Afdankmaterieel naar het Noorden? | NS Community

Afdankmaterieel naar het Noorden?

  • 14 December 2021
  • 54 reacties
  • 1469 Bekeken

Ik ben nooit een klagende treinreiziger geweest. Ik reis al sinds juli 2014 op het traject Leeuwarden-Den Haag. Maar wat ik nu aantref is toch wel bijzonder opmerkelijk sinds de nieuwe dienstregeling.

Gisteren: Trein 1824. Alles begon vrij positief ik heb niet veel te zeggen over deze rit. Deze rit was het wel iets drukker, maar het viel wel mee in het voorste treinstel. Helemaal niks mis mee deze rit!

 

Maar de terugweg is waar het allemaal beduidend slechter begon te worden.

Rit 1851, Idioot vol deze rit. Men kon alleen heel opgepropt staan. Een 3delige enkeldeks trein werd ingezet van het materieel Koploper. Voorheen altijd een zesdelige.

 

En vandaag op de heenweg zelfs een driedelige ICMM naar de randstad, ik begin me er echt aan te irriteren nu en ik vraag de NS hier meer aandacht aan te besteden aangezien er meer mensen over klagen. Je kan gemakkelijk coronavirus oplopen in zo’n situatie. 

 

Je kan wel bij Roosendaal beter materieel inzetten, maar dan moet daar wel capaciteit voor zijn, evenals bij de tienminutentrein. Dit is waardeloos geregeld. Ook de spinters zijn verkort naar Leeuwarden maar er is te weinig plek ook vooral richting Groningen.

 

De trein naar of vanuit Groningen wordt vaak ook alleen een 3 of 4 delige trein ingezet. Dan ben ik blij dat ik die nog niet hoef te nemen. Die trein kan je soms niet eens halen omdat hij te vol zit.

 

Kan de NS wat beter materieel inzetten? Er irriteren veel mensen zich mateloos hier aan en op Volletreinen.nl zie je ook aan de statistieken dat het Noorden beduidend slechter materieel heeft.


54 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Van oorsprong ja. Maar dan heb je het over de nog niet gemoderniseerde VIRM's. 

Zowel DDZ als de gemoderniseerde VIRM's zijn inmiddels gewoon ingericht als een intercity, waarbij het interieur van de eerste generatie VIRM vrijwel gelijk is aan dat van DDZ. 

Dat het van oorsprong andere treinen met ander comfort waren zegt nu niet zo veel meer over het interieur van de trein. Daar is immers niets meer van over.

Reputatie 5

De trein is wel volledig omgebouwd naar een intercity. Dus van sprintermaterieel is geen sprake meer.

VIRMm1 heeft vrijwel hetzelfde interieur en stoelen.

V-IRM-M was van oorsprong meer bedoeld als regiotrein. De afkorting geeft dat al aan. Merk je ook aan het interieur. Waar mensen moeilijk hun koffers kwijt kunnen. Stoelen zijn ook minder comfortabel. Maar dat kan een kwestie van smaak zijn. 

 

Reputatie 2

https://treinposities.nl/bijzonderheden/perserie

Vanaf zaterdag valt er weer DDZ aan te treffen in het noorden op de 600 serie.

Op de 1800 serie zal hij waarschijnlijk ook na volgende week komen, maar hij komt in ieder geval wel al naar Leeuwarden op de 600 serie.

Dus hopelijk heeft u straks wat minder te klagen.

Over "afdankmaterieel" gesproken. Gemoderniseerde Sprinter materieel inzetten. Qua zitplaatsen prima geschikt op 1800 serie. Maar qua comfort wat minder. Kijk uit naar inzet van ICNG tussen Groningen/Leeuwarden. Gaat ten koste van de DDZ, ICM-M en Traxx ( ICR op de series 700, 1800 en 900. 

Tja zo kan je alles afdankmaterieel noemen. Ook ICMM want dat is ouder dan DDAR.

Maar ik vind het persoonlijk allemaal wel meevallen. Zolang ik maar een zitplek heb en op mijn bestemming kom vind ik het prima. DDZ vind ik over het algemeen fijner omdat het een ruimere trein is.

Reputatie 7
Badge +1

De trein is wel volledig omgebouwd naar een intercity. Dus van sprintermaterieel is geen sprake meer.

VIRMm1 heeft vrijwel hetzelfde interieur en stoelen.

Reputatie 5

https://treinposities.nl/bijzonderheden/perserie

Vanaf zaterdag valt er weer DDZ aan te treffen in het noorden op de 600 serie.

