beantwoord

Amsterdam Lelylaan gedowngrade

Toon eerste bericht

110 reacties

Reputatie 5
Badge
De treinen van Lelylaan naar Schiphol maken vanaf Riekerpolder gebruik van dezelfde sporen als de treinen van Zuid naar Schiphol. Mocht het ProRail plan van de NoordZuidlijn doorgaan, maakt ook die lijn gebruik van dezelfde sporen. Kortom, voor de capaciteit maakt het niet uit of de trein uit Zuid of Lelylaan komt.
Helemaal eens met DouweB: het is onbegrijpelijk dat een station als Lelylaan waar het perron elke dag bomvol staat met forensen richting leiden en den haag wordt geslachtofferd ten gunste van nog een trein via Zuid, waar note bene al een goede verbinding richting den haag is en bovendien ook nog de Noord Zuid lijn langs zal komen!

Forensen die in Amsterdam west / nieuw west wonen krijgen een nog slechtere dienstverlening tov mensen die in Amsterdam zuid wonen. Terwijl er momenteel fors wordt gebouwd aan de westkant in Amsterdam.
Ik verwacht dat hierdoor veel mensen die in west wonen weer zullen terugvallen op de auto, en ikzelf ga ook twijfelen of ik nog steeds > 5000euro per jaar voor mijn 1eklas trajectkaart wil blijven betalen voor een verschraalde dienstverlening.

Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat deze nieuwe plannen al helemaal vaststaan maar vind het toch belangrijk om mijn feedback hierover te geven aan NS. Wellicht kan de overstaptijd op Schiphol van 10min (bijna 30% van mijn huidige reistijd!) in de toekomst verkleind worden om het leed te verzachten?
Reputatie 2
Bijkomend probleem is dat het op Schiphol nog drukker wordt door alle overstappers vanaf/naar de Lelylaan.
Ook ik - net als vele collega's - heb mijn huis gekocht vlakbij Lelylaan om in Den Haag te kunnen werken. Dit is dus zeker een achteruitgang. Wat mij opvalt is dat de sprinter 13 minuten stil staat op Leiden. Kan dit niet korter? Daarmee maak je de reistijd van de rechtstreekse sprinter nog enigszins acceptabel.
Waarom houd NS geen enkele rekening met reizigers? Wat is dat nou voor een vraag of we niet naar Sloterdijk of Zuid kunnen fietsen? Dat is 20min tot een half uur fietsen en voor de mensen in Slotervaart nog verder. NS heeft op enig moment besloten Lelylaan als een provincie stationnetje aan te merken; daarbij geen rekening houdend dat duizenden mensen hun huis gekocht hebben in de buurt van station lelylaan om te kunnen forenzen. waarom eenzijdig rekening houden met reizigers uit almere en zuid? de overstap is onnodig en vervelend, verlengt de reistijd en betekent grote kans op moeten staan in de trein.
Reputatie 5
Badge
De sprinter staat 13 minuten stil in Leiden om de intercity's naar Den Haag CS en naar Den Haag HS / Rotterdam / Dordrecht te laten passeren. Daardoor is het voor reizigers naar die bestemmingen altijd sneller om in Leiden over te stappen. In één keer doorrijden past helaas niet. Reken op 2 minuten extra reistijd per station voor een sprinter ten opzichte van een intericty die doorrijdt. Tussen Den Haag CS en Leiden liggen 4 stations. Dat is 8 minuten extra. Daarnaast moet er 3 minuten tussen elke trein inzitten. Als de sprinter dus vlak na de intercity uit Leiden vertrekt, kan die precies voor de volgende intercity in Den Haag zijn (3 + 8 + 3 = 14, waar 15 beschikbaar is). Een kortere stop in Leiden zit er niet in, tenzij men de intercity's naar Den Haag lang laat stilstaan, maar dat wordt dan een superlange stop voor de intercityreizigers uit Haarlem.

