Arnemuiden - Breda, korte overstap in Roosendaal.

• 10 December 2016
  • 51 reacties
  • 1353 Bekeken

Beste leden,

Meerdere keren per week reis ik van Arnemuiden naar Breda en terug. Toen ik mijn reis plande zag ik alleen dat het spoorgebruik in Roosendaal verwarrend is. Richting Breda komen er namelijk 7 treinen (IC Vs-Asd) aan op 4a in plaats van 4b. Dit maakt de overstap alleen maar makkelijker, maar waarom is dat dan niet de hele dag mogelijk? Richting Arnemuiden vertrekken er dan weer 7 treinen van 4b in plaats van 4a. Dit is rond dezelfde tijd als de wijziging de andere kant op. Rond 9:30, 10:30, 11:30, 18:30, 20:30, 21:30 en 23:30 is dit het geval Dit is voor vaste reizigers die niet op een vast tijdstip reizen erg verwarrend.

Daarnaast denk ik dat ik vaak deze aansluiting zal missen (en dan vooral ri. Breda) omdat het treindeel uit Arnemuiden vaak te laat in Roosendaal is en doordat de cross-platform (die wel was beloofd) er niet is (van 4b naar 3a is schuin en niet recht over). Misschien is het een oplossing om die (bijna lege) Sprinter naar Dordrecht (5900) te verbannen naar spoor 1b zodat de 3600 spoor 3 in zijn geheel in beslag kan nemen. Dan kan de HC ook nog zien of er reizigers aankomen en deze geen half uur extra reistijd bezorgen.
Door NS is er nooit gesproken over het feit dat deze aansluiting wordt overgenomen en vanaf hoeveel minuten vertraging deze niet meer wordt overgenomen. De IC3600 zit tenslotte zeker tot Breda zéér ruim in zijn rijtijd en vooral stationnement.

Bij voorbaat dank,

51 reacties

Reputatie 1
Zo kun je het ook stellen. Geen winst dus voor reizigers maar Etten-Leur/Breda.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Die intercity wordt in Roosendaal gecombineerd met de huidige trein uit Vlissingen en dan gaan ze samen door naar Rotterdam. En dus komt die intercity een minuut of 5 later in Roosendaal aan dan de huidige trein en sluit daarmee dus niet aan naar Breda.
Reputatie 1
De kans is groot dat je dan weer een te lange overstap krijgt.. Die trein is namelijk zo'n 15 tot 20 min eerder in Roosendaal dan de huidige IC waardoor je een overstap van ruim 20 tot 25 minuten krijgt. Maar wie weet..

Ik denk dat de nieuwe trein vooral voordeel geeft voor reizen naar de randstad. Het is tevens belangrijker dat de huidige treinen een betere overstap krijgen i.p.v. de nieuwe trein die maar 2 keer per spits extra gaat rijden.
Reputatie 6
Badge
Sluit die extra sneltrein naar Rotterdam eind 2017 wel goed aan op de IC Breda? Of zijn die vertrektijden nog onbekend?
Reputatie 1
Ze gaan hier niets aan veranderen.. Enige kans op 'verbetering' is eind dit jaar.

Blijkbaar hebben medereizigers er schijt aan, als iedereen er over zou klagen was er nog een kans.
Deze week is het ook weer diep triest; zowel vandaag als gisteren +30.
Gisteren; Om 9:03 vertrokken uit Arnemuiden, maar tussen Bergen op Zoom en Philip Morris (Bgnphm) zou een persoon op het spoor lopen, niemand gezien maar het kost je wel 6 minuten. Vervolgens kom je om 9:57 binnen in Roosendaal en kan je de trein naar Breda nog zien. Volgens andere mensen in die trein gaat deze overstap heel vaak fout.
Vandaag; Je zou denken dat het niet gekker kan, maar het kan altijd nog gekker. We vertrokken om 13:45 uit Breda. We liepen zoals altijd voor een rood sein net buiten Roosendaal, maar de tegentrein naar Breda was al lang gepasseerd. Wat blijkt; er mocht eerst een rangeerbeweging voor, waardoor wij 4 minuten te laat in Roosendaal aankwamen. Aansluitende trein heeft niet gewacht en is gewoon weggereden. Best triest dat NS een rangeerbeweging van het ene opstelspoor naar het andere opstelspoor (waar deze werd geparkeerd en zeker een half uur geen beweging in was) belangrijker vindt dan het halen van een overstap voor haar klanten.
Maar ja, die claims zijn wel mooi meegenomen.
Reputatie 1
Laat ze daar eerst maar eens mee beginnen ja, de 5900 serie.. Zou een hoop schelen als die trein gewoon van spoor 1 vertrok.

