beantwoord

blijft driebergen zeist intercity station

  • 1 november 2020
  • 12 reacties
  • 685 Bekeken

Ik vind in verschillende nieuwsbronnen verschillende antwoorden op mijn vraag. Een oud AD artikel meldt dat er 4 IC’s per uur gaan stoppen maar andere bronnen melden dat er vanaf 2021 helemaal geen IC’s meer stoppen. Ik ben bekend met de uitbreiding van het aantal sporen en discussies in het verleden over het traject Schiphol-utrecht-Nijmegen). Ik kan echter nergens de huidige status vd toekomstige planning terug vinden. Blijven er straks IC treinen stoppen ? In hoeverre is dit zeker?

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 november 2020, 13:05

Het oorspronkelijke voorstel voor de lijnvoering tussen Utrecht en Arnhem, bekend onder de naam ‘6/3/3', ging uit van 6 intercity's en 6 sprinters per uur. In dit model zouden de intercity's niet meer stoppen in Driebergen-Zeist, en zouden 3 sprinters per uur rijden tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 3 tussen Utrecht en Rhenen.

Eind 2018 bleek dat plan niet meer haalbaar. Er is toen gekeken naar twee andere modellen. In de gelinkte documenten kunt u er meer over lezen, maar in het kort komen ze neer op het volgende.

Het eerste model, dat ‘6/4 met IC-stops’ wordt genoemd, kent 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem. Van deze 6 stoppen er 4 in Driebergen-Zeist en 2 in Veenendaal-De Klomp. Er zijn daarnaast 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Veenendaal Centrum en 2 per uur tussen Utrecht en Rhenen. Dit model lijkt het meest op de huidige situatie.

Het tweede model, dat ‘6/2/2 zonder IC-stops’ wordt genoemd, bestaat uit 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem die alleen in Ede-Wageningen stoppen. Daarnaast rijden er 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 2 tussen Utrecht en Rhenen.

In de meest recente voortgangsrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (september 2020) staat over dit traject (de corridor Schiphol-Utrecht-Nijmegen) het volgende:

Binnen deze PHS-corridor wordt (sinds het besluit dat is aangegeven in de VGR 2019-1) met een variant gewerkt voor een hoogfrequente lijnvoering: 6 intercity’s per uur Schiphol-Amsterdam Zuid-Utrecht-Arnhem, 1 ICE per 2 uur Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Duitse grens en 4 sprinters per uur Breukelen-Utrecht-Driebergen waarvan er 2 per uur naar Ede doorrijden en 2 per uur naar Veenendaal/Rhenen. Het gemeenschappelijke beeld is dat dit zogenoemde 6/4-model met halterende intercity’s te Driebergen-Zeist en Veenendaal De Klomp het meest tegemoet komt aan de behoeftes van de regionale partners en ook de gunstigste effecten op de exploitatie heeft.


Men heeft dus inmiddels besloten een aangepaste versie van het model ‘6/4 met IC-stops’ te gaan uitvoeren. Driebergen-Zeist zal dus, volgens de huidige plannen, een station blijven waar intercity’s stoppen. Dat kan natuurlijk in de toekomst nog veranderen, maar gezien de huidige terugloop wat reizigersaantallen betreft denk ik dat het nog wel lange tijd zal duren voor er sprake is van een situatie waarbij de reizigersaantallen zo zijn toegenomen dat er genoeg reizigers zijn voor niet-stoppende intercity's.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Het oorspronkelijke voorstel voor de lijnvoering tussen Utrecht en Arnhem, bekend onder de naam ‘6/3/3', ging uit van 6 intercity's en 6 sprinters per uur. In dit model zouden de intercity's niet meer stoppen in Driebergen-Zeist, en zouden 3 sprinters per uur rijden tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 3 tussen Utrecht en Rhenen.

Eind 2018 bleek dat plan niet meer haalbaar. Er is toen gekeken naar twee andere modellen. In de gelinkte documenten kunt u er meer over lezen, maar in het kort komen ze neer op het volgende.

Het eerste model, dat ‘6/4 met IC-stops’ wordt genoemd, kent 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem. Van deze 6 stoppen er 4 in Driebergen-Zeist en 2 in Veenendaal-De Klomp. Er zijn daarnaast 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Veenendaal Centrum en 2 per uur tussen Utrecht en Rhenen. Dit model lijkt het meest op de huidige situatie.

Het tweede model, dat ‘6/2/2 zonder IC-stops’ wordt genoemd, bestaat uit 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem die alleen in Ede-Wageningen stoppen. Daarnaast rijden er 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 2 tussen Utrecht en Rhenen.

In de meest recente voortgangsrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (september 2020) staat over dit traject (de corridor Schiphol-Utrecht-Nijmegen) het volgende:

Binnen deze PHS-corridor wordt (sinds het besluit dat is aangegeven in de VGR 2019-1) met een variant gewerkt voor een hoogfrequente lijnvoering: 6 intercity’s per uur Schiphol-Amsterdam Zuid-Utrecht-Arnhem, 1 ICE per 2 uur Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Duitse grens en 4 sprinters per uur Breukelen-Utrecht-Driebergen waarvan er 2 per uur naar Ede doorrijden en 2 per uur naar Veenendaal/Rhenen. Het gemeenschappelijke beeld is dat dit zogenoemde 6/4-model met halterende intercity’s te Driebergen-Zeist en Veenendaal De Klomp het meest tegemoet komt aan de behoeftes van de regionale partners en ook de gunstigste effecten op de exploitatie heeft.


