beantwoord

Betere aansluiting op Amsterdam Zuid naar ArenA/Utrecht vanaf Leiden CS (van 2 naar 4x uur), is dat mogelijk

• 20 november 2020
  • 5 reacties
  • 161 Bekeken

Voor werk en mantelzorgtaken reis ik regelmatig het traject Leiden -Amsterdam ArenA en Leiden-Eindhoven. Als ik op Leiden Centraal de intercity neem van .17 of .47, dan sluit deze nét niet mooi aan op de Intercity richting Nijmegen op Amsterdam Zuid. Deze vertrekt daar namelijk .09 of .39 en mijn trein komt .09/.10 of .39/40 binnenrijden op Zuid.

De ideale (weliswaar krappe) aansluiting heb je als je vanaf Leiden vertrekt om .01 of .31 (als het allemaal een beetje meezit tenminste en deze intercity tussen Leiden en Zuid geen vertraging oploopt). Maar soms mis ik die trein en dan neem ik of de stoptrein van .08 voor aansluiting op Schiphol of de intercity van .17 (waarbij ik dus op Zuid een kwartier rond moet wandelen of een metro kan pakken, maar dat laatste levert nauwelijks tijdwinst op en kost mij in de daluren waarin ik reis ook nog extra geld).

Het zou fijn zijn als je vanaf Leiden CS 4 x per uur een goede aansluiting zou hebben naar Bijlmer of Nijmegen/Utrecht/Eindhoven/Venlo op Amsterdam Zuid. Het voelt altijd zo lullig, dat die trein richting Nijmegen dan al klaarstaat voor vertrek op Zuid en je die aansluiting alleen kunt halen als die trein een keertje vertraging heeft, want op moment dat ik uit mijn trein stap gaan de deuren van de trein naar Nijmegen net dicht.

Mijn vraag is dus: zou het bij de nieuwe dienstregeling mogelijk zijn om deze treinen beter op elkaar te laten aansluiten? Het zijn maar een paar minuten - al kan ik mij voorstellen dat een paar minuten eerder/later een trein laten vertrekken weer vele consequenties kan hebben voor andere trajecten/aansluitingen, dus misschien is het gewoon niet haalbaar. Maar ik zou graag eens horen van iemand van de planning van NS wat de mogelijkheden en achtergronden zijn bij het verbeteren van deze aansluiting. Alvast dank voor je reactie!

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 november 2020, 15:12

De dienstregeling die in december ingaat, ligt al maanden vast. Daar kan niets meer aan gewijzigd worden.

Vanaf december 2021 zouden er ook op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol zes intercity's per uur moeten gaan rijden. De intercity's van Utrecht naar Schiphol zouden dan ook gaan doorrijden naar Leiden, Den Haag en Rotterdam. Zie deze Kamerbrief.

Ik meen dat het de bedoeling is dat er vanuit Arnhem vier treinen per uur naar Schiphol gaan en twee naar Amsterdam Centraal, en vanuit Eindhoven juist twee naar Schiphol en vier naar Amsterdam Centraal, zodat van en naar Leiden een rechtstreekse verbinding ontstaat met allerlei steden. Maar ik kan zo snel even geen informatie vinden over de meest recente plannen voor de lijnvoering.

Bekijk origineel

5 reacties

En inderdaad, in de avonduren en in het weekend is het wel mogelijk om rechtstreeks te reizen op dit traject, die ervaring heb ik. Was dit maar altijd zo. Maar dat zal om diverse technische redenen wel niet mogelijk zijn.

Goed lezen is kennelijk niet eenvoudig, Tamzin en iMark...ik geef in mijn vraag al aan dat de overstap van de vertrekkende treinen op .01/.31 prima is (die geeft de reisplanner ook op als voorkeursrit), mits de trein naar Zuid geen vertraging oploopt. 2 minuten om van perron 3 naar 4 te komen is goed te doen voor een gemiddelde reiziger.

Het gaat mij om de niet bestaande aansluiting op de treinen die om .09/.39 vertrekken van Zuid ri. Nijmegen op de trein die binnenkomt rollen op Zuid vanuit Leiden om .09/.39. Dat het fijn zou zijn als die aansluiting er wél zou zijn, ooit in de toekomst...en als ik Tochjo volg bestaat er misschien een kans dat dit vanaf najaar 2021 het geval zou kunnen zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner geeft inderdaad aan dat de overstap mogelijk is. Je hebt dan in de praktijk zo’n 90 seconden om de overstap te halen.

Reputatie 7
Badge +3

In principe zou een overstap van 2 minuten in Zuid te halen moeten zijn. In de avond en op zondag is er trouwens een doorgaande trein. 

Badge +3

De dienstregeling die in december ingaat, ligt al maanden vast. Daar kan niets meer aan gewijzigd worden.

Vanaf december 2021 zouden er ook op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol zes intercity's per uur moeten gaan rijden. De intercity's van Utrecht naar Schiphol zouden dan ook gaan doorrijden naar Leiden, Den Haag en Rotterdam. Zie deze Kamerbrief.

Ik meen dat het de bedoeling is dat er vanuit Arnhem vier treinen per uur naar Schiphol gaan en twee naar Amsterdam Centraal, en vanuit Eindhoven juist twee naar Schiphol en vier naar Amsterdam Centraal, zodat van en naar Leiden een rechtstreekse verbinding ontstaat met allerlei steden. Maar ik kan zo snel even geen informatie vinden over de meest recente plannen voor de lijnvoering.

Reageer