beantwoord

Amersfoort - Rotterdam

Toon eerste bericht

122 reacties

Voor trein 2816 zal het misschien onnodig zijn, maar de terugrit als trein 2827 was wel een van de ritten die voorheen in de reisplanner als 'druk' bestempeld werd. De 2800 kent een vrij korte omlooptijd (anderhalf uur heen en terug, er rijden 3 treinen heen en weer in deze treinserie) dus je zit al snel met 3 á 4 ritten waarvoor de capaciteit eigenlijk niet nodig is om één rit te maken waar het wel nodig is. Wees blij dat de NS deze overige 3 ritten niet gelijk maar een losse VIRM4 laat rijden op die ene rit na.
Nou we hebben genoeg geklaagd. IC 516 (V Amersfoort 6.58 en V Gouda 7.37) rijdt vandaag met 10 bakken.
Iets te vroeg gejuicht ben ik bang, dit lijkt alleen op maandag te zijn (zie ook de reisplanner: dinsdag t/m vrijdag is deze trein gepland op spoor 5a in Zwolle, wat korter is), vandaag waren het weer 7 bakken (overigens wel iets meer dan de 6 van vorige week).
Reputatie 3
Bedankt voor al jullie meldingen. N.a.v. de klachten zijn inderdaad een aantal treinen verlengd. Gezien de meldingen over de treinen in het weekend en de trein van 6.28 zal ik hier specifiek nog even navraag over doen.
Het kan zijn dat er een paar treinen zijn verlengd, maar daar meek ik dus helemaal niets van. De trein van 06:28 is nog steeds hetzelfde volle kleine treintje.
ook de trein op woensdag is nu weer teruggebracht.
Ik begrijp er neits van en geef het op.
Reputatie 6
Badge
Ook ik merk nog steeds bizarre drukte op dit specifieke traject. Wanneer gaan jullie nou eindelijk alle treinen op fatsoenlijke lengte laten rijden?
Het kan zijn dat er een paar treinen zijn verlengd, maar daar merk ik dus helemaal niets van. De trein van 06:28 is nog steeds hetzelfde volle kleine treintje.
Ook de trein op woensdag is nu weer teruggebracht tot kleiner dan klein.
Ik begrijp er niets van en geef het op.
Men heeft de treinen van 07:28, 07:58 en 08:58 uit Amersfoort naar Rotterdam verlengd sinds vorige week, maar in de vroege ochtend is het om 06:28 inderdaad nog altijd een los drietje (en nu op woensdag dus ook ja).
Ik heb ondertussen de 06.28 aangemeld. Hopelijk kan hier nog verandering in de treinlengte plaatsvinden, maar toezeggen is voor mij onmogelijk.
Reputatie 3
Wanneer leert de NS nu eens van zijn fouten? Er is nog steeds niets structureels veranderd en mensen staan nog steeds in de trein op tijdstippen waar dit compleet onnodig is! Afgelopen zondag was sowieso een landelijk drama.
Nu ook weer: vertrek 21:43u uit Rotterdam Alexander: alle 2e klas zitplaatsen bij binnenkomst al bezet, inclusief volle halletjes bij de deuren.
Reputatie 7
Badge +3
Elders is al uitgelegd dat de situatie naar het noorden en oosten te maken heeft met de krappe personeelbezetting in Zwolle en Twente. Omdat NS daar in december twee lijnen kwijtraakt wordt vertrekkend personeel daar al sinds enige tijd niet meer vervangen.
Reputatie 3
@Tamzin: zit er een verschil in benodigd personeel tussen ICM-3 en 2xICM-3?
De treinen 614 en 516 hebben inmiddels beide de drukte top 10 weten te bereiken: http://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/wekelijkse-analyse-druktemeldingen.html

Overigens valt trein 614 de laatste weken mee vergeleken met een paar maanden terug, maar ja het is dan ook zomer. Op Gouda - Alexander zit de trein nog wel goed vol, maar vanaf Alexander naar Rotterdam Centraal zijn er nu altijd nog wel enkele vrije zitplaatsen, dat was een paar maanden terug wel anders en als de trein niet uiterlijk 4 september verlengd is ben ik bang dat dit opnieuw zo zal zijn.

