Arnemuiden - Breda, korte overstap in Roosendaal.

  • 10 december 2016
  • 51 reacties
  • 1336 Bekeken

Beste leden,

Meerdere keren per week reis ik van Arnemuiden naar Breda en terug. Toen ik mijn reis plande zag ik alleen dat het spoorgebruik in Roosendaal verwarrend is. Richting Breda komen er namelijk 7 treinen (IC Vs-Asd) aan op 4a in plaats van 4b. Dit maakt de overstap alleen maar makkelijker, maar waarom is dat dan niet de hele dag mogelijk? Richting Arnemuiden vertrekken er dan weer 7 treinen van 4b in plaats van 4a. Dit is rond dezelfde tijd als de wijziging de andere kant op. Rond 9:30, 10:30, 11:30, 18:30, 20:30, 21:30 en 23:30 is dit het geval Dit is voor vaste reizigers die niet op een vast tijdstip reizen erg verwarrend.

Daarnaast denk ik dat ik vaak deze aansluiting zal missen (en dan vooral ri. Breda) omdat het treindeel uit Arnemuiden vaak te laat in Roosendaal is en doordat de cross-platform (die wel was beloofd) er niet is (van 4b naar 3a is schuin en niet recht over). Misschien is het een oplossing om die (bijna lege) Sprinter naar Dordrecht (5900) te verbannen naar spoor 1b zodat de 3600 spoor 3 in zijn geheel in beslag kan nemen. Dan kan de HC ook nog zien of er reizigers aankomen en deze geen half uur extra reistijd bezorgen.
Door NS is er nooit gesproken over het feit dat deze aansluiting wordt overgenomen en vanaf hoeveel minuten vertraging deze niet meer wordt overgenomen. De IC3600 zit tenslotte zeker tot Breda zéér ruim in zijn rijtijd en vooral stationnement.

Bij voorbaat dank,

51 reacties

Hallo Michael1102, welkom op het Serviceforum.
Ik heb even voor je gekeken, maar een exacte reden durf ik niet aan te geven. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het spoorgebruik. Voor de zekerheid leg ik je vraag even neer bij onze dienstregeling specialisten, zij komen hier dan zo spoedig mogelijk even op terug.
Beste Miriam,

Graag zie ik het antwoord van de 'dienstregeling specialisten' tegemoet waarom het juist bij die treinen is omgedraaid. Het liefste zie ik natuurlijk dat de treinen beide richtingen op van spoor 4a vertrekken, maar dit is misschien niet helemaal maakbaar.

Weet u ook het antwoord op mijn vraag (zie laatste regels eerste bericht) vanaf wanneer de 3600 niet meer wacht op een te late trein uit Arnemuiden/Vlissingen (2200)?
Ik vroeg mij hetzelfde af. Ook vroeg ik mij af waarom er niet voor wordt gekozen om de Intercity Zwolle-Roosendaal door te laten rijden naar Vlissingen en de intercity vanuit Dordrecht niet verder te laten rijden dan Roosendaal. Dit omdat de IC naar Dordrecht 7 minuten blijft staan en voor de overstap richting Breda maar 3 minuten de tijd is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou veel handiger zijn maar de Provincie Zeeland "eist" een rechtstreekse verbinding naar Den Haag t.b.v. hun ambtenaren en politici.
Zojuist net voor de eerste keer deze overstap gemaakt. Van de 2245 naar de 3640 en hij is zonder problemen gelukt. Dit wel mede omdat het een van die tijden is die was omgedraaid en we daardoor slechts van 4a naar 3a moesten. Anders was het nog maar de vraag of deze werd gehaald. Ideale overstap. Hopelijk kan hij beide richtingen op van de 4a vertrekken! Maar daar is NS nog steeds antwoord over schuldig.
Reputatie 1
Over de betrouwbaarheid van de overstap maak ik mij ook zorgen.. De rijtijd tussen Bergen op Zoom en Roosendaal is met 2 minuten verhoogd en dat zie je aan de treinen.. Treinen met +3 in Bergen op Zoom komen gewoon op tijd aan in Roosendaal, mits ze doorrijden uiteraard, dus dat is goed..

