beantwoord

Amsterdam Lelylaan gedowngrade


In Amsterdam-West wonen honderdduizenden mensen. Straks zonder intercity-verbinding. Waarom wordt de dienstregeling op dit station steeds verder uitgekleed, terwijl het aantal mensen dat in A'dam West woont, steeds verder toeneemt. Samen met mij reizen vele forensen dagelijks tussen Amsterdam Lelylaan en Den Haag. De tijd van de reis neemt straks sterk toe, de kwaliteit scherp af. Ik heb speciaal een huis gekocht in West voor de goede verbinding naar mijn werk in Den Haag. Door de jaren heen is de verbinding steeds slechter geworden, maar nu wordt het wel erg bont met de afschaffing van de intercity-status van het station. Ik - en met mij vele forensen- zien dit graag aangepast worden. Bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 14 oktober 2016, 22:52

@DouweB heeft ook een groot dilemma te pakken! Vervelend dat deze voor jou negatief uit pakt.

Voor ons was het de afweging om station Amsterdam Zuid beter te bedienen of Lelylaan te behouden. Wij hebben uiteindelijke gekozen voor Amsterdam Zuid omdat hier ook straks de NoordZuidlijn komt en daarmee voor een groot gedeelte van Amsterdam er een snelle directe verbinding naar Den Haag regio ontstaat. Daarnaast was er al een lang gekoesterde wens om Hoofddorp 4x p/u met Amsterdam Centraal te verbinden, dat werd door deze herroutering ook mogelijk. Dit omdat tezamen met de HSL treinen het spoor tussen Amsterdam Centraal en Schiphol erg vol zit.
Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik wil graag even opmerken dat ik het erg prettig vind dat er "makers" van de nieuwe dienstregeling hier persoonlijk aanwezig zijn op het forum en direct reageren op opmerkingen ipv het gebruikelijke "we zetten de melding door".
Volgens mij zijn er heel veel forensen die speciaal in Amsterdam West zijn gaan wonen om dat de verbinding met Den Haag vanuit Lelylaan gunstig was. Ik ga van Lelylaan naar DenHaag NOI (zelfde treinen al Den Haag HS). Dat was 36 min en is nu volgens de dienstregeling 47 min. Dat is 11 min langer en dat is bijna 33% langer en een extra overstap.
De terugweg lijkt nog gunstiger volgens de dienstregeling (42 min), tenminst als ik twee keer wil overstappen. Echter in de praktijk heb ik de eerste drie dagen er steeds langer dan een uur over gedaan. Dat overstappen werkt van geen kanten en dan loopt de tijd al snel op. De snelste optie lijkt nu de sprinter die er 55 minuten over doet. Dan zit ik wel heel veel krapper dan een intercity, tenminste als je een zitplaats weet te vinden (bij Leiden veel uitstappers dus gegarandeerd succes). Echter ik vind de stap van 36 naar 55 minuten (>50% extra reistijd) in een drukke trein en met ongemakkelijk krappe zitplekken wel een onacceptabele achteruitgang. Zeker voor een station als Lelylaan met een heel groot opstapgebied (en opstap aantallen).

Met de Sprinter naar Schiphol en daar overstappen op de Intercity vindt ik jammer maar geen groot probleem. Ik vind het net als Sam1995 wel een probleem als op de heenweg de Intercity en op de terugweg de Sprinter precies voor je neus wegrijdt bij Schiphol. En dat het vervolgens 15 min duurt voordat de volgende trein vertrekt richting Leiden cq Lelylaan. Dat lijkt op minachting van de forensen die op- en afstappen op Lelylaan.

Ik heb hier al diverse reken-argumenten gelezen met afstemming op andere treinen, maar dat interesseert mij helemaal niets. De NS moet zijn rekensom/optimalisaties maar eens goed uitvoeren en tot iets acceptabelers komen voor deze forensen, al was het maar voor de spits en/of één keer in het uur en met een extra stop bij Hoofddorp.

Oh ja, en voor de toekomst kan de NS misschien de ambitie van Amsterdam Zuid (en de NZ-lijn) belonen met één internationale verbinding (of de intercity direct) zodat er ruimte komt op het spoor tussen Lelylaan en Schiphol.
Reputatie 2
https://rover.nl/actueel/1197-duizenden-klachten-nieuwe-dienstregeling Tja Lelylaan staat weer eens bovenaan het lijstje van klachten. Ik hoop toch echt dat er op korte termijn (dus niet drlg 2018) iets aan gedaan wordt. De sprinters zouden in ieder geval snel langer moeten, het is soms te lachwekkend voor woorden. Als ik afgelopen maandag zelfs om 11:52 (juist zo laat om de spits te mijden) moet staan denk ik toch bij mijzelf dat dat niet helemaal de bedoeling is, maar goed het lijkt in ieder geval geen enkele prioriteit te hebben...

In de late avonduren lijkt het er op dat er alleen maar sprinters vertrekken vanaf station Lelylaan




Dat is inderdaad een verslechtering te noemen, als er voorheen wel een intercity stopte. Aan de andere kant is het openbaar vervoer in de Randstad stukken beter dan in de periferie.
De overige OV-verbindingen van en naar station Lelylaan:
https://maps.gvb.nl/nl/haltes/station-lelylaan
Het zou natuurlijk veel beter zijn om te investeren in de andere knelpunten die genoemd worden, zoals de lange wachttijd in Den Bosch. Daar zijn bijna geen alternatieve reismogelijkheden of die duren dusdanig langer.
Beste Tim, ik snap dat Amsterdam-Zuid belangrijk is, maar de Noord-Zuid-Lijn komt niet in de buurt van Amsterdam-West. Naast Lelylaan, is ook de forens vanaf Sloterdijk naar het zuiden van de Randstad een stuk slechter af met de nieuwe dienstregeling. Ik weet niet of de NS er zich bewust van is dat er meer dan 300.000 duizend mensen in Amsterdam-West wonen. Vroeger was er een perfecte sneltrein vol forensen van Amsterdam-Centraal naar Den Haag Centraal, via Sloterdijk, Lelylaan, Schiphol en Leiden. Ik zou deze graag weer terug zien.
Reputatie 4
Badge
Zie ook post 46 van:
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2017-28101/index2.html#post176536

Hierin wordt uitgelegd hoe de IC routes tussen Den Haag en Amsterdam lopen. Vanuit het perspectief van Den Haag/ Leiden zie je dat de nieuwe opzet logisch is. Het nadeel daarvan is dat de ICs vanuit Leiden naar Amsterdam C allemaal via Haarlem gaan en de ICs via Schiphol allemaal naar Amsterdam Zuid. Daarmee vervalt de IC langs Lelylaan (komt wel een sprinter voor terug).
Ik ben wel benieuwd wat stadsdeel West en vooral Nieuw West vindt van verlies intercitystatus van Station Lelylaan. Is niet goed voor West. Laten we contact met ze opnemen.

Ik snap dat het stuk tussen Amsterdam West en Schiphol druk is, maar ik vraag me inderdaad net zoals DouweB af wat het stadsdeel hier van vindt. Er wordt extreem geïnvesteerd in Amsterdam Nieuw West. Er wordt zelfs direct naast Lelylaan een heel huizen en kantoren complex gebouwd (nieuw Manhattan). Heeft de gemeente/stadsdeel invloed op deze beslissing? Ik neem aan dat zij hier ook totaal niet blij mee zijn.

Wij hebben (net zoals vele op het forum) een huis gekocht met het zeer belangrijk pluspunt de ligging dichtbij Lelylaan. Het is elke ochtend extreem druk op het station en ik vind het dan ook volstrekt onbegrijpbaar dat Zuid zoveel meer privileges krijgt.


Volgens mij heeft het stadsdeel zich tot nu toe niet uitgelaten over het verlies. Mocht u het stadsdeel vragen willen stellen over dit onderwerp moet u bij Erik Bobeldijk zijn, hij heeft de vervoersportefeuille onder zich in Amsterdam Nieuw-West. Zuid krijgt de privileges omdat er vier sporen liggen (OV-SAAL) en op de westtak maar twee sporen beschikbaar zijn (uitbreiding is waarschijnlijk wel mogelijk, maar het zou wel een bijzonder dure grap worden denk ik zo). Vind alleen de verhouding alles maar naar Zuid schuiven en Lelylaan niets wel erg extreem (zelfs met de reizigersverhoudingen in het achterhoofd houdende).
Welkom op het NS Serviceforum Marije. Spijtig om te lezen dat dit jou ook 'treft'. Het enige wat ik kan doen is een reactie vanuit ons quoten:

Voor ons was het de afweging om station Amsterdam Zuid beter te bedienen of Lelylaan te behouden. Wij hebben uiteindelijke gekozen voor Amsterdam Zuid omdat hier ook straks de NoordZuidlijn komt en daarmee voor een groot gedeelte van Amsterdam er een snelle directe verbinding naar Den Haag regio ontstaat. Daarnaast was er al een lang gekoesterde wens om Hoofddorp 4x p/u met Amsterdam Centraal te verbinden, dat werd door deze herroutering ook mogelijk. Dit omdat tezamen met de HSL treinen het spoor tussen Amsterdam Centraal en Schiphol erg vol zit.
Ik snap het eerlijk gezegd nog steeds niet. Zuid had al een prima verbinding met Den Haag en de NZ-lijn is voorlopig echt nog niet af. Bovendien had die langgekoesterde wens voor 4 directe verbindingen van Amsterdam Cs naar Hoofddorp had ook gerealiseerd kunnen worden met een extra stop op Hoofddorp van de bestaande IC. Er zijn echt veel mensen de dupe van het abrupt wegnemen van de IC van Lelylaan.
Reputatie 6
Badge
Misschien dat er iemand uit Amsterdam Zuid beschikbaar is voor een woningruil? 😛
Reputatie 3
Badge
Ik snap het eerlijk gezegd nog steeds niet. Zuid had al een prima verbinding met Den Haag en de NZ-lijn is voorlopig echt nog niet af. Bovendien had die langgekoesterde wens voor 4 directe verbindingen van Amsterdam Cs naar Hoofddorp had ook gerealiseerd kunnen worden met een extra stop op Hoofddorp van de bestaande IC. Er zijn echt veel mensen de dupe van het abrupt wegnemen van de IC van Lelylaan.

Volgens mij is het simpel.

Die hele Zuidas heeft prioriteit, omdat daar kapitaalkrachtige, belasting ontduikende maar desalniettemin goedbetalende bedrijven naartoe moeten worden getrokken. Daar hangt mee samen dat directeuren en managers en hotemetoten snel heen en weer moeten kunnen via Schiphol. De 'decision makers' vliegen heen en weer, of ze hebben een pied-à-tierre in het centrum van Amsterdam; zeker niet in West.
De Zuidas staat of valt met de snelle verbinding met Schiphol en met de NZ-lijn. Dat is het selling point ten opzichte van bijvoorbeeld Londen/Heathrow/Gatwick.
Het klinkt misschien cynisch, maar de ontwikkeling van de wijken waar de bedrijvigheid gevestigd moet worden zal altijd meer prioriteit hebben dan de ontwikkeling van de wijken waar de mensen moeten wonen om in die bedrijven te werken.... Als die bedrijven niet naar de Zuidas komen, heb je minder werkgelegenheid in Amsterdam, en dan hoef je dat hele Amsterdam-West niet te bouwen want dan willen er minder mensen wonen.
Reputatie 6
Badge
Wat verstaan jullie eigenlijk onder de ''Zuidas''? Limburg of Zeeland?
Uiteraard moet A'dam zuid goed verbonden zijn, maar dat is net mijn punt: dat is het al.
Reputatie 6
Badge
Wat verstaan jullie eigenlijk onder de ''Zuidas''? Limburg of Zeeland?

Kan deze reactie en de andere misschien verwijderd worden? Ik verwarde ''zuidas'' met ''Het Zuiden'' 😛

Ik kan hem niet meer wijzigen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan me nog herinneren dat de IC Brussel in Lelylaan stopte. Dat waren nog eens tijden.

Mij bekruipt wel eens het gevoel dat planners van OV-diensten zich nauwelijks (kunnen) verplaatsen in daadwerkelijke vervoersstromen en potiëntele achterlanden van de verschillende stations. Amsterdam Lelylaan is typisch zo'n voorbeeld. Ten westen van het spoor liggen behoorlijk grote woonwijken. Maar ook vanuit Oud-West is het veel slimmer en sneller om via Lelylaan naar Schiphol en verder te reizen in dan via Amsterdam Centraal of Zuid. De reisplanner van 9292 maakt dit soort verbindingen veel beter inzichtelijk dan voorheen. Een Amsterdammer die bij de Overtoom woonde, had het vroeger niet in zijn hoofd gehaald om via Lelylaan naar Den Haag te reizen. Die ging via Centraal. Nu is dat anders geworden.

Ik hoop echt dat NS hier nog eens goed naar gaat kijken. Lelylaan is niet het prettigste station in de Amsterdamse regio maar wel een station met een enorm potentieel en verdient goede en snelle verbindingen. Er valt daar voor NS geld te verdienen.

Overigens zie je iets vergelijkbaars bij Amsterdam Muiderpoort. Ook een enorm potentieel waar nauwelijks uit wordt geput.
Ik heb ook gekocht in Lelylaan dankzij de directe verbinding met Delft. 15 minuten nu overstappen op Schiphol maakt mn lange reis naar t werk nu nog langer. En zo ken ik nog een paar mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Dit maakt overstap op reizen met auto ineens weer aantrekkelijk. Jammer dit...
Reputatie 6
Badge
@Leilah, Jij bent wel zwaar de pineut, ja. Overstap van 22 minuten op Leiden is wel iets om terecht over te klagen. Bovendien kun je pas om 07:34 op Delft zijn op zijn vroegst (tenzij je in de nacht werkt) in plaats van wat nu 06:25 is. Heftig.
Reputatie 6
@Tim: goed dat je als maker van de dienstregeling bij NS ook op het forum aanwezig bent en dingen kunt toelichten.

Even een vergelijking tussen de huidige en nieuwe dienstregeling. Ik neem daarbij een doordeweekse dag tussen 07:00 en 07:30.

Amsterdam Lelylaan – Leiden Centraal
Huidige dienstregeling:
- 24 minuten (rechtstreekse IC)
- 31 minuten (Sprinter, overstap naar IC op Schiphol)
- 33 m minuten (Sprinter, met overstap op Schiphol op een andere Sprinter)
Nieuwe dienstregeling:
- 30 minuten (rechtstreekse Sprinter)
- 31 minuten (rechtstreekse Sprinter)
- 32 minuten (Sprinter, overstap op IC op Schiphol)
Ten opzichte van de snelste verbinding ga je er tussen Lelylaan en Leiden 6-7 minuten op achteruit. Daarnaast verdwijnt de huidige VIRM en krijg je waarschijnlijk SLT en SGM voor terug qua materieel. Daar tegenover heb je tijdens de spits vier rechtstreekse treinen in plaats van de huidige 2. Tenzij je echt wilt werken in de trein met een laptop, valt de schade over het algemeen mee lijkt mij.

Amsterdam Lelylaan – Den Haag Centraal
Huidige dienstregeling:
- 39 minuten (IC, met cross-platform overstap op IC in Leiden Centraal)
- 45 minuten (Sprinter, met overstap op een IC op Schiphol)
- 51 minuten (Sprinter, met overstap op een andere Sprinter op Schiphol)
Nieuwe dienstregeling:
- 45 minuten (Sprinter, in Schiphol overstappen op een IC)
- 50 minuten (Sprinter, in Leiden Centraal crossplatform overstappen op de IC)
- 62 minuten (rechtstreekse Sprinter)
De overstap op een IC op Schiphol (wellicht de meest aantrekkelijke optie voor posters in dit topic die nog willen werken in de trein) blijft even lang: 45 minuten. Met een overstap in Leiden neemt de reistijd wel toe van 39 naar 50 minuten, maar de crossplatformoverstap in Leiden blijft behouden en wellicht wordt deze nu vaker gehaald doordat de overstap iets langer is. Nadeel is dat een zitplaats in een IC tussen Leiden en Den Haag Centraal geen gegeven is. De Sprinterverbinding is denk ik meer aantrekkelijk voor mensen die echt geen zin hebben om over te stappen, of geen haast hebben om ergens te zijn.

Amsterdam Lelylaan – Den Haag HS
Huidige dienstregeling:
- 39 minuten (rechtstreekse IC)
- 50 minuten (Sprinter, overstap op IC op Schiphol, in Leiden crossplatform op andere IC
overstappen)
Nieuwe dienstregeling:
- 46 minuten (Sprinter, overstap op IC op Schiphol, crossplatform IC in Leiden Centraal)
- 50 minuten (Sprinter, crossplatform overstap op IC in Leiden Centraal)
- 51 minuten (Sprinter, crossplatform of zelfde spoor op Schiphol naar een IC)
Het verschil tussen beide snelste opties is 7 minuten, waarbij de snelste optie in de nieuwe dienstregeling ook nog twee extra overstappen kent. Ten opzichte van de huidige 50-minuten variant met twee overstappen is de verbetering dan weer dat de reis met de toekomstige dienstregeling met een enkele overstap kan worden gemaakt. Voor zoveel mogelijk IC-materieel waar je kunt blijven zitten en werken ben je echter wel het langste onderweg: 51 minuten; t.o.v. de huidie rechtstreekse IC is dit 12 minuten langer.

Ik woon zelf in de buurt van Amsterdam, du weet dat Lelylaan qua reizigers zeker niet in de categorie ‘stoeptegel’ valt: de IC Lelystad – Vlissingen kent daar volgens mij genoeg in- en uitstappers en er reizen ook genoeg mensen tussen Lelylaan en Schiphol. En het klopt dat Lelylaan inderdaad een groot bedieningsgebied heeft (vergeet niet dat er een metrolijn, twee tramlijnen en diverse buslijnen stoppen).
De dienstregeling is uiteraard een grote puzzel, en je kunt er op vooruitgaan en erop achteruit gaan. (Persoonlijk ga ik er in reistijd op mijn woonwerk-traject er iets langer ovr doen, maar voor een deel van mijn reizen krijg ik er een crossplatform overstap voor terug, wat ik als reiziger emt een handicap niet vervelend vind). Ik heb geprobeerd de voor- en nadelen een beetje op een rij te zetten hierboven. Ik denk zelf dat de ‘schade’ naar Leiden en Den Haag Centraal best meevalt, maar dat er voor Den Haag HS qua vebrinding nog wel wat kan verbeteren.

Overigens hoop ik dat materieelplanning bij NS rekening heeft gehouden met (wellicht) meer reizigers in de Sprinters over de Westtak. Als je reizigers vanuit Lelylaan soms iets langer in een Sprinter wilt hebben, lijkt mij dat daar voldoende rekening mee moet worden gehouden.
Hallo VIRM, bedankt voor dit overzicht. Het geeft duidelijk de verschillen weer voor deze trajecten.
Ik zal je bericht ook doorsturen naar Tim, wellicht heeft hij nog een verdere aanvulling ook met betrekking tot de materieelplanning.
Beste,

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik de exacte nieuwe reistijden kan vinden? Vanaf Amsterdam Lelylaan naar Sassenheim, ben benieuwd hoe de zaken er voor staan vanaf december!

Groeten,

Claudine
Badge
Hoi CloFer, welkom of het serviceforum!

Alle informatie over de nieuwe dienstregeling staat op een speciale pagina op onze site: Dienstregeling 2017. Het is ook mogelijk om je nieuwe reis op te zoeken in de NS Reisplanner via http://www.ns.nl/reisplanner/#/?tijd=2016-12-12T12:00. Vul een datum naar keuze in vanaf 11 december, dan zie je wat de nieuwe dienstregeling voor jou inhoudt.
Dankjewel Charon, helder!

Groeten
Reputatie 1
Ik heb nog geen reactie gezien op mijn suggestie van 11 dagen geleden?
Reputatie 5
Badge
En als de 4600 serie nu 2 min eerder vertrekt uit asd? Aankomst Shl 26 ipv 28. 1800 serie vertrek 28 ipv 27. Beide series kunnen tussen aansl. westtak/oosttak en hfd naast elkaar rijden en op shl elkaars overstap zijn. 2 min winst kan mogelijk ook de 13 min stilstand in Ledn ongedaan .
maken.
(Ik weet het in andere discussie was 1 min niet mogelijk, maar niet geschoten...)


Het klopt dat de 4600 (sprinter Zwolle - Den Haag) 2 minuten eerder uit Amsterdam CS zou kunnen vertrekken. De 4600 is nu gepland 5 minuten na de 900 (intercity direct Amsterdam - Breda). Dat kan terug naar 3 minuten. De 4600 is dan 2 minuten eerder op Schiphol. Echter, dat is nog altijd 1 minuut te laat om een overstap te bieden op de 700/1800 (de intercity Groningen/Leeuwarden - Den Haag). Die trein kan niet een minuut later rijden omdat:
1) de overstap in Leiden op de 2200 (Amsterdam CS - Vlissingen) verloren gaat
2) er op Schiphol te weinig tijd overblijft voor de 9300 (Thalys Amsterdam - Parijs) die weer achter de 700 aanrijdt.

Overigens, Thalys rijdt slecht eenmaal per uur, het andere half uur is de serie 1000 (intercity direct Amsterdam - Rotterdam) een paar minuten vervroegt om ruimte te maken voor de 9200 (internationale intercity Amsterdam Brussel). Daarom kan ook het andere halfuur de 700 niet later vertrekken vanaf Schiphol.
Reputatie 1
Maar even helemaal uitgeschreven hoe ik het gedacht had:

900 asd V 06 36
4600 asd V 09 39 A shl 26 56
700 /1800 Shl V 28 58 A Ledn 13/43
9300 asd V 18 shl A 32 shl V 34 of 35
1000 asd V 49 shl A 03
Reputatie 5
Badge
Helaas kan het vertrek van de 900 uit Amsterdam niet vervroegd worden met 1 minuut naar 06 / 36. De 900 zou dan de 5800 in de wielen gaan rijden, omdat de 5800 om 01 en 31 uit Amsterdam is vertrokken, maar wel nog moet stoppen te Sloterdijk en Lelylaan. De 5800 kan niet vroeger gaan rijden, omdat dan weer de 3300 in de weg gezeten wordt. De 3300 komt vanaf Zaandam bij Sloterdijk de Westtak op en rijdt slechts 4 minuten voor de 5800 uit. Precies de minimumnorm van ProRail.

Reageer