beantwoord

Alkmaar - Haarlem vv

Reputatie 6
Gisteren lag in de avondspits de intercity tussen Haarlem - Alkmaar eruit vanwege een seinstoring. Vandaag rijdt de intercity Alkmaar - Haarlem niet in de ochtend en naar verwachting ook vanavond niet door een defect aan het spoor. Wat is er precies aan de hand? De sprinters rijden wel namelijk.
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 april 2018, 09:58

Een defect aan het spoor kunnen heel veel dingen zijn, het houdt in dat er dus 1 spoor minder te gebruiken is tot dat de infrabeheerder dit heeft laten oplossen. Mogelijke defecten aan het spoor zijn - gebroken rails, een las die defect raakt, een kortsluiting over een isolator in de rails, een verzakking of een verschuiving van de rails, ...

Het buiten dienst zetten van het spoor is dan een maatregel om de veiligheid te blijven garanderen voor de reizigers en daarnaast het mogelijk te maken het stuk spoor te repareren.

Zodra er bepaalde treinen niet rijden kan dat invloed hebben ook op andere trajecten, dit komt bv doordat materieel niet op de plek is waar dit had moeten zijn en/of dat het treinpersoneel niet op de juiste plek kan zijn op het juiste moment.

Achter de schermen geeft een verstoring van de dagelijkse gang van zaken een hoop werk om dit weer in goede banen te leiden, hier wordt vaak te makkelijk over gedacht omdat er geen inzage is in de complexiteit van hetgeen er allemaal nodig is om de treinen allemaal te laten rijden.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 4
Mogelijk een defect aan de toegangssporen tot het rangeerterrein in Haarlem waar die spitsintercities altijd geparkeerd worden als ze niet in gebruik zijn.
Reputatie 4
Daarnaast had dit probleem ook weer tot gevolg dat er complete nonsens in de omroepberichten en in de informatie op de digitale schermen in Haarlem kwam te staan vanochtend.
Er werd op Haarlem namelijk omgeroepen dat er minder treinen naar Alkmaar rijden en dat reizigers naar Uitgeest en Wormerveer ook via Sloterdijk kunnen reizen. Complete onzin. Die spitsintercities hebben helemaal niets te maken met Uitgeest en Wormerveer aangezien die trein helemaal niet op Uitgeest stopt en dus ook nooit reizigers voor de zaanlijn mee zal nemen.
Het bericht zoals dat nu op de storingen pagina staat op ns.nl (Tussen Haarlem en Alkmaar rijden er minder treinen door een defect spoor. De treinen rijden weer normaal rond 19:00 uur.) kan beter anders vermeld worden. Bijvoorbeeld dat er vandaag tussen Haarlem en Alkmaar geen spitsintercities rijden. Nu lijkt het de grootste deel van de dag alsof er iets aan de hand is, terwijl er niets mis is met de sprinters.
Een defect aan het spoor kunnen heel veel dingen zijn, het houdt in dat er dus 1 spoor minder te gebruiken is tot dat de infrabeheerder dit heeft laten oplossen. Mogelijke defecten aan het spoor zijn - gebroken rails, een las die defect raakt, een kortsluiting over een isolator in de rails, een verzakking of een verschuiving van de rails, ...

Het buiten dienst zetten van het spoor is dan een maatregel om de veiligheid te blijven garanderen voor de reizigers en daarnaast het mogelijk te maken het stuk spoor te repareren.

Zodra er bepaalde treinen niet rijden kan dat invloed hebben ook op andere trajecten, dit komt bv doordat materieel niet op de plek is waar dit had moeten zijn en/of dat het treinpersoneel niet op de juiste plek kan zijn op het juiste moment.