De keuze voor Zuid boven Lelylaan is gemaakt op basis van reizigersaantallen. Als ik uitga van de laatst bekende openbare cijfers (te vinden in PHS en OV-Saal voortgangsreportages van het ministerie) dan reizen er ongeveer 3x zoveel mensen vanaf de Zuidas richting Leiden en Den Haag dan vanaf de Westtak. Dan begrijp ik wel dat NS die veel grotere groep reizigers beter wil bedienen. En omdat de ruimte op het spoor beperkt is, verliest Lelylaan de intercity ten faveure van Zuid.

Maar, blijkbaar is Lelylaan dan wel weer zo belangrijk dat alle sprinters uit Leiden naar Lelylaan gaan en niet meer via de Zuidas, zoals voorheen gebeurde. Dus daarmee lijkt NS toch de reiziger vanaf Lelylaan enigszins te willen compenseren. Het had namelijk ook zo kunnen zijn dat alle sprinters vanaf Lelylaan niet verder zouden rijden dan Hoofddorp. Nu behouden de reizigers naar Leiden in ieder geval elk kwartier een directe verbinding. Voorheen reden die sprinters in de daluren maar 2 keer per uur. Nu dus 4 keer.
Wat als die sprinter van Lelylaan naar DH CS een IC wordt? Dan hoeft deze ook niet zo bizar lang te wachten op Lelylaan?
Op Leiden CS bedoel ik
Reputatie 5
Badge
Dan hebben Hoofddorp, Nieuw Vennep en Sassenheim maar 2x per uur een trein i.p.v. 4x per uur. En hetzelfde geldt voor De Vink, Voorschoten en Mariahoeve, alhoewel dat voor de laatstgenoemde drie stations gecompenseerd zou kunnen worden door de sprinter Hoorn - Leiden door te laten rijden naar Den Haag (en ook dat levert weer inpassingsproblemen op).
Voor veel van deze stations is de sprinter maar van beperkt nut door die zeer lange wachttijd van 13 minuten op Leiden CS
Reputatie 5
Badge
Het grootste deel van de reizigers stapt in Leiden uit, of op Schiphol. En wie naar Den Haag of Rotterdam en verder reist, kan in Leiden overstappen. De reizen van sprinterstation naar sprinterstation verder dan Leiden gaan er inderdaad op achteruit.
Dit is oprecht een interessante discussie. Ik maak zelf ook redelijk vaak gebruik van Lelylaan om richting Rotterdam te gaan en ik vind het ook bijzonder jammer dat Lelylaan voor het eerst in haar bestaan geen snelle verbindingen heeft met de rest van Nederland. Het dilemma waar ik nu eigenlijk voor word gesteld is of het accepteren van 1/2 overstappen (met minimaal 8 minuten wachten) en minimaal 6/7 minuten verliezen of de IC direct pakken. Dat laatste is gewoon qua kosten niet op te brengen, dus eigenlijk word ik nu gedwongen om mijn studiekeuze te heroverwegen door deze beslissing. Een mogelijke oplossing kan zijn de 2600 pendel door te laten rijden ten kosten van één van de sprinterseries (bijvoorbeeld de 5800) en één van de OV-saal (ik gruwel letterlijk van dat corridordenken maar goed het zal) intercity's te laten eindigen in Schiphol, zo zou Lelylaan een nog een intercity verbinding kunnen hebben met ten minste Den Haag. Ik begrijp dat voor de dienstregeling 2017 allemaal lastig te veranderen is, maar Lelylaan verdient met 14.000 in- en uitstappers meer dan enkel sprinters. Misschien is het voor de dienstregeling 2017 een idee om de IC Brussel (dat zou moeten kunnen) een stop te geven op Lelylaan om de pijn een klein beetje te verzachten?
Reputatie 5
Badge
Natuurlijk zijn er mogelijkheden om Lelylaan met een intercity te bedienen. Maar in alle gevallen gaat het ten koste van een andere trein elders in het land. Quote van hierboven: "Als ik uitga van de laatst bekende openbare cijfers (te vinden in PHS en OV-Saal voortgangsreportages van het ministerie) dan reizen er ongeveer 3x zoveel mensen vanaf de Zuidas richting Leiden en Den Haag dan vanaf de Westtak. Dan begrijp ik wel dat NS die veel grotere groep reizigers beter wil bedienen. En omdat de ruimte op het spoor beperkt is, verliest Lelylaan de intercity ten faveure van Zuid."

