Voor werk en mantelzorgtaken reis ik regelmatig het traject Leiden -Amsterdam ArenA en Leiden-Eindhoven. Als ik op Leiden Centraal de intercity neem van .17 of .47, dan sluit deze nét niet mooi aan op de Intercity richting Nijmegen op Amsterdam Zuid. Deze vertrekt daar namelijk .09 of .39 en mijn trein komt .09/.10 of .39/40 binnenrijden op Zuid.
De ideale (weliswaar krappe) aansluiting heb je als je vanaf Leiden vertrekt om .01 of .31 (als het allemaal een beetje meezit tenminste en deze intercity tussen Leiden en Zuid geen vertraging oploopt). Maar soms mis ik die trein en dan neem ik of de stoptrein van .08 voor aansluiting op Schiphol of de intercity van .17 (waarbij ik dus op Zuid een kwartier rond moet wandelen of een metro kan pakken, maar dat laatste levert nauwelijks tijdwinst op en kost mij in de daluren waarin ik reis ook nog extra geld).
Het zou fijn zijn als je vanaf Leiden CS 4 x per uur een goede aansluiting zou hebben naar Bijlmer of Nijmegen/Utrecht/Eindhoven/Venlo op Amsterdam Zuid. Het voelt altijd zo lullig, dat die trein richting Nijmegen dan al klaarstaat voor vertrek op Zuid en je die aansluiting alleen kunt halen als die trein een keertje vertraging heeft, want op moment dat ik uit mijn trein stap gaan de deuren van de trein naar Nijmegen net dicht.
Mijn vraag is dus: zou het bij de nieuwe dienstregeling mogelijk zijn om deze treinen beter op elkaar te laten aansluiten? Het zijn maar een paar minuten - al kan ik mij voorstellen dat een paar minuten eerder/later een trein laten vertrekken weer vele consequenties kan hebben voor andere trajecten/aansluitingen, dus misschien is het gewoon niet haalbaar. Maar ik zou graag eens horen van iemand van de planning van NS wat de mogelijkheden en achtergronden zijn bij het verbeteren van deze aansluiting. Alvast dank voor je reactie!
Beste antwoord door Tochjo
De dienstregeling die in december ingaat, ligt al maanden vast. Daar kan niets meer aan gewijzigd worden.
Vanaf december 2021 zouden er ook op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol zes intercity's per uur moeten gaan rijden. De intercity's van Utrecht naar Schiphol zouden dan ook gaan doorrijden naar Leiden, Den Haag en Rotterdam. Zie deze Kamerbrief.
Ik meen dat het de bedoeling is dat er vanuit Arnhem vier treinen per uur naar Schiphol gaan en twee naar Amsterdam Centraal, en vanuit Eindhoven juist twee naar Schiphol en vier naar Amsterdam Centraal, zodat van en naar Leiden een rechtstreekse verbinding ontstaat met allerlei steden. Maar ik kan zo snel even geen informatie vinden over de meest recente plannen voor de lijnvoering.