beantwoord

Amsterdam Lelylaan gedowngrade

Toon eerste bericht

110 reacties

Reputatie 5
Badge
En als de 4600 serie nu 2 min eerder vertrekt uit asd? Aankomst Shl 26 ipv 28. 1800 serie vertrek 28 ipv 27. Beide series kunnen tussen aansl. westtak/oosttak en hfd naast elkaar rijden en op shl elkaars overstap zijn. 2 min winst kan mogelijk ook de 13 min stilstand in Ledn ongedaan .
maken.
(Ik weet het in andere discussie was 1 min niet mogelijk, maar niet geschoten...)

Het klopt dat de 4600 (sprinter Zwolle - Den Haag) 2 minuten eerder uit Amsterdam CS zou kunnen vertrekken. De 4600 is nu gepland 5 minuten na de 900 (intercity direct Amsterdam - Breda). Dat kan terug naar 3 minuten. De 4600 is dan 2 minuten eerder op Schiphol. Echter, dat is nog altijd 1 minuut te laat om een overstap te bieden op de 700/1800 (de intercity Groningen/Leeuwarden - Den Haag). Die trein kan niet een minuut later rijden omdat:
1) de overstap in Leiden op de 2200 (Amsterdam CS - Vlissingen) verloren gaat
2) er op Schiphol te weinig tijd overblijft voor de 9300 (Thalys Amsterdam - Parijs) die weer achter de 700 aanrijdt.

Overigens, Thalys rijdt slecht eenmaal per uur, het andere half uur is de serie 1000 (intercity direct Amsterdam - Rotterdam) een paar minuten vervroegt om ruimte te maken voor de 9200 (internationale intercity Amsterdam Brussel). Daarom kan ook het andere halfuur de 700 niet later vertrekken vanaf Schiphol.
Reputatie 1
Maar even helemaal uitgeschreven hoe ik het gedacht had:

900 asd V 06 36
4600 asd V 09 39 A shl 26 56
700 /1800 Shl V 28 58 A Ledn 13/43
9300 asd V 18 shl A 32 shl V 34 of 35
1000 asd V 49 shl A 03
Reputatie 5
Badge
Helaas kan het vertrek van de 900 uit Amsterdam niet vervroegd worden met 1 minuut naar 06 / 36. De 900 zou dan de 5800 in de wielen gaan rijden, omdat de 5800 om 01 en 31 uit Amsterdam is vertrokken, maar wel nog moet stoppen te Sloterdijk en Lelylaan. De 5800 kan niet vroeger gaan rijden, omdat dan weer de 3300 in de weg gezeten wordt. De 3300 komt vanaf Zaandam bij Sloterdijk de Westtak op en rijdt slechts 4 minuten voor de 5800 uit. Precies de minimumnorm van ProRail.
Reputatie 1
5800 asd V 24/54 . Shl A 11 /41 en door naar Ledn (samen met 4600 kwartierdienst)
3300 tot Hfd

3500 shl A 14/44 (kwartier na 3100). Immers 4800 en 2400 komen dan beide om A 11/41 Shl

