beantwoord

Amsterdam CS-Hengelo

  • 2 december 2017
  • 36 reacties
  • 1326 Bekeken

Momenteel rijdt er om het uur een internationale intercity Amsterdam CS - Berlijn. Hierdoor is er vanuit Twente een directe verbinding met Amsterdam CS. In de avond rijdt er een extra NS-trein Amsterdam CS - Hengelo aangezien de internationale trein naar de ochtenduren is verplaatst. Mijn vraag is waarom er op de uren dat de IC Berlin niet rijdt er geen NS-trein tussen Amsterdam CS en Hengelo rijdt? Op die manier zou er een perfecte uurverbinding tussen Twente en de hoofdstad ontstaan. Het lijkt me eenvoudig te realiseren door de 1500-serie Amsterdam CS-Deventer door te laten rijden tot aan Hengelo (voor Enschede en Oldenzaal kan prima in Hengelo overgestapt worden). Het is hoog tijd dat er eindelijk ook vanuit Twente een derde intercity per uur (liefst ieder kwartier) richting Randstad gaat rijden!
icon

Beste antwoord door Frank Visser 4 januari 2018, 11:15

Jullie voorstel voor een IC die elk uur rijdt is begrijpelijk. Of dit een reële optie is hangt af van de vervoersvraag en de logistieke inpasbaarheid. Voor de vervoersvraag heb ik op dit moment geen antwoord. Logistiek zie ik sowieso wel gelijk al wat knelpunten. Zo lijkt een trein die op dezelfde tijd rijdt als de internationale trein niet te kunnen keren op Hengelo omdat dit conflicteert met de Intercity van Enschede naar Den Haag.
Bekijk origineel

36 reacties

In de toekomst is het mogelijk dat de intercity van en naar Berlijn via Zwolle en Almere kan gaan en dat de trein dan niet over Deventer, Hilversum gaat. Maar of dat er van komt weet ik niet. Dat kunt u via www.treinreiziger.nl in de gaten houden. Tevens denk ik dat provincie Overijssel er namelijk geen geld voor heeft om meer treinen te laten rijden, helaas.
Badge
Lijkt me stug dat NS überhaupt bereid zal zijn meer treinen in Overijssel in te zetten. De sprinterdienst uit Apeldoorn is al karig qua traject, materieel en frequentie, en hoe vaak gebeurt het niet dat een toch al drukke intercity uit de Randstad in Deventer voor tweederde wordt afgetrapt en dan met een enkel drietje of viertje door moet naar Enschede, met stampvolle treinen tot diep in de daluren (laat staan in de spits) tot gevolg? Nee, NS lijkt bepaald niet de Overijsselse vervoersvraag goed op waarde te schatten.
Overigens, afgelopen april heeft de overheid in de 'NMCA Spoor 2030-2040' (zoek maar eens op via Google, interessant voor liefhebbers en experts) nog een beeld geschetst van de lijnvoering op het Nederlandse spoor in 2030. Voor Overijssel ziet dat er nauwelijks anders uit dan nu, met als enige uitzonderingen de IC Zwolle - Enschede en een structureel doorgetrokken sprinter Apeldoorn - Enschede (vast niet door NS!). Dus tenzij de IC Berlijn een uursdienst gaat rijden - en ik zie 'm eerlijk gezegd nog eerder een ICE worden dan een uursdienst - komt er voorlopig geen extra IC tussen de Randstad en Twente.
(Een kwartiersdienst van IC's tussen Deventer en Hengelo is trouwens überhaupt niet mogelijk omdat je daarmee de Blauwnet-IC uit Zwolle in de weg zit.)

