beantwoord

Amsterdam Lelylaan gedowngrade


In Amsterdam-West wonen honderdduizenden mensen. Straks zonder intercity-verbinding. Waarom wordt de dienstregeling op dit station steeds verder uitgekleed, terwijl het aantal mensen dat in A'dam West woont, steeds verder toeneemt. Samen met mij reizen vele forensen dagelijks tussen Amsterdam Lelylaan en Den Haag. De tijd van de reis neemt straks sterk toe, de kwaliteit scherp af. Ik heb speciaal een huis gekocht in West voor de goede verbinding naar mijn werk in Den Haag. Door de jaren heen is de verbinding steeds slechter geworden, maar nu wordt het wel erg bont met de afschaffing van de intercity-status van het station. Ik - en met mij vele forensen- zien dit graag aangepast worden. Bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 14 oktober 2016, 22:52

@DouweB heeft ook een groot dilemma te pakken! Vervelend dat deze voor jou negatief uit pakt.

Voor ons was het de afweging om station Amsterdam Zuid beter te bedienen of Lelylaan te behouden. Wij hebben uiteindelijke gekozen voor Amsterdam Zuid omdat hier ook straks de NoordZuidlijn komt en daarmee voor een groot gedeelte van Amsterdam er een snelle directe verbinding naar Den Haag regio ontstaat. Daarnaast was er al een lang gekoesterde wens om Hoofddorp 4x p/u met Amsterdam Centraal te verbinden, dat werd door deze herroutering ook mogelijk. Dit omdat tezamen met de HSL treinen het spoor tussen Amsterdam Centraal en Schiphol erg vol zit.
Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 2
@DouweB heeft ook een groot dilemma te pakken! Vervelend dat deze voor jou negatief uit pakt.

Voor ons was het de afweging om station Amsterdam Zuid beter te bedienen of Lelylaan te behouden. Wij hebben uiteindelijke gekozen voor Amsterdam Zuid omdat hier ook straks de NoordZuidlijn komt en daarmee voor een groot gedeelte van Amsterdam er een snelle directe verbinding naar Den Haag regio ontstaat. Daarnaast was er al een lang gekoesterde wens om Hoofddorp 4x p/u met Amsterdam Centraal te verbinden, dat werd door deze herroutering ook mogelijk. Dit omdat tezamen met de HSL treinen het spoor tussen Amsterdam Centraal en Schiphol erg vol zit.
Beste Tim, ik snap dat Amsterdam-Zuid belangrijk is, maar de Noord-Zuid-Lijn komt niet in de buurt van Amsterdam-West. Naast Lelylaan, is ook de forens vanaf Sloterdijk naar het zuiden van de Randstad een stuk slechter af met de nieuwe dienstregeling. Ik weet niet of de NS er zich bewust van is dat er meer dan 300.000 duizend mensen in Amsterdam-West wonen. Vroeger was er een perfecte sneltrein vol forensen van Amsterdam-Centraal naar Den Haag Centraal, via Sloterdijk, Lelylaan, Schiphol en Leiden. Ik zou deze graag weer terug zien.
Reputatie 2
Beste Tim, ik snap dat Amsterdam-Zuid belangrijk is, maar de Noord-Zuid-Lijn komt niet in de buurt van Amsterdam-West. Naast Lelylaan, is ook de forens vanaf Sloterdijk naar het zuiden van de Randstad een stuk slechter af met de nieuwe dienstregeling. Ik weet niet of de NS er zich bewust van is dat er meer dan 300.000 duizend mensen in Amsterdam-West wonen. Vroeger was er een perfecte sneltrein vol forensen van Amsterdam-Centraal naar Den Haag Centraal, via Sloterdijk, Lelylaan, Schiphol en Leiden. Ik zou deze graag weer terug zien.
Dank voor je reactie en constructieve inbreng. We realiseren ons uiteraard dat wij met onze dienstregeling niet iedereen blij kunnen maken! En natuurlijk het verliezen van een directe mooie verbinding is niet niets! Desondanks hopen we dat je aan je nieuwe reis kan wennen!
Reputatie 7
Badge +3
Ik wil graag even opmerken dat ik het erg prettig vind dat er "makers" van de nieuwe dienstregeling hier persoonlijk aanwezig zijn op het forum en direct reageren op opmerkingen ipv het gebruikelijke "we zetten de melding door".
Beste Tim, het is inderdaad sterk in de communicatie van de NS, maar ik zou graag aanpassingen zien, want met empathie wordt mijn dagelijkse realiteit straks niet beter. Ik snap dat Amsterdam Zuid belangrijk is, maar er was al een prima verbinding tussen A'dam Zuid en Den Haag. Nu wordt Lelylaan geslachtofferd om nog meer focus op Zuid te leggen. De Noord-Zuid-lijn zal zeker niet voor medio 2018 gaan rijden, dus om nu al Zuid verder op te waarderen ten koste van Lelylaan zou nog kunnen wachten. Is hier ruimte voor? De door Tim langgekoesterde wens om meer stoptreinen naar Hoofddorp te hebben verbaast me enigszins. De huidige sprinter stroomt vaak praktisch helemaal leeg op Schiphol. Er blijven weinig mensen zitten voor Hoofddorp.
De nieuwe dienstregeling van de NS maakt van station Amsterdam Lelylaan van een Intercity-station een stoptrein station. Hierdoor wordt de reistijd van veel forenzen (veel) langer. Ook wordt wonen in het gebied minder aantrekkelijk. Kan de NS dit zomaar doen?

