Benelux trein vanaf 9 april via HSL Breda en Noorderkempen

Toon eerste bericht

143 reacties

Reputatie 3
Hierbij een snelle opzet van een twee minuten cross-platform overstap tussen 3600 van/naar Tilburg en 9200 van/naar Antwerpen.

Hoi Treinspotter123, sorry dat ik nu pas reageer. Lastige is dat ik de excel tabel die jij hebt meegestuurd niet goed kan lezen omdat het een te klein plaatje is, maar dat kan aan mij liggen (moet zelf ook nog wat wennen aan de nieuwe omgeving van de Community 😉 ;)

In de kern stel jij als ik het goed begrijp voor het aankomstperron van de 6600 en 3600 om te wisselen zodat er een 2 minuten cross platform overstap ontstaat. Op het spoor wat daar tussen ligt komt echter rond dat moment de 900 aan uit Amsterdam.

Voor zover ik kan zien kan jouw plan daarom niet want de IC uit Roosendaal en de tegelijkertijd binnenkomende IC Direct uit Rotterdam zouden elkaar dan moeten kruisen en dan komen ze elkaar dus tegen in de wisselstraat..... Dit is duidelijk te zien op het plaatje van de indeling van het emplacement wat je ook hebt geplaatst. Vlak voor die IC Direct zit een goederentrein dus daar zit ook geen schuifruimte. Voordat ik jouw voorstel evt bij de planners ga voorleggen zou ik daarom willen weten of je dit bedoelt en waarom je dan denkt dat het wel past. Als ik jouw voorstel verkeerd heb begrepen dan hoor ik het uiteraard ook graag.
@Frank Visser
Bedankt voor je reactie. Het tegelijkertijd binnenkomen van de intercity uit Roosendaal en de intercity direct is geen probleem. De intercity uit Roosendaal gaat altijd naar spoor 3 en kruist hierdoor geen andere trein.
De O en W na een treinserie staat overigens voor de richting oost of west waarin een trein uit station Breda vertrekt. Er is in geen enkel geval sprake van gewijzigde tijden. Ik weet immers dat dit niet mogelijk. Ik zal het bestandje verduidelijke door de eindbestemming van een trein bij de trein te vermelden en het bestand vervolgens naar je mailen. Dan wordt het beter leesbaar.
Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat er geen conflicten in de planning zitten.
Reputatie 3
@Frank Visser
Bedankt voor je reactie. Het tegelijkertijd binnenkomen van de intercity uit Roosendaal en de intercity direct is geen probleem. De intercity uit Roosendaal gaat altijd naar spoor 3 en kruist hierdoor geen andere trein.
De O en W na een treinserie staat overigens voor de richting oost of west waarin een trein uit station Breda vertrekt. Er is in geen enkel geval sprake van gewijzigde tijden. Ik weet immers dat dit niet mogelijk. Ik zal het bestandje verduidelijke door de eindbestemming van een trein bij de trein te vermelden en het bestand vervolgens naar je mailen. Dan wordt het beter leesbaar.
Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat er geen conflicten in de planning zitten.

OK, je wilt dus de IC uit Roosendaal niet verplaatsen vanaf spoor 3. Dat betekent dus dat je de IC uit Brussel naar spoor 4 wilt brengen. Echter: deze vertrekt dan weer terug richting Amsterdam een paar minuten voordat uit de tegengestelde richting een goederentrein van Maasvlakte richting Tilburg komt. Ik ken die plannorm niet uit mijn hoofd maar ik weet vrijwel zeker dat dit niet past. Heb je met die goederentrein rekening gehouden?
Voor de meelezers: ik heb zojuist aan Frank gevraagd over de goederentrein conflictloos kan passeren via spoor 3. Ik de andere richting is er ook altijd wanneer het nodig is een spoor vrij om te passeren. Ik denk dat Frank na Pinksteren gaat kijken of de door mij geschetste situatie mogelijk is.
NS kijkt in ieder geval serieus mee!
Reputatie 3
Even samenvattend:

• Je wilt dus de IC uit Roosendaal op spoor 3 en de IC Brussel op spoor 4
  • Dat betekent dat de IC Direct uit Amsterdam van spoor 4 naar spoor 6 gaat (of naar spoor 5 en dan de Sprinter uit Dordrecht naar spoor 6) .
  • De IC Brussel heeft bij vertrek richting Amsterdam een conflict met een goederentrein uit de tegengestelde richting van Maasvlakte richting Tilburg
  • Jij stelt dat deze goederentrein conflictloos kan passeren via spoor 3.
Ik kan niet helemaal overzien of dit kan, maar ik zal het even voorleggen aan de planners. Ik kan nog niet toezeggen hoe lang het duurt voordat ik een reactie heb.
Reputatie 6
Heel fijn Frank, dat je mee wilt kijken met het voorstel van Treinspotter123.
Ondertussen een bizarre situatie op de IC Brussel-Amsterdam: door een 'technisch probleem' slaat de trein waar ik op zit station Breda gewoon over (!) en rijdt hij rechtstreeks naar Rotterdam. Dus mag ik straks vanuit Rotterdam een trein richting Breda/Nijmegen gaan zoeken. Crazy.

