beantwoord

Beesd spoor 1

• 11 October 2021
  • 9 reacties
  • 148 Bekeken

Waarom vertrekken er twee treinen per dag (te weten de trein van 12:27 richting Geldermalsen en die van 12:45 richting Dordrecht) vanuit station Beesd vanaf spoor 1, en de rest van alle treinen vanaf spoor 2? Ik begrijp dat als een trein op perron 2 komt, de overweg naar de ingang van het station niet dicht hoeft, maar waar zijn die twee treinen per dag op spoor 1 voor?

icon

Beste antwoord door Aurora NS 11 October 2021, 21:46

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Klinkt als roestrijden.

Aha. Zijn daar meer voorbeelden van? Ik denk aan spoor 20 in Dordrecht of spoor 2 in Breda. Maar ik kan bij beide geen vertrekkende treinen in de reisplanner vinden.

Reputatie 2

Hoi Thijs_jvv!

Ik ben er snel even ingedoken voor je, en kom inderdaad elke dag precies die twee treinen tegen die vanaf spoor 1 vertrekken. Niet meer en niet minder.
Tochjo heeft daarom waarschijnlijk gelijk. De link die is gedeeld is super interessant, maar in het kort komt het er op neer dat we roestvorming voorkomen door een trein dagelijks over het spoor te laten rijden. Zo kunnen we garanderen dat de spoorstroomlopen blijven werken!

Interessant! Bedankt voor je antwoord!

Badge +3

Voor wat betreft die ‘stroomspoorlopen’ is dat Wikipedia artikel heel interessant maar zou eigenlijk niet zomaar gedeeld moeten worden.

Het is de oudste vorm van treindetectie en wordt in België en Nederland nog veel gebruikt.

Voor ‘grappenmakers’ die dan spoorstaven gaan kortsluiten en zo, om een overweg te laten sluiten… met bijvoorbeeld (wiki artikel) ‘startkabels van een auto’...:disappointed_relieved:

Zal vast niemand zijn die door de link van Aurora op dit idee komt. Daarnaast is het gewoon openbare informatie.

Badge +3

Ik hoop het niet inderdaad… maar je zou maar zoiets lezen en met je studentendispuut op https://railcam.nl willen komen te staan of zo (overwegstoring, treinen moeten langzaam rijden en ‘toeteren/tyfoneren’?)…

Zal morgen rond 7:50 als ik daar oversteek ook even toeteren… meestal rij ik de route via Helmond Brandevoort met tunnel, of een andere overweg. :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

ProRail zou overigens kunnen overwegen spoor1 weg te halen, het wordt sowieso al zo'n 70 jaar niet meer gebruikt in de dienstregeling en bij vertragingen wordt gekeerd in Leerdam. Scheelt twee wissels en een overweg.

Badge +3

Dat overweegt ProRail al.

Reageer