Ter illustratie ons persoonlijke concrete probleem: door de wijziging is gaat mijn vriendin van een directe verbinding naar Den Haag HS en overstap op tram naar Rijswijk, nu naar een reis die 4x overstappen vergt en in totaal 30 (!) minuten langer is tot 1.45min elkele reis. Hierdoor is ze gedwongen te verhuizen of een andere baan te zoeken. Daarbij wordt wonen in het gebied minder aantrekkelijk en mijn huis dat ik net als Douwe gekocht heb mede omdat het dicht bij een intercitystation ligt minder waard. Een groot gebied van Amsterdam met meer inwoners dan menige stad in Nederland wordt hiermee ernstig benadeeld.
En met deze dienstregeling wordt ik ook gedwongen om helemaal niet meer met de trein naar te reizen en een auto te kopen. Waar ik nu 2 maanden de tijd voor heb om geld te sparen. Zo'n drastische wijziging met zoveel impact voor veel mensen hun leven kan je toch niet 2 maanden van tevoren melden?
Badge +3
door de wijziging is gaat mijn vriendin van een directe verbinding naar Den Haag HS en overstap op tram naar Rijswijk, nu naar een reis die 4x overstappen vergt en in totaal 30 (!) minuten langer is tot 1.45min elkele reis.
De reistijd van Amsterdam Lelylaan is nu 0:39 met een directe verbinding en gaat naar 0:46 met twee overstappen of 0:50 met één overstap. Dat is vervelend, want relatief een grote toename van de reistijd, maar de vier overstappen waar u over spreekt en de enorme toename van 30 minuten zie ik niet (ook niet als ik de overstap op de tram meeneem). Wellicht dat er nog een slechte aansluiting op de tram in Den Haag HS meespeelt, maar daar kan NS weinig aan doen. De dienstregeling van aanvullend openbaar vervoer wordt ontworpen op basis van die van de trein, niet andersom.

En met deze dienstregeling wordt ik ook gedwongen om helemaal niet meer met de trein naar te reizen
Welke reis maakt u?
Reputatie 7
Badge +2

De reistijd van Amsterdam Lelylaan is nu 0:39 met een directe verbinding en gaat naar 0:46 met twee overstappen of 0:50 met één overstap.


