beantwoord

Amersfoort - Rotterdam


De rechtstreekse verbinding is niet alleen teruggebracht tot 2 keer per uur, de treinen zijn ook aanzienlijk korter. De trein van 06:28 uur is teruggebracht tot minder dan een derde en die van 06:58 is ook aanzienlijk korter. Dat wordt staan als de vakanties voorbij zijn. Waarom is deze verbinding met Rotterdam zo veel slechter geworden?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 20 februari 2017, 10:22

Bedankt voor al jullie meldingen. N.a.v. de klachten zijn inderdaad een aantal treinen verlengd. Gezien de meldingen over de treinen in het weekend en de trein van 6.28 zal ik hier specifiek nog even navraag over doen.
Bekijk origineel

122 reacties

Hallo Barchman, jammer om te lezen dat de dienstregeling niet zo goed uitpakt op dit traject. We hebben hier meer meldingen over gekregen en kijken naar waar we verbeteringen door kunnen voeren. Of dit op korte termijn ook op dit traject zal plaatsvinden durf ik niet direct aan te geven. Ik wil je wel adviseren dit bij ons aan te blijven geven, dit kan via onze Druktemelder in de NS Reisplanner Xtra app of via Twitter of Facebook.
Ik vind het antwoord niet erg bevredigend. Waar is het materieel gebleven dat op deze tijdstippen werd ingezet en waarom rijdt het niet meer.
Waarom kan er om 06.28 uur geen treinstel bij? Hoe kan het zijn dat NS accepteert dat mensen die op dit tijdstip proberen de spits te mijden alsnog, ook in de eerste klas, moeten staan? Ik kan me niet voorstellen dat het onmogelijk is op korte termijn een treinstel bij te plaatsen of een langer treinstel in te zetten.
Dat kan ik begrijpen. Deze vragen ga ik even voorleggen bij onze dienstregeling specialisten, zij kunnen je hier hopelijk uitgebreider antwoord op geven.
Reputatie 4
Overigens zijn er nog wel 4 reismogelijkheden per uur tussen Amersfoort en Rotterdam. 2 rechtstreekse en 2 met overstap in Gouda.
Maar er waren 4 rechtstreekse verbindingen. Daarvan zijn er 2 over en die treinen zijn ook nog eens aanzienlijk korter dan voorheen. Dat lijkt mij niet logisch. Sterker, ik vind dat NS de reizigers op deze verbinding behoorlijk in de kou laat staan.
Reputatie 4
Ik kijk liever naar wat er nog wel is en zie 4 reismogelijkheden uit de planner komen, waarvan 2 met overstap. Wellicht zijn die treinen met overstap wat rustiger?
Als dagelijks reiziger op dit traject (hoewel in de andere richting), kan ik de bevindingen van Barchman grotendeels bevestigen.
Het overstappen zelf is op zich geen problem en de Intercity Groningen / Leeuwarden - Rotterdam is meestal lang genoeg (al helpt het wel mee dat mijn vaste ochtendtrein op Rotterdam Centraal versterkt wordt en ik altijd zeer vroeg ben), maar de Intercity Den Haag - Enschede / Amersfoort Schothorst is wel drastisch beperkt.

Zeker gezien de overstap in Utrecht omslachtig is (in 1 richting moet je naar en ander perron), gebruiken veel reizigers op de relatie Amersfoort - Rotterdam deze trein nu ook tussen Gouda en Utrecht, waardoor de trein op dat traject regelmatig veel te vol is (met 7 bakken ICM). Liever zie ik dus weer 6 bakken VIRM terugkeren in deze treinserie(s).

(Om het VIRM zo effectief mogelijk in te zetten, mag wat mij betreft ook 2x/uur Den Haag - Amersfoort Schothorst en 2x/uur Schiphol - Enschede gereden gaan worden.)
Reputatie 4
De treinen, die ik vanuit Utrecht naar Den Haag tref om 7.30 uur zijn meestal goed op lengte met 9 of 10 bakken ICM. Iets wat ruimer dan de capaciteit die voorheen werd geboden voor de trein van 7.29 uur. Alleen tussen Enschede / Amersfoort en Utrecht mis je dan wel lengte.
Dag Barchman. Welkom op het forum.

