Afdankmaterieel naar het Noorden? | NS Community

Afdankmaterieel naar het Noorden?

  • 14 December 2021
  • 54 reacties
  • 1469 Bekeken

Ik ben nooit een klagende treinreiziger geweest. Ik reis al sinds juli 2014 op het traject Leeuwarden-Den Haag. Maar wat ik nu aantref is toch wel bijzonder opmerkelijk sinds de nieuwe dienstregeling.

Gisteren: Trein 1824. Alles begon vrij positief ik heb niet veel te zeggen over deze rit. Deze rit was het wel iets drukker, maar het viel wel mee in het voorste treinstel. Helemaal niks mis mee deze rit!

 

Maar de terugweg is waar het allemaal beduidend slechter begon te worden.

Rit 1851, Idioot vol deze rit. Men kon alleen heel opgepropt staan. Een 3delige enkeldeks trein werd ingezet van het materieel Koploper. Voorheen altijd een zesdelige.

 

En vandaag op de heenweg zelfs een driedelige ICMM naar de randstad, ik begin me er echt aan te irriteren nu en ik vraag de NS hier meer aandacht aan te besteden aangezien er meer mensen over klagen. Je kan gemakkelijk coronavirus oplopen in zo’n situatie. 

 

Je kan wel bij Roosendaal beter materieel inzetten, maar dan moet daar wel capaciteit voor zijn, evenals bij de tienminutentrein. Dit is waardeloos geregeld. Ook de spinters zijn verkort naar Leeuwarden maar er is te weinig plek ook vooral richting Groningen.

 

De trein naar of vanuit Groningen wordt vaak ook alleen een 3 of 4 delige trein ingezet. Dan ben ik blij dat ik die nog niet hoef te nemen. Die trein kan je soms niet eens halen omdat hij te vol zit.

 

Kan de NS wat beter materieel inzetten? Er irriteren veel mensen zich mateloos hier aan en op Volletreinen.nl zie je ook aan de statistieken dat het Noorden beduidend slechter materieel heeft.


54 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De trein is wel volledig omgebouwd naar een intercity. Dus van sprintermaterieel is geen sprake meer.

VIRMm1 heeft vrijwel hetzelfde interieur en stoelen.

Reputatie 2

https://treinposities.nl/bijzonderheden/perserie

Vanaf zaterdag valt er weer DDZ aan te treffen in het noorden op de 600 serie.

Op de 1800 serie zal hij waarschijnlijk ook na volgende week komen, maar hij komt in ieder geval wel al naar Leeuwarden op de 600 serie.

Dus hopelijk heeft u straks wat minder te klagen.

Over "afdankmaterieel" gesproken. Gemoderniseerde Sprinter materieel inzetten. Qua zitplaatsen prima geschikt op 1800 serie. Maar qua comfort wat minder. Kijk uit naar inzet van ICNG tussen Groningen/Leeuwarden. Gaat ten koste van de DDZ, ICM-M en Traxx ( ICR op de series 700, 1800 en 900. 

Tja zo kan je alles afdankmaterieel noemen. Ook ICMM want dat is ouder dan DDAR.

Maar ik vind het persoonlijk allemaal wel meevallen. Zolang ik maar een zitplek heb en op mijn bestemming kom vind ik het prima. DDZ vind ik over het algemeen fijner omdat het een ruimere trein is.

Reputatie 5

De trein is wel volledig omgebouwd naar een intercity. Dus van sprintermaterieel is geen sprake meer.

VIRMm1 heeft vrijwel hetzelfde interieur en stoelen.

V-IRM-M was van oorsprong meer bedoeld als regiotrein. De afkorting geeft dat al aan. Merk je ook aan het interieur. Waar mensen moeilijk hun koffers kwijt kunnen. Stoelen zijn ook minder comfortabel. Maar dat kan een kwestie van smaak zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Van oorsprong ja. Maar dan heb je het over de nog niet gemoderniseerde VIRM's. 

Zowel DDZ als de gemoderniseerde VIRM's zijn inmiddels gewoon ingericht als een intercity, waarbij het interieur van de eerste generatie VIRM vrijwel gelijk is aan dat van DDZ. 

Dat het van oorsprong andere treinen met ander comfort waren zegt nu niet zo veel meer over het interieur van de trein. Daar is immers niets meer van over.

Reageer