Op de 1800 serie zal hij waarschijnlijk ook na volgende week komen, maar hij komt in ieder geval wel al naar Leeuwarden op de 600 serie.

Dus hopelijk heeft u straks wat minder te klagen.

Over "afdankmaterieel" gesproken. Gemoderniseerde Sprinter materieel inzetten. Qua zitplaatsen prima geschikt op 1800 serie. Maar qua comfort wat minder. Kijk uit naar inzet van ICNG tussen Groningen/Leeuwarden. Gaat ten koste van de DDZ, ICM-M en Traxx ( ICR op de series 700, 1800 en 900. 

Reputatie 2

https://treinposities.nl/bijzonderheden/perserie

Vanaf zaterdag valt er weer DDZ aan te treffen in het noorden op de 600 serie.

Op de 1800 serie zal hij waarschijnlijk ook na volgende week komen, maar hij komt in ieder geval wel al naar Leeuwarden op de 600 serie.

Dus hopelijk heeft u straks wat minder te klagen.

Reputatie 7
Badge +1

Mercedes (AMG, Achter Max Geëindigd) heeft het opgegeven… hoe oneens ze het er ook mee eens zijn.

Huilen heeft geen zin dus. https://www.youtube.com/watch?v=6BbAMwXFrJI

Grappig dat dat ik nummer al vanaf 1990 ken… van een cassettebandje :rofl:

Dat was toen om 6:00 ‘s ochtends hét ontgroeningsnummer voor studenten op kamp.

Janken doen we thuis wel, zeuren heeft geen zin (dus sta maar op en zeiken op de plee en dan ochtendgymnastiek met ene Commandeur als Olga verkleed, senioren snappen de ‘grap’)… 

Oh, en de pindakaas is op! https://www.youtube.com/watch?v=hi-bspWV30M

Tsjonge @Robert B, waar haal je dit soort muziek toch vandaan 😂

Reputatie 7
Badge +1

Jongens, jongens, waar is dit allemaal goed voor.

Dit topic is alle kanten opgevlogen wat dat betreft :rofl:

Overigens reis ik graag naar het Noorden met een Koploper. Ik vind het de prettigste trein, ook al is hij wat op leeftijd.

Ik ook hoor, mag er graag mee reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens reis ik graag naar het Noorden met een Koploper. Ik vind het de prettigste trein van allemaal, ook al is hij wat op leeftijd. Hij hoeft van mij niet te worden afgedankt. 

 

ICM is gewoon nog een prima trein ook al is die oud. Het is alleen niet zo fijn als er tijdens de drukke spits maar 1 ICM-3 stel rijd. Voor de 1824 vanmorgen was oorspronkelijk ICM-6 gepland maar dat is blijkbaar ICM-3 geworden. Misschien was er uiteindelijk toch geen 2e stel beschikbaar op de juiste locatie, misschien was er iets defect, geen idee. Hopelijk wordt dat de komende tijd beter als er meer DDZ beschikbaar komt. Dan worden er op ander trajecten meer DDZ stellen ingezet en komen er meer ICM stellen vrij of gaat de DDZ toch weer naar het noorden rijden, we zullen het zien. Tot die tijd is het behelpen met het materieel wat nu wel beschikbaar is. 

@Jeroen 

Las ik zojuist … . Ja daar kun je je topic aanmelden en rapporteren. Veel plezier met de formule 1. Clermont zal wel belangrijk zijn. Zeker wat betreft de oNS. ;) 

Reputatie 7
Badge +4

Jongens, jongens, waar is dit allemaal goed voor.

 

Overigens reis ik graag naar het Noorden met een Koploper. Ik vind het de prettigste trein van allemaal, ook al is hij wat op leeftijd. Hij hoeft van mij niet te worden afgedankt. 

Badge +3

Mercedes (AMG, Achter Max Geëindigd) heeft het opgegeven… hoe oneens ze het er ook mee eens zijn.

Huilen heeft geen zin dus. https://www.youtube.com/watch?v=6BbAMwXFrJI

Grappig dat dat ik nummer al vanaf 1990 ken… van een cassettebandje :rofl:

Dat was toen om 6:00 ‘s ochtends hét ontgroeningsnummer voor studenten op kamp.

