Betere spreiding IC's en Sprinters tussen Utrecht en Driebergen-Zeist?

  • 20 mei 2018
  • 1 reactie
  • 102 Bekeken

's Avonds en in het weekeinde rijden er geen vier, maar slechts twee sprinters per uur tussen Driebergen-Zeist en Utrecht. Intercity en sprinter rijden in de huidige dienstregeling zowel heen als terug zeer kort na elkaar, zodat er feitelijk een halfuursdienstregeling bestaat.

De Intercity's tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen stoppen afwisselend op DbZ en Veenendaal-De Klomp. Is het niet mogelijk die verdeling aan te passen, waarmee een betere verbinding tussen Utrecht en Driebergen-Zeist (een betere verdeling over het uur) zou ontstaan? Gezien het aantal reizigers (de trein loopt vaak half leeg op DbZ) lijkt dat toch wenselijk. Het zou bovendien de slechte verbinding tussen DbZ en Zwolle (en verder) kunnen verbeteren: nu is er een standaard overstaptijd in Utrecht van 26 of 27 minuten...

1 reactie

IC aanpassen levert niet veel op - probleem verschuift naar overdag. - NS heeft besloten om de spinter Utrecht - Rhenen ´s avonds niet in het zelfde patroon te laten stoppen als overdag. Volgens mij heeft dit te maken met de doorgaande verbinding naar Breukelen. Mij is niet duidelijk waarom deze trein niet gewoon 15 minuten stilstaat in Utrecht zodat ´s avonds op de route Utrecht - Rhenen in het zelfde partoon als overdag kan worden gereden. In 2017 kon deze trein nog gewoon relatief lang stilstaan op utrecht CS, wat toen geen probleem was aangezien er gemiddeld toch maar 5 doorgaande reizigers per trein in zaten. (bron hfd 6.1 https://www.locov.nl/binaries/Locov%202017-20534.01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm118-312439.pdf )

Reageer