(Overigens heb ik helemaal niets met Lelylaan)
Reputatie 5
Badge
Helaas lukt ook dat niet: de 2400 zou dan 1 minuut later uit Schiphol gaan vertrekken vanwege alle verschuivende tijden. Dan kom je op de Oude Lijn in de knel rond Delft en Schiedam met de 1100. Dat is nu al erg krap en kan niet nog krapper.
Reputatie 1
De 2400 vertrekt in mijn voorstel nog steeds om 13/43
Reputatie 5
Badge
Als ik het goed begrijp wil je de 5800 7 minuten vervroegen (consequentie is dat de 3300 een minuut moet inwachten op Sloterdijk). Vervolgens zal de 5800 een wat langere stop krijgen in Hoofddorp omdat deze anders te krap achter de 2400 zit. Het lijkt zo te passen (afgezien van de verloren doorkoppeling van de 5800 naar Amersfoort maar dat treft alleen Diemen, Science Park en Muiderpoort en die hebben ook de 4600 nog). Maar ik wil het nog een keer in detail uitwerken (ook bijvoorbeeld de 1000 moet een minuutje vroeger). Daar heb ik nu helass even geen tijd voor, maar ik kom er nog wel op terug.
Reputatie 1
Klopt. 5800 7 minuten eerder. Maar gaat de doorkoppeling in Asd dan verloren? Asd A 20/50 V 24/54. Jammer dat de 5800 1 min moet wachten in hfd (V 13 + 21min naar Ledn +1min Ledn +17 min naar Gvc =A53 (3min eerder dan 700/1800)
Wel verhelderend deze discussie. Ik ben nog zeer teleurgesteld over de verdwenen intercity...kan er serieus gekeken worden naar de oplossing van Arjen1? Na twee dagen nieuwe dienstregeling ben ik inmiddels naar sloterdijk gaan fietsen: 10min langer maar a) een intercity en b) waar ik in kan zitten en kan werken. Mijn reistijd naar Leiden vanaf Lelylaan was beide ochtenden bijna 15min langer dan vorige week (want sprinters zijn altijd vertraagd) en ik moest de volledige rit staan. De terugweg duurde bijna een uur vanwege allerlei problemen waarbij ik sprinter in en uitgestuurd werd en opnieuw moest staan. Dan liever wat langer onderweg, maar de zekerheid van een intercity die op bestemming aankomt. Is er ook maar enige kans dat Lelylaan-Leiden-Den Haag beter bediend kan worden?
Reputatie 1
Zie ook discussie in andere topic 'Adam-Schiphol-Den Haag C' waar ook andere mensen vergelijkbare ideeen hebben aangedragen. De door mij gekozen oplossing heeft als voordeel overstap op Schiphol van spr.Lelylaan op IC naar Leiden vv. en geen lange wachttijd sprinter in Leiden. Helaas zit (zoals altijd) een goederentrein in de weg.
De nieuwe dienstregeling pakt heel slecht uit voor reizigers van Lelylaan naar Den Haag. De IC's zijn verdwenen en de sprinters die er wel zijn, zijn bizar kort en puilen elke dag uit. Er wonen veel te veel mensen bij Lelylaan in de buurt voor korte sprinters. Ik hoop dat er binnenkort iets gaat veranderen. De spin die de NS in de media geeft dat bijna iedereen erop vooruit gaat met de nieuwe dienstregeling, is een knap staaltje marketing.
De nieuwe dienstregeling pakt heel slecht uit voor reizigers van Lelylaan naar Den Haag. De IC's zijn verdwenen en de sprinters die er wel zijn, zijn bizar kort en puilen elke dag uit. Er wonen veel te veel mensen bij Lelylaan in de buurt voor korte sprinters. Ik hoop dat er binnenkort iets gaat veranderen. De spin die de NS in de media geeft dat bijna iedereen erop vooruit gaat met de nieuwe dienstregeling, is een knap staaltje marketing. We hebben de strijd om de intercity voor nu verloren (als het aan de NS ligt volgens mij voor altijd, maar goed)... Het meest bizarre van deze dienstregeling blijft toch wel dat we de intercity's op Schiphol steeds voor onze neus zien weggaan (dit geldt voor de 3300 en 4600 serie). Het slaat nergens op, ongeacht de onmogelijkheden in de dienstregeling, dat dit zo is geregeld voor een station waar toch veel mensen opstappen die verder moeten dan Leiden. Het klopt ook dat er nu best vaak een SLT-4 rijdt, vooral de 3300 naar Leiden serie wordt lekker agressief afgekoppeld buiten de spitsen. De 5800 serie naar Hoofddorp en 4600 naar Den Haag rijden meestal nog met een SLT-6. Vroeger vond ik een VIRM-6 al klein, nu zou ik een klein dansje doen als ze zo'n trein inzetten... mocht maandag ook gezellig plaatsnemen op het balkon, was tot vorige week toch wel ondenkbaar.
Volgens mij zijn er heel veel forensen die speciaal in Amsterdam West zijn gaan wonen om dat de verbinding met Den Haag vanuit Lelylaan gunstig was. Ik ga van Lelylaan naar DenHaag NOI (zelfde treinen al Den Haag HS). Dat was 36 min en is nu volgens de dienstregeling 47 min. Dat is 11 min langer en dat is bijna 33% langer en een extra overstap.
De terugweg lijkt nog gunstiger volgens de dienstregeling (42 min), tenminst als ik twee keer wil overstappen. Echter in de praktijk heb ik de eerste drie dagen er steeds langer dan een uur over gedaan. Dat overstappen werkt van geen kanten en dan loopt de tijd al snel op. De snelste optie lijkt nu de sprinter die er 55 minuten over doet. Dan zit ik wel heel veel krapper dan een intercity, tenminste als je een zitplaats weet te vinden (bij Leiden veel uitstappers dus gegarandeerd succes). Echter ik vind de stap van 36 naar 55 minuten (>50% extra reistijd) in een drukke trein en met ongemakkelijk krappe zitplekken wel een onacceptabele achteruitgang. Zeker voor een station als Lelylaan met een heel groot opstapgebied (en opstap aantallen).

