Benelux trein vanaf 9 april via HSL Breda en Noorderkempen

Reputatie 7
Badge
De Intercity Amsterdam-Brussel zal vanaf 9 april via het HSL-spoor ook stoppen op station Breda. Dat heeft burgemeester Luc Aerts van het Belgische Brecht tijdens zijn nieuwjaarstoespraak gezegd, melden meerdere Belgische media. NS wil de exacte datum niet bevestigen, maar liet in september al weten in het voorjaar van 2018 de nieuwe route op te willen nemen in de dienstregeling.

De IC Brussel rijdt op dit moment nog langs stations Dordrecht en Roosendaal, maar omdat er straks gebruik wordt gemaakt van de hogesnelheidslijn zal de trein via station Breda naar Antwerpen rijden. De trein doet dan ook station Brecht aan.

Testritten
Maandag zijn opnieuw testritten gestart op het traject tussen Breda en Antwerpen. Het is de tweede testperiode en deze zal drie maanden gaan duren. Bij eerdere testen in september 2017 ondervonden de treinen technische problemen bij de grensovergang, maar volgens de NMBS en NS zijn deze zijn nu opgelost.

Dat was niet de eerste tegenslag voor het traject. Eerder werd de start van de treindiensten al meerdere malen uitgesteld en in juni werd bekend dat de beveiligingssoftware later beschikbaar zou zijn dan verwacht.

Korte reistijd
De trein vertrekt twaalf keer per dag vanaf Amsterdam Centraal en vier keer per dag vanaf Den Haag Holland Spoor. Dankzij deze directe spoorverbinding zullen reizigers vanuit Breda veel sneller naar Antwerpen kunnen. Nu duurt de reis nog 1 uur en 25 minuten, of 1 uur als er via Rotterdam de Thalys wordt genomen. Straks is het een kort ritje van 32 minuten.

Eerder liet de NS al weten dat treinreizigers sowieso last gaan hebben van de testritten. De IC Brussel rijdt nu tijdelijk niet vanaf Amsterdam Centraal, maar vanaf Den Haag Holland Spoor. Ook zal de Intercity Direct af en toe vervallen

https://www.ovpro.nl/trein/2018/01/09/intercity-amsterdam-brussel-vanaf-9-april-via-breda/

143 reacties

Badge
Met alle respect, maar eerst zien, dan geloven. Er zijn al eerder "definitieve" data gecommuniceerd.
Badge +3
Een kleine correctie op het eerste bericht. Het station in de gemeente Brecht heet Noorderkempen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Noorderkempen

Ik moet ook nog zien wat er van de plannen terechtkomt. Een niet door de Spoorwegen bevestigde mededeling van een burgemeester is weliswaar nieuws maar nog geen nieuwsfeit.
Badge
Mijn gok: NS en NMBS zijn bang voor nóg een flater en willen daarom geen datum noemen. Voor de burgemeesters is het een grote opsteker en hebben ze nu iets om te presenteren als succesje voor hun gemeente. Vandaar dat de spoorwegen voorlopig waarschijnlijk niets zullen bevestigen.
De testritten zijn momenteel in volle gang. Afhankelijk van hoe de ritten verlopen zal er een definitieve datum vastgesteld worden. Dat kan 9 april zijn, maar dat kan ook later worden als er toch nog problemen worden gevonden.
Badge
Eurostar begint een week eerder toch? (1-2 april, Paasweekend)
Ook dat is van een aantal dingen afhankelijk, zoals vergunningen voor de verbouwing van Rotterdam Centraal, hoe de tests en toelating verlopen van de trein zelf en nog een aantal dingen. Ik verwacht persoonlijk niet dat de Eurostar al met Pasen gaat rijden (eerder eind mei, begin juni), maar ik laat mij graag verrassen 🙂
Badge
Tja, in de Eurostar-pdf-dienstregeling staan wel verdacht veel voetnoten met "runs from/until" circa 1 april, dus ik dacht: dat kan geen toeval zijn :)
Bouw perron 2 in Rotterdam gaat (zo gok ik) over niet al te lange tijd van start, in de adviesaanvraag voor wijzigingsblad februari staat dat er met rangerende Nachtnettreinen wordt geschoven omdat spoor 1 dan niet meer beschikbaar is.
Wanneer zal er nieuws zijn over de dienstregeling voor het nieuwe traject?

