Artikel AD | NS Community

Artikel AD

  • 4 April 2022
  • 7 reacties
  • 221 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Het Algemeen Dagblad heeft natuurlijk ook wel wat te melden over de IT-storing. Volgens mij is dit wel een artikel wat @Jeroen kan beamen. Ondertussen staat er op NS.nl nog steeds niets.

 

Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat de KLM second thoughts krijgt over een eventuele aanstelling van mevrouw Rintel naar aanleiding van de gebeurtenissen van gisteren.

 

Personeel NS ‘witheet’ om enorme vertraging: ‘Tussen grote steden hadden we kunnen rijden’

‘Witheet’, is het personeel van de NS na de grote vertraging van afgelopen zondag. Volgens FNV Spoor-voorman Henri Janssen hadden treinen met enige aanpassingen veilig kunnen rijden. Al was het maar om mensen tussen grote steden te vervoeren. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) noemt de aanpak van de NS ‘onder de maat’ en wil uitleg. 

Reizigers gestrand op Utrecht Centraal. © ANP

Het treinverkeer lag zondag vrijwel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. De NS zei dat het door de omvang van die storing ook niet mogelijk was alternatief vervoer in te zetten, zoals bussen.

FNV Spoor-voorman Henri Janssen zoekt de oorzaak van de chaos in de ver geautomatiseerde systemen van de NS, waardoor medewerkers niks konden uitrichten. Volgens Janssen is er veel onbegrip op de werkvloer: ,,Iedereen is witheet’’, zegt hij. ,,Conducteurs, machinisten, servicemedewerkers; ze voelen zich gepiepeld. Ze worden cynisch van zo’n directie, die alleen aan het bestaande plan kan vasthouden.’’

 

Verbijsterd

Een dag na de grote IT-storing is Janssen nog altijd verbijsterd dat geen enkele trein reed. Dat had volgens hem wel gekund: ,,Een machinist kan gemakkelijk, op veilige snelheid, tussen grote steden rijden als de beveiligingssystemen maar werken. En dat deden ze. Een veiligheidssysteem zegt heus op tijd ‘stop’ als gevaar dreigt.’’

Janssen wijst op goederentreinen, regionale treinen van andere maatschappijen en internationale treinen, die wél reden. Volgens hem was de oplossing simpel geweest: ,,Je loopt gewoon naar een machinist, en zegt: ‘rijd jij naar Eindhoven’ en roep vervolgens om vanaf welk spoor een trein naar Eindhoven vertrekt. Dan rijd je misschien niet volgens de dienstregeling, maar kan je wel veel mensen helpen. Ik weet zeker dat veel reizigers daar blij mee waren geweest.’’

Wim Eilert, voorzitter van Vakbond voor Rijdend Personeel, kreeg eveneens verontwaardigd NS-personeel aan de telefoon. ,,Mensen vragen zich af of echt álle treinen eruit hadden moeten gegooid. Daar zijn flink wat gefronste wenkbrauwen over. Het was wel heel rigoureus. We hadden ten minste wat stoptreintjes kunnen laten rijden.’’

 

Systeem lag plat

Volgens de NS was de oplossing niet zo gemakkelijk als de bonden doen voorkomen. ,,Als zulke oplossingen mogelijk waren geweest, hadden we het echt wel gedaan. Er waren een aantal veiligheidschecks die we niet konden uitvoeren’’, zegt een woordvoerder. Er was geen andere mogelijkheid dan het treinverkeer stil te leggen, oordeelde de NS. Het systeem waarin de planningen worden gemaakt lag helemaal plat. ,,Daardoor was volstrekt onduidelijk waar treinen, machinisten en conducteurs zich bevonden. Dan weet je bijvoorbeeld ook niet hoe lang een trein is. Dus dan kan je wel zeggen: ‘ga maar rijden’, maar als een trein te lang is voor een perron, en de deuren gaan open, dan valt een reiziger op het spoor. Aan dat soort veiligheidsproblemen moet je denken.’’ 


7 reacties

De reactie van de NS is complete onzin, er is helemaal geen veiligheidsissue als het plansysteem er uit ligt want het is bekend wat de maximale treinlengtes zijn op routes en daar had naartoe gewerkt kunnen worden. Veel machinisten weten van de routes die ze veel rijden wat de maximale treinlengte normaal is en daar kan vanuit gegaan worden en anders had dit bij Prorail nagevraagd kunnen worden.

Aangekomen bij de trein had dan gekeken kunnen worden of de trein deze lengte niet overschreed en als de trein te lang was geweest had dat opgelost kunnen worden door een trein te splitsen en het andere treindeel af te rangeren of te gebruiken voor een ander traject.

