Arnemuiden - Breda, korte overstap in Roosendaal.

  • 10 December 2016
  • 51 reacties
  • 1353 Bekeken

Beste leden,

Meerdere keren per week reis ik van Arnemuiden naar Breda en terug. Toen ik mijn reis plande zag ik alleen dat het spoorgebruik in Roosendaal verwarrend is. Richting Breda komen er namelijk 7 treinen (IC Vs-Asd) aan op 4a in plaats van 4b. Dit maakt de overstap alleen maar makkelijker, maar waarom is dat dan niet de hele dag mogelijk? Richting Arnemuiden vertrekken er dan weer 7 treinen van 4b in plaats van 4a. Dit is rond dezelfde tijd als de wijziging de andere kant op. Rond 9:30, 10:30, 11:30, 18:30, 20:30, 21:30 en 23:30 is dit het geval Dit is voor vaste reizigers die niet op een vast tijdstip reizen erg verwarrend.

Daarnaast denk ik dat ik vaak deze aansluiting zal missen (en dan vooral ri. Breda) omdat het treindeel uit Arnemuiden vaak te laat in Roosendaal is en doordat de cross-platform (die wel was beloofd) er niet is (van 4b naar 3a is schuin en niet recht over). Misschien is het een oplossing om die (bijna lege) Sprinter naar Dordrecht (5900) te verbannen naar spoor 1b zodat de 3600 spoor 3 in zijn geheel in beslag kan nemen. Dan kan de HC ook nog zien of er reizigers aankomen en deze geen half uur extra reistijd bezorgen.
Door NS is er nooit gesproken over het feit dat deze aansluiting wordt overgenomen en vanaf hoeveel minuten vertraging deze niet meer wordt overgenomen. De IC3600 zit tenslotte zeker tot Breda zéér ruim in zijn rijtijd en vooral stationnement.

Bij voorbaat dank,

51 reacties

Er moet inderdaad een kruising inzitten van 6 minuten. Voor 4 minuten gaat niemand akkoord.
Ben iemand van NS, dus je krijgt het juiste antwoordt.
Reputatie 1
Er zit dus maar een ding op: Hopen dat ze op tijd rijden.. Gelukkig gaat dat nog wel redelijk.. Helaas wel veel treinen die 2 minuten te laat aankomen in Roosendaal.. Ik neem aan dat bij +2 de overstap nog wel haalbaar is, want anders gaat zo'n kwart van de overstappen per dag verloren.
Fijn dat train85 hier het antwoord op wist. Helaas is er dus er niks aan te doen en zal deze aansluiting wel eens fout gaan. Jammer dat er ook in de 3600 (Roosendaal - Zwolle) niets valt te veranderen. Voor de lange termijn houdt ik er toch de hoop in dat deze serie een paar minuten kan verschuiven zodat er iets meer speelruimte ontstaat in Roosendaal. Voor nu rest niets anders dan met z'n allen achter in de VIRM kruipen en als gekken naar 3A rennen.
Reputatie 1
Als het echt heel vaak fout gaan moet de NS het haast wel aanpassen. In mijn ogen is het simpel op te lossen door de 3600 een minuut of 2 later te laten vertrekken vanuit Roosendaal, dan maar een kortere stop in Breda.. Huidige aansluitingen in Breda blijven dan ook prima haalbaar dus zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen..

Ben benieuwd of we nog een reactie van de NS kunnen verwachten. Anders maar eens wat personeel aanspreken in Roosendaal.
De IC naar Zwolle later laten vertrekken is niet wenselijk omdat 6 minuten na vertrek de trein uit Zwolle alweer binnen komt.

Deze 2 treinen mogen elkaar niet in de weg zitten op het oostelijke deel van het emplacement.
Anders zouden er (planmatig) telkens 2 sporen gebruikt moeten worden voor de 3600 (een binnenkomende en een vertrekkende trein van/naar Zwolle)
Reputatie 1
Bedankt voor het uitzoeken! Het is mij nu in ieder geval duidelijk.
Reputatie 1
Blijkbaar komen er al belachelijk veel klachten hierover binnen dus wie weet gaat het alsnog spoedig veranderen: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/zeeland-dienstregeling-ns-moet-beter-1.6739336

Hopelijk kunnen ze de stop in Breda korter maken zodat dit verder geen gevolgen heeft op de rit richting Zwolle. Onze overstappen in Brabant zijn nu eindelijk een keer goed, maar het moet wel betrouwbaar zijn.
Reputatie 1
Zo te zien heeft het niet veel prioriteit bij jullie, want het is nog steeds raak.. Vraag me af of dit nog voor april gaat veranderen.
Reputatie 1
Wat is de overstap toch betrouwbaar, hé jongens?