Wat betreft de IC Berlijn over Zwolle: dat is voorlopig quatsch. https://www.ovmagazine.nl/2016/03/zwolle-is-iets-te-voorbarig-met-berlijn-ic-1600/
Toegegeven: ik heb toevallig laatst zelf nog wat research gedaan en een spoorverdubbeling op de Sallandlijn zou niet strikt noodzakelijk zijn voor een IC Berlijn, maar dan nog lijkt het me zeer sterk dat zo'n route er gaat komen. De overstapfuncties van Amersfoort en Deventer zijn simpelweg te belangrijk daarvoor.
De IC Berlijn via Zwolle laten rijden lijkt me niet echt wenselijk, ze kunnen beter het huidige traject opwaarderen voor hogere snelheden en er een ICE op inzetten, zeker op het lange gedeelte op de Veluwe zijn hogere snelheden goed uitvoerbaar. De IC Berlijn icm een NS trein op de andere uren lijkt me goed in te plannen en je krijgt daardoor een tijdschema dat ieder uur hetzelfde is en dat is wat de klant wil. Het klopt inderdaad dat NS een zeer slechte dienst levert in Overijssel, misschien moet de overheid deze trajecten maar eens open stellen voor andere aanbieders, laat DB hier de boel maar overnemen!
Reputatie 7
Badge +3
De ICE is veel te duur om laten rijden op baanvakken die niet geschikt zijn voor snelheden lager dan 200 km/u. Het Nederlandse traject is geschikt voor 130-140 km/u. Het baanvak van Bad Bentheim to Hannover heeft een baanvalsnelheid van 160 km/u. Pas ten oosten van Hannover is de baanvaksnelheid 250 km/u. De ICE International naar Frankfurt am Main is een schip van bijleg en slechts een prestigeproject. NS en DB gaan echt niet een tweede zwaar verlieslijdende dienst opzetten.

Een ander probleem voor de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn is dat tussen de steden eigenlijk alleen maar provinciesteden liggen. Dat neemt niet weg dat de dienstregeling wel wat versneld zou kunnen worden. Te beginnen met het inzetten van locomotieven die niet in Bad Bentheim gewisseld hoeven te worden.

Een gewijzigde route via Almere en Zwolle lijkt me ook onzin. Daarvoor zijn de overstapstations Amersfoort en Deventer veel te belangrijk. Ik heb het idee dat men bij de gemeente Zwolle maar wat uit de nek kletst.
Badge
ICE over de Veluwe wordt echt niet rendabel. Zoveel valt er niet op te waarderen qua baanvaksnelheid, en dan nog krijg je op bv. Amersfoort - Apeldoorn nooit meer dan 5 minuten tijdwinst. Stations overslaan zal ook lastig worden: in Duitsland gaan de burgemeesters van Bad Bentheim, Minden, Bünde etc. muiten, en in Nederland heeft IC Berlijn bijna alleen maar bestaansrecht door haar functie in het binnenlands vervoer - en stations als Hilversum, Apeldoorn, Almelo etc. overslaan past daar niet bij.
En denk eraan, ICE's zijn duur. Als de ICE Amsterdam - Frankfurt al een flinke verliespost is (en dat is 'ie), zal Amsterdam - Berlijn dat zeker zijn. Het is niet voor niets dat men liever gisteren dan vandaag die ICE Amsterdam - Frankfurt zou vervangen door een uurlijkse IC naar Keulen. Zal vast ook beter passen in het toekomstige PHS Schiphol - Nijmegen.
Als je toch per se een ICE wilt, kan je nog het beste de Sallandlijn upgraden, stoppen in Zwolle en dan met 200 km/u over de Hanzelijn. Dat levert tenminste nog enige noemenswaardige tijdwinst op.

Dat gezwans van de gemeente Zwolle begint akelig veel te lijken op het gejengel van de gemeente Den Haag dat de complete Benelux-dienstregeling overhoop moet en zal worden gehaald voor een vieruurlijkse rechtstreekse trein Den Haag HS - Brussel. Pas op, straks lukt het ze nog :S

Enne, DB rijdt al in Overijssel hè... Arriva = DB :8
Goedemiddag Sloets en welkom op het NS Serviceforum!

Ik zie dat er al enige uitleg is gegeven over de verbindingen met deze provincie, maar ik ga proberen of ik er ook een duidelijk antwoord vanuit onze kant op kan krijgen 🙂
Als er tussen Apeldoorn en Amersfoort 5 minuten sneller gereden kan worden is dat al mooi meegenomen, tussen Deventer en Rijssen is ook minuten te winnen. Laten we eerlijk zijn, het is toch van de zotte dat de trein er in 2018 nog twee uur over doet tussen Hengelo en Amsterdam? En de IC Berlin kan Hilversum, Apeldoorn en Almelo prima overslaan, werd in het verleden ook gedaan! Dan nog een keer dat zwaar verouderde materieel vervangen door wat nieuws en de tarieven flink omlaag en de trein is een goed alternatief voor het vliegtuig.
Alhoewel er in het jaar 2000 wel een ICE heeft gereden van Amsterdam naar de tentoonstelling van Hannover Messe. Deze heb ik genomen in Apeldoorn. Dus een ICE zou moeten kunnen maar waarschijnlijk is het via Twente niet rendabel genoeg. Vanuit Amsterdam is het snelst via Dusseldorf of via Duisburg en daar over te stappen op de trein naar Berlijn. Dan via Twente schijnbaar.
Reputatie 6
Badge +1
Waarom is het zo raar dat een trein 2 uur doet over het afleggen van 200 km? Dat is in Nederland nog relatief snel. We leven in een dichtbevolkt land waar veel steden dicht bij elkaar liggen. Dat maakt dat treinen nooit een echt lang traject afleggen zonder stop.
Het is echt een illusie om te denken dat op korte termijn reistijden binnen Nederland korter zullen worden.