De cross-platform overstap is inderdaad wel slecht en niet volgens het plan. Van spoor 4B naar 3A kost je zeker een minuut lopen, laat staan dat je voorin een VIRM-6 zit, dan is de kans klein dat je in normaal wandeltempo de overstap haalt. Graag dit zo spoedig mogelijk aanpassen.

Gisteren ging het verbazingwekkend goed, vandaag lijkt het weer op de oude dienstregeling met treinen van +7 en +15 naar Vlissingen.
Dit is gewoon mensen pesten op deze manier als je van 4b naar 3a moet, wat is er zo moeilijk om van 3b te vertrekken? die bijna lege sprinter kan best van een ander spoort vertrekken toch?
Die bijna lege sprinter zou bij aankomst om spoor 3b heen moeten rijden dan (via 3c, 2b naar 3a).
Dat is weer niet wenselijk wanneer er bijvoorbeeld vertraging is, dan zitten die treinen elkaar in de weg.

De beste optie zou gewoon zijn om de IC uit Vlissingen op 4a te laten halteren en de IC naar Zwolle op 3a.
Reputatie 1
Ja precies, Timon! Ik begrijp alleen niet waarom dit enkele keren per dag wel wordt gedaan en andere keren niet..

Waarom heeft de NS daar nog geen antwoord op kunnen geven? Dit soort dingen hebben prioriteit want het kan leiden tot 30 minuten vertraging.
Goedendag,
Heb het gevonden. Als de 2200 uit de richting Asd met dubbele stellen rijden, dan komt die aan op spoor 4B en wordt het achterste treinstel afgerangeerd. Spoor 4B is ook langer dan spoor 4A. Hopelijk is dit jullie nu duidelijk. Er kan niet aangepast worden in de sporen.
Goedendag,
Heb het gevonden. Als de 2200 uit de richting Asd met dubbele stellen rijden, dan komt die aan op spoor 4B en wordt het achterste treinstel afgerangeerd. Spoor 4B is ook langer dan spoor 4A. Hopelijk is dit jullie nu duidelijk. Er kan niet aangepast worden in de sporen.


Dan zit er toch maar 1 ding op, meer overstaptijd. dit had de NS toch wel eerder kunnen bedenken.
De IC van Vlissingen naar Roosendaal is alleen 2 minuten te vervroegen bij aankomst te Roosendaal, in het halve uur als de IC Brussel naar Brussel niet rijdt.
5900 Dordrecht - Roosendaal is niet aan te passen naar spoor 1B, is zoiets van geclaimd door een vervoerder. En de IC Roosendaal - Zwolle is ook niet aan te passen, want dan gaan er weer aansluitingen verloren.
Er is dus bijna geen speelruimte meer op emplacement Roosendaal.
Reputatie 1
Er zit dus maar een ding op: Hopen dat ze op tijd rijden.. Gelukkig gaat dat nog wel redelijk.. Helaas wel veel treinen die 2 minuten te laat aankomen in Roosendaal.. Ik neem aan dat bij +2 de overstap nog wel haalbaar is, want anders gaat zo'n kwart van de overstappen per dag verloren.
Fijn dat train85 hier het antwoord op wist. Helaas is er dus er niks aan te doen en zal deze aansluiting wel eens fout gaan. Jammer dat er ook in de 3600 (Roosendaal - Zwolle) niets valt te veranderen. Voor de lange termijn houdt ik er toch de hoop in dat deze serie een paar minuten kan verschuiven zodat er iets meer speelruimte ontstaat in Roosendaal. Voor nu rest niets anders dan met z'n allen achter in de VIRM kruipen en als gekken naar 3A rennen.
Reputatie 1
Als het echt heel vaak fout gaan moet de NS het haast wel aanpassen. In mijn ogen is het simpel op te lossen door de 3600 een minuut of 2 later te laten vertrekken vanuit Roosendaal, dan maar een kortere stop in Breda.. Huidige aansluitingen in Breda blijven dan ook prima haalbaar dus zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen..