De Beneluxtrein laten stoppen op Lelylaan past niet. Die trein zit heel ruim in zijn jasje rondom Rotterdam, maar juist Schiphol - Amsterdam is krap. De intercity direct komt er vlak achteraan.
Natuurlijk zijn er mogelijkheden om Lelylaan met een intercity te bedienen. Maar in alle gevallen gaat het ten koste van een andere trein elders in het land. Quote van hierboven: "Als ik uitga van de laatst bekende openbare cijfers (te vinden in PHS en OV-Saal voortgangsreportages van het ministerie) dan reizen er ongeveer 3x zoveel mensen vanaf de Zuidas richting Leiden en Den Haag dan vanaf de Westtak. Dan begrijp ik wel dat NS die veel grotere groep reizigers beter wil bedienen. En omdat de ruimte op het spoor beperkt is, verliest Lelylaan de intercity ten faveure van Zuid."

De Beneluxtrein laten stoppen op Lelylaan past niet. Die trein zit heel ruim in zijn jasje rondom Rotterdam, maar juist Schiphol - Amsterdam is krap. De intercity direct komt er vlak achteraan.

Tot zover ik in de nieuwe dienstregeling kijk zit de IC Brussel nu juist net achter de IC direct? dus dat zou juist prima moeten kunnen lijkt mij
Reputatie 5
Badge
Het hangt er van af in welke richting je kijkt. De dienstregeling is 'symmetrisch'. Dit betekent dat de treinen in de ene richting het spiegelbeeld zijn van de treinen in de andere richting.

Vanaf Amsterdam Centraal naar Schiphol vertrekt de Beneluxtrein 3 minuten na de Intercity Direct.
Vanaf Schiphol naar Amsterdam Centraal vertrekt de Beneluxtrein 3 minuten voor de Intercity Direct.

Richting Amsterdam Centraal past een stop te Lelylaan dus zeker niet. In de andere richting zou je de stop kunnen toevoegen, maar dan kom je later aan op Schiphol. Daarmee rijd je andere treinen in de weg. Bovendien komt de dienstregeling uit de symmetrie en daarmee bestaat het gevaar dat er aansluitingen verloren gaan.
Het hangt er van af in welke richting je kijkt. De dienstregeling is 'symmetrisch'. Dit betekent dat de treinen in de ene richting het spiegelbeeld zijn van de treinen in de andere richting.

Vanaf Amsterdam Centraal naar Schiphol vertrekt de Beneluxtrein 3 minuten na de Intercity Direct.
Vanaf Schiphol naar Amsterdam Centraal vertrekt de Beneluxtrein 3 minuten voor de Intercity Direct.

Richting Amsterdam Centraal past een stop te Lelylaan dus zeker niet. In de andere richting zou je de stop kunnen toevoegen, maar dan kom je later aan op Schiphol. Daarmee rijd je andere treinen in de weg. Bovendien komt de dienstregeling uit de symmetrie en daarmee bestaat het gevaar dat er aansluitingen verloren gaan.

Duidelijke uitleg, dat is dus ook geen makkelijke oplossing. Dan hoop ik maar oprecht dat er uiteindelijk in de toekomst een doenlijke situatie zal ontstaan voor de inwoners van Amsterdam-(Nieuw) West...
Reputatie 3
Badge
Voor een deel is het natuurlijk ook planologisch beleid waar de NS niet zoveel aan kan doen.

