beantwoord

Amsterdam Lelylaan gedowngrade

In Amsterdam-West wonen honderdduizenden mensen. Straks zonder intercity-verbinding. Waarom wordt de dienstregeling op dit station steeds verder uitgekleed, terwijl het aantal mensen dat in A'dam West woont, steeds verder toeneemt. Samen met mij reizen vele forensen dagelijks tussen Amsterdam Lelylaan en Den Haag. De tijd van de reis neemt straks sterk toe, de kwaliteit scherp af. Ik heb speciaal een huis gekocht in West voor de goede verbinding naar mijn werk in Den Haag. Door de jaren heen is de verbinding steeds slechter geworden, maar nu wordt het wel erg bont met de afschaffing van de intercity-status van het station. Ik - en met mij vele forensen- zien dit graag aangepast worden. Bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 14 oktober 2016, 22:52

@DouweB heeft ook een groot dilemma te pakken! Vervelend dat deze voor jou negatief uit pakt.

Voor ons was het de afweging om station Amsterdam Zuid beter te bedienen of Lelylaan te behouden. Wij hebben uiteindelijke gekozen voor Amsterdam Zuid omdat hier ook straks de NoordZuidlijn komt en daarmee voor een groot gedeelte van Amsterdam er een snelle directe verbinding naar Den Haag regio ontstaat. Daarnaast was er al een lang gekoesterde wens om Hoofddorp 4x p/u met Amsterdam Centraal te verbinden, dat werd door deze herroutering ook mogelijk. Dit omdat tezamen met de HSL treinen het spoor tussen Amsterdam Centraal en Schiphol erg vol zit.
Bekijk origineel

110 reacties

https://rover.nl/actueel/1197-duizenden-klachten-nieuwe-dienstregeling Tja Lelylaan staat weer eens bovenaan het lijstje van klachten. Ik hoop toch echt dat er op korte termijn (dus niet drlg 2018) iets aan gedaan wordt. De sprinters zouden in ieder geval snel langer moeten, het is soms te lachwekkend voor woorden. Als ik afgelopen maandag zelfs om 11:52 (juist zo laat om de spits te mijden) moet staan denk ik toch bij mijzelf dat dat niet helemaal de bedoeling is, maar goed het lijkt in ieder geval geen enkele prioriteit te hebben...

In de late avonduren lijkt het er op dat er alleen maar sprinters vertrekken vanaf station Lelylaan

Dat is inderdaad een verslechtering te noemen, als er voorheen wel een intercity stopte. Aan de andere kant is het openbaar vervoer in de Randstad stukken beter dan in de periferie.
De overige OV-verbindingen van en naar station Lelylaan:
https://maps.gvb.nl/nl/haltes/station-lelylaan
Het zou natuurlijk veel beter zijn om te investeren in de andere knelpunten die genoemd worden, zoals de lange wachttijd in Den Bosch. Daar zijn bijna geen alternatieve reismogelijkheden of die duren dusdanig langer.

Er rijden überhaupt geen intercity's meer via Lelylaan dus dit plaatje is altijd op elk moment van de dag van toepassing... Tevens ben ik redelijk bekend met de OV mogelijkheden rondom Lelylaan (kom er al sinds mijn vroege jeugd). Ik begrijp dat er andere grote knelpunten in deze dienstregeling zitten en die zouden ook zo veel als mogelijk opgelost moeten worden. De genoemde aansluitingen van de sprinters rond Den Bosch en hele krappe overstappen, zoals Leiden, zijn denk ik wel bekende voorbeelden sinds 11 december 2016.

Voor Lelylaan geldt eigenlijk dat de ligging voor heel veel mensen in Amsterdam-(Nieuw)West erg gunstig is, vandaar ook de hoge reizigersaantallen voor een eigenlijk erg klein station. Naar Sloterdijk gaan (waar je volgens mij een beetje op doelt met de overige opties) is voor plaatsen ten zuiden van Amsterdam eigenlijk geen optie omdat je daarmee ook erg veel tijd verliest (extra reistijd om er te komen en extra reistijd omdat het geografisch verder weg ligt). Het past gewoon niet altijd in de sprinters die er rijden en door de slechte aansluitingen vanaf Leiden zijn mensen die verder moeten (zijn er ook genoeg van te vinden, vooral naar Den Haag) nog eens extra de dupe. Normale aansluitingen op Schiphol zou oprecht al erg veel van de problemen oplossen, aangezien de Westtak erg druk is begrijp ik ook wel dat een intercity veel gevraagd is (al zou dat natuurlijk nog steeds erg mooi zijn).
Reputatie 3
De twee IC's per uur zijn inderdaad vervangen door een extra sprinterdienst, namelijk de Utrecht - Den Haag.
Reputatie 2
https://rover.nl/actueel/1197-duizenden-klachten-nieuwe-dienstregeling Tja Lelylaan staat weer eens bovenaan het lijstje van klachten. Ik hoop toch echt dat er op korte termijn (dus niet drlg 2018) iets aan gedaan wordt. De sprinters zouden in ieder geval snel langer moeten, het is soms te lachwekkend voor woorden. Als ik afgelopen maandag zelfs om 11:52 (juist zo laat om de spits te mijden) moet staan denk ik toch bij mijzelf dat dat niet helemaal de bedoeling is, maar goed het lijkt in ieder geval geen enkele prioriteit te hebben...

In de late avonduren lijkt het er op dat er alleen maar sprinters vertrekken vanaf station Lelylaan

Dat is inderdaad een verslechtering te noemen, als er voorheen wel een intercity stopte. Aan de andere kant is het openbaar vervoer in de Randstad stukken beter dan in de periferie.
De overige OV-verbindingen van en naar station Lelylaan:
https://maps.gvb.nl/nl/haltes/station-lelylaan
Het zou natuurlijk veel beter zijn om te investeren in de andere knelpunten die genoemd worden, zoals de lange wachttijd in Den Bosch. Daar zijn bijna geen alternatieve reismogelijkheden of die duren dusdanig langer.
Reputatie 7
Badge +3
Op korte termijn gebeurt er niks want dit oplossen vereist grootschalige wijzigingen in de dienstregeling.
Reputatie 3
Nee, er is simpelweg nogal wat ruimte nodig voor een goederentrein. Dit gat is 8 minuten (als ik me het goed herinner), dus dan kan er geen trein rijden. De goederentrein heeft dus wat tijd nodig, en kan zich dus niet 1-2-3 voegen naar het personenverkeer.
... Helaas kon dit niet vanwege goederentrein...
Da-kannie-waar-zijn. Zo'n goederenwagon over zo'n druk bereden spoor kan zich toch wel voegen naar het personenvervoer. Daar staat toch niemand op te wachten en hoeft ook geen overstap te halen. Daar dupeer je toch niet zoveel reizigers voor.
Reputatie 1
Met Sam1995 eens. Hoogsthaalbare is dat sprinter uit Asd en IC vanuit Zuid gelijktijdig aankomen, Crossplatform overstap bieden en 2 min later weer gelijk vertrekken. Zie mijn (en anderen) eerdere gedane suggestie. Helaas kon dit niet vanwege goederentrein. Scheelt ook lange wachttijd sprinter in Ldn.
Reputatie 7
Badge +3
De politiek gaat niet over de dienstregeling tenzij ze een grote zak geld meebrengen.
Zoals het er nu naar uitziet zal er niet snel meer een intercity gaan rijden bij Lelylaan. Ik denk dat er ingezet moet worden op goede (dus niet de wacht maar 15 minuten als je met de intercity wil vanaf Schiphol)aansluitingen op Schiphol op de Intercity's vanuit Zuid. Als dat bereikt kan worden denk ik dat iedereen erop vooruit gaat. Ik vrees echter dat de rest van Nederland zoiets heeft van: Val dood met dat kleine rotstation, maar goed die zien niet hoe verdomde druk het nu in de treinen is bij Lelylaan... De politiek moet zich zeker hard maken voor het hoogst haalbare. Echter normale (humane) aansluitingen bieden moet in elk scenario mogelijk zijn.
Na twee weken vakantie ga ik weer vanuit Lelielaan naar Den Haag voor mijn werk. Binnen het uur (in overvolle treinen) is me nog geen enkele keer gelukt heen of terug. 90 minuten al wel. En dat tov 36 reisminuten die ik tot voor kort had.
Gelukkig heeft de politiek het ook al opgemerkt. Onderwerp stond op de voorpagina van onze lokale krant.
Reputatie 1
Op termijn zal de Noord-Zuidlijn mogelijk over bestaand spoor van Zuid naar Schiphol gaan rijden. Dan zou de IC die straks verplaatst wordt van Lelylaan naar Zuid weer terug naar Lelylaan kunnen? Of sorteert de NS vast voor met verplaatsen van de IC nu naar Zuid zodat er straks 'geen ruimte' is op bestaand spoor voor de Noord-Zuidlijn?
Dit was een mogelijkheid maar is verre van definitief
Ik woon ook vlakbij Amsterdam en voor bijna achttien jaar nu. Lelylaan was altijd een sneltrain en IC halte. Ik vind het totaal onacceptabel dat het zomaar is veranderd door NS. Ik vind dat we omwonenden een petitie moeten beginnen. Ik denk ook dat Stadsdeel kan dit als beste organiseren.
Vandaag weer vertraging en (dus) de overstap gemist. Waar ik eerst om 6u38 in de trein stapte op Lelylaan om iets over half 8 op kantoor in Rijswijk aan te komen was ik er vandaag pas om 8u20! En dat alleen omdat de sprinter 10 minuten vertraging had.

Gefeliciteerd NS, jullie hebben van een goede forenzenverbinding tussen Amsterdam West en Regio Den Haag een monster gemaakt die iedere dag mijn ziel een beetje meer kapot stampt. De reis duurt te lang, het voelt inefficient (door het nutteloze wachten op aansluitingen), en er zijn te veel vertragingen. Ik denk ook dat de NS niet door heeft dat deze een veel groter effect dan de paar minuten extra die er op spoorbord staan, zoals mijn ervaring van vanochtend. Als laatste mist de forens in mij de regelmatigheid van het reizen: op zich is het fijn dat er redelijk wat opties zijn om van Amsterdam West naar Regio Den Haag te komen, maar lang niet alle gegeven opties zijn echt een goed alternatief, dus het is steeds weer zoeken wat op dat moment het handigst/snelst is. Daar komt bij dat het bij vertraging ook iedere keer weer stressen en rennen naar andere perrons is om dan geldende meest optimale verbinding te zoeken.
Trouwens een ander knelpunt als het om Lelylaan gaat, als je in de avond na 22:00 wil reizen vanaf Lelylaan naar een plek verder dan Den Haag krijg je te maken met overstappen van 23 minuten op Leiden (intercity direct reken ik niet mee want die toeslag elke keer aftikken is een dure grap). Dit zou wel redelijk makkelijk opgelost kunnen worden door de sprinters op Schiphol te laten aansluiten om de Intercity's... Kom nu niet aanzetten met drukte op het spoor want dat slaat nergens op om 22:00.
Het lijkt me een illusie om te denken dat er via een wijzigingsblad fundamentele zaken in de dienstregeling veranderd kunnen worden. Dat zou NS tot een uiterst onbetrouwbare speler in de volledige keten van het openbaar vervoer maken. Het overige OV heeft immers de dienstregeling op de jaardienst van NS gebaseerd. Het zal er dus vanaf hangen hoe groot de wijzigingen zijn? Voor het OV in Amsterdam maakt het niet zoveel uit, die rijden frequent genoeg. Ik denk trouwens als je dit ver genoeg van tevoren aankondigt het voor andere OV bedrijven mogelijk zou moeten zijn om daarop in te spelen, neem aan dat een wijzigingsblad wel redelijk van te voren wordt gemaakt. Een beetje flexibiliteit om grote knelpunten op te lossen zou iedereen met deze nieuwe dienstregeling wel sieren.
Badge +3
Het lijkt me een illusie om te denken dat er via een wijzigingsblad fundamentele zaken in de dienstregeling veranderd kunnen worden. Dat zou NS tot een uiterst onbetrouwbare speler in de volledige keten van het openbaar vervoer maken. Het overige OV heeft immers de dienstregeling op de jaardienst van NS gebaseerd.
De klachten hebben ongetwijfeld ook de makers van de dienstregeling al bereikt. Op zijn vroegst zou er bij het volgende wijzigingsblad, rond april, pas weer een wijziging komen. Aangezien alles voor de nieuwe dienstregeling is onderzocht, acht ik de kans klein dat hier op korte termijn iets verandert. Dank voor de snelle reactie! Op sommige andere plekken werd gezegd dat grote wijzigingen pas per dienstregeling 2018 kunnen, maar blijkbaar kan het ook bij de wijzigingsbladen al. Nu maar hopen dat er iets mogelijk is want van en naar Lelylaan reizen is op het moment geen pretje.
Reputatie 7
De klachten hebben ongetwijfeld ook de makers van de dienstregeling al bereikt. Op zijn vroegst zou er bij het volgende wijzigingsblad, rond april, pas weer een wijziging komen. Aangezien alles voor de nieuwe dienstregeling is onderzocht, acht ik de kans klein dat hier op korte termijn iets verandert.
Ja na ruim een week nieuwe dienstregeling valt het vies tegen. Woon-werk van deur tot deur (en ja dat ligt ook aan ander vervoerders) ben ik nu in plaats van net binnen het uur, nu 1 uur en 15-20 minuten bezig - als het goed gaat. Vanaf Amsterdam Lelylaan naar Den Haag Laan van NOI is in theorie (volgens de NS planner) zeker al 10 minuten extra kwijt. Tel daar bij op dat
- ik nu 1 of 2 moet overstappen ivm 0 keer en dus grotere kans op het missen van aansluitingen (ook van andere vervoerders)
- met een spinter moet rijden die geen voorrang krijgt op intercities en dus relatief (nog) meer vertraging heeft (heb ik goed gemerkt vorige week)
- de treinen korter en drukker zijn dan voorheen en ik de afgelopen week regelmatig moest staan

Als je dan ziet dat ik met de auto een kleine 45 minuten bezig ben (ja ook in een normale spits) dat deze op de aanschafkosten na toch wel erg aantrekkelijk wordt.

De klacht bij Rover wordt ingediend in ieder geval.

Ik heb geprobeerd onze lijdensweg bij de gemeente aan te kaarten, maar ook die vinden Zuid belangrijker dan ons. Werd weer vriendelijk terugverwezen naar de NS, maar het lijkt er hier niet op dat er snel een oplossing gaat komen. In ieder geval normale aansluitingen op Intercity's zou ons leven al een stuk beter maken. Het zou al enorm helpen als iemand van de NS zou zeggen dat ze ermee bezig zijn... maar daar horen we hier ook niets over.
Ja na ruim een week nieuwe dienstregeling valt het vies tegen. Woon-werk van deur tot deur (en ja dat ligt ook aan ander vervoerders) ben ik nu in plaats van net binnen het uur, nu 1 uur en 15-20 minuten bezig - als het goed gaat. Vanaf Amsterdam Lelylaan naar Den Haag Laan van NOI is in theorie (volgens de NS planner) zeker al 10 minuten extra kwijt. Tel daar bij op dat
- ik nu 1 of 2 moet overstappen ivm 0 keer en dus grotere kans op het missen van aansluitingen (ook van andere vervoerders)
- met een spinter moet rijden die geen voorrang krijgt op intercities en dus relatief (nog) meer vertraging heeft (heb ik goed gemerkt vorige week)
- de treinen korter en drukker zijn dan voorheen en ik de afgelopen week regelmatig moest staan

Als je dan ziet dat ik met de auto een kleine 45 minuten bezig ben (ja ook in een normale spits) dat deze op de aanschafkosten na toch wel erg aantrekkelijk wordt.

De klacht bij Rover wordt ingediend in ieder geval.
Volgens mij zijn er heel veel forensen die speciaal in Amsterdam West zijn gaan wonen om dat de verbinding met Den Haag vanuit Lelylaan gunstig was. Ik ga van Lelylaan naar DenHaag NOI (zelfde treinen al Den Haag HS). Dat was 36 min en is nu volgens de dienstregeling 47 min. Dat is 11 min langer en dat is bijna 33% langer en een extra overstap.
De terugweg lijkt nog gunstiger volgens de dienstregeling (42 min), tenminst als ik twee keer wil overstappen. Echter in de praktijk heb ik de eerste drie dagen er steeds langer dan een uur over gedaan. Dat overstappen werkt van geen kanten en dan loopt de tijd al snel op. De snelste optie lijkt nu de sprinter die er 55 minuten over doet. Dan zit ik wel heel veel krapper dan een intercity, tenminste als je een zitplaats weet te vinden (bij Leiden veel uitstappers dus gegarandeerd succes). Echter ik vind de stap van 36 naar 55 minuten (>50% extra reistijd) in een drukke trein en met ongemakkelijk krappe zitplekken wel een onacceptabele achteruitgang. Zeker voor een station als Lelylaan met een heel groot opstapgebied (en opstap aantallen).

Met de Sprinter naar Schiphol en daar overstappen op de Intercity vindt ik jammer maar geen groot probleem. Ik vind het net als Sam1995 wel een probleem als op de heenweg de Intercity en op de terugweg de Sprinter precies voor je neus wegrijdt bij Schiphol. En dat het vervolgens 15 min duurt voordat de volgende trein vertrekt richting Leiden cq Lelylaan. Dat lijkt op minachting van de forensen die op- en afstappen op Lelylaan.

Ik heb hier al diverse reken-argumenten gelezen met afstemming op andere treinen, maar dat interesseert mij helemaal niets. De NS moet zijn rekensom/optimalisaties maar eens goed uitvoeren en tot iets acceptabelers komen voor deze forensen, al was het maar voor de spits en/of één keer in het uur en met een extra stop bij Hoofddorp.

Oh ja, en voor de toekomst kan de NS misschien de ambitie van Amsterdam Zuid (en de NZ-lijn) belonen met één internationale verbinding (of de intercity direct) zodat er ruimte komt op het spoor tussen Lelylaan en Schiphol.

Als er meer klachten hierover komen kunnen ze er misschien wat aan doen. Je kan je klacht ook nog hier aangeven: https://rover.nl/klantenservice/meldpunt-ns-dienstregeling-2017 zodat Rover dit mee kan nemen in de besprekingen met de NS.
Volgens mij zijn er heel veel forensen die speciaal in Amsterdam West zijn gaan wonen om dat de verbinding met Den Haag vanuit Lelylaan gunstig was. Ik ga van Lelylaan naar DenHaag NOI (zelfde treinen al Den Haag HS). Dat was 36 min en is nu volgens de dienstregeling 47 min. Dat is 11 min langer en dat is bijna 33% langer en een extra overstap.
De terugweg lijkt nog gunstiger volgens de dienstregeling (42 min), tenminst als ik twee keer wil overstappen. Echter in de praktijk heb ik de eerste drie dagen er steeds langer dan een uur over gedaan. Dat overstappen werkt van geen kanten en dan loopt de tijd al snel op. De snelste optie lijkt nu de sprinter die er 55 minuten over doet. Dan zit ik wel heel veel krapper dan een intercity, tenminste als je een zitplaats weet te vinden (bij Leiden veel uitstappers dus gegarandeerd succes). Echter ik vind de stap van 36 naar 55 minuten (>50% extra reistijd) in een drukke trein en met ongemakkelijk krappe zitplekken wel een onacceptabele achteruitgang. Zeker voor een station als Lelylaan met een heel groot opstapgebied (en opstap aantallen).

Met de Sprinter naar Schiphol en daar overstappen op de Intercity vindt ik jammer maar geen groot probleem. Ik vind het net als Sam1995 wel een probleem als op de heenweg de Intercity en op de terugweg de Sprinter precies voor je neus wegrijdt bij Schiphol. En dat het vervolgens 15 min duurt voordat de volgende trein vertrekt richting Leiden cq Lelylaan. Dat lijkt op minachting van de forensen die op- en afstappen op Lelylaan.

Ik heb hier al diverse reken-argumenten gelezen met afstemming op andere treinen, maar dat interesseert mij helemaal niets. De NS moet zijn rekensom/optimalisaties maar eens goed uitvoeren en tot iets acceptabelers komen voor deze forensen, al was het maar voor de spits en/of één keer in het uur en met een extra stop bij Hoofddorp.

Oh ja, en voor de toekomst kan de NS misschien de ambitie van Amsterdam Zuid (en de NZ-lijn) belonen met één internationale verbinding (of de intercity direct) zodat er ruimte komt op het spoor tussen Lelylaan en Schiphol.
De nieuwe dienstregeling pakt heel slecht uit voor reizigers van Lelylaan naar Den Haag. De IC's zijn verdwenen en de sprinters die er wel zijn, zijn bizar kort en puilen elke dag uit. Er wonen veel te veel mensen bij Lelylaan in de buurt voor korte sprinters. Ik hoop dat er binnenkort iets gaat veranderen. De spin die de NS in de media geeft dat bijna iedereen erop vooruit gaat met de nieuwe dienstregeling, is een knap staaltje marketing. We hebben de strijd om de intercity voor nu verloren (als het aan de NS ligt volgens mij voor altijd, maar goed)... Het meest bizarre van deze dienstregeling blijft toch wel dat we de intercity's op Schiphol steeds voor onze neus zien weggaan (dit geldt voor de 3300 en 4600 serie). Het slaat nergens op, ongeacht de onmogelijkheden in de dienstregeling, dat dit zo is geregeld voor een station waar toch veel mensen opstappen die verder moeten dan Leiden. Het klopt ook dat er nu best vaak een SLT-4 rijdt, vooral de 3300 naar Leiden serie wordt lekker agressief afgekoppeld buiten de spitsen. De 5800 serie naar Hoofddorp en 4600 naar Den Haag rijden meestal nog met een SLT-6. Vroeger vond ik een VIRM-6 al klein, nu zou ik een klein dansje doen als ze zo'n trein inzetten... mocht maandag ook gezellig plaatsnemen op het balkon, was tot vorige week toch wel ondenkbaar.
De nieuwe dienstregeling pakt heel slecht uit voor reizigers van Lelylaan naar Den Haag. De IC's zijn verdwenen en de sprinters die er wel zijn, zijn bizar kort en puilen elke dag uit. Er wonen veel te veel mensen bij Lelylaan in de buurt voor korte sprinters. Ik hoop dat er binnenkort iets gaat veranderen. De spin die de NS in de media geeft dat bijna iedereen erop vooruit gaat met de nieuwe dienstregeling, is een knap staaltje marketing.

Reageer