Ben benieuwd of we nog een reactie van de NS kunnen verwachten. Anders maar eens wat personeel aanspreken in Roosendaal.
De IC naar Zwolle later laten vertrekken is niet wenselijk omdat 6 minuten na vertrek de trein uit Zwolle alweer binnen komt.

Deze 2 treinen mogen elkaar niet in de weg zitten op het oostelijke deel van het emplacement.
Anders zouden er (planmatig) telkens 2 sporen gebruikt moeten worden voor de 3600 (een binnenkomende en een vertrekkende trein van/naar Zwolle)
Er moet inderdaad een kruising inzitten van 6 minuten. Voor 4 minuten gaat niemand akkoord.
Ben iemand van NS, dus je krijgt het juiste antwoordt.
Reputatie 1
Bedankt voor het uitzoeken! Het is mij nu in ieder geval duidelijk.
Reputatie 1
Blijkbaar komen er al belachelijk veel klachten hierover binnen dus wie weet gaat het alsnog spoedig veranderen: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/zeeland-dienstregeling-ns-moet-beter-1.6739336

Hopelijk kunnen ze de stop in Breda korter maken zodat dit verder geen gevolgen heeft op de rit richting Zwolle. Onze overstappen in Brabant zijn nu eindelijk een keer goed, maar het moet wel betrouwbaar zijn.
Reputatie 1
Zo te zien heeft het niet veel prioriteit bij jullie, want het is nog steeds raak.. Vraag me af of dit nog voor april gaat veranderen.
Reputatie 1
Wat is de overstap toch betrouwbaar, hé jongens?

http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Bergen%20op%20Zoom&vertrektype=treinstation&aankomst=Etten-Leur&aankomsttype=treinstation&tijd=2016-12-19T6:40&type=vertrek

Het is dat er een aantal van uw collega's hebben gewacht, anders was zowat elke overstap van 7:00 tot 11:00 uur mislukt.. Ik neem aan dat jullie dit nu zo snel mogelijk gaan oppakken?!
Ik denk dat het niet veel prioriteit heeft bij NS.
Maar vanochtend had ik dus zelf de 2237 (Arnemuiden v.08.33) en voor Roosendaal werden we vrolijk voor het rode inrijsein gegooid. Gebeurd helaas wel vaker op dat punt. De trein had anders gewoon op tijd aangekomen in Roosendaal (op spoor 4a) en daardoor kreeg de aansluitende 3632 (nu wel cross-platform, Roosendaal v.09.27) al gelijk +2 omdat deze de overstap overnam. Zo maak je gewoon vertragingen en help je aansluitingen om zeep. Want op de terugweg (3645, Breda v.14.15) werden we weer vrolijk voor een rood sein gezet. Sinds de nieuwe dienstregeling kwamen we op datzelfde punt nog elke keer tot stilstand.
Wel goed van het NS-personeel op de trein om te wachten op overstappers.
Toch niet zo goed van het NS-personeel.
Je hebt al kunnen lezen dat, bij een later vertrek, deze trein de binnenkomende trein uit Zwolle in de weg gaat zitten.
Daarbij komt dat de machinisten energiezuinig moeten rijden en tegenwoordig zelfs op tijd.
Dan is op tijd vertrekken ook op tijd vertrekken. Levert dit problemen op dan zal de dienstregeling aangepast moeten worden.
Reputatie 1
Tja, dat is dan maar pech dat de trein uit Zwolle later aankomt in Roosendaal, de IC naar Vlissingen kan ook wel even wachten hoor.. De gene die dit heeft bedacht is niet goed wijs en kent werkelijk niets van de trajecten af (lees zuidwesten), anders verzin je zoiets niet.

Het ergste is denk ik de schuine overstap.. Dat is niet haalbaar in 3 minuten. Je moet dan gaan rennen anders lukt het niet..

Ik zou zeggen, vraag een willekeurige reiziger wat ze ervan vinden en ze zullen allemaal hetzelfde zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
Op korte termijn is dit alleen op te lossen door de trein van/naar Vlissingen te koppelen aan die naar Zwolle en niet aan die naar Rotterdam.

Reageer