En ja, het is nog altijd geheel onnodig, want bij de 614 worden nog altijd twee treinstellen leeg vanaf het emplacement bijgeplaatst na aankomst in Rotterdam, en ook voor trein 516 staat bij aankomst een derde treinstel klaar.
Reputatie 6
Badge
Dat heeft ongetwijfeld te maken met mensen die er massaal op uit gaan met het mooie weer, Bemined. In de Metro's richting Zuidplein is het hetzelfde verhaal, na Zuidplein richting Spijkenisse veel rustiger.
Reputatie 3
Vandaag rijdt de 614 (eindelijk) met 2x ICM! Volgens mij voor het eerst en hopelijk niet voor het laatst 🙂
Vorige week maandag was dat ook al het geval, maar helaas gaat dit om incidenten, meestal als gevolg van dat er door werkzaamheden of een verstoring de avond van te voren te weinig materieel in Rotterdam staat.
Reputatie 6
Badge
Wacht maar even tot een uur of 18:45 op Utrecht Centraal op de trein naar Rotterdam Centraal. Wedden dat dat weer een ICM3 wordt?
De lijst met onnodig te korte treinen is inderdaad iets langer dan deze twee. Om zo snel wat treinnummers te noemen: 614, 516, 526, 535, 540, 544, 547, 564, 666, 567, 669 en 674. Allemaal treinen die op een doordeweekse dag buiten de spits te vol zijn, terwijl de emplacementen vol staan met reservematerieel. In de meeste gevallen is er bij deze treinen sprake van dat er net een treinstel afgekoppeld is, of dat er na deze rit eentje bijgeplaatst wordt, en is het een pure bezuiniging van conducteurs en/of bakkilometers om deze treinen zo krap te plannen. En hoewel iedereen wel mee kan, past dit absoluut niet in het beleid mensen aan te moedigen buiten de spits te reizen.
Trein 614 rijdt nu al vier dagen op rij met 2 of zelfs 3 stellen ICM 😃 Is dit een blijvertje?
Reputatie 7
Badge +4
Op zondagochtend zijn er genoeg treinen beschikbaar. Die behoren te worden ingezet om iedereen een zitplaats te bieden. Een zitplaats hoort de norm te zijn en minder materieel inzetten naar het noorden en oosten op zondagochtend is een bezuiniging die dedain voor de reizigers uitstraalt.
Het heeft 9 maanden gekost, maar trein 614 is eindelijk verlengd. Alleen op woensdag staat deze trein nog als 'druk' aangeduid in de reisplanner, maar het is gelukkig wel een ICM viertje geworden i.p.v. een ICM drietje. Trein 516 van een half uur later heeft nog wel vier dagen per week het label 'druk', op dinsdag en donderdag is de trein weliswaar verlengd maar met slechts één bakje.

Helemaal voorbij is de ellende nog niet, overdag zijn er nog steeds enkele solo ICM viertjes te vinden op dit traject, dus het blijft oppassen wanneer je in de daluren wil reizen. In de 'hyperspits' is vooral wat heen en weer geschoven, netto is er weinig bijgekomen ondanks de mooie woorden over extra treinstellen. Waar enkele treinen verlengd zijn, zijn andere treinen (zoals de treinen 524 en 563) juist ingekort. Maar goed, de hyperspits vermijd ik zelf al jaren, dus daar heb ik persoonlijk geen last van 😛
Reputatie 3
Vandaag zat ik in de 524. Omdat dit de eerste trein na de spits is uit Amersfoort is deze zeer populair voor kortingsreizigers. Maar ook deze reizigers worden nu de spits ingejaagd door de treinen aan de randen van de spits ook zo vol te maken. Ik kon nog nét zitten vanaf Amersfoort, maar 7 bakken Amersfoort -> Utrecht is echt te weinig om deze tijd!
Tja, de vrijdagochtend blijft een probleem, NS is nog altijd van mening dat er zo veel mensen thuis werken of vrij zijn dat men rustig een treinstel minder kan inzetten. Nu is vrijdag ook wel een stuk rustiger, maar niet zo veel rustiger.

Reageer