beantwoord

Als er een storing is tussen Dordrecht-Breda, rijden er dan beide kanten op geen treinen?

  • 10 juni 2019
  • 2 reacties
  • 154 Bekeken

Ik vroeg mij af als er een storing is op een traject of het altijd beide richtingen op is? Als er bijvoorbeeld een defecte trein is tussen Breda-Dordrecht rijden er dan ook geen treinen russen Dordrecht-Breda? Of als er een seinstoring is, geldt de storing altijd voor beide richtingen?
icon

Beste antwoord door Jeroen 10 juni 2019, 16:37

Helaas is er geen eenduidig antwoord omdat elke situatie weer anders is, zo ook met een defecte trein. Vaak rijden er in eerste instantie wel treinen over het andere baanvak maar het kan ook zijn dat het nevenspoor gestremd wordt als de machinist of monteur bijvoorbeeld aan die zijde moet zijn om een probleem te verhelpen. Dit i.v.m. de veiligheid van de machinist of monteur.

Ook kan het zijn dat er een evacuatie trein langs de defecte trein wordt gezet en dan is ook het andere baanvak gestremd.

Bij een seinstoring is ook weer de vraag wat voor seinstoring er is, voor sommige seinstoringen zijn er protocollen en kunnen we wel doorrijden, soms met iets vertraging maar er zijn ook grotere seinstoringen waardoor we helemaal niet meer kunnen rijden. En dan kan het er ook nog tussen in zitten, vorige week reden er bij de seinstoring tussen Kampen Zuid en Zwolle wel IC treinen maar geen sprinters, dit omdat er tussen Kampen Zuid en Zwolle maar 1 spoor beschikbaar was door de seinstoring (blikseminslag). Door deze beperkte capaciteit op dat stukje spoor keerde de sprinters op Kampen Zuid en reden niet door naar Zwolle.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge
Helaas is er geen eenduidig antwoord omdat elke situatie weer anders is, zo ook met een defecte trein. Vaak rijden er in eerste instantie wel treinen over het andere baanvak maar het kan ook zijn dat het nevenspoor gestremd wordt als de machinist of monteur bijvoorbeeld aan die zijde moet zijn om een probleem te verhelpen. Dit i.v.m. de veiligheid van de machinist of monteur.

Ook kan het zijn dat er een evacuatie trein langs de defecte trein wordt gezet en dan is ook het andere baanvak gestremd.

Bij een seinstoring is ook weer de vraag wat voor seinstoring er is, voor sommige seinstoringen zijn er protocollen en kunnen we wel doorrijden, soms met iets vertraging maar er zijn ook grotere seinstoringen waardoor we helemaal niet meer kunnen rijden. En dan kan het er ook nog tussen in zitten, vorige week reden er bij de seinstoring tussen Kampen Zuid en Zwolle wel IC treinen maar geen sprinters, dit omdat er tussen Kampen Zuid en Zwolle maar 1 spoor beschikbaar was door de seinstoring (blikseminslag). Door deze beperkte capaciteit op dat stukje spoor keerde de sprinters op Kampen Zuid en reden niet door naar Zwolle.
Reputatie 7
Badge +2
Het zal er ook vanaf hangen waar de defecte trein staat, hoeveel sporen er daar zijn. Als er bv bij Delft iets defect staat worden gelijk allerlei treinen gecancelled. Het is daar maar 2 sporig en als er dan op een gedeelte maar 1 spoor beschikbaar is, dan beperkt dat wel even de mogelijkheiden.
Maar eerder dit jaar zat ik een nieuwe sprinter die op station Voorschoten defect ging. Daar is het 4 sporig en alles kon er via spoor 2 langs. De volgende sprinter stopte dan ook een kwartier later bij het perron aan de andere kant. Behalve die ene defecte sprinter was er geen enkele andere trein uitgevallen, er was niet eens een melding op de storingspagina gekomen.

Reageer