beantwoord

Amsterdam - Zandvoort

Ik ben paar keren tussen Amsterdam en Zandvoort wezen reizen omdat het zo mooi weer was. Wat mij vooral is opgevallen is dat er veel mensen in die sprinter zitten vaak zitten de sprinters bomvol. Ook is er vaak geen kaartjescontrole en er is in deze sprinters (zie foto) meer ARKO (Alle Ramen Kunnen Open) , dan AIRCO. Bovendien met al die strandgangers is het extra zweten en puffen en wat mij ook juist opvalt dat het ook niet verfrissend is om in deze sprinters van/naar Zandvoort te nemen. Mijn vraag is zou er z.s.m. een NS Flirt of een VIRM voor in de plaats kunnen komen en juist met treinstellen wat voor alle strandgangers meer uit te houden is? Vaak is het in deze treinen best wel heel erg benauwd. Ik hoop dat jullie meer aandacht kunnen geven voor deze lijn, zeker zomers.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 april 2018, 10:49

Goedemorgen Tiel! Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag een wat moderne trein zou zien op dit traject, maar in principe geldt dat voor alle trajecten in Nederland. Momenteel hebben we vrijwel al het beschikbare materieel nodig, wat betekent dat het materieel wat nu gebruikt wordt op deze lijn sowieso ingezet moet worden. Moderner materieel op deze lijn inzetten houd dus in dat een ander, mogelijk drukker, traject dit materieel krijgt.

Dat gezegd hebbende zal ik je suggestie of wens wel doorzetten, maar zoals Maarten86 al aangaf verwacht ik geen verandering voor het nieuwe SNG materieel instroomt eind dit jaar.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Maarten86 @Stijn NS Dank voor jullie antwoorden. Misschien dat het in de toekomst wel kan? Maar ik denk ook dat die SGM dan niet meer zo aan de eisen voldoet. En dan heb je ook vooral ouderen en gehandicapten die eigenlijk ook niet in de hitte kunnen. Misschien is het goed om meer Flirts te gaan bestellen op trajecten waar zo'n SGM materieel rijden. Haarlem Den Haag is ook genoemt even als Amsterdam Zandvoort. Ik denk dat de reactie van @Slidestops niet urgent is, want waarom zou je dan helemaal geen Flirt laten rijden op deze trajecten? Toch denk ik wel dat in de toekomst meer te bieden kan hebben dan het alleen laten rijden door een SGM. Ik vind de SGM net zo benauwd als bijvoorbeeld vroeger de Wadlopers die bijvoorbeeld van Leeuwarden naar Sneek ging.
Met de instroom van SNG worden in eerste instantie alleen de tweewagenstellen SGM vervangen. Daarna volgen de oude dubbeldekkers DDM1 en DD-AR (ook zonder airco) en pas als laatste de driewagenstellen SGM. Die driewagenstellen zijn dus voorlopig nog niet weg. Er worden overigens geen nieuwe Flirts besteld, dat was een eenmalige noodbestelling vanwege de uitbreiding van de OV-studentenkaart.

Dat er geen airco in SGM zit is misschien niet ideaal maar Nederlandse treinen hebben meer dan 150 jaar zonder airco rondgereden en dat hebben de ouderen al die jaren glansrijk overleefd.
Misschien vind je deze pagina dan nog interessant, Tiel! Onderaan de pagina kun je een overzicht vinden van het type treinen dat we inzetten. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) die eind dit jaar ingezet zal gaan worden staat op deze pagina genoteerd als 'Caf/Cavity'.
@Tiel , SGM zijn de huidige (oudere) treinstellen en in je laatste bericht heb je het nu over de SNG treinstellen, maar de SNG(Sprinter Nieuwe Generatie) zijn juist de nieuwe treinstellen die van heel veel gemakken zijn voorzien, ook klimaatbeheersing.

Je vergist je dus even in de benaming, misschien even aanpassen als je dit tijdig leest dan klopt je tekst namelijk weer en dan schept het geen verwarring.

De Flirt wordt maar in een beperkt deel van Nederland ingezet en dat zal zeer waarschijnlijk zo blijven, maar er komen dus voor de andere regio's NIEUWE SPRINTERS de SNG.

En zoals ik eerder aangaf was de planning zo dat het traject naar Zandvoort als 2e traject aan de beurt zal komen voor deze nieuwe treinstellen.

Dank voor de heldere uitleg, helaas kan ik het niet meer gaan veranderen. Enerzijds: Maar al die nieuwe benamingen zegt mij helaas ook niet zo heel erg veel. Ook omdat ik er niet zo veel verstand van heb. Treinen is niet echt mijn hobby, daar moet je wel heel erg verstand in hebben. Ik weet in elk geval wel als ik bijvoorbeeld in Zaltbommel moet zijn dat ik vanuit Utrecht gezien geen Intercity moet pakken, maar een sprinter. Maar al die termen zijn voor mij eigenlijk niet zo erg te snappen in al die afkortingen. Anderzijds lijkt mij ook wel interessant om dat te weten.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag waren ze met één van de SNG stellen aan het rijden (stel 2302), ik zag deze op Laan van NOI om 18.45 op spoor 6 voorbij gaan richting Leiden. Gister stond deze rond 17.30 op HS op één van de sporen aan de Waldorpstraat kant.
@Tiel , SGM zijn de huidige (oudere) treinstellen en in je laatste bericht heb je het nu over de SNG treinstellen, maar de SNG(Sprinter Nieuwe Generatie) zijn juist de nieuwe treinstellen die van heel veel gemakken zijn voorzien, ook klimaatbeheersing.