Wat me bijzonder interesseert - als inwoner van België die tweemaal per week naar Nijmegen en terug reist - is of er een goede overstapmogelijkheid zal zijn tussen de trein die vanuit Antwerpen in Breda aankomt, en de IC die van Breda doorrijdt naar Tilburg, Den Bosch, Nijmegen et cetera (en idem in omgekeerde richting).

Mits een goeie overstap win je zo een half uur t.o.v. het huidige traject, toch écht de moeite... maar met wat tegenslag wordt het gewoon bijna een half uur wachten op de overstap in Breda. Dat zou balen zijn!

Als de NS slim is, dan houden ze er bij het opstellen van hun dienstregeling natuurlijk rekening mee dat dit een érg belangrijke overstap is voor pendelaars over de landsgrenzen heen.
Reputatie 6
De IC uit Brussel zal om -18 aankomen in Breda. De IC naar Nijmegen/Zwolle vertrekt om -20. Eigenlijk geen overstap dus, ook al omdat de overstap waarschijnlijk niet cross-platform is. Om -24 vertrekt de Sprinter naar Nijmegen, wat natuurlijk niet echt een goed en snel alternatief is.
De terugreis: aankomst IC uit Nijmegen om -40. Vertrek IC Brussel om -42.

https://www.treinreiziger.nl/intercity-brussel-sneller-dankzij-hsl-zo-snel-als-2009/
Badge +3
Een dienstregeling van gemiste kansen in beide richtingen. Wat een treurigheid.
Badge
En dat te bedenken dat er zoveel kansen liggen in een versnelling van de 3600 (IC Zwolle - Roosendaal)...
  • Aansluiting van 5 min op de 9200 in Breda;
  • Korter stationnement in Breda (van 5 naar 2 min);
  • Korte kering (à 6 min) in Roosendaal...
  • ...waarmee één materieelcompositie wordt uitgespaard...
  • ...welke zeer goed van pas kan komen om de serie te versterken (of desnoods een andere, bijv. de 1600/1700 tussen Deventer en Enschede);
  • Robuustere aansluiting op de 2200 in Roosendaal (van 3 naar 5 min);
  • Korter stationnement 2200 in Roosendaal omdat de 3600 eerder aankomt + later vertrekt en de 2200 dus niet voor die aansluiting hoeft te wachten;
  • En een cross-platformaansluiting in Tilburg met de 5200 in oostelijke richting, waarmee de Tilburgse stadsbussen in de ochtendspits flink kunnen worden ontlast (want universiteitsstudenten uit de richting Den Bosch nemen dan gewoon de 5200 voor het laatste stukje).
En volgens mij vergeet ik er zo nog wel een paar.
Badge +3
Je zou denken dat een goede aansluiting tussen de 3600-serie en de 9200-serie een speerpunt zou zijn bij NS. Aantrekkelijke reistijden en een goede aansluiting in Breda zouden redelijk wat extra reizigers kunnen opleveren van/naar stations waar de 3600-serie stopt omdat dit een werkelijke verbetering is ten opzichte van de huidige route via Roosendaal.
De IC Brussel zelf is nog steeds langzamer dan in 2009, zelfs nu via de HSL gereden gaat worden.
Reputatie 7
Badge +3
Versnelling van de 3600 is niet reëel gezien de lengte en vertragingsgevoeligheid op delen van het traject. Er moet ruimte blijven om kleine vertragingen in te lopen.
Badge
Je hoeft maar 6 minuten vrij te spelen om kort te kunnen keren in Roosendaal (van aankomst .33 en vertrek .27 naar aankomst .27 en vertrek .33).
3 minuten haal je al uit een kortere stop in Breda (want 2 min is meer dan genoeg, als zelfs de 1100 met de smalle deuren daar soms in 1 minuut z'n ei kwijt kan).
Dan 2 minuten uit een kortere stop in Dieren (ri Roosendaal) of Arnhem C (ri Zwolle), waar de minimumhalteringstijd 0 resp. 2 min bedraagt. Zit je al aan 5 min tijdwinst.
Nog één minuutje bijsprokkelen dus, en dat snoep je van 's-Hertogenbosch of Nijmegen af (5 of 3 min is daar wel aan de hoge kant). Of je kort de rijtijd Arnhem - Nijmegen in naar de 12 min waar VIRM en DDZ ook al genoeg aan hebben (want is ICM nou echt zoveel slomer dan die dubbeldekkers?).