Met de auto Hengelo-Amsterdam doe ik een stuk langer over dan 2 uur (in elk geval wel overdag).
@Keuzereiziger: Het hangt er vanaf of je met je auto in de file staat of niet. O.a. rond Apeldoorn, Amersfoort en de A1 tussen Het Gooi en Amsterdam kan het verkeer met name in de spits best wel langer vast zitten door dat de mensen meer vertrouwen in hebben in de economie. De IC Berlijn via Zwolle is meer tijdwinst dan dat ze via de huidige route gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Alhoewel er in het jaar 2000 wel een ICE heeft gereden van Amsterdam naar de tentoonstelling van Hannover Messe. Deze heb ik genomen in Apeldoorn. Dus een ICE zou moeten kunnen maar waarschijnlijk is het via Twente niet rendabel genoeg. Vanuit Amsterdam is het snelst via Dusseldorf of via Duisburg en daar over te stappen op de trein naar Berlijn. Dan via Twente schijnbaar.

In 2000 hebben er inderdaad ICE's gereden naar de Hannover Messe. Dat waren veredelde proefritten voordat de ICE International vanaf 5 november 2000 ging rijden tussen Amsterdam en Frankfurt. Er is nooit sprake geweest om met ICE's te gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn. Technisch kan het natuurlijk wel want de ICE 3M is toegelaten in Nederland en Duitsland (en België, maar dat is in dit verband niet relevant). Maar er kunnen wel meer dingen technisch die commercieel volkomen oninteressant zijn vanwege de hoge kosten.

Interessant gaat worden in hoeverre de nieuwe RB 61 die ieder uur tussen Hengelo en Bielefeld gaat rijden reizigers gaat wegtrekken bij de IC op het baanvak tot Osnabruck Hbf. Deze trein heeft als grote voordeel dat die niet een kwartier stilstaat in Bad Bentheim voor de locwissel.
Badge
Die RB 61 heeft in beide richtingen een achterlichtaansluiting met de IC's naar/van Schiphol Airport dus zo'n vaart zal dat niet lopen. Natuurlijk, het zal een groter succes zijn dan de Grensland Express, maar dat was ook zo'n boemel van niets naar nergens met aansluitingen van aardappelkwaliteit. Niet vergelijkbaar.
Reputatie 6
Badge +1
De IC Berlijn via Zwolle is meer tijdwinst dan dat ze via de huidige route gaan.
Sorry maar dat is echt kolder. Zonder extra infrastructuur past dat helemaal niet op de baan.
Daarnaast is het verschil in reistijd op de twee routes Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Hengelo vs. Amsterdam-Amersfoort-Deventer-Hengelo op dit moment 2:06 vs. 1:57 (dus via Apeldoorn is sneller) en met de aanname dat het met een IC onder de draad iets sneller gaat is het reistijdverschil nihil.
Reputatie 5
NS rekent met het model: de reizigers aanpassen aan het materieel. Het is voor de Overijssellaar (hoe je dat ook noemt) absoluut niet aantrekkelijk om met de trein te reizen. Als "nieuwe" reizigers het vreselijke DDAR materieel al zien gaan ze stoppen met reizen. Het enige positieve is dat er eindelijk eens luxe treinen gaan rijden tussen Zwolle en Enschede.

En iedere dag nota bene in de daluren een 3'tje of 4'tje die vrijwel altijd stampvol is, is ook niet echt prettig reizen. Eerlijk, als ik het geld had zou ik een auto aanschaffen. De heenweg naar Deventer is nog te doen, want daar zetten ze keurig een 10-tje of 9-tje in, in de spits. Is wel vol, maar niet afgeladen vol.