Je vergist je dus even in de benaming, misschien even aanpassen als je dit tijdig leest dan klopt je tekst namelijk weer en dan schept het geen verwarring.

De Flirt wordt maar in een beperkt deel van Nederland ingezet en dat zal zeer waarschijnlijk zo blijven, maar er komen dus voor de andere regio's NIEUWE SPRINTERS de SNG.

En zoals ik eerder aangaf was de planning zo dat het traject naar Zandvoort als 2e traject aan de beurt zal komen voor deze nieuwe treinstellen.
Badge +3
Och ja. Woerden - Breukelen (eindbestemming Uitgeest meen ik) werd ook nog met SGM gereden tot voor kort. Is nu SLT in ieder geval.

Amsterdam - Zandvoort ook lang gereden met DD-AR (zonder airco meen ik) maar dan had je in ieder geval een zitplaats meestal!

Oh, daar zijn het nu die SGM'metjes geworden. ARKO dus maar, reis duurt niet al te lang..
@Maarten86 @Stijn NS Dank voor jullie antwoorden. Misschien dat het in de toekomst wel kan? Maar ik denk ook dat die SGM dan niet meer zo aan de eisen voldoet. En dan heb je ook vooral ouderen en gehandicapten die eigenlijk ook niet in de hitte kunnen. Misschien is het goed om meer Flirts te gaan bestellen op trajecten waar zo'n SGM materieel rijden. Haarlem Den Haag is ook genoemt even als Amsterdam Zandvoort. Ik denk dat de reactie van @Slidestops niet urgent is, want waarom zou je dan helemaal geen Flirt laten rijden op deze trajecten? Toch denk ik wel dat in de toekomst meer te bieden kan hebben dan het alleen laten rijden door een SGM. Ik vind de SGM net zo benauwd als bijvoorbeeld vroeger de Wadlopers die bijvoorbeeld van Leeuwarden naar Sneek ging.
Treinspotter, zoals ik heb begrepen gaat het materiaal eerst de SGM treinstellen vervangen op de route Haarlem - Den Haag Centraal (prognose eind 2018) en als dat goed loopt dan zou de lijn Hoorn - Amsterdam Centraal - Zandvoort aan de beurt zijn.

Zal inderdaad twijfelachtig zijn of dat dit jaar nog gaat gebeuren.
En als SNG instroomt rijdt het nog niet direct tussen Amsterdam en Zandvoort. Dit materieel gaat als eerste rijden tussen Den Haag en Leiden. Verwacht in ieder geval tot het voorjaar van 2019 geen ander materieel. Ik weet het, dit is niet ideaal. Maar zelf ben ik rond Delft ook regelmatig op SGM aangewezen.
Goedemorgen Tiel! Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag een wat moderne trein zou zien op dit traject, maar in principe geldt dat voor alle trajecten in Nederland. Momenteel hebben we vrijwel al het beschikbare materieel nodig, wat betekent dat het materieel wat nu gebruikt wordt op deze lijn sowieso ingezet moet worden. Moderner materieel op deze lijn inzetten houd dus in dat een ander, mogelijk drukker, traject dit materieel krijgt.

Dat gezegd hebbende zal ik je suggestie of wens wel doorzetten, maar zoals Maarten86 al aangaf verwacht ik geen verandering voor het nieuwe SNG materieel instroomt eind dit jaar.
Reputatie 7
Een flirt ga je er sowieso nooit zien
Reputatie 6
Badge +1
In de zomermaanden van dit jaar rijden er extra treinen naar Zandvoort. Ook in de komende jaren zullen die blijven rijden. Maar of er dan ook treinen met echte airco komen durf ik niet te beloven!
Reputatie 7
Badge
@Tiel
Er staan hier een paar mooie treinen te koop, speciaal geschikt voor Amsterdam-Zandvoort-Amsterdam. Elke strandganger een magnum minder, en 5 euro in de pot, en dan komen ze!:

Reputatie 4
In de zomer (vanaf mei) wordt de Sprinter Amsterdam-Zandvoort versterkt met een extra Sprinter Haarlem-Zandvoort. Die extra Sprinter wordt doorgaans gereden met DDZ of VIRM. SNG stroomt dit najaar in. Voor die tijd zou ik geen ander materieel verwachten.
Reputatie 7
Badge +3
Deze sprinters rijden bv ook van Haarlem naar Den Haag en van Den Haag naar Dordrecht, en ja daar waren vanmiddag ook alle raampjes open.

Reageer