Men heeft dus inmiddels besloten een aangepaste versie van het model ‘6/4 met IC-stops’ te gaan uitvoeren. Driebergen-Zeist zal dus, volgens de huidige plannen, een station blijven waar intercity’s stoppen. Dat kan natuurlijk in de toekomst nog veranderen, maar gezien de huidige terugloop wat reizigersaantallen betreft denk ik dat het nog wel lange tijd zal duren voor er sprake is van een situatie waarbij de reizigersaantallen zo zijn toegenomen dat er genoeg reizigers zijn voor niet-stoppende intercity's.

Dank voor dit zeer uitgebreide antwoord! In dit scenario zal de Schiphol forens vanuit Zeist er dus zelfs nog op vooruit gaan met 4 IC’s per uur ipv de huidige 2 IC’s. Tenminste als ik dat goed begrepen heb en deze plannen ook gehandhaafd blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat de dienstregeling eerder uitgedund gaat worden dan dat er meer treinen gaan rijden, nu er minder reizigers zijn.

Reputatie 7
Badge

Op de site van Deutsche Bahn is de dienstregeling 2021 al bekend. 2x per uur blijft de IC stoppen in Driebergen - Zeist en 2x in de Klomp. In de veronderstelling dat die info juist is…

Badge +3

Het komende jaar verandert er nog niets. De verhoging van het aantal intercity’s naar zes per uur op (Schiphol-)Utrecht-Arnhem staat gepland voor eind 2021 (dienstregeling 2022).

Reputatie 1

Dank voor dit zeer uitgebreide antwoord! In dit scenario zal de Schiphol forens vanuit Zeist er dus zelfs nog op vooruit gaan met 4 IC’s per uur ipv de huidige 2 IC’s. Tenminste als ik dat goed begrepen heb en deze plannen ook gehandhaafd blijven.

op de website van de NS lees ik dat er 6 IC’s tussen Utrecht en Arnhem gaan rijden. Details maakt de NS begin 2021 bekend en in het najaar van 2021 beslist prorail of het voorstel van de NS mag worden uitgevoerd ( heeft namelijk ook gevolgen voor andere vervoerders ) .

https://nieuws.ns.nl/derde-tienminutentrein-tussen-rotterdam-den-haag-leiden-en-schiphol/

Badge +3

Een leuk overzicht voor alle wijzigingen die tot nu toe bekend zijn voor de dienstregeling 2022.

https://www.treinreiziger.nl/tag/dienstregeling-2022/

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook de adviesaanvraag dienstregeling 2022:

https://nieuws.ns.nl/download/977450/adviesaanvraagdienstregeling2022.pdf

 

2.1 Meer Intercity’s Arnhem – Utrecht – Schiphol

NS wil zes Intercity’s per uur rijden tussen Arnhem, Ede-Wageningen, Utrecht, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol. Dit wordt mogelijk door het toevoegen van een vijfde en zesde Intercity tussen Arnhem en Schiphol (die vervolgens doorrijdt naar Rotterdam). De lijnvoering tussen Arnhem en Utrecht wordt hierdoor als volgt:

  • Twee keer per uur: Intercity Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol.
  • Twee keer per uur: Intercity Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Driebergen-Zeist – Utrecht – Amsterdam Amstel – Amsterdam Centraal en verder naar Den Helder.
  • Twee keer per uur: Intercity Arnhem – Ede-Wageningen – Veenendaal-De Klomp – Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol en veder naar Rotterdam.

In Utrecht verknopen en alterneren de zes Intercity’s van en naar Arnhem met de zes Intercity’s van en naar Eindhoven. Reizigers tussen Schiphol en Amsterdam enerzijds en Eindhoven en Arnhem anderzijds kunnen hierdoor zes keer per uur reizen mét behoud van rechtstreekse verbindingen.

Station Driebergen-Zeist krijgt in de uitwerking een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal in plaats van Schiphol. Station Veenendaal-De Klomp krijgt een rechtstreekse verbinding met Schiphol in plaats van Amsterdam Centraal en Nijmegen. Reizigers kunnen in Utrecht of Arnhem overstappen. Door de hoge frequenties en goede aansluitingen is het reistijdverlies minimaal.

Badge +3

Voor Driebergen-Zeist - Maarn - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen zou de sprinter Utrecht - Arnhem terug moeten komen.

Of dat allemaal past met een tienminutendienst Nijmegen - Utrecht (en verder)? Denk het niet.

Geen idee ook hoeveel reizigers van Klp of Db helemaal naar Nijmegen of Schiphol (of verder) willen.

Persoonlijk vind ik vanuit Zeist rechtstreeks naar Amsterdam Centraal wel leuk, maar dan kan ik ook vanuit ergens anders in Zeist een bus nemen naar Utrecht Centraal. Dat werkt prima want die rijden ook hoogfrequent en is vaak sneller dan via het station (dat eigenlijk nooit een echt intercitystation was).

Reputatie 1

Inmiddels zijn er weer (iets) andere plannen ( voor 2022 ).

van Driebergen zeist nog 2 IC’s per uur naar Nijmegen en Schiphol - niet meer naar Amsterdam CS.

4 IC’s per uur rijden het station voorbij.

geen sprinters naar Ede wageningen.

zie ook:

https://locov.nl/publicaties/downloads_getfilem.aspx?id