Met de Sprinter naar Schiphol en daar overstappen op de Intercity vindt ik jammer maar geen groot probleem. Ik vind het net als Sam1995 wel een probleem als op de heenweg de Intercity en op de terugweg de Sprinter precies voor je neus wegrijdt bij Schiphol. En dat het vervolgens 15 min duurt voordat de volgende trein vertrekt richting Leiden cq Lelylaan. Dat lijkt op minachting van de forensen die op- en afstappen op Lelylaan.

Ik heb hier al diverse reken-argumenten gelezen met afstemming op andere treinen, maar dat interesseert mij helemaal niets. De NS moet zijn rekensom/optimalisaties maar eens goed uitvoeren en tot iets acceptabelers komen voor deze forensen, al was het maar voor de spits en/of één keer in het uur en met een extra stop bij Hoofddorp.

Oh ja, en voor de toekomst kan de NS misschien de ambitie van Amsterdam Zuid (en de NZ-lijn) belonen met één internationale verbinding (of de intercity direct) zodat er ruimte komt op het spoor tussen Lelylaan en Schiphol.
Volgens mij zijn er heel veel forensen die speciaal in Amsterdam West zijn gaan wonen om dat de verbinding met Den Haag vanuit Lelylaan gunstig was. Ik ga van Lelylaan naar DenHaag NOI (zelfde treinen al Den Haag HS). Dat was 36 min en is nu volgens de dienstregeling 47 min. Dat is 11 min langer en dat is bijna 33% langer en een extra overstap.
De terugweg lijkt nog gunstiger volgens de dienstregeling (42 min), tenminst als ik twee keer wil overstappen. Echter in de praktijk heb ik de eerste drie dagen er steeds langer dan een uur over gedaan. Dat overstappen werkt van geen kanten en dan loopt de tijd al snel op. De snelste optie lijkt nu de sprinter die er 55 minuten over doet. Dan zit ik wel heel veel krapper dan een intercity, tenminste als je een zitplaats weet te vinden (bij Leiden veel uitstappers dus gegarandeerd succes). Echter ik vind de stap van 36 naar 55 minuten (>50% extra reistijd) in een drukke trein en met ongemakkelijk krappe zitplekken wel een onacceptabele achteruitgang. Zeker voor een station als Lelylaan met een heel groot opstapgebied (en opstap aantallen).

Met de Sprinter naar Schiphol en daar overstappen op de Intercity vindt ik jammer maar geen groot probleem. Ik vind het net als Sam1995 wel een probleem als op de heenweg de Intercity en op de terugweg de Sprinter precies voor je neus wegrijdt bij Schiphol. En dat het vervolgens 15 min duurt voordat de volgende trein vertrekt richting Leiden cq Lelylaan. Dat lijkt op minachting van de forensen die op- en afstappen op Lelylaan.

Ik heb hier al diverse reken-argumenten gelezen met afstemming op andere treinen, maar dat interesseert mij helemaal niets. De NS moet zijn rekensom/optimalisaties maar eens goed uitvoeren en tot iets acceptabelers komen voor deze forensen, al was het maar voor de spits en/of één keer in het uur en met een extra stop bij Hoofddorp.

Oh ja, en voor de toekomst kan de NS misschien de ambitie van Amsterdam Zuid (en de NZ-lijn) belonen met één internationale verbinding (of de intercity direct) zodat er ruimte komt op het spoor tussen Lelylaan en Schiphol.