Janken doen we thuis wel, zeuren heeft geen zin (dus sta maar op en zeiken op de plee en dan ochtendgymnastiek met ene Commandeur als Olga verkleed, senioren snappen de ‘grap’)… 

Oh, en de pindakaas is op! https://www.youtube.com/watch?v=hi-bspWV30M

Ja ik probeer met je mee te denken @Jeroen. En geloof me :innocent:  Traag van begrip? is een leuk punt om te bespreken. :nerd:

Ach was hij zo pijnlijk voor je :thinking:

Stuur die uitnodiging maar naar Patrick, ik ga me lekker vermaken in Clermont de komende tijd.

Reputatie 7
Badge +1

Over traag van begrip gesproken:

Het team van Hamilton was ook traag van begrip zondag :rofl:

Ja ik probeer met je mee te denken @Jeroen. En geloof me :innocent:  Traag van begrip? is een leuk punt om te bespreken. :nerd:

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere melding had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Meld nou maar gewoon gewoon je topic via de 3…. ;) @Jeroen.

Ben je nu werkelijk zo traag van begrip @Tijdvoor :sleeping::scream:

Nou voor de duidelijkheid dan, dat heb ik reeds gedaan en TS is geen lid meer van dit forum (voor zolang dit deze keer weer duurt)

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere melding had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Meld nou maar gewoon gewoon je topic via de 3…. ;) @Jeroen.

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Ja dat is ook geheel nieuw voor ons Tijdvoor :joy::rofl:

En als je mijn andere bericht had gelezen dan had je kunnen raden dat het "probleem” alweer opgelost was.

Weltrusten maar weer Tijdvoor :hand_splayed_tone2:

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Ik ben dus weer niet de enige die aan Patrick denkt bij dit topic, melden dan maar weer :rofl:

 

Om een topic te melden kun je gewoon op de drie puntjes rechts onder klikken en dan een reactie rapporteren. 

Reputatie 5

@Hanzeboog

ICNG heeft gemiddeld ruim 50 zitplaatsen per bak, een vijfwagenstel dus ruim 250. Een achtwagenstel komt op ruim 400 zitplaatsen 

Het is nog speculeren. Wel zijn er al een aantal gegevens. Er zou grofweg 33.000 zitplaatsen zijn die verdeeld zijn over 645 bakken: 

20 achtdelige ICNG België (20 x 410 zitplaatsen)

20 achtdelige ICNG (20 x 417 zitplaatsen)

49 vijfdelige ICNG (49 x 256 zitplaatsen)

Maar dat zijn oude gegevens. 

Toto Wolff aka John van der Meulen left the Building (again)

Reputatie 5

@John van der Meulen

Acht bakken ICMm naar Leeuwarden is voor het leeuwendeel van de treinen waanzinnige overkill.

Daarom wordt bij Zwolle een treinstel wel eens afgekoppeld. 

Badge +3

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Zeker een logische gedachtegang. En frappant dat u mij een autist bestempelt.

De treinen stinken zijn oud en zijn kort. 

Wie is Patrick tevens? uw vriend?

Nee, ik had het over iemand (anders) die lyrisch was over ICM, maar daar later ernstig op terug kwam omdat ze te kort zouden zijn (in de spits)… met daarbij het getal 3 :disappointed_relieved:

Voor stinken en zo, zie dit topic 

 

Huilie huilie… en zoals ‘Patrick’ het ongeveer verwoordde:

ICM is geweldig maar als het een ‘drietje’ is dan mag het naar de sloop.

Totaal logische gedachte, voor een autist (make it go away) :sweat_smile:

Ik ben dus weer niet de enige die aan Patrick denkt bij dit topic, melden dan maar weer :rofl:

 

Reputatie 5

Als er ooit een andere trein komt kan dat wel in de krant, dan is dat voor jou ook weer een reden om te spotten!

 

Dat heeft allang in de krant gestaan. Er zijn al nieuwe treinen besteld om te rijden op de HSL en die treinen zullen dan ook door rijden naar het noorden. Het wordt alleen minimaal een jaar later dan eerst gepland. Dan rijdt er over een paar jaar het allernieuwste materieel in het noorden. 

https://nieuws.ns.nl/in-2023-met-nieuwe-snellere-ic-van-groningen-assen-leeuwarden-en-zwolle-naar-randstad/

https://dvhn.nl/groningen/NS-stelt-snelle-trein-naar-Groningen-en-Enschede-uit-26524991.html

 

Lees in Special Rail Magazine ICNG dat er al een aantal ICNG wachten op afwerking. Maar grootste probleem is levering van onderdelen van bepaalde toeleveranciers i.v.m. corona. 

Gok op dienstregeling 2025 dat de ICNG tussen Breda - Groningen/Leeuwarden zal rijden. 

Reageer