Enfin, zo kan ik mijn krappe overstap in Breda in elk geval niet missen... 🙂
Je treft het wel zeg met deze reis, ArneBelg. Ik wil je het advies geven om wel uit te checken in Rotterdam en dan vervolgens weer in te checken want anders steek je terug. Aangezien dit niet jouw schuld is mag je mij daarna een privébericht sturen. Ik zorg er dan voor dat je de onnodig gemaakte kosten weer terug krijgt. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken. Ik ontvang dan graag je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum, IBAN en OV-chipkaartnummer.
Wordt er eigenlijk in de trein omgeroepen, dat reizigers die wegens
het voorbijrijden van een station te laat aankomen op hun bestemming,
recht hebben op geld terug bij vertraging en hoe ze dat kunnen regelen?
Dit gebeurt niet standaard, maar ik heb vaak vernomen dat deze omroep inderdaad wel wordt gegeven indien dit het geval is. In bijna alle gevallen weten de reizigers ons wel te bereiken, Michiel. Het gaat tenslotte wel om teveel gemaakte kosten die ze anders niet hadden hoeven te maken.
Badge +3
Je treft het wel zeg met deze reis, ArneBelg. Ik wil je het advies geven om wel uit te checken in Rotterdam en dan vervolgens weer in te checken want anders steek je terug. Aangezien dit niet jouw schuld is mag je mij daarna een privébericht sturen. Ik zorg er dan voor dat je de onnodig gemaakte kosten weer terug krijgt. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken. Ik ontvang dan graag je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum, IBAN en OV-chipkaartnummer.
Wat een merkwaardige voorstel.

Het lijkt me veel beter dat de Hc van de trein die niet in Breda stopt de reizigers een verklaring meegeeft dat er niet in Breda is gestopt en dat reizigers met de eerste mogelijkheid van Rotterdam naar Breda mogen terugreizen. Het lijkt me dat het treinpersoneel van de treinen van Rotterdam naar Breda op de hoogte kunnen worden gesteld dat een IC Brussel niet in Breda heeft gestopt. Verder is het natuurlijk maar de vraag of @ArneBelg met een OV-chipkaart reist bij een internationale reis.
Reputatie 6
Badge
Gtvb geldt bij een internationale reis pas vanaf 60 minuten. Dubbel pech dus.
Gtvb geldt bij een internationale reis pas vanaf 60 minuten. Dubbel pech dus.
Wat lief dat @Erryt NS een uitzondering wilt maken voor deze ene reiziger!
Ik wist niet, dat deze service nog wel in jullie takenpakket zat?

Is er eigenlijk een geld terug bij vertraging protocol, wanneer de internationale trein
een station voorbij moet rijden?
Ondertussen een bizarre situatie op de IC Brussel-Amsterdam: door een 'technisch probleem' slaat de trein waar ik op zit station Breda gewoon over (!) en rijdt hij rechtstreeks naar Rotterdam. Dus mag ik straks vanuit Rotterdam een trein richting Breda/Nijmegen gaan zoeken. Crazy.

Enfin, zo kan ik mijn krappe overstap in Breda in elk geval niet missen... :-)

Wat is de procedure van NS en NMBS als er een IC Direct International/Beneluxtrein niet tussen Rotterdam - Breda kan rijden? Heb zelf een keer gezien hoe een Benelux vanaf Antwerpen/Noorderkempen met 160 km p/u richting Rotterdam C reed. En station Breda oversloeg.

Dat was omdat voorbij NAC Stadion iemand een spoorwegovergang vernield had door een aanrijding. De IC Eindhoven - Den Haag reed toen wel. De IC Direct Amsterdam - Breda werd toen eventjes ingekort tot Rotterdam C.
Dank voor de reacties, allemaal.

@Erryt NS: ik heb gereisd met een e-ticket van NMBS Europe, het was geen probleem om daarmee rond te reizen via Rotterdam. Maar bedankt voor de suggestie!

Ondertussen in België:

https://www.bruzz.be/mobiliteit/ongerustheid-over-vertragingen-bij-beneluxtrein-groeit-2018-06-06
Even samenvattend:

• Je wilt dus de IC uit Roosendaal op spoor 3 en de IC Brussel op spoor 4
  • Dat betekent dat de IC Direct uit Amsterdam van spoor 4 naar spoor 6 gaat (of naar spoor 5 en dan de Sprinter uit Dordrecht naar spoor 6) .
  • De IC Brussel heeft bij vertrek richting Amsterdam een conflict met een goederentrein uit de tegengestelde richting van Maasvlakte richting Tilburg
  • Jij stelt dat deze goederentrein conflictloos kan passeren via spoor 3.
Ik kan niet helemaal overzien of dit kan, maar ik zal het even voorleggen aan de planners. Ik kan nog niet toezeggen hoe lang het duurt voordat ik een reactie heb.

En, inmiddels een reactie mogen ontvangen?
@Treinspotter123 Ik heb Frank even een bericht verzonden, zodra hij meer weet zal hij hier een reactie plaatsen.
De betrouwbaarheid van deze verbinding blijft ondermaats en onaanvaardbaar.

Daarnet kwam ik uit het oosten van het land, met een half uur marge zodat ik zeker de overstap in Breda zou halen. De trein naar Antwerpen/Brussel weigerde vervolgens te vertrekken wegens een of ander technisch defect. We hebben bijna een uur op de stilstaande trein gezeten; daarna werd ons gezegd om de IC te nemen naar Rotterdam, waar een nieuwe 'IC België' op ons zou moeten wachten - zodat de totale vertraging maar liefst twee uur bedraagt.

Hoe kan zoiets?

Reageer