beantwoord

Amersfoort Centraal - spoor 4a en 5a

• 19 augustus 2021
  • 9 reacties
  • 202 Bekeken

Ik ga weer vaker met de trein naar het werk van Deventer naar Amsterdam Centraal. Ik vertrek dan om 7.17 en heb dan de overstap in Amersfoort Centraal. Volgens de dienstregeling stap ik uit bij spoor 5a, en kan ik dan instappen bij spoor 4a. Als je het leest dan is het recht oversteken - maar de praktijk leert dat je dan met een beetje pech 300 meter moet lopen om bij de trein richting Amsterdam Centraal te komen.

Beide treinen rijden naar het einde van hun spoor om voor het sein te stoppen. Maar .. 4a is véél langer dan 5a - met als gevolg dat je een grote afstand moet rennen om de trein te halen. Als je 'm al haalt - van de laatste 3 reizen heb ik 2 keer de aansluiting gemist. En niet alleen ik, met mij een groep andere reizigers. Ik heb dit al via webcare aangekaart maar die komen niet verder dan 'we zetten het door’ - en vervolgens gebeurt er niets.

Ik heb een goede uitleg gehad van de machinist die de trein voor Amsterdam klaar heeft gezet: hij moet doorrijden naar het sein..

Mijn vraag-ook namens medereizigers- kan de overstap op Amersfoort Centraal nu eens echt aansluitend worden gemaakt? Of, nog veel beter, kan de oude verbinding tussen het Oosten en Amsterdam Centraal weer worden hersteld?

icon

Beste antwoord door Edwin 19 augustus 2021, 08:41

Het beste is om in Deventer achterin te stappen, zodat je in Amersfoort niet het hele perron af hoeft te rennen.

Ze zijn inderdaad niet heel evenredig verdeeld, maar de trein naar Amsterdam komt daar vanuit Amsterdam binnen en stopt dus voor het sein naar 5b (in de normale situatie, aangezien het zo te zien vandaag wel heel anders gegaan is).

Als u dan in die trein vanaf Deventer achterin zit, zit je het kortst bij waar die andere trein stopt.

Op de rest van je vragen heb ik geen invloed als machinist, maar weet wel dat dit soort dingen niet heel makkelijk te regelen zijn, omdat ons spoornetwerk behoorlijk zwaar belast is en de kleinste wijziging in tijd grote gevolgen voor ander treinverkeer kan hebben.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Het beste is om in Deventer achterin te stappen, zodat je in Amersfoort niet het hele perron af hoeft te rennen.

Ze zijn inderdaad niet heel evenredig verdeeld, maar de trein naar Amsterdam komt daar vanuit Amsterdam binnen en stopt dus voor het sein naar 5b (in de normale situatie, aangezien het zo te zien vandaag wel heel anders gegaan is).

Als u dan in die trein vanaf Deventer achterin zit, zit je het kortst bij waar die andere trein stopt.

Op de rest van je vragen heb ik geen invloed als machinist, maar weet wel dat dit soort dingen niet heel makkelijk te regelen zijn, omdat ons spoornetwerk behoorlijk zwaar belast is en de kleinste wijziging in tijd grote gevolgen voor ander treinverkeer kan hebben.

Reputatie 5
Badge

Er speelt hier meer. Bij de recente verbouwing van Amersfoort is het wissel tussen spoor 5 en 6 verwijderd. Spoor 5a is daardoor langer geworden en dichter bij de trap gekomen. Spoor 4 is niet aangepast. Daarom ligt 4a niet meer recht tegenover 5a.

De keuze om deze spooraanpassing te maken lijkt mij bij ProRail te liggen. Er zal een goede reden zijn. Naar wat ik begrepen heb, moest de perronhoogte worden aangepast in het kader van de toegankelijkheid, maar aangezien het perron niet verhoogd kon worden (monumentaal), moest het spoor dan maar verlaagd worden. Zodoende was de verbinding tussen spoor 5 en 6 niet meer mogelijk. Gevolg: spoor 5a werd langer en de treinen stoppen niet meer tegenover 4a (maar wel dichter bij de trap).