Dit alles met inachtneming van de verplichte 8%-marge. Er blijft dus nog steeds ruimte om die vertragingen in te lopen.

Tot slot: als je te laat binnenkomt in Roosendaal, hoeft dat ook geen probleem te vormen voor de terugrit. ICM kan immers in 4 min worden gekeerd, blijkens een doorrekening van de dienstregeling 2019 op Somda (het gaat daar dan om de (1)1700, als ik het me goed herinner).
Reputatie 7
Badge +3
Tussen Tilburg en Breda kun je niet vroeger rijden dan nu omdat de 3600 nu al vlak achter de sprinter zit. Daarnaast wordt bij eerder vertrekken uit Den Bosch de aansluiting uit Geldermalsen nog rampzaliger.
Reputatie 1
Inderdaad zou 6 min materieel uitsparen, maar was de enkelsporige brug bij Ravensteijn niet daarvoor de bottleneck?
Inderdaad erg triestig.

De bedoeling van de verbinding via Breda was toch om het reizen tussen Nederland en België eenvoudiger en sneller te maken? Wel, hier ligt een enorme open doelkans: mits een kleine ingreep in de dienstregeling kan er voor gezorgd worden dat Tilburg, Den Bosch, Nijmegen et cetera véél beter verbonden zijn met België dan voorheen, maar liefst een half uur tijdswinst. Maar de NS is blijkbaar niet van plan om het balletje binnen te koppen...
Reputatie 7
Badge +3
De nu geplande dienstregeling van de Benelux geldt maar tot december. Daarna gaat hij in een nieuw pad rijden. Tot die tijd is er overigens met de sprinter uit Arnhem een prima aansluiting.
Reputatie 7
Badge +3
@ArneBelg
Het gaat niet om een kleine ingreep bij wat jij voorstelt. Alles moet daarvoor tussen Arnhem en Breda en aansluitende baanvakken op de kop worden gezet.
Nu, wat mij betreft mag de NMBS zich ook wel eens de vraag stellen of die stops in de luchthaven en Noorderkempen zinvol zijn. Me dunkt absoluut niet; één van beide stops opheffen zou al een hele stap vooruit zijn, en een goede aansluiting in Breda verzekeren.
Badge
Maar wat voor baat heeft de NMBS bij een snellere Benelux? NMBS vaart wel bij haar Thalysbelangen en wil daar absoluut geen goedkope concurrentie uit de Beneluxhoek bijhebben. Vandaar dat de Benelux op het Belgische traject zoveel mogelijk wordt ingezet om de eigen treindiensten niet zelf te hoeven exploïteren: de tweede IC Brussels Airport - Antwerpen bijvoorbeeld, en nu ook de IC Antwerpen - Noorderkempen.

Wel gloort er misschien hoop in het feit dat TreinTramBus zich nu sterk maakt voor een snelle IC Brussel - Antwerpen in het weekend (waar nu de IC's op dat traject enkel IR's zijn). Als ze dat nu even héél slim aanpakken, kan de Benelux wellicht die snelle IC zijn. Maar NMBS kan stevig tegenstribbelen wat betreft de Benelux, dat weten we, dus juich vooral niet te vroeg.
Reputatie 4
Een beneluxstam levert te weinig capaciteit op tussen Antwerpen en Brussel. De kans is groter dat die trein of in Antwerpen eindigt of doorrijdt naar Essen.
Reputatie 6
Als het aan NMBS en NS lag, was de Benelux allang opgeheven, niet? Maar ze zitten er nog aan vast. De gemiddelde reiziger heeft volgens mij het liefst een betaalbare, relatief snelle directe verbinding, zonder reservering, in goed comfort. Juist datgene wat de vervoerder kwijt wil.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Een rechtstreekse snelle verbinding, goed comfort, zonder reservering en dan ook nog weinig betalen. Ja, voor niets gaat de zon op maar zo werkt de wereld niet. Het moet ook financieel verantwoord blijven.
Reputatie 7
Badge +3
@ArmeBelg
De stop in Noorderkempen schrappen betekent dat de NMBS aparte treinen moet gaan rijden om het station te bedienen. Als je dan bedenkt dat de Benelux zelf ook al fors verliesgevend is lijkt me dat een niet zo realistisch voorstel.

Reageer