beantwoord

afscheidsrit DM90

• 11 juli 2017
  • 7 reacties
  • 424 Bekeken

Hallo!
Komt er een afscheidsrit van de DM90, omdat deze uit dienst gaat?
En wanneer gaat de SGMm uit de dienstregeling?
icon

Beste antwoord door Sander NS 11 juli 2017, 21:26

Hallo EnzoGS,

Welkom op het NS Serviceforum!

Op dit moment kan ik je daar helaas nog geen antwoord op geven. Het materieel is op dit moment nog in gebruik omdat we dit hard nodig hebben in de huidige dienstregeling. Als er nieuw materieel beschikbaar is zullen de oudere modellen geleidelijk uit gebruik worden genomen.

Edit:

Dm90 zijn inderdaad de diesels. Deze rijden alleen nog tussen zwolle - kampen en zwolle - enschede wat eindigd op 9 december omdat dit wordt overgenomen door Syntus. De details van een eventuele afscheidsrit zijn nog niet bekend helaas.
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo EnzoGS,

Welkom op het NS Serviceforum!
Op dit moment kan ik je daar helaas nog geen antwoord op geven. Het materieel is op dit moment nog in gebruik omdat we dit hard nodig hebben in de huidige dienstregeling. Als er nieuw materieel beschikbaar is zullen de oudere modellen geleidelijk uit gebruik worden genomen.

Edit:
Dm90 zijn inderdaad de diesels. Deze rijden alleen nog tussen zwolle - kampen en zwolle - enschede wat eindigd op 9 december omdat dit wordt overgenomen door Syntus. De details van een eventuele afscheidsrit zijn nog niet bekend helaas.
Wat bedoel je met geleidelijk vervangen, blijft DM'90 na december nog rijden dan? Dit zijn immers dieseltreinen, terwijl de NS geen dieselspoorlijnen meer heeft vanaf december. In de praktijk worden deze dieseltreinen incidenteel nog wel eens ingezet op niet-dieseltrajecten, dus men zou ze nog eventjes kunnen behouden als reserve, maar is dat ook het plan of heeft men met FLIRT erbij nu voldoende materieel?

Wat betreft SGM, deze krijgen nu een verlengingsbeurt en zullen dus nog wel even meegaan.
Reputatie 3
'Het materieel is op dit moment nog in gebruik omdat we dit hard nodig hebben in de huidige dienstregeling. Als er nieuw materieel beschikbaar is zullen de oudere modellen geleidelijk uit gebruik worden genomen.'
Hard nodig hebben is echt lariekoek vind ik zelf. Slechts van april t/m december 2016 was er een materieeltekort, sindsdien heerst er in het materieelpark der Sprinters een aardig groot overschot, die dankzij de Civity's alleen maar toeneemt. DM'90 zou alleen nog kunnen terugkeren in dienst in het geval dat de introductie van de Syntus Flirts voor ZwEnZwoKa misgaat, anders verwacht ik het na december niet meer terug op het spoor.

En om antwoord te geven op TS: ja, de spoorliefhebbersvereniging NVBS is inderdaad voornemens een afscheidsrit te organiseren met twee Buffels, ergens op een zaterdag in oktober. Rondje Overijssel/Achterhoek denk ik zelf, maar dat is een wilde gok overigens.
Reputatie 5
Er kan alleen niet elektrisch worden gereden omdat de beveiliging van alle andere treinstellen in NL het stukje Zwolle - Wierden niet aankunnen (wat ik erg vreemd vind).

NS heeft er alle baat bij om zsm die dieselrotzooi uit de dienst te halen. Vervuilende stinkende, warme, zware dingen zijn het.
Reputatie 7
Badge +3
Zo lang er dagelijks honderdduizenden vrachtauto's over de Nederlandse wegen rijden is de bijdrage van die resterende paar stellen DM90 volkomen verwaarloosbaar. Het ontbreken van airco is wel een dingetje.
Ramen kunnen toch open?
Er kan alleen niet elektrisch worden gereden omdat de beveiliging van alle andere treinstellen in NL het stukje Zwolle - Wierden niet aankunnen (wat ik erg vreemd vind).
Waarom is dat vreemd?

Reageer