Één voordeel, Je kunt wel slapend rijk worden van al de claims..
Maar NS vindt het leuker om deze aansluiting om zeep te helpen door de trein uit Breda op 1b te gooien, terwijl er een trein die alleen maar lucht transporteert en nergens op aansluit (bij NS bekend als Sprinter 5900) op 3b staat. @Tamzin Ik zeg toch ook niet dat de trein uit/naar Breda op 1 moet gaan staan, ik suggereer juist dat de 5900 hier moet staan of helemaal geschrapt moet worden. In de praktijk komt het helaas regelmatig voor dat de trein uit Breda op de 1b wordt binnen genomen waardoor, zoals jij al aangeeft, de aansluiting naar Vlissingen inmiddels al weg is.
Reputatie 7
Badge +3
@Michael1102
Als je de trein uit Breda op spoor 1 binnen neemt haal je aansluiting naar Vlissingen niet. Dat middel is dus net zo erg als de kwaal.

Overigens las ik dat NS voorlopig niets gaat veranderen maar de situatie in Roosendaal blijft monitoren.
Reputatie 1
Helaas moeten we er de rest van het jaar meedoen.. We kunnen er alleen iets aan doen als we massaal gaan klagen.. PZC en Omroep Zeeland lukt het ook al niet.
Zolang NS hier niks aan doet gaat dit op hetzelfde slechte niveau zo door.
Veel aansluitingen gaan mis doordat je zowel vanuit Bergen op Zoom als uit Breda voor een rood sein wordt gezet. Afgelopen week was de machinist van trein 12231 niet ver doorgereden waardoor de 2231 heel spoor 4 in beslag moest nemen. Maar we mochten eerst nog eens wachten op een IC Brussel, die altijd vertraging heeft en stonden dus net buiten Roosendaal stil, vervolgens nog eens combineren en dan mag je als een gek naar de volgende trein rennen. Zo gaat het riedeltje eigenlijk altijd, want je strand bijna altijd voor een rood sein als je vanuit Vlissingen komt. De andere kant op kom je vaak voor een rode te staan omdat je niet tegelijk Roosendaal in en uit kan rijden richting Breda. Maar dat zou ook beter kunnen als je 3b leeg laat, dan kan de trein naar Breda namelijk wachten op de trein naar Roosendaal die dan via 3b binnenkomt. Maar NS vindt het leuker om deze aansluiting om zeep te helpen door de trein uit Breda op 1b te gooien, terwijl er een trein die alleen maar lucht transporteert en nergens op aansluit (bij NS bekend als Sprinter 5900) op 3b staat.
Reputatie 1
We zijn ondertussen bijna 2 maanden bezig en het is nog altijd geen succes. Zeker bij 10 ritten op de dag is de overstap niet mogelijk. Zo jammer dit, met een echte cross-platform overstap was de overstap veel vaker haalbaar..
Reputatie 1
Oke, dat wist ik niet zeker..

Dit is trouwens een goed voorbeeld waarin te zien is hoeveel speling er van Roosendaal naar Tilburg is: https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3670/2016-12-20T19:06:00+0100

Toch jammer dat de 3600 niet standaard 2 minuten later kan vertrekken..
Reputatie 7
@NStrein volgens mij hebben alle machinisten de DDZ gewoon in hun pakket zitten, de 2e conducteur op de DDZ-6 is er al af..
Vandaag had NS een beetje moeite met o.a. de communicatie.
In de App stond dat de trein helemaal niet zou rijden (nu ik terugkijk staat er wel dat deze gewoon heeft gereden), maar op tijd kwam er alsnog 2x ICM3 voorgereden. De borden op het station (Breda, spoor 😎 gaven eerst nog sprinter naar Dordrecht aan en op de trein zelf stond Zwolle (moet Roosendaal zijn). In de trein werd netjes omgeroepen dat deze trein naar Etten-leur en Roosendaal zou gaan. Alleen in het achterste stel (ICM-3 4019) werd pas net voor Etten-leur de verlichting aangezet, tot die tijd was het donker in de trein. Net voor Roosendaal wordt omgeroepen dat we (zoals altijd) op 3a binnen komen, maar daarna slaan we vrolijk linksaf en worden we op de 1b binnen genomen (wel netjes correctie op omroep) waardoor het lekker rennen naar de Intercity naar Vlissingen was, welke ook was gespoorwijzigd naar 4b. Bij binnenkomst stond er geen andere trein op 3a. Dit was dus zeker niet het beloofde cross-platform. Dit met de trein van Breda (v16.45) naar Arnemuiden (a17.55+2)
Reputatie 1
Nee, jij bent aan - je reacties op dit forum te zien - een HC die zijn werk goed doet. Ik kan me in ieder geval niet herinneren wanneer mijn trein op tijd uit Vlissingen Souburg vertrok. Nu is dat geen ramp want tot Goes rijden ze dat er (meestal) weer uit. Maar toch.. Het komt zo slordig over.