Wat vervelend om te lezen dat de treinen tussen Rotterdam en Amersfoort onvoldoende capaciteit bieden. Ik adviseer om gebruik te maken van Druktemelder in onze App, zodat onze planners zo goed mogelijk op de hoogte zijn van de knelpunten die je ervaart. Graag geef ik nog een toelichting op de keuzes die in de nieuwe dienstregeling zijn gemaakt wat betreft de verbinding tussen Rotterdam en Amersfoort.

Alhoewel de verbinding tussen Rotterdam en Deventer / Enschede een tijd lang heeft bestaan in de voorgaande dienstregelingen, was het eigenlijk een tijdelijke verbinding. Vanwege de verbouwing van Utrecht Centraal was er in de afgelopen jaren minder perroncapaciteit beschikbaar in Utrecht. Een losse trein van Rotterdam naar Utrecht en een losse trein van Den Haag naar Enschede was daarom niet mogelijk. Om toch elk kwartier van zowel Rotterdam als vanuit Den Haag naar Utrecht te kunnen rijden en vica versa, is er gekozen voor het combineren van de trein uit Den Haag en Rotterdam richting Deventer / Enschede.

De consequentie van deze noodzakelijk keuze was dat de treinen op het traject Den Haag - Utrecht eigenlijk te klein waren (langer kan niet vanwege het combineren in Utrecht). En op het traject Utrecht - Enschede was de trein eigenlijk een maatje te groot. Om het leed op Den Haag - Utrecht zo veel mogelijk te beperken is gekozen voor de inzet van dubbeldeksmaterieel. Het enkeldeksmaterieel is verplaatst naar de verbinding Schiphol - Heerlen. Eigenlijk was het daar iets te klein voor. In 2017 is er weer voldoende perroncapaciteit in Utrecht. Daarom kunnen de losse verbindingen Utrecht - Rotterdam en Enschede - Den Haag hersteld worden; kan er weer met enkeldeksmaterieel gereden worden tussen Enschede en Den Haag; en kan Schiphol - Heerlen/Venlo weer met dubbeldekstreinen gereden worden.

Dat neemt niet weg dat er gewoon voldoende capaciteit moet worden geboden. Vandaar mijn advies om de Druktemelder in App te gebruiken als de capaciteit ontoereikend is.
Reputatie 3
Het inkorten van de treinen op dit traject lijkt gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel over de rug van de klant. Op mijn vragen hierover hult NS zich al een aantal weken in stilzwijgen.

Zie: https://forum.ns.nl/off-topic-32/vindt-ns-euros-belangrijker-klanten-30221
Ik begrijp dat er keuzes gemaakt moeten worden. Wat ik niet begrijp is dat je kunt verwachten dat de reizigers die eerst 4 rechtstreekse mogelijkheden hadden, nu de voorkeur zullen hebben voor de overgebleven 2 rechtstreekse verbindingen. Overstappen probeer je te vermijden. Dan zou je de treinen dus zeker niet moeten inkorten. Ik voel me met een kluitje in het riet gestuurd. Meld het maar op de druktemelder en wacht dan maar af. En in de tussentijd staan in een overvolle trein ondanks een peperdure eerste klas-kaart.
Reputatie 3
Ik snap ook dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar snap de gemaakte keuzes niet.
Enerzijds probeert NS het reizigersaanbod beter over de dag te spreiden, maar door het inkorten van de treinen in de randen van de spits maakt NS het juist minder aantrekkelijk om buiten de spits te gaan reizen. Uiteindelijk zal deze
"besparing" leiden tot minder klanten dus minder inkomsten.