Lelylaan - HS straks 1 x per uur met 1 overstap in 0.41 door op Schiphol over te stappen op de IC Benelux. Vertrektijd van Lelylaan .52
Er is sinds gisterenavond iets veranderd in de planner lijkt het. Gisteren zagen we tussen Lelylaan en Rijswijk overstap op Schiphol Leiden en HS. Nu zie ik ook een directe sprinter tussen Lelylaan en Den Haag, die welliswaar 23 minuten langzamer is als de directe intercity nu.
Maar overstappen is ruk. De reden dat ik niet met de auto ging is omdat ik kon werken in de trein. Met 2 overstaps wordt dat niet echt meer een optie. Daardoor verwacht ik ook grotere kans op vertraging en het missen van aansluitingen.
Maar ik snap de redenatie om Lelylaan slechts een stoptreinstation te maken ook niet. Lelylaan bedient Amsterdam West en Nieuw West, ieder met bijna 150.000 mensen. Dat is meer dan Lelystad en Almere bij elkaar, die al intercityverbindigen hadden met Schiphol.
Reputatie 4
Badge
Op zich moet je in dit geval ook kijken welke treinen langs Lelylaan reiden. Tot nu toe had Lelylaan het geluk dat er relatief weinig (tot een jaar of 10 geleden zelfs geen) sprinters/stoptreinen langs reden. In de praktijk stopten daarom een aantal IC/sneltreinen tussen Schiphol en Amsterdam C op alle stations en had Lelylaan dus het 'geluk' relatief goede doorgaande verbindingen te hebben. Op zich ook niet onterecht, want op Lelylaan zijn meer in en uitstappers dan op veel IC stations bij kleine plaatsen die door hun geografische ligging een IC station zijn. Doordat de laatste IC nu niet meer langs Amsterdam C, maar via Amsterdam Zuid gaat rijden, vervalt door deze keuze ook de laatste IC trein bij Lelylaan.

De NS geeft aan in
http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-20534%2E01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf
Dat zij een grotere vervoersvraag naar Amsterdam Zuid verwachten en dat ze gebruik willen maken van de extra infrastructuur die langs de Zuidas is aangelegd en dit jaar is afgerond (project SAAL). Met die afweging wordt Lelylaan (en Sloterdijk) door een IC minder bedient.
Ik ben wel benieuwd wat stadsdeel West en vooral Nieuw West vindt van verlies intercitystatus van Station Lelylaan. Is niet goed voor West. Laten we contact met ze opnemen.
Reputatie 4
Badge
Ik snap dat het niet prettig is voor reizigers vanaf Lelylaan. Maar wat voor alternatief zou het Stadsdeel dan moeten voorstellen? Voor een extra intercity van Lelylaan is geen plaats, omdat de ruimte vanaf Schiphol wordt ingenomen door de nieuwe trein Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol - Dordrecht. Dus het herinvoeren van een intercity op Lelylaan gaat ten koste van de nieuwe intercity op de Zuidtak. En daar hebben uiteindelijk meer reizigers nadeel van.
Reputatie 7
Badge +2
Er is sinds gisterenavond iets veranderd in de planner lijkt het. Gisteren zagen we tussen Lelylaan en Rijswijk overstap op Schiphol Leiden en HS. Nu zie ik ook een directe sprinter tussen Lelylaan en Den Haag, die welliswaar 23 minuten langzamer is als de directe intercity nu.

Ik vind geen directe sprinter van Lelylaan naar Den Haag HS, wel naar Den Haag Centraal.
En ja , die is langzamer dan de directe IC want die sprinter stopt op alle kleine sprinterstations en staat ook heel fijn 13 min stil op Leiden, maar er hoeft dan niet overgestapt te worden. Dus minder kans op missen van overstap bij vertraging.
Reputatie 4
Badge
Zie ook post 46 van:
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2017-28101/index2.html#post176536