Een DDZ is te lastig om te besturen geloof ik.. Veel MCN's die hier rijden mogen daar nog niet op. En 2 HC's zullen ze ook nooit in Zeeland willen.
Reputatie 7
Alle treinen zijn slipgevoelig, bij de VIRM merk je het inderdaad wat beter.. Een DDZ op de zeeuwse lijn gaat volgens mij ook geen succes worden..

En op die vraag heb ik helaas geen antwoord.. zie het zelf nooit gebeuren, dus ben wel benieuwd of dat ook in de opgeslagen gegevena op ovtijden.com bijvoorbeeld is terug te zien
Reputatie 1
Ja, dat begrijp ik wel.. Helaas is een VIRM ook wel erg slip gevoelig hoor.. DDZ bijvoorbeeld slipt amper en als ze slippen merk je er als reiziger nauwelijks iets van, bij een VIRM tril je alle kanten op.

Ik ben wel benieuwd waarom treinen vanuit Vlissingen vaak te laat vertrekken.. Zie bijvoorbeeld vanmorgen, elke startende trein uit Vlissingen komt al 1 minuut te laat aan in Souburg.. Dat komt zo slordig en lomp over.
Reputatie 7
Vanaf Vlissingen tot Bergen op Zoom is er nauwelijks iets goed te rijden. Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal kun je inderdaad 3 minuten pakken als je volle bak doorrijd en alles mee zit.

Dat machinisten vroeger afremmen, is niet gek. De zeeuwse lijn is volgens mij bij iedereen wel bekend als extreem glad. Een klein beetje miezer of wat mist en je slipt alle kanten op. Veiligheid altijd boven punctualiteit..
Reputatie 1
Heel simpel, het begint vaak al bij te laat verrekken vanuit Vlissingen en vervolgens treuzelen op stations. Ook de MCN speelt een grote rol, er zitten er tussen die op een grote afstand van het station al 40 km per uur gaan rijden.. Uiteraard geldt dat niet voor iedereen, maar helaas is het vaak wel de grootste oorzaak van vertraging in Zeeland.

Veel vertraging kunnen ze eruit rijden tussen Bergen op Zoom en Roosendaal, als ze daar goed doorrijden kunnen ze 4 minuten eerder aankomen. Veel treinen komen bijvoorbeeld met +4 aan in Bergen op Zoom, maar zijn vervolgens wel op tijd in Roosendaal, best knap hé? Ook scheelt het weer 1 tot 2 minuten als ze de IC op 4A laten aanrijden i.p.v. 4B. Dit heb ik afgelopen zaterdag meegemaakt.

En zo heel hoog zijn de vertragingen niet, maar je hebt net te vaak 2 of 3 minuten en dat is net genoeg om je overstap te missen helaas 😞 Over het algemeen rijden de treinen voor mijn gevoel beter op tijd dan voor 11 december.
Reputatie 7
Badge +3
@MAT66
Als het moet kan NS de eisen van de Provincie Zeeland gewoon negeren.
Mwah, genoeg speling in Zeeland hoor.. Tot Goes kun je met gemak al 4 minuten eruit rijden. En dacht je nou echt dat het van Vlissingen Souburg naar Vlissingen 5 minuten was? Net zoals het van Vlissingen naar Vlissingen Souburg, is dat maar 3 minuten. Toch weer 4 tot 6 minuten winst. Maarja, energiezuinig rijden is het probleem dan weer..

Als er genoeg speling is, hoe kunnen er dan zo veel treinen (zo als ik hier lees) te laat in Roosendaal zijn?
Op korte termijn is dit alleen op te lossen door de trein van/naar Vlissingen te koppelen aan die naar Zwolle en niet aan die naar Rotterdam.

Volgens jouw eigen zeggen is dit niet mogelijk. Ik citeer: "Dat zou veel handiger zijn maar de Provincie Zeeland "eist" een rechtstreekse verbinding naar Den Haag t.b.v. hun ambtenaren en politici."
Reputatie 1
Mwah, genoeg speling in Zeeland hoor.. Tot Goes kun je met gemak al 4 minuten eruit rijden. En dacht je nou echt dat het van Vlissingen Souburg naar Vlissingen 5 minuten was? Net zoals het van Vlissingen naar Vlissingen Souburg, is dat maar 3 minuten. Toch weer 4 tot 6 minuten winst. Maarja, energiezuinig rijden is het probleem dan weer..
Reputatie 7
Badge +3
De trein Roosendaal-Vlissingen laten wachten kan ook niet want dan haal je de boot naar Breskens weer niet

Reageer