beantwoord

Arnhem Centraal naar Düsseldorf Hbf

• 28 maart 2017
  • 22 reacties
  • 1518 Bekeken

Op 6 april start er een nieuwe spoorverbinding van Arnhem Centraal naar Düsseldorf Hbf, de RE19.
Het is mogelijk om op het traject Arnhem Zevenaar gebruik te maken van je OV kaart.
Als ik nu van Arnhem naar bv Emmerich wil kan ik dit traject ook afleggen met mijn OV kaart of moet ik
in Zevenaar uitstappen om een kaartje Zevenaar naar Emmerich te bemachtigen.
icon

Beste antwoord door Thom 28 maart 2017, 19:04

U kunt het beste een e-ticket bij NSInternational bestellen en dan 40 of 100 procent korting voor Nederland invullen. Dan blijft u in Zevenaar lekker zitten. U betaalt dan nog wel voor Emmerich-grens naar Emmerich. U moet uw ov-kaart wel bij zich hebben omdat u moet bewijzen dat u recht heeft op de korting.
Mogelijk kan het na 6 april ook op het NS-automaat in Arnhem.

U kunt zelfs tot Emmerich-grens gebruik maken van uw kortingskaart en niet tot Zevenaar. De NRW-ticket zou geldig worden vanaf Arnhem, dat kan een mooi alternatief zijn. Dat zoeken we nog even uit 😉 Ik zie tot nu toe Enschede en Venlo.

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt het beste een e-ticket bij NSInternational bestellen en dan 40 of 100 procent korting voor Nederland invullen. Dan blijft u in Zevenaar lekker zitten. U betaalt dan nog wel voor Emmerich-grens naar Emmerich. U moet uw ov-kaart wel bij zich hebben omdat u moet bewijzen dat u recht heeft op de korting.
Mogelijk kan het na 6 april ook op het NS-automaat in Arnhem.

U kunt zelfs tot Emmerich-grens gebruik maken van uw kortingskaart en niet tot Zevenaar. De NRW-ticket zou geldig worden vanaf Arnhem, dat kan een mooi alternatief zijn. Dat zoeken we nog even uit 😉 Ik zie tot nu toe Enschede en Venlo.

Reputatie 7
Badge +4
Mit der Betriebsaufnahme 06.04.2017 des grenzüberschreitenden Verkehrs auf der Linie RE 19 Arnhem – Düsseldorf wird der VRR-Tarif bis in die neuen Tarifgebiete Zevenaar und Arnhem erweitert. In Arnhem und Zevenaar wird Abellio Ticket Automaten aufstellen, an denen die Tickets erhältlich sein werden. Die Anerkennung und der Verkauf von NRW Pauschalpreistickets zum 06.04.2017 ist gewünscht, befindet sich jedoch noch in Vorbereitung und kann heute nicht verbindlich bestätigt werden. Eine vollständige Einbeziehung in den NRW-Tarif ist aus technischen Gründen erst zu einem späteren Zeitpunkt möglich.

Wat ik ook tegen kwam: Op het complete Niederrhein-net inclusief het grensoverschrijdende verkeer worden kaartjes met het NRW-tarief geaccepteerd. Het NRW-Schönertagticket is NRW-tarief. Dan zou het mogen. Dan kun je vanaf Arnhem en Venlo reizen met een dagkaart voor ongeveer 30 euro in NRW. Vanaf Venlo kan dat nu al.

Dan zou de NRW-ticket (NRW SchönerTag) ook geldig zijn. 30 euro voor een individu en 44 voor maximaal vijf personen.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Er is elders al voor gewaarschuwd dat NS INT voor het Duitse traject het ICE-tarief in rekening gaat brengen en dat het dan alsnog een heel duur reisje kan worden.
Reputatie 7
Badge +4
Het komt me merkwaardig voor. Dat zou dan wel naar Oberhausen kunnen maar niet naar bijvoorbeeld Wesel. De twee tariefsystemen lijken me niet te combineren. Wat doe je dan met Wesel-Oberhausen? Het stukje Emmerich-grens naar Emmerich gaat €3.90 kosten. Ik lees voor dit traject steeds over het NRW-Tarif. Als dit vanaf Arnhem zou gelden, zou dat prachtig zijn.
Wel grappig, met de ICE van Arnhem naar Oberhausen kost 19 euro en met de stoptrein 24,80 in sommige gevallen.