De Zuidas wordt als werkgebied zwaar gepromoot. Dat brengt een enorme reizigersstroom van en naar de Zuidas op gang. En daarvan wordt Nieuw West, wat toch voornamelijk een woongebied is (in vergelijking met de Zuidas en Westhavens/Westpoort) de dupe.
Ik vrees dat we in een land wonen waar de plekken waar het geld verdiend wordt qua infrastructuur prioriteit krijgen boven de plekken waar de mensen wonen die dat geld moeten verdienen....
Voor een deel is het natuurlijk ook planologisch beleid waar de NS niet zoveel aan kan doen.

De Zuidas wordt als werkgebied zwaar gepromoot. Dat brengt een enorme reizigersstroom van en naar de Zuidas op gang. En daarvan wordt Nieuw West, wat toch voornamelijk een woongebied is (in vergelijking met de Zuidas en Westhavens/Westpoort) de dupe.
Ik vrees dat we in een land wonen waar de plekken waar het geld verdiend wordt qua infrastructuur prioriteit krijgen boven de plekken waar de mensen wonen die dat geld moeten verdienen....
Dat er prioriteit uitgaat naar de plekken waar er economisch veel activiteit is, is best logisch te noemen. Het is alleen niet de bedoeling dat er door de focus grote groepen mensen achteruitgaan qua verbindingen. Het GVB lijkt hier ook vrolijk aan mee te doen via het "visgraatmodel", waarbij alle ballen op de NZ-lijn worden gegooid. Ach we zullen zien wat het allemaal zal opleveren, zolang als dat we zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld willen zijn echt goede oplossingen voor iedereen niet mogelijk in het OV.
Reputatie 6
Badge
Ik snap niet dat het feit dat Amsterdam West 150.000 inwoners heeft wordt gebruikt als een argument voor een IC verbinding. Zoetermeer heeft ook bijna 150.000 inwoners, maar daar rijden ook alleen sprinters. Ook ligt Zoetermeer dichtbij 3 belangrijke grote steden.
Reputatie 3
Badge
Ach we zullen zien wat het allemaal zal opleveren, zolang als dat we zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld willen zijn echt goede oplossingen voor iedereen niet mogelijk in het OV.

Daar heeft u helemaal gelijk in. Mijn oude economieleraar zei al: "Als je zo min mogelijk moeite wil doen om zo veel mogelijk geld te verdienen, heb je er niks van begrepen. Ofwel je bepaalt hoeveel je ergens voor over hebt, en probeert daarmee zoveel mogelijk te verdienen, of je bepaalt hoeveel je wilt verdienen en doet alle moeite die daarvoor nodig is."
In dit geval: ofwel je bepaalt wat voor OV je wilt, en investeert wat daarvoor nodig is, ofwel je bepaalt hoeveel geld er beschikbaar is voor het OV, en doet daarmee wat mogelijk is. Wij hebben dat laatste model, en daarmee kun je niet iedereen tevreden stellen....
Ik snap niet dat het feit dat Amsterdam West 150.000 inwoners heeft wordt gebruikt als een argument voor een IC verbinding. Zoetermeer heeft ook bijna 150.000 inwoners, maar daar rijden ook alleen sprinters. Ook ligt Zoetermeer dichtbij 3 belangrijke grote steden. Zoetermeer heeft inderdaad ongeveer even veel inwoners (over de exacte verzorgingsgebieden van de stations kan altijd gediscussieerd worden denk ik). Er stappen alleen veel minder mensen op in Zoetermeer (5.292 tegenover 14.042 voor Lelylaan). Ik denk dan ook dat het aantal in- en uitstappers een wat betere maatstaaf is dan het aantal inwoners van een gebied/stad. Ik begrijp je bedenking bij het argument van de inwoners zeker. Overigens lobbyen ze in Zoetermeer ook al een tijdje voor een intercity stop (http://www.ad.nl/binnenland/zoetermeer-moet-vaste-intercity-halte-worden~a823470a/).
Reputatie 3
Badge
Ik snap niet dat het feit dat Amsterdam West 150.000 inwoners heeft wordt gebruikt als een argument voor een IC verbinding. Zoetermeer heeft ook bijna 150.000 inwoners, maar daar rijden ook alleen sprinters. Ook ligt Zoetermeer dichtbij 3 belangrijke grote steden.