Achter de schermen geeft een verstoring van de dagelijkse gang van zaken een hoop werk om dit weer in goede banen te leiden, hier wordt vaak te makkelijk over gedacht omdat er geen inzage is in de complexiteit van hetgeen er allemaal nodig is om de treinen allemaal te laten rijden.
Reputatie 7
Badge
NS bezorgt zichzelf werk en verstoringsrisico door machinisten, conducteurs, rangeerders, storingslui e.d het halve land door te laten kachelen, in plaats van per regio concentreren en inzetten. Het zelfde geldt voor onderhoud. Keep it simple en smart, hou je kennis, ervaring, mensen en treinen in 1 regio.
@klant_jac, wat jij aangeeft met het treinpersoneel in 1 regio houden is zeker geen goed plan voor de veiligheid.

Het is voor de veiligheid juist beter als een machinist heel afwisselend op trajecten rijdt en niet continu hetzelfde traject rijdt. Ga voor jezelf maar eens na als je dagelijks met de auto een bepaald traject rijdt, op een gegeven moment wordt je "blind" op dat traject en besef je je dat je eigenlijk de helft van de route "minder bewust" hebt meegekregen en dus in een bepaalde flow gereden hebt.

Dit is voor een machinist niet anders en om deze reden willen de machinisten juist veel afwisseling in hun trajecten om dit te voorkomen/tegen te gaan.

En dan als ander punt, machinisten met weinig wegbekendheid kunnen dus minder snel ingezet worden op andere trajecten. Hierdoor worden de mogelijkheden bij verstoringen juist MINDER in plaats van meer omdat je dus minder machinisten hebt om gebruik van te maken om in te springen bij verstoringen.

Daarbij blijft het werk wat er gedaan moet worden bij een verstoring natuurlijk hetzelfde, er moet een nieuw plan gemaakt worden voor materieel en mensen en dat wordt er niet minder van. Daarnaast zou je dan veel vaker moeten gaan overstappen als reiziger als er alleen maar in regio's gereden gaat worden met materieel en treinpersoneel.
Reputatie 7
Badge
Vaker overstappen is meer kans op zitplaats. En even beweging en frisse lucht.
En wat veilig is... 1 glaasje wijn per dag blijkt na grondig onderzoek ook niet veilig te zijn.
Vaker overstappen is meer kans op zitplaats. En even beweging en frisse lucht.
En wat veilig is... 1 glaasje wijn per dag blijkt na grondig onderzoek ook niet veilig te zijn.

Tja en dat hoor je nu na al die jaren elke avond braaf een glaasje wijn te hebben gedronken omdat het zo goed voor je zou zijn. En dan vervolgens lezen dat je als achtend mens langer leeft dan als avondmens, dus nu moet je opeens ook nog vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan.

Zware tijden .... 😃
Reputatie 7
Badge +3
@JBa
Dat het veiliger zou zijn als machinisten geen rondje om de kerk zouden rijden is een verhaaltje van de vakbonden waarvoor nooit ook maar enig bewijs is geleverd. Net zo'n verhaal als dat er voor de veiligheid altijd een vaste conducteur moet zijn op iedere stoptrein op het platteland. De vakbonden misbruiken het begrip veiligheid voor hun eigen agenda om van de spoorwegen een staatsbedrijfmet eindeloos veel personeel te willen maken zodat ze zelf meer macht krijgen. En de vakbond is nu eenmaal de grootste vijand van de reizigers.
@JBa
Dat het veiliger zou zijn als machinisten geen rondje om de kerk zouden rijden is prietpraat van de vakbonden waarvoor nooit ook maar enig bewijs is geleverd. Net zo'n verhaal als dat voor de veiligheid er altijd een vaste conducteur moet zijn op iedere stoptrein op het platteland moet zijn voor de veiligheid. De vakbonden misbruiken het begrip veiligheid voor hun eigen agenda om van de spoorwegen een staatsbedrijf willen maken zodat ze zelf meer macht krijgen. En de vakbond is nu eenmaal de grootste van de reizigers.

Met je eerste stelling ben ik het absoluut niet eens, op een traject waar je elke dag rijdt ben je gewoon minder attent dan bij trajecten welke je soms rijdt, dit is echt vergelijkbaar met rijden in de auto. Elke dag hetzelfde traject heen en weer geeft dat je minder in je opneemt en meer uit automatisme handelt. Als jij ergens in den vreemde rijdt of ergens waar je niet vaak komt rij je daar toch echt oplettender.