Als er meer klachten hierover komen kunnen ze er misschien wat aan doen. Je kan je klacht ook nog hier aangeven: https://rover.nl/klantenservice/meldpunt-ns-dienstregeling-2017 zodat Rover dit mee kan nemen in de besprekingen met de NS.
Ja na ruim een week nieuwe dienstregeling valt het vies tegen. Woon-werk van deur tot deur (en ja dat ligt ook aan ander vervoerders) ben ik nu in plaats van net binnen het uur, nu 1 uur en 15-20 minuten bezig - als het goed gaat. Vanaf Amsterdam Lelylaan naar Den Haag Laan van NOI is in theorie (volgens de NS planner) zeker al 10 minuten extra kwijt. Tel daar bij op dat
- ik nu 1 of 2 moet overstappen ivm 0 keer en dus grotere kans op het missen van aansluitingen (ook van andere vervoerders)
- met een spinter moet rijden die geen voorrang krijgt op intercities en dus relatief (nog) meer vertraging heeft (heb ik goed gemerkt vorige week)
- de treinen korter en drukker zijn dan voorheen en ik de afgelopen week regelmatig moest staan

Als je dan ziet dat ik met de auto een kleine 45 minuten bezig ben (ja ook in een normale spits) dat deze op de aanschafkosten na toch wel erg aantrekkelijk wordt.

De klacht bij Rover wordt ingediend in ieder geval.
Ja na ruim een week nieuwe dienstregeling valt het vies tegen. Woon-werk van deur tot deur (en ja dat ligt ook aan ander vervoerders) ben ik nu in plaats van net binnen het uur, nu 1 uur en 15-20 minuten bezig - als het goed gaat. Vanaf Amsterdam Lelylaan naar Den Haag Laan van NOI is in theorie (volgens de NS planner) zeker al 10 minuten extra kwijt. Tel daar bij op dat
- ik nu 1 of 2 moet overstappen ivm 0 keer en dus grotere kans op het missen van aansluitingen (ook van andere vervoerders)
- met een spinter moet rijden die geen voorrang krijgt op intercities en dus relatief (nog) meer vertraging heeft (heb ik goed gemerkt vorige week)
- de treinen korter en drukker zijn dan voorheen en ik de afgelopen week regelmatig moest staan

Als je dan ziet dat ik met de auto een kleine 45 minuten bezig ben (ja ook in een normale spits) dat deze op de aanschafkosten na toch wel erg aantrekkelijk wordt.

De klacht bij Rover wordt ingediend in ieder geval.