Verder snap ik niet dat NS hier zo geheimzinnig over doet. Geef gewoon toe dat je bezuinigt ten koste van de kant. Door al het gedraai krijg ik als klant het gevoel dat men mijn intelligentie onderschat.
Reputatie 7
Badge +4
Dag Barchman. Welkom op het forum.

Wat vervelend om te lezen dat de treinen tussen Rotterdam en Amersfoort onvoldoende capaciteit bieden. Ik adviseer om gebruik te maken van Druktemelder in onze App, zodat onze planners zo goed mogelijk op de hoogte zijn van de knelpunten die je ervaart. Graag geef ik nog een toelichting op de keuzes die in de nieuwe dienstregeling zijn gemaakt wat betreft de verbinding tussen Rotterdam en Amersfoort.

Alhoewel de verbinding tussen Rotterdam en Deventer / Enschede een tijd lang heeft bestaan in de voorgaande dienstregelingen, was het eigenlijk een tijdelijke verbinding. Vanwege de verbouwing van Utrecht Centraal was er in de afgelopen jaren minder perroncapaciteit beschikbaar in Utrecht. Een losse trein van Rotterdam naar Utrecht en een losse trein van Den Haag naar Enschede was daarom niet mogelijk. Om toch elk kwartier van zowel Rotterdam als vanuit Den Haag naar Utrecht te kunnen rijden en vica versa, is er gekozen voor het combineren van de trein uit Den Haag en Rotterdam richting Deventer / Enschede.

De consequentie van deze noodzakelijk keuze was dat de treinen op het traject Den Haag - Utrecht eigenlijk te klein waren (langer kan niet vanwege het combineren in Utrecht). En op het traject Utrecht - Enschede was de trein eigenlijk een maatje te groot. Om het leed op Den Haag - Utrecht zo veel mogelijk te beperken is gekozen voor de inzet van dubbeldeksmaterieel. Het enkeldeksmaterieel is verplaatst naar de verbinding Schiphol - Heerlen. Eigenlijk was het daar iets te klein voor. In 2017 is er weer voldoende perroncapaciteit in Utrecht. Daarom kunnen de losse verbindingen Utrecht - Rotterdam en Enschede - Den Haag hersteld worden; kan er weer met enkeldeksmaterieel gereden worden tussen Enschede en Den Haag; en kan Schiphol - Heerlen/Venlo weer met dubbeldekstreinen gereden worden.

Dat neemt niet weg dat er gewoon voldoende capaciteit moet worden geboden. Vandaar mijn advies om de Druktemelder in App te gebruiken als de capaciteit ontoereikend is.


Dank, dit verheldert veel.
Dit verheldert helemaal niets.
Reputatie 3
@Thom, Barchman en ik geven aan dat de treinen sinds de nieuwe dienstregeling een stuk korter zijn dan daarvoor.
Jesper legt uit dat in 2016 door de werkzaamheden op Utrecht CS de treinen op dit traject eigenlijk te klein waren, en dat die situatie nu weer is teruggedraaid.
Dat verheldert dus helemaal niet onze waarneming dat de trein nu een stuk korter is dan in 2016.

Of ben ik nou gek?
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de de dienstregelingspecialisten dat Miriam NS beloofd heeft.
Reputatie 7
Dat was het antwoord van Jesper...
Jesper heeft geen antwoord gegeven op mijn vragen, maar dat had je natuurlijk ook wel in de gaten, Slidestops.
Reputatie 3
Ook ik maak elke werkdag gebruik van het traject Amersfoort Schothorst - Rotterdam en merk ook sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling flinke capacitietsproblemen door de inzet van Koploper materieel op dit traject.