Hoe nu verder? Die spooraanpassing draait men de komende jaren niet meer terug. Je zou bordjes kunnen plaatsen om korte treinen niet bij de trap, maar meer tegenover spoor 4a te laten halteren, maar dat is zoals Edwin aangeeft geen snelle oplossing. Andere oplossing is om meer overstaptijd te geven, maar de dienstregeling bij Amersfoort is zo complex dat dit niet uitkomt. Als de trein naar Amsterdam later weggaat, kan de trein naar Rotterdam niet vertrekken. Tenslotte is er de optie om de overstap gewoon niet te bieden. Dus in de reisplanner uitgaan van minimaal 3 minuten. Dan wordt die niet getoond, maar of dat nou zo fijn is. Dus ProRail, dankjewel!

Reputatie 6

@Sneltram een mooie en grondige analyse.

Reputatie 7

Ik snap niet dat de mooie rechtstreekse verbinding naar Amsterdam CS vanuit Groningen / Enschede is verdwenen een jaren geleden. Er was de IC van Enschede naar Schiphol/Hoofddorp via Amsterdam CS. Was toch prima!? Heb er veel mee gereisd indertijd. En opeens moest het sneller naar Schiphol en voor het populaire gebied rondom CS moest je maar overstappen. Terwijl de meesten juist daar naartoe wilden. Er was destijds ook enorme kritiek vanuit Oost- Nederland op het verdwijnen van de verbinding. NS gaf toen aan dat mensen met de IC uit Berlijn naar Amsterdam CS konden (1x per 4 uur). Later is daar de eindbestemming óók van gewijzigd in Schiphol via A'dam Zuid en werd CS overgeslagen. Ik begreep dat na veel druk vanuit DB enkele jaren later er alsnog weer naar CS werd gereden. De reizigersaantallen vanuit Duitsland zakten in. Veruit de meeste Duitsers wilden simpelweg direct naar CS zonder overstappen.

Reputatie 6
Badge

Nee, bereidt je er alvast maar op voor-of schaar je bij de al reeds op gang gezette protesten van Amersfoort: die direkte verb. komt er niet-het wordt nog minder. Neem gewoon die metro vanaf Zuid-je hoeft toch niet meteen naast dat CS in Groot Mokum te wezen?

Zie de nog tamelijk recente dieskuzie en protesten over het plan om over x jaar enkel nog stoppertjes Amf-Ams CS te gaan rijden!

Er is ook een al jaren oud plan om m.n. alle buitenlandse verbindingen vanaf AMS naar Zuid te verplaatsen. Geeft niks dat nog recent die controleloods voor de UK border service is neergezet

Reputatie 7

Veel mensen hoeven niet naast CS maar wel op loopafstand van CS te zijn. Vanaf Zuid, lekker sfeerloos naast de snelwegen en tussen hoge kantoren is niks op loopafstand. Na corona zeker niet omdat veel kantoren wel halfleeg zullen blijven aangezien thuiswerken voor een deel een blijvertje gaat worden.

Echt zo zonde dat ze zo'n verbinding de nek hebben omgedraaid. Letterlijk onbegrijpelijk. 

Dat van de stoppertjes in de toekomst wist ik. Wat ze ermee bereiken is een denk ik dat mensen weg gaan blijven. Of via Utrecht gaan. Vanuit daar kan je tenminste wel naar CS.

Maar goed het duurt nog erg lang voor het zo ver is en het zou me niets verbazen als het niet eens van de grond gaat komen zoals gepland. Ik steun Amersfoort in ieder geval 🙂

Reputatie 6

Over een aantal jaren gaan er inderdaad alleen maar stoptreinen rijden tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal.

Reputatie 7

Over een aantal jaren gaan er inderdaad alleen maar stoptreinen rijden tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal.

Moeten we nog maar zien.....

Dat heb ik dus gedaan - maar zelfs dan nog is het me niet gelukt. Deze week zijn er werkzaamheden, eens zien hoe het volgende week gaat. Ik vrees het ergste..

Reageer