Ik heb geprobeerd onze lijdensweg bij de gemeente aan te kaarten, maar ook die vinden Zuid belangrijker dan ons. Werd weer vriendelijk terugverwezen naar de NS, maar het lijkt er hier niet op dat er snel een oplossing gaat komen. In ieder geval normale aansluitingen op Intercity's zou ons leven al een stuk beter maken. Het zou al enorm helpen als iemand van de NS zou zeggen dat ze ermee bezig zijn... maar daar horen we hier ook niets over.
Reputatie 7
De klachten hebben ongetwijfeld ook de makers van de dienstregeling al bereikt. Op zijn vroegst zou er bij het volgende wijzigingsblad, rond april, pas weer een wijziging komen. Aangezien alles voor de nieuwe dienstregeling is onderzocht, acht ik de kans klein dat hier op korte termijn iets verandert.
De klachten hebben ongetwijfeld ook de makers van de dienstregeling al bereikt. Op zijn vroegst zou er bij het volgende wijzigingsblad, rond april, pas weer een wijziging komen. Aangezien alles voor de nieuwe dienstregeling is onderzocht, acht ik de kans klein dat hier op korte termijn iets verandert. Dank voor de snelle reactie! Op sommige andere plekken werd gezegd dat grote wijzigingen pas per dienstregeling 2018 kunnen, maar blijkbaar kan het ook bij de wijzigingsbladen al. Nu maar hopen dat er iets mogelijk is want van en naar Lelylaan reizen is op het moment geen pretje.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me een illusie om te denken dat er via een wijzigingsblad fundamentele zaken in de dienstregeling veranderd kunnen worden. Dat zou NS tot een uiterst onbetrouwbare speler in de volledige keten van het openbaar vervoer maken. Het overige OV heeft immers de dienstregeling op de jaardienst van NS gebaseerd.
Het lijkt me een illusie om te denken dat er via een wijzigingsblad fundamentele zaken in de dienstregeling veranderd kunnen worden. Dat zou NS tot een uiterst onbetrouwbare speler in de volledige keten van het openbaar vervoer maken. Het overige OV heeft immers de dienstregeling op de jaardienst van NS gebaseerd. Het zal er dus vanaf hangen hoe groot de wijzigingen zijn? Voor het OV in Amsterdam maakt het niet zoveel uit, die rijden frequent genoeg. Ik denk trouwens als je dit ver genoeg van tevoren aankondigt het voor andere OV bedrijven mogelijk zou moeten zijn om daarop in te spelen, neem aan dat een wijzigingsblad wel redelijk van te voren wordt gemaakt. Een beetje flexibiliteit om grote knelpunten op te lossen zou iedereen met deze nieuwe dienstregeling wel sieren.
Trouwens een ander knelpunt als het om Lelylaan gaat, als je in de avond na 22:00 wil reizen vanaf Lelylaan naar een plek verder dan Den Haag krijg je te maken met overstappen van 23 minuten op Leiden (intercity direct reken ik niet mee want die toeslag elke keer aftikken is een dure grap). Dit zou wel redelijk makkelijk opgelost kunnen worden door de sprinters op Schiphol te laten aansluiten om de Intercity's... Kom nu niet aanzetten met drukte op het spoor want dat slaat nergens op om 22:00.
Vandaag weer vertraging en (dus) de overstap gemist. Waar ik eerst om 6u38 in de trein stapte op Lelylaan om iets over half 8 op kantoor in Rijswijk aan te komen was ik er vandaag pas om 8u20! En dat alleen omdat de sprinter 10 minuten vertraging had.

Gefeliciteerd NS, jullie hebben van een goede forenzenverbinding tussen Amsterdam West en Regio Den Haag een monster gemaakt die iedere dag mijn ziel een beetje meer kapot stampt. De reis duurt te lang, het voelt inefficient (door het nutteloze wachten op aansluitingen), en er zijn te veel vertragingen. Ik denk ook dat de NS niet door heeft dat deze een veel groter effect dan de paar minuten extra die er op spoorbord staan, zoals mijn ervaring van vanochtend. Als laatste mist de forens in mij de regelmatigheid van het reizen: op zich is het fijn dat er redelijk wat opties zijn om van Amsterdam West naar Regio Den Haag te komen, maar lang niet alle gegeven opties zijn echt een goed alternatief, dus het is steeds weer zoeken wat op dat moment het handigst/snelst is. Daar komt bij dat het bij vertraging ook iedere keer weer stressen en rennen naar andere perrons is om dan geldende meest optimale verbinding te zoeken.
Ik woon ook vlakbij Amsterdam en voor bijna achttien jaar nu. Lelylaan was altijd een sneltrain en IC halte. Ik vind het totaal onacceptabel dat het zomaar is veranderd door NS. Ik vind dat we omwonenden een petitie moeten beginnen. Ik denk ook dat Stadsdeel kan dit als beste organiseren.
Reputatie 1
Op termijn zal de Noord-Zuidlijn mogelijk over bestaand spoor van Zuid naar Schiphol gaan rijden. Dan zou de IC die straks verplaatst wordt van Lelylaan naar Zuid weer terug naar Lelylaan kunnen? Of sorteert de NS vast voor met verplaatsen van de IC nu naar Zuid zodat er straks 'geen ruimte' is op bestaand spoor voor de Noord-Zuidlijn?
Dit was een mogelijkheid maar is verre van definitief
Na twee weken vakantie ga ik weer vanuit Lelielaan naar Den Haag voor mijn werk. Binnen het uur (in overvolle treinen) is me nog geen enkele keer gelukt heen of terug. 90 minuten al wel. En dat tov 36 reisminuten die ik tot voor kort had.
Gelukkig heeft de politiek het ook al opgemerkt. Onderwerp stond op de voorpagina van onze lokale krant.

Reageer