De consequentie van deze noodzakelijk keuze was dat de treinen op het traject Den Haag - Utrecht eigenlijk te klein waren (langer kan niet vanwege het combineren in Utrecht). En op het traject Utrecht - Enschede was de trein eigenlijk een maatje te groot. Om het leed op Den Haag - Utrecht zo veel mogelijk te beperken is gekozen voor de inzet van dubbeldeksmaterieel. Het enkeldeksmaterieel is verplaatst naar de verbinding Schiphol - Heerlen. Eigenlijk was het daar iets te klein voor. In 2017 is er weer voldoende perroncapaciteit in Utrecht. Daarom kunnen de losse verbindingen Utrecht - Rotterdam en Enschede - Den Haag hersteld worden; kan er weer met enkeldeksmaterieel gereden worden tussen Enschede en Den Haag; en kan Schiphol - Heerlen/Venlo weer met dubbeldekstreinen gereden worden.

Dat neemt niet weg dat er gewoon voldoende capaciteit moet worden geboden. Vandaar mijn advies om de Druktemelder in App te gebruiken als de capaciteit ontoereikend is.


Op de lijn Schiphol - Heerlen zorgde het enkeldeks materieel in de vorige dienstregeling inderdaad voor problemen. Ook hier viel mij op dat veel te krap gepland werd, zelfs in de weekenden! Ik denk dat de NS de capacitietsberekeningen voor koploper materieel eens kritisch moet bekijken. Er is veel minder ruimte beschikbaar in het gangpad t.o.v. een VIRM en bij het uitvallen van een trein zit een koploper snel overvol. Daarnaast speelt de reizigersspreiding een probleem: als er in de trein Rotterdam - Groningen van de 9 bakken maar 3 verder rijden dan Amersfoort, terwijl de 3 bakken die doorgaan ook nog eens t.h.v. de trap staan is de spreiding van pasagiers zéér slecht! Daarentegen rijden de tussentreinen die tot Utrecht gaan wél met VIRM materieel, maar het meerendeel van de reizigers wil niet extra overstappen.

Ondanks dat het waarschijnlijk geklaag oplevert en los van dat ik er zelf profijt van heb, sta ik zeer positief tegenover het voorstel van Meltrain:

Om het VIRM zo effectief mogelijk in te zetten, mag wat mij betreft ook 2x/uur Den Haag - Amersfoort Schothorst en 2x/uur Schiphol - Enschede gereden gaan worden.

Los van de materieelinzet scheelt het ook in rijtijd en maakt het de dienstregeling bij Amersfoort veel robuuster, doordat gebruik kan worden gemaakt van de ongelijkvloerse kruisingen. Maar ja, dan verliest Oost-Nederland wel zijn rechtstreekse intercities met Den Haag en worden er wat politici boos...
Reputatie 3
@Slidestops, kun je aangeven
Reputatie 5
In zo ongeveer 10 andere topics is ook al aangegeven dat de capaciteit tussen Enschede - Amersfoort dramatisch is geworden. Indirect is dit dus ook de lengte tussen Amersfoort - Den Haag.
Reputatie 3
@wiskunde123 en @meltrain: Dit gaat helaas niet lukken in deze dienstregeling. Eén: er is geen overschot aan VIRM (eerder een tekort) en twee: de Schothorst en Enschede keren zowel in Schiphol (Hoofddorp Opstel strikt genomen) als in Den Haag op elkaar. Je zou dan keringen van drie kwartier of een uur moeten invoeren, dit gaat hem niet worden.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag: waarom wordt er in de vroege ochtend niet voldoende materieel ingezet tussen Amersfoort (Schothorst) en Rotterdam en waarom zou het niet mogelijk zijn daar op korte termijn weer voldoende treinen in te zetten, zoals dat in de oude dienstregeling gebeurde. Een trein erbij zou voldoende zijn.
Reputatie 5
Omdat de NS beweert dat er geen materieel meer beschikbaar is in de ochtendspits. Er zijn ja nieuwe intercity-verbindingen, waardoor daar materieel naar toe gaat.
Amersfoort - Enschede biedt ook veel te korte treinen. Zelfs op zondagochtend is het staan. Waarom is Amersfoort zo benadeeld ten gunste van andere verbindigen.

Reageer