http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Bergen%20op%20Zoom&vertrektype=treinstation&aankomst=Etten-Leur&aankomsttype=treinstation&tijd=2016-12-19T6:40&type=vertrek

Het is dat er een aantal van uw collega's hebben gewacht, anders was zowat elke overstap van 7:00 tot 11:00 uur mislukt.. Ik neem aan dat jullie dit nu zo snel mogelijk gaan oppakken?!
Ik denk dat het niet veel prioriteit heeft bij NS.
Maar vanochtend had ik dus zelf de 2237 (Arnemuiden v.08.33) en voor Roosendaal werden we vrolijk voor het rode inrijsein gegooid. Gebeurd helaas wel vaker op dat punt. De trein had anders gewoon op tijd aangekomen in Roosendaal (op spoor 4a) en daardoor kreeg de aansluitende 3632 (nu wel cross-platform, Roosendaal v.09.27) al gelijk +2 omdat deze de overstap overnam. Zo maak je gewoon vertragingen en help je aansluitingen om zeep. Want op de terugweg (3645, Breda v.14.15) werden we weer vrolijk voor een rood sein gezet. Sinds de nieuwe dienstregeling kwamen we op datzelfde punt nog elke keer tot stilstand.
Wel goed van het NS-personeel op de trein om te wachten op overstappers.
Toch niet zo goed van het NS-personeel.
Je hebt al kunnen lezen dat, bij een later vertrek, deze trein de binnenkomende trein uit Zwolle in de weg gaat zitten.
Daarbij komt dat de machinisten energiezuinig moeten rijden en tegenwoordig zelfs op tijd.
Dan is op tijd vertrekken ook op tijd vertrekken. Levert dit problemen op dan zal de dienstregeling aangepast moeten worden.
Reputatie 1
Tja, dat is dan maar pech dat de trein uit Zwolle later aankomt in Roosendaal, de IC naar Vlissingen kan ook wel even wachten hoor.. De gene die dit heeft bedacht is niet goed wijs en kent werkelijk niets van de trajecten af (lees zuidwesten), anders verzin je zoiets niet.

Het ergste is denk ik de schuine overstap.. Dat is niet haalbaar in 3 minuten. Je moet dan gaan rennen anders lukt het niet..

Ik zou zeggen, vraag een willekeurige reiziger wat ze ervan vinden en ze zullen allemaal hetzelfde zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
Op korte termijn is dit alleen op te lossen door de trein van/naar Vlissingen te koppelen aan die naar Zwolle en niet aan die naar Rotterdam.
Reputatie 1
Wie weet is dat niet eens zo gek idee.. Realiseer dan ook gelijk een goede overstap op de IC direct in Breda, dan ben je op die manier nog sneller in Rotterdam dan via Dordrecht. Ik zie alleen maar voordelen.
Reputatie 7
Badge +3
De trein Roosendaal-Vlissingen laten wachten kan ook niet want dan haal je de boot naar Breskens weer niet
Reputatie 1
Mwah, genoeg speling in Zeeland hoor.. Tot Goes kun je met gemak al 4 minuten eruit rijden. En dacht je nou echt dat het van Vlissingen Souburg naar Vlissingen 5 minuten was? Net zoals het van Vlissingen naar Vlissingen Souburg, is dat maar 3 minuten. Toch weer 4 tot 6 minuten winst. Maarja, energiezuinig rijden is het probleem dan weer..
Op korte termijn is dit alleen op te lossen door de trein van/naar Vlissingen te koppelen aan die naar Zwolle en niet aan die naar Rotterdam.

Volgens jouw eigen zeggen is dit niet mogelijk. Ik citeer: "Dat zou veel handiger zijn maar de Provincie Zeeland "eist" een rechtstreekse verbinding naar Den Haag t.b.v. hun ambtenaren en politici."
Mwah, genoeg speling in Zeeland hoor.. Tot Goes kun je met gemak al 4 minuten eruit rijden. En dacht je nou echt dat het van Vlissingen Souburg naar Vlissingen 5 minuten was? Net zoals het van Vlissingen naar Vlissingen Souburg, is dat maar 3 minuten. Toch weer 4 tot 6 minuten winst. Maarja, energiezuinig rijden is het probleem dan weer..