Hierin wordt uitgelegd hoe de IC routes tussen Den Haag en Amsterdam lopen. Vanuit het perspectief van Den Haag/ Leiden zie je dat de nieuwe opzet logisch is. Het nadeel daarvan is dat de ICs vanuit Leiden naar Amsterdam C allemaal via Haarlem gaan en de ICs via Schiphol allemaal naar Amsterdam Zuid. Daarmee vervalt de IC langs Lelylaan (komt wel een sprinter voor terug).
De sprinter van Lelylaan naar Den Haag cs duurt er 50% langer over dan de huidige IC's (met overstap). De sprinter is dus niet echt een alternatief, ook omdat je in Sprinters minder goed kan werken. Er zijn nu vier acceptabele verbindingen per uur van Lelylaan naar DH CS. Er blijven er twee over en die zijn slechter dan het vroeger was. Kortom, station Lelylaan verliest enorm aan waarde terwijl er meer dan 300.000 mensen in A dam West en Nieuw-West wonen. Ik vind het erg jammer dat Lelylaan wordt gedowngrade (juist nu worden er rondom het station enorm veel woningen gebouwd). Had de NS de overstap op Schiphol naar DH beter kunnen maken (zelfde perron)?
Reputatie 4
Badge
Ik ben bang dat er helaas weinig geschoven kan worden met de sprinters van en naar Lelylaan. Het spoor tussen Schiphol en Amsterdam CS zit helemaal vol. Onder andere internationale verbindingen en treinen van de hogesnelheidslijn maken gebruik van deze route. De sprinters moeten hier minitieus tussendoor gepland worden. Na Schiphol moeten de sprinters het binnenste spoor gebruiken om Hoofddorp te bereiken. De intercity's gaan juist via het buitenste spoor richting Leiden of naar de HSL. Dat maakt het nog lastiger om een overstap op hetzelfde perron op Schiphol te realiseren. Gelukkig is de overstap op Schiphol ruim genoeg om te halen en is het bovendien droog.

Kunt u vanaf Sloterdijk reizen? Daarvandaan gaan wel intercity's zonder overstap naar Den Haag. Of wellicht eerst met de bus (69 of 194) naar Schiphol en daar op de intercity.
Dank voor de toelichting. Sloterdijk is 3x zo ver fietsen als Lelylaan. Ik heb ons huis speciaal gekocht op deze locatie vanwege de nabijheid per fiets van Lelylaan en de verbinding aldaar naar DH. Ook de locatie van de crèche van de kleine is erop geselecteerd. De invloed van de planners van de nieuwe dienstregeling reikt ver.
Het zijn niet zo zeer de planners van een specifieke dienstregeling die dit bepalen, maar het algehele beleid. De plannen hiervoor zijn al meer dan vijf jaar oud (indien niet nog een stuk ouder), als onderdeel van het hoogfrequente spoor heeft men toen ingezet op een intercitycorridor Den Haag - Amsterdam Zuid - Almere. Veel van de nieuwe infrastructuur die men de laatste jaren heeft aangelegd en de komende jaren gaat aanleggen is ook gebaseerd op deze plannen, het wordt dan ook steeds lastiger om nog af te gaan wijken van de toen vastgestelde lijnen want de daarvoor benodigde infrastructuur mist. Een goed voorbeeld is Utrecht Centraal, daar zijn vrijwel alle 'overbodige' wissels weggehaald waardoor een andere lijnvoering dan de huidige nagenoeg niet meer kan.
Ik snap de focus op Amsterdam Zuid (al is het nog steeds geen fijn station en de NZ- lijn duurt nog wel twee jaar), maar de focus op Almere ten koste van Amsterdam West is een planologosische misser.
Hoeveel tijd bent u eigenlijk extra kwijt als u opstapt op station Sloterdijk of Zuid? Dus met de GVB vanaf uw huis tot één van deze twee IC Stations reizen. Vanaf deze twee stations vertrekken namelijk wel treinen die direct naar CS of HS gaan. Dan heeft u nog steeds maar 1 overstap en hooguit wat tijdverlies maar kunt u wel in de trein werken.
Dat is namelijk ook een groot verschil met bijvoorbeeld Almere. Daar ligt het volgende IC station niet om de hoek.
Haalt natuurlijk niet weg dat het een achteruitgang is voor u.
Reputatie 2
Vroeger stopte de nachttrein ook bij de Lelylaan. Nu moet je via Centraal, en als er maar even vertraging is mis je de nachtbus en moet je een uur wachten.
Op termijn zal de Noord-Zuidlijn mogelijk over bestaand spoor van Zuid naar Schiphol gaan rijden. Dan zou de IC die straks verplaatst wordt van Lelylaan naar Zuid weer terug naar Lelylaan kunnen? Of sorteert de NS vast voor met verplaatsen van de IC nu naar Zuid zodat er straks 'geen ruimte' is op bestaand spoor voor de Noord-Zuidlijn?

Reageer