Op de terugweg als ik om 16:30 de trein wil nemen of 17:00 moet ik het altijd doen met een 3'tje of 4'tje waar je van geluk mag spreken als je mag zitten. Ook in de daluren is het gewoon waardeloos.

De NS moet haar materieel dus afstemmen op de reizigers. Faciliteer het, dat trekt reizigers aan. Onderneem actie voordat de problemen zich opstapelen, want het is gewoon om te huilen als reiziger.
Update: Excuses voor de vertraging, ik verwacht begin komende week meer informatie te kunnen geven!
Update: Helaas had ik een verkeerde schatting gemaakt. Ik ben er nogmaals achteraan gegaan!
Update: Helaas had ik een verkeerde schatting gemaakt. Ik ben er nogmaals achteraan gegaan! via welke kanalen dan? Zou @Prorail @NS_Int of @MinIenM dat anders kunnen weten? Misschien kunt u dan een tweet sturen?
Ik heb hierover contact met een van onze specialisten omtrent de dienstregeling, als iemand meer uitleg kan geven over de dienstregeling, zullen zij dat zijn 🙂
Update: Ik durf niet te zeggen waarom het zo lang duurt om een terugkoppeling te krijgen. Ik ga er in ieder geval nogmaals achteraan!
Helaas is onze specialist omtrent dit soort vragen afwezig in verband met de kerstperiode. Komende week zal hij weer aanwezig zijn, ik hoop dan op een reactie!
Reputatie 3
Jullie voorstel voor een IC die elk uur rijdt is begrijpelijk. Of dit een reële optie is hangt af van de vervoersvraag en de logistieke inpasbaarheid. Voor de vervoersvraag heb ik op dit moment geen antwoord. Logistiek zie ik sowieso wel gelijk al wat knelpunten. Zo lijkt een trein die op dezelfde tijd rijdt als de internationale trein niet te kunnen keren op Hengelo omdat dit conflicteert met de Intercity van Enschede naar Den Haag.
Reputatie 7
Badge
. Logistiek zie ik sowieso wel gelijk al wat knelpunten. Zo lijkt een trein die op dezelfde tijd rijdt als de internationale trein niet te kunnen keren op Hengelo omdat dit conflicteert met de Intercity van Enschede naar Den Haag.
dan keert deze trein toch in Oldenzaal?
Nog meer knelpunten?
Badge
Met een kering in Oldenzaal mag je daar anderhalf uur gaan staan lanterfanten. Dat is erg inefficiënt.

@Frank Visser: Als deze IC ri Hengelo 2 minuten later wegkan uit Almelo (v .47 ipv .45), is er met aankomst in Hengelo om .58 precies genoeg ruimte om daar op spoor 2 te keren (gat van 4 minuten met de IC ri Den Haag C). Kering van 6 minuten moet voldoende zijn, dan vertrek om .04 met een gat van 3 minuten met de NS spitssprinter uit Enschede. Past precies toch? 🙂
Reputatie 3
Met een kering in Oldenzaal mag je daar anderhalf uur gaan staan lanterfanten. Dat is erg inefficiënt.

@Frank Visser: Als deze IC ri Hengelo 2 minuten later wegkan uit Almelo (v .47 ipv .45), is er met aankomst in Hengelo om .58 precies genoeg ruimte om daar op spoor 2 te keren (gat van 4 minuten met de IC ri Den Haag C). Kering van 6 minuten moet voldoende zijn, dan vertrek om .04 met een gat van 3 minuten met de NS spitssprinter uit Enschede. Past precies toch? :)


Creatief DDietzen! Ik wacht nu eerst reactie van de deskundigen van deze lijn af. Ik vermoed dat er los van evt logistieke punten toch nog wel wat bezwaren zullen zijn t.a.v. de vervoerwaarde (vraag van aantal reizigers vs kosten van de verbinding). Ik weet wel dat het afgelopen jaar een aantal treinen op deze corridor verlengd zijn. Omdat deze treinen uit Enschede komen is dat voor meer reizigers aantrekkelijk.
Reputatie 4
@DDietzen: hanteer je ook de perronopvolging van 4 minuten? Of vertrekt de doorgetrokken IC van 2a? Dan kan die maximaal ICM 3+3 zijn.
Kan iemand überhaupt uitleggen waarom Prorail voorschrijft dat de opvolgtijd langs een perron langer is dan 3 minuten?

Reageer