Een kaartje naar Duitsland via NSInternational is nog steeds problematisch omdat ze geen twee kortingskaarten accepteren. Bijvoorbeeld geen Dalvrij zowel als Bahncard.
Duitsland heeft moeite met de 100 procent korting in NL, terwijl ze het in Zwitserland wel snappen.

Voor de meelezers: Het probleem van twee kortingskaarten is te omzeilen door te bellen met NSInternational. Dan kan het ineens wel.
Reputatie 3
WillemM

Het beste kan je in Arnhem een kaartje kopen uit de VRR automaat.
Een enkeltje Emmerich (preisstufe 😎 kost je 5,80 Euro

Thom,

Vanaf Arnhem gaat het VRR tarief gelden. Er staat inmiddels een VRR kaartautomaat in Arnhem.
Arnhem-Oberhausen is preisstufe D. Dat kost 15 Euro enkele reis.
Dagkaart is 28,40 Euro.
Alle info op abellio.de en vrr.de
Reputatie 7
Badge +4
NSInternational is weer eens wat duurder 😉 Zien ze Arnhem als een Duits prijspunt, net als Venlo? Dat is dan helemaal prachtig. Het NRW-ticket kan voor velen heel aantrekkelijk zijn vanuit Arnhem. Ik kon dat niet met zekerheid vinden. Bij de VRR staat wel een kaart waar Arnhem per april als verbinding bij staat. Het lijkt er op dat de SchönerTag wel eens in Arnhem zou kunnen beginnen. Heel goed dat deze lijn er weer is.
Badge +3
Er staat inmiddels een VRR kaartautomaat in Arnhem.
Alle info op abellio.de en vrr.de

Voor de volledigheid: er staat ook een VRR-automaat in Zevenaar.

Nog wat praktische informatie van Abellio over het gebruik van de poortjes in Arnhem:
https://www.abellio.de/de/nordrhein-westfalen/fahrplaene-tickets/durchgang-arnhem-centraal

Wel opvallend dat wanneer je met Abellio reist, nota bene een dochteronderneming van NS met het logo van NS in het bedrijfslogo, je de poortjes van NS niet moet gebruiken maar juiste die van Arriva/Breng. Dat kun je niet verzinnen.

Overigens is in de automaten van de VRR het volledige assortiment verkrijgbaar, dus ook de NRW-tickets. Dat maakt het grensoverschrijdend reizen een stuk goedkoper.
Reputatie 7
Badge +3
Dat je bij Abellio de Arriva-poortjes moet gebruiken is niet zo onlogisch. Tussen Arnhem-Zevenaar kun je straks met drie maatschappijen reizen en die hebben een back-office verdeelsleutel afgesproken voor de verdeling van de inkomsten zodat reizigers tussen Arnhem en Zevenaar altijd van hetzelfde poortje cq. dezelfde Cico gebruik kunnen maken. Zo lang het maar duidelijk staat aangegeven zie ik het probleem dan ook niet.

Verder is Abellio iets anders dan NS, net zo goed als dat Arriva wat anders is dan DB.
Badge +3
Het onduidelijke zit in het gebruik van het NS-embleem door Abellio in het bedrijfslogo. Dat kan verwarring opleveren omdat dat een verband tussen de bedrijven suggereert dat er in de praktijk helemaal niet is. Normaal gesproken zou dit geen enkel probleem zijn, ware het niet dat in Arnhem voor het eerst Abellio en NS op hetzelfde station diensten gaan uitvoeren.
Reputatie 7
Badge +3
Abellio rijdt ook de treindienst Alphen-Gouda, dus ook in Alphen en Gouda komen zowel NS als Abellio. Daar moet je wel bij NS in/uitchecken omdat daar NS de exploitant is (en dus over inkomsten en uitgaven gaat) en Abellio als onderaannemer alleen maar tegen betaling de diensten uitvoert om het mogelijk te maken zonder conducteur te rijden. In het geval Arnhem-Dusseldorf is Abellio de exploitant en NS heeft met die diensten niets te maken.