Als er genoeg speling is, hoe kunnen er dan zo veel treinen (zo als ik hier lees) te laat in Roosendaal zijn?
Reputatie 7
Badge +3
@MAT66
Als het moet kan NS de eisen van de Provincie Zeeland gewoon negeren.
Reputatie 1
Heel simpel, het begint vaak al bij te laat verrekken vanuit Vlissingen en vervolgens treuzelen op stations. Ook de MCN speelt een grote rol, er zitten er tussen die op een grote afstand van het station al 40 km per uur gaan rijden.. Uiteraard geldt dat niet voor iedereen, maar helaas is het vaak wel de grootste oorzaak van vertraging in Zeeland.

Veel vertraging kunnen ze eruit rijden tussen Bergen op Zoom en Roosendaal, als ze daar goed doorrijden kunnen ze 4 minuten eerder aankomen. Veel treinen komen bijvoorbeeld met +4 aan in Bergen op Zoom, maar zijn vervolgens wel op tijd in Roosendaal, best knap hé? Ook scheelt het weer 1 tot 2 minuten als ze de IC op 4A laten aanrijden i.p.v. 4B. Dit heb ik afgelopen zaterdag meegemaakt.

En zo heel hoog zijn de vertragingen niet, maar je hebt net te vaak 2 of 3 minuten en dat is net genoeg om je overstap te missen helaas 😞 Over het algemeen rijden de treinen voor mijn gevoel beter op tijd dan voor 11 december.
Reputatie 7
Vanaf Vlissingen tot Bergen op Zoom is er nauwelijks iets goed te rijden. Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal kun je inderdaad 3 minuten pakken als je volle bak doorrijd en alles mee zit.

Dat machinisten vroeger afremmen, is niet gek. De zeeuwse lijn is volgens mij bij iedereen wel bekend als extreem glad. Een klein beetje miezer of wat mist en je slipt alle kanten op. Veiligheid altijd boven punctualiteit..
Reputatie 1
Ja, dat begrijp ik wel.. Helaas is een VIRM ook wel erg slip gevoelig hoor.. DDZ bijvoorbeeld slipt amper en als ze slippen merk je er als reiziger nauwelijks iets van, bij een VIRM tril je alle kanten op.

Ik ben wel benieuwd waarom treinen vanuit Vlissingen vaak te laat vertrekken.. Zie bijvoorbeeld vanmorgen, elke startende trein uit Vlissingen komt al 1 minuut te laat aan in Souburg.. Dat komt zo slordig en lomp over.
Reputatie 7
Alle treinen zijn slipgevoelig, bij de VIRM merk je het inderdaad wat beter.. Een DDZ op de zeeuwse lijn gaat volgens mij ook geen succes worden..

En op die vraag heb ik helaas geen antwoord.. zie het zelf nooit gebeuren, dus ben wel benieuwd of dat ook in de opgeslagen gegevena op ovtijden.com bijvoorbeeld is terug te zien
Reputatie 1
Nee, jij bent aan - je reacties op dit forum te zien - een HC die zijn werk goed doet. Ik kan me in ieder geval niet herinneren wanneer mijn trein op tijd uit Vlissingen Souburg vertrok. Nu is dat geen ramp want tot Goes rijden ze dat er (meestal) weer uit. Maar toch.. Het komt zo slordig over.

Een DDZ is te lastig om te besturen geloof ik.. Veel MCN's die hier rijden mogen daar nog niet op. En 2 HC's zullen ze ook nooit in Zeeland willen.
Vandaag had NS een beetje moeite met o.a. de communicatie.
In de App stond dat de trein helemaal niet zou rijden (nu ik terugkijk staat er wel dat deze gewoon heeft gereden), maar op tijd kwam er alsnog 2x ICM3 voorgereden. De borden op het station (Breda, spoor 😎 gaven eerst nog sprinter naar Dordrecht aan en op de trein zelf stond Zwolle (moet Roosendaal zijn). In de trein werd netjes omgeroepen dat deze trein naar Etten-leur en Roosendaal zou gaan. Alleen in het achterste stel (ICM-3 4019) werd pas net voor Etten-leur de verlichting aangezet, tot die tijd was het donker in de trein. Net voor Roosendaal wordt omgeroepen dat we (zoals altijd) op 3a binnen komen, maar daarna slaan we vrolijk linksaf en worden we op de 1b binnen genomen (wel netjes correctie op omroep) waardoor het lekker rennen naar de Intercity naar Vlissingen was, welke ook was gespoorwijzigd naar 4b. Bij binnenkomst stond er geen andere trein op 3a. Dit was dus zeker niet het beloofde cross-platform. Dit met de trein van Breda (v16.45) naar Arnemuiden (a17.55+2)

Reageer