Tja, iedereen kan een trein voor de deur hebben die alleen maar daar stopt waar je moet zijn. Dat noemen ze een auto...

Iets minder cynisch: het is te beperkt om alleen in treinoplossingen te denken. Rond Zoetermeer ligt bijvoorbeeld een prima lightrail-net, dat je ook in no-time naar een IC-station brengt. Met de NZ-lijn komt er ook een goede aanvullende verbinding in Amsterdam. Lelylaan heeft ook een vlotte verbinding met Sloterdijk. Ik denk dat er veel meer in dit soort combinaties gedacht moet worden...
Tja, iedereen kan een trein voor de deur hebben die alleen maar daar stopt waar je moet zijn. Dat noemen ze een auto...

Iets minder cynisch: het is te beperkt om alleen in treinoplossingen te denken. Rond Zoetermeer ligt bijvoorbeeld een prima lightrail-net, dat je ook in no-time naar een IC-station brengt. Met de NZ-lijn komt er ook een goede aanvullende verbinding in Amsterdam. Lelylaan heeft ook een vlotte verbinding met Sloterdijk. Ik denk dat er veel meer in dit soort combinaties gedacht moet worden...
De combinatie Lelylaan Sloterdijk is voor de westelijke randstad vaak niet echt een aantrekkelijk alternatief... Je verliest minimaal 4 minuten met de trein en een paar minuten langer met de metro om naar Sloterdijk te gaan en de reistijd vanaf Sloterdijk is ook nog eens ongeveer 5 minuten langer. Tel daarbij op dat je ook vaak op Sloterdijk nog een aantal minuten moet wachten op de trein en dan is zelfs met slechte overstappen de reis via Schiphol praktisch altijd sneller. Als de aansluitingen op de IC bij Schiphol/Leiden wat strakker zouden zijn (is natuurlijk niet mogelijk door de drukke bezetting) zou de reistijd ook niet zo drastisch toenemen.
Reputatie 6
Badge
Leuk artikel, Sam1995. Ook ik geloof dus dat een stad die dichtbij Den Haag zit en waar zoveel mensen wonen een succesvol station wordt als de trein in 1x naar het centrum van de hoofdstad zou gaan. Je hebt de tram 4 dan niet meer nodig. Maar aan de andere kant heb je weer het feit dat er bijna niemand in Zoetermeer moet zijn, dus ik snap wel dat de NS het al jaren geen Intercitystation heeft gemaakt. Ik denk dat hetzelfde probleem ook met Amsterdam West is: dat er niet veel uitstappers meer zijn, of bij Amsterdam Zuid veel meer.
Ik ben wel benieuwd wat stadsdeel West en vooral Nieuw West vindt van verlies intercitystatus van Station Lelylaan. Is niet goed voor West. Laten we contact met ze opnemen.

Ik snap dat het stuk tussen Amsterdam West en Schiphol druk is, maar ik vraag me inderdaad net zoals DouweB af wat het stadsdeel hier van vindt. Er wordt extreem geïnvesteerd in Amsterdam Nieuw West. Er wordt zelfs direct naast Lelylaan een heel huizen en kantoren complex gebouwd (nieuw Manhattan). Heeft de gemeente/stadsdeel invloed op deze beslissing? Ik neem aan dat zij hier ook totaal niet blij mee zijn.

Wij hebben (net zoals vele op het forum) een huis gekocht met het zeer belangrijk pluspunt de ligging dichtbij Lelylaan. Het is elke ochtend extreem druk op het station en ik vind het dan ook volstrekt onbegrijpbaar dat Zuid zoveel meer privileges krijgt.

Reageer