De reiziger hoeft dit allemaal niet te weten zo lang op de poortjes en CiCo's maar duidelijk wordt aangegeven waar je moet in/uitchecken. Wel zou het beter zijn dat NS-logo bij Abellio weg te halen.
Badge +3
Na veel omhaal van woorden blijk je het gewoon met me eens te zijn. :D

(Het verhaal over Alphen-Gouda is totaal irrelevant omdat er daar geen verwarring kan optreden. Er staat bovendien R-net op de treinen en niet Abellio.)
Reputatie 7
Badge +3
Ook op Alphen-Gouda is er wel verwarring omdat overstappende reizigers denken dat ze bij NS moeten uitchecken en bij R-Net moeten inchecken. Beter was het geweest de treinen daar in NS-kleuren te laten rijden zoals destijds op Apeldoorn-Zutphen.
Badge +3
Dat is inderdaad verwarrend. Eigenlijk is het hele poortjes- en paaltjesverhaal verwarrend wanneer er meer dan één vervoerder op een station is. Het is nog erger geworden nu er verschillende vervoerders op hetzelfde traject rijden in Limburg. Vanaf december ook in Twente.

R-net is een kwaliteitskeurmerk in de Randstad. NS-geel is dat zeker niet meer.
Reputatie 6
Dit hele verhaal toont maar weer eens aan hoe ongecompliceerd het reizen tot de komst van de chip was voor een reiziger, zonder je te bekommeren over paaltjes en poortjes, welke vervoerders e.d. Ik begrijp heel goed dat er ( met name wat oudere) reizigers zijn afgehaakt.
Reputatie 6
Badge
Het is maar de vraag of je Gouda tot de Randstad mag rekenen. On-topic: je hoeft toch helemaal niet in te checken bij R-Net als je naar Alphen wilt? Dit staat volgens mij ook zo in de reisplanner.
Reputatie 7
Badge +4
Als je bij NS bent ingecheckt, hoef je niet apart voor R-Net in te checken bij een overstap op je reis Gouda-Alphen vv. Vanuit Gouda zelf hebben NS en R-Net gemeenschappelijke poortjes.
Reputatie 7
Badge +3
Dat klopt Thom, alleen weten mensen die daar niet dagelijks komen dat niet.Hetzelfde zal gelden voor de trein Arnhem-Dusseldorf: de vaste reizigers naar Zevenaar weten het wel maar de incidentele reiziger niet.
Reputatie 7
Badge +4
Ben ik wel met je eens. Op de poortjes staan zowel het NS als het R-Net symbool, dus het gaat in de praktijk meestal goed. Feitelijk is het in Gouda eenvoudiger: Er zijn twee vervoerders maar je mag van elk poortje gebruik maken. Feitelijk een gunstig model. Ik zie graag inchecken bij vertrek en uitchecken bij aankomst, ongeacht de vervoerder. Het zou veel ellende besparen maar het zit er voorlopig niet in, vrees ik.

In Arnhem is en wordt het complexer dan in Gouda. Ik hoop maar dat het VRR-automaat in Arnhem zowel op het overstapperron als in de hal voor de poortjes staat.
Reputatie 7
Badge +3
Er is in Gouda maar één vervoerder en dat is NS. Alleen is Abellio door NS ingehuurd om de diensten Alphen-Gouda tegen betaling uit te voeren net als dat Arriva buslijnen laat uitvoeren door TCR, van Driel en Juijn (maar dan wel allemaal in Arriva-huisstijl). R-Net is alleen een totaal overbodige reclamesticker.

In Arnhem is het gecompliceerder omdat op de lijn naar Duitsland Abellio de vervoerder is en niet NS. Met Breng, Arriva en NS heb je daar dus te maken met 4 vervoerders,
Reputatie 6
Zie ook nog wel gebeuren dat reizigers straks een Duits ticket uit de automaat halen en vervolgens zonder na te denken instappen in de ICE naar Oberhausen en verder. Wie is trouwens de vervoerder op deze ICE verbinding, NS en/of DB - wie krijgt welk deel als je per ICE van Arnhem naar Oberhausen reist?
Reputatie 7
Badge +3
De exploitant van de ICE is ook op het Nederlandse stuk DB. NS heeft een overeenkomst waarbij DB tegen betaling door NS ook NS-reizigers meeneemt.
Badge +3
NS en DB hebben een samenwerkingsverband voor wat betreft de exploitatie van de ICE International. Het antwoord op de vraag is dus NS en DB. De verliezen worden dus gedeeld en zijn (door mij) in het jaarverslag van NS niet terug te vinden.

NS bezit (nog) 3 treinstellen van de Baureihe 406, DB bezit de overige 14. Operationeel gezien vormen de 17 treinstellen een gemeenschappelijke pool. Personeel van beide maatschappijen werkt op de gehele route tussen Amsterdam en Frankfurt.

Reageer