Zoals eerder aangegeven hadden de medewerkers op de trein een treindienst op poten kunnen krijgen dit in tegenstelling tot het huidige management bij de NS die gewoon hun kop niet boven het maaiveld uit durven te steken en daar zit het hele grote probleem bij de NS. Managers die geen verantwoording durven te nemen maar continu naar elkaar kijken en naar hoger management. Zorg dat het management weer van de werkvloer komt en niet van buitenaf dan kan de weg naar boven weer ingezet worden.

En als medewerker van de NS zal het maar over je gezegt worden dat je dus niet in staat bent om de inschatting te maken wat veilig is en wat niet terwijl dit in de opleiding juist zo een belangrijk punt is. De woordwoerder zegt nog net niet dat het personeel onkundig is en alleen maar in staat is om uit te voeren wat op het papiertje staat. Nou het tegendeel is waar want het treinpersoneel was heel goed in staat geweest om gisteren een vorm van dienstregeling uit te voeren als die vrijheid was gegeven door het centrale management. De veiligheid op het spoor kon gewoon gegarandeerd worden door de treindienstleiders van Prorail waar machinisten hun trein hadden kunnen aanmelden om een bepaald traject te gaan rijden.

Het is toch triest dat het management blijkbaar niets meer weet van “Code Rood” en draaiboeken daarvoor.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij zijn zo'n beetje alle IC stations toch wel lang genoeg voor 8 of 10 bakken VIRM of ICM. En de uitzondering die er zijn, zijn vast bekend. Idem voor sprinterstations en 2 stellen sprintermaterieel.

Dus dan gewoon geen enkele trein langer maken dan dit. 

Als je dan beperkt pendelt, misschien alleen stopt op de IC stations en oproept alleen te reizen als het echt moet (bv om terug naar huis te kunnen) kunnen reizigers nog thuiskomen of in ieder geval in de buurt komen van waar ze moeten. Vanaf daar kunnen ze mogelijk met stad/streekvervoer verder of opgehaald worden door familie of een bekende. Beter naar de andere kant van de stad rijden dan naar de andere kant van het land.

 

Reputatie 1

Al had men maar sprinters tussen grote steden heen en weer laten rijden. Maar ik voel me met een dikke hotel rekening omdat ze me 200km van huis in de steek gelaten hebben echt het slachtoffer van NS 'managenent'

Al had men maar sprinters tussen grote steden heen en weer laten rijden. Maar ik voel me met een dikke hotel rekening omdat ze me 200km van huis in de steek gelaten hebben echt het slachtoffer van NS 'managenent'

Indien u een rechtsbijstand verzekering heeft zou ik daar zeker mijn licht opsteken en mogelijk valt dit nog onder een doorlopende reisverzekering te claimen. De verdediging voor het stilleggen van het treinverkeer door de NS slaat kant nog wal.

Reputatie 7
Badge +3

Al had men maar sprinters tussen grote steden heen en weer laten rijden. Maar ik voel me met een dikke hotel rekening omdat ze me 200km van huis in de steek gelaten hebben echt het slachtoffer van NS 'managenent'

Dikke hotelrekening? Er waren geen goedkopere hostels, b&b's, e.d. meer te boeken wat eventueel met een bus te bereiken was? Het is heel vervelend dat je extra kosten hebt moeten maken, maar als je niet zwart op wit hebt staan dat die overnachting vergoed wordt, zou ik kijken naar een goedkope mogelijkheid. Mag hopen dat je goed geslapen hebt.

Reputatie 1

 

Dikke hotelrekening? Er waren geen goedkopere hostels, b&b's, e.d. meer te boeken wat eventueel met een bus te bereiken was? Het is heel vervelend dat je extra kosten hebt moeten maken, maar als je niet zwart op wit hebt staan dat die overnachting vergoed wordt, zou ik kijken naar een goedkope mogelijkheid. Mag hopen dat je goed geslapen hebt.

Op het moment dat de NS de mededeling deed dat er geen treinen meer gingen rijden, vlogen de goedkoopste hotelkamers weg. 

Natuurlijk heb ik de goedkoopste oplossing gezocht. Met een taxi terug was nog veel duurder geweest Groningen-Wijchen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je een doorlopende reisverzekering hebt is het interessant om te kijken of de extra kosten gedekt worden binnen Nederland. Dat levert waarschijnlijk eerder resultaat op dan een afwijzing van NS aanvechten. Mogelijk gaat de reisverzekering dan een en ander verhalen op NS.

Je rechtsbijstandsverzekering inschakelen is ook geen slecht idee als je er met NS niet uitkomt.

Het is een schandalige vertoning van de kant van NS. Toen duidelijk werd dat er gisteren geen treinen meer kunnen rijden had men snel een website met eerste informatie over plichten van NS online kunnen zetten. Wat mij betreft wordt nog eens goed gekeken of NS wel de concessie mag behouden na al dit broddelwerk.

Reageer