Ondanks dat we het niet over de HC;s hadden wil ik daar nog wel over zeggen dat in de CAO van de NS staat dat er een HC op de trein aanwezig moet zijn. Zolang dat daar staat zal dat zo moeten zijn. Daarbij is het vertrekproces van de NS ook van toepassing als er geen HC aanwezig is en dan zal er meer tijd moeten zijn voor de stops onderweg. Een machinist die ook sleutelt is nml. minder snel op de route dan een trein met een HC die sleutelt.

Door regelgeving mogen NS machinisten niet sleutelen vanuit de cabine na een enkele blik naar buiten te hebben geworpen, dit wordt i.v.m. de regels binnen NS welke ook door IL&T zijn geaccepteerd door zowel NS als IL&T niet toegestaan.

En zou er misschien ook iets in de concessie staan omtrent de HC op de trein ??
Reputatie 7
Badge
Regels, gewoonten en zekerheden uit het verleden staan ter discussie als geautomatiseerde systemen (zoals ATB e,d) handelingen in en rond de trein overnemen. Dan wordt een machinist meer engineer. En is alertheid vervangen door proceskennis. Zo worden zelfbedachte regels van de NS ook stapsgewijs door de ontwikkeling vervangen.
Bedenk dat de werkgever niet de best zorgende partij is in veiligheid en gezondheid 100 jaar geleden vond de NS/SS werkdagen van 10 tot 16 uur normaal. Na ongelukken van machinisten en overwegwachters stelde de minister onder veel druk arbeidstijden in.
Zo is het niet uitgesloten dat sprinter bedrijf een heel andere CAO krijgt als IC bedrijf.
Reputatie 7
Badge +3
De Zoetermeer Stadslijn is door NS altijd zonder conducteur geƫxploiteerd. Alleen in de spitsuren waren er conducteurs aanwezig wanneer er met 3 gekoppelde stellen werd gereden en de machinist niet voldoende overzicht had over het vertrekproces op perrons in bogen. De Sprinters hadden speciale spiegels bij de cabine voor eenmansbediening.

Waar staat in de CAO NS dat er op iedere trein een Hc aanwezig moet zijn?
ATB is een veiligheidssysteem en neemt verder niets over van de machinist, mits deze zich aan de geldende snelheid houdt. Het enige wat dit systeem eventueel doet is de trein stilzetten.
Badge
Terug naar Haarlem - Alkmaar: inmiddels is de storingsmelding van NS een stuk duidelijker.

Van Haarlem naar Alkmaar avondspits

Door een defect aan het spoor rijden de avondspits-intercity's van Haarlem naar Alkmaar niet. Houdt u rekening met een langere reistijd. Plan uw reis in de reisplanner. .
Reputatie 7
Badge +3

Met je eerste stelling ben ik het absoluut niet eens, op een traject waar je elke dag rijdt ben je gewoon minder attent dan bij trajecten welke je soms rijdt, dit is echt vergelijkbaar met rijden in de auto. Elke dag hetzelfde traject heen en weer geeft dat je minder in je opneemt en meer uit automatisme handelt. Als jij ergens in den vreemde rijdt of ergens waar je niet vaak komt rij je daar toch echt oplettender.

Machinisten bij de metro of bij regionale vervoerders rijden ook alleen lokaal en dat is echt niet onveiliger dan bij NS.

Ondanks dat we het niet over de HC;s hadden wil ik daar nog wel over zeggen dat in de CAO van de NS staat dat er een HC op de trein aanwezig moet zijn.

Dat het is de NS-CAO staat komt door de vakbonden, wettelijk is het helemaal niet vereist. Het zijn gewoon allemaal door de vakbonden bij NS afgedwongen regeltjes die de vakbond vervolgens ook andere bedrijven wil opdringen. Dat dat op regionale lijnen helemaal onbetaalbaar is zal de vakbonden een zorg zijn, ze heffen liever het halve spoorwegnet op.
Reputatie 7
Badge +3
En waar staat dat dan in de CAO van NS?

Je valt in herhaling, tijd om het zelf eens op te zoeken en anders vraag je het de bonden toch.
Reputatie 7
Badge +3
Of het in de CAO staat of niet, sowieso hoort zoiets niet in een CAO thuis. Een CAO gaat over de arbeidsvoorwaarden en niet over de bedrijfsvoering. Daar kun je ook best afspraken over maken maar niet als onderdeel van de CAO.
Reputatie 7
Badge +3

Je valt in herhaling, tijd om het zelf eens op te zoeken en anders vraag je het de bonden toch.

Ik vraag het nog een keer omdat je in bericht #9 het volgende met stelligheid schreef: "Ondanks dat we het niet over de HC;s hadden wil ik daar nog wel over zeggen dat in de CAO van de NS staat dat er een HC op de trein aanwezig moet zijn."
Het enige wat ik wil weten is waar dat dan staat in de CAO NS. Ik heb het in ieder geval (nog) niet kunnen vinden na het doorzoeken van het document op het trefwoord "conducteur".
https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/31240/NS___cao_2015-2017.pdf
Badge +3
Met je eerste stelling ben ik het absoluut niet eens, op een traject waar je elke dag rijdt ben je gewoon minder attent dan bij trajecten welke je soms rijdt, dit is echt vergelijkbaar met rijden in de auto. Elke dag hetzelfde traject heen en weer geeft dat je minder in je opneemt en meer uit automatisme handelt.
Deels mee eens, maar daardoor weet ik wel precies op welke punten ik extra moet opletten! Fietsers aan de verkeerde kant van de weg, overstekende kids, onoverzichtelijke kruispunten, scherpe bochten in een afrit etc...
Even on topic. Ik snap nog steeds niet waarom er wel sprinters kunnen reizen en geen IC's. Beide treinen maken gebruik van hetzelfde spoor, dus als de IC niet kan rijden zou de sprinter dat ook niet moeten kunnen??
Als er beperkte baancapaciteit is dan zitten de sprinters de IC's vaak in de weg waardoor de IC heel langzaam moet gaan rijden om niet continu stil te staan. Als er dan beperkte capaciteit op het spoor is wordt er gekozen om de sprinter te laten rijden omdat deze dan wel alle stations aan doet en dus overal mensen in en uit kunnen stappen. Helaas betekent dat wel dat mensen die normaal met de IC reizen langer onderweg zijn.

En wellicht moest er in deze situatie een gedeelte over slechts 1 spoor worden gereden dan wordt de capaciteit helemaal laag van zo'n baanvak.
Reputatie 6
Op het station Alkmaar waren de sporen 4 en 5 buiten gebruik. Of dat hiermee te maken heeft, durf ik niet zeker te zeggen maar het zou wel een verklaring kunnen zijn waarom de spits IC niet heeft gereden.
Tsja ik denk nog steeds dat deze trein er wel erg gemakkelijk is uitgehaald. Ik zie hierboven nog steeds geen echte verklaring.
Reputatie 6
Het levert mij op de reis tussen Alkmaar - Haarlem een wachttijd van 29 minuten op op station Alkmaar. De halfuursdienst van de bus geeft een acceptabele aansluiting op IC Amsterdam en de spits IC. Hij komt 2 minuten voor de sprinter naar Haarlem aan en met looptijd red je dat niet. Ik baal dan ook ervan als de spits IC niet rijdt.

Helaas is de auto voor mij als ik forens geen optie.
Tsja ik denk nog steeds dat deze trein er wel erg gemakkelijk is uitgehaald. Ik zie hierboven nog steeds geen echte verklaring.

Zoals ik al zei, geen capaciteit genoeg op een gedeelte van het baanvak voor alle treinen en dan sneuvelen als eerste de IC treinen conform het protocol. Wat heb je immers aan een IC als deze enorm vertraagd zal rijden omdat deze achter een sprinter aanrijdt? Er was simpelweg geen rijweg mogelijk waar de IC inpaste op het spoor zonder conflicten.

Reageer