeten winnen.

Reputatie 7
Badge +3

DDZ is niet de oudste dubbeldekker van de NS. Het is een trein die gebouwd is in 2013.

Gebouwd in 2013?  Welnee, DDZ stellen zijn oude DD-AR treinen die rond die tijd die u noemt zijn gemoderniseeerd en die DD-AR treinen zijn gebouwd in de jaren 90, en zijn ouder dan de VIRM stellen, de andere dubbeldekkers.

Reputatie 7
Badge +1

DDZ is wel degelijk de oudste dubbeldekker van NS. Oorspronkelijk gebouwd begin jaren 90. Iets jonger dan ICM dus. Vanaf 2009 tot 2014 zijn de treinen gereviseerd, en omgebouwd van DD-AR naar DDZ.

En officieel heeft MAX gewoon gewonnen, jammer voor je.

 

Reputatie 7
Badge +1

En officieel heeft MAX gewoon gewonnen, jammer voor je.

No Mikey! No, No, Mikey! That was so not right!

Badge +3

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Reageer