Amsterdam-Vlissingen | NS Community

Amsterdam-Vlissingen

  • 23 December 2021
  • 11 reacties
  • 691 Bekeken

De afgelopen jaren is de duur van de reis Amsterdam-Vlissingen opgelopen tot 3 uur en 4 minuten (25 jaar geleden, toen ik deze reis frequent begon te maken was di 2 uur en 20 minuten!). De laatste tijd kortte ik de duur in door de Intercity Direct van 8 over het hele uur te nemen en in Rotterdam over te stappen op de intercity naar Vlissingen. Scheelde toch een half uur. Met de ingang van nieuwe dienstregeling, vertrekt de Intercity Direct echter een kwartier vroeger, waardoor ik er nu slechts een kwartier tijdswinst mee heb. Een half uur later gaat er wel een Internationale trein, waar ik wel die half uur tijdswinst mee heb, maar die sluit weer niet aan op de veerpont Vlissingen-Breskens die maar 1 x in het uur vaart in het laagseizoen. Lieve NS: wanneer maken jullie het reizen naar Zeeuws-Vlaanderen eens wat aantrekkelijker?


11 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi James!

Dat is inderdaad een lange reis. Ik begrijp dat het minder aantrekkelijk is om richting Vlissingen te reizen als de dienstregeling niet optimaal is. Bij het aanpassen van de dienstregeling proberen we zoveel mogelijk trajecten te verbeteren. Voor een aantal traject pakt dit helaas minder goed uit. Ik zal je bericht doorzetten zodat er hopelijk in de toekomst een snellere verbinding kan komen. Bedankt voor het aankaarten!

Ik snap dat het soms voor een bepaald traject minder uitpakt, maar voor dit traject pakt het zowat elk jaar negatiever uit. Ik maak deze reis al 25 jaar frequent en bijna jaarlijks wordt de reis langer. Waarom niet terug naar 1x per uur een Intercity die niet al die kleine, Zeeuwse dorpjes aandoet (én aansluit op de veerpont). Zo was het vroeger en dat was perfect.

Sinds de nieuwe dienstregeling is er juist een 1x per uur een snelle intercity en 2x per uur een sprinter. 

Deze reis (Vlissingen - Amsterdam) is met de huidige dienstregeling in 2 uur en 22 minuten te doen met een officiële overstap op Rotterdam van 13 minuten:

 

Als er op Rotterdam echter doorgelopen kan worden, dan is er zelfs een 3-minutenoverstap (wat in mijn eigen ervaring goed haalbaar is) om xx:41, dan is de reis zelfs in 2:12 te doen.

Badge +3

En de andere kant op kan in 2:23 met de IC direct en dan een kwartier overstap in Rotterdam op een ‘snelle intercity’ naar Vlissingen.

Reputatie 5

De afgelopen jaren is de duur van de reis Amsterdam-Vlissingen opgelopen tot 3 uur en 4 minuten (25 jaar geleden, toen ik deze reis frequent begon te maken was di 2 uur en 20 minuten!). De laatste tijd kortte ik de duur in door de Intercity Direct van 8 over het hele uur te nemen en in Rotterdam over te stappen op de intercity naar Vlissingen. Scheelde toch een half uur. Met de ingang van nieuwe dienstregeling, vertrekt de Intercity Direct echter een kwartier vroeger, waardoor ik er nu slechts een kwartier tijdswinst mee heb. Een half uur later gaat er wel een Internationale trein, waar ik wel die half uur tijdswinst mee heb, maar die sluit weer niet aan op de veerpont Vlissingen-Breskens die maar 1 x in het uur vaart in het laagseizoen. Lieve NS: wanneer maken jullie het reizen naar Zeeuws-Vlaanderen eens wat aantrekkelijker?

Het reizen naar Zeeuws - Vlaanderen is met de nieuwe dienstregeling al aantrekkelijker gemaakt doordat er een echte IC op werkdagen 1 keer p/u 15 minuten sneller is omdat de kleine stations overgeslagen worden. En de kleine stations worden gewoon 2 keer p/u bediend door de IC Vlissingen - Amsterdam v.v.(1 keer p/u) en Sprinter Roosendaal - Vlissingen (1 keer p/u) op werkdagen. In weekeinde rijdt de IC Vlissingen - Amsterdam 2 keer p/u met een totale reistijd van 3 uur en 4 minuten. Net als in dienstregeling 2021.  

De snellere IC komt vanwege de compensatieplannen beschreven in rapport van Wientjes: 

Zie blz. 22 en 23 onder 3) bereikbaarheid:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/26/eindrapport-wind-in-de-zeilen

Vervelend dat de aansluitingen nog niet goed zijn. De NS heeft in Randstad en West Brabant alles verknoopt. En de beslissing dat er een nieuwe IC ingepast moest worden was vorig jaar. En dat de IC Amsterdam - Vlissingen met een reistijd van 3 uur en 4 minuten nu niet aansluit op de IC Direct bij Rotterdam Centraal is jammer. Wie weet dat in nieuwe dienstregelingen in de toekomst dat wel het geval zal zijn. En er zijn meer treinseries/treinverbindingen die niet verknoopt zijn met andere treinseries/treinverbindingen op belangrijke knooppunten. Dat is soms een afweging. 

De reistijd van 2 uur en 20 minuten kan tussen Vlissingen - Randstad kan in de toekomst zelfs sneller worden als de ICNG tussen Vlissingen - Schiphol via HSL Rotterdam - Schiphol gaat rijden. Amsterdam Centraal zal verbouwd worden. Het is dan speculeren hoe ze vanaf Schiphol de ICNG Vlissingen - Randstad doortrekken. Mogelijkheden zijn Almere/Lelystad of Amersfoort.

Inzet van ICNG naar Zeeland zal nog een aantal jaren duren. De huidige Intercity Direct verbindingen zullen doorgetrokken worden naar Groningen/Leeuwarden/Enschede (Bron: Rail Magazine ICNG). 

De afgelopen jaren is de duur van de reis Amsterdam-Vlissingen opgelopen tot 3 uur en 4 minuten (25 jaar geleden, toen ik deze reis frequent begon te maken was di 2 uur en 20 minuten!). 

De reistijd van 2 uur en 20 minuten kan tussen Vlissingen - Randstad kan in de toekomst zelfs sneller worden als de ICNG tussen Vlissingen - Schiphol via HSL Rotterdam - Schiphol gaat rijden. Amsterdam Centraal zal verbouwd worden. Het is dan speculeren hoe ze vanaf Schiphol de ICNG Vlissingen - Randstad doortrekken. Mogelijkheden zijn Almere/Lelystad of Amersfoort.

De Zeeuwse bestuurders willen op de eerste plaats een directe verbinding met Den Haag, dus via de HSL gaan rijden zullen ze geen leuk idee vinden. Verder is het sowieso de vraag wat er met de IC naar Vlissingen gebeurt als de compensatiegelden voor de marinierskazerne zijn opgesoupeerd. Die gelden zijn eenmalig en daarna is de vraag wie de verliezen betaalt weer open (tenzij het aantal reizigers inmiddels is geëxplodeerd, maar dat is niet erg waarschijnlijk). 

In feite hetzelfde probleem als met de tweede IC naar Leeuwarden die ook alleen rijdt zolang de Provincie Friesland bijpast. En dat zo'n constructie kwetsbaar is bleek wel toen de Provincie Overijssel de subsidie voor de sprinterkwartierdienst tussen Almelo en Enschede stopte: geen geld meer, geen trein meer. 

Reputatie 6

De afgelopen jaren is de duur van de reis Amsterdam-Vlissingen opgelopen tot 3 uur en 4 minuten (25 jaar geleden, toen ik deze reis frequent begon te maken was di 2 uur en 20 minuten!). 

De reistijd van 2 uur en 20 minuten kan tussen Vlissingen - Randstad kan in de toekomst zelfs sneller worden als de ICNG tussen Vlissingen - Schiphol via HSL Rotterdam - Schiphol gaat rijden. Amsterdam Centraal zal verbouwd worden. Het is dan speculeren hoe ze vanaf Schiphol de ICNG Vlissingen - Randstad doortrekken. Mogelijkheden zijn Almere/Lelystad of Amersfoort.

De Zeeuwse bestuurders willen op de eerste plaats een directe verbinding met Den Haag, dus via de HSL gaan rijden zullen ze geen leuk idee vinden. Verder is het sowieso de vraag wat er met de IC naar Vlissingen gebeurt als de compensatiegelden voor de marinierskazerne zijn opgesoupeerd. Die gelden zijn eenmalig en daarna is de vraag wie de verliezen betaalt weer open (tenzij het aantal reizigers inmiddels is geëxplodeerd, maar dat is niet erg waarschijnlijk). 

In feite hetzelfde probleem als met de tweede IC naar Leeuwarden die ook alleen rijdt zolang de Provincie Friesland bijpast. En dat zo'n constructie kwetsbaar is bleek wel toen de Provincie Overijssel de subsidie voor de sprinterkwartierdienst tussen Almelo en Enschede stopte: geen geld meer, geen trein meer. 

Een kwartierdienst met de sprinter tussen Almelo en Enschede is ook overkill. Jaren geleden hadden Almelo De Riet en Borne een uurdienst buiten de spits.

Ja, de trein gaat sneller, maar mijn probleem is met de aansluiting op de Westerschelde Ferry. Als die snelle trein aankomt in Vlissingen dan is de ferry net een paar minuten daarvoor vertrokken (en hij vaart in de winter 1x per uur. In de zomer 2x, maar dan sluit de boot niet aan op de bussen aan de overkant). En als ik omgekeerd vanaf de ferry de trein wil pakken dan moet ik nu 25 minuten wachten. Kortom: ook geen tijdwinst. 

Reputatie 5

Ja, de trein gaat sneller, maar mijn probleem is met de aansluiting op de Westerschelde Ferry. Als die snelle trein aankomt in Vlissingen dan is de ferry net een paar minuten daarvoor vertrokken (en hij vaart in de winter 1x per uur. In de zomer 2x, maar dan sluit de boot niet aan op de bussen aan de overkant). En als ik omgekeerd vanaf de ferry de trein wil pakken dan moet ik nu 25 minuten wachten. Kortom: ook geen tijdwinst. 

Dit probleem is al eens aangegeven. Mijn vermoeden is dat NS en ProRail de snellere IC moest inpassen nadat vorig jaar bekend dat de provincie Zeeland gecompenseerd zou worden. 

En NS en ProRail hebben in Randstad en West Brabant/Zeeland veel verknoopt waardoor goede overstap mogelijk is. Overigens is niet alles verknoopt. Zelfs in mijn woonplaats als tweede grootste overstapstation is niet alles verknoopt. Zoals Sprinter Zwolle - Amsterdam. 

Als dan net vorig jaar bekend is zal het voor ProRail en NS kort zijn om de snelle IC in te passen. Dan gaan ze afwegingen maken. 

En blijkbaar is daardoor de aansluiting tussen snellere IC Amsterdam - Vlissingen op ferry niet goed.

Hopelijk zal in nieuwe dienstregelingen de aansluiting van snellere IC Amsterdam - Vlissingen op de ferry verbeterd kunnen worden.

Reputatie 5

Ja, de trein gaat sneller, maar mijn probleem is met de aansluiting op de Westerschelde Ferry. Als die snelle trein aankomt in Vlissingen dan is de ferry net een paar minuten daarvoor vertrokken (en hij vaart in de winter 1x per uur. In de zomer 2x, maar dan sluit de boot niet aan op de bussen aan de overkant). En als ik omgekeerd vanaf de ferry de trein wil pakken dan moet ik nu 25 minuten wachten. Kortom: ook geen tijdwinst. 

 

Ja, maar als je de dienstregeling van de ferry aanpast naar de IC, dan sluit hij weer niet aan op de stopper, en reizigers uit de richting Breda zijn noodgedwongen op de stoptrein aangewezen omdat er vanuit die richting (net aan) geen aansluiting is op de IC in Roosendaal. 

Reputatie 2

Ik merk dat de IC relatief vaak te laat dan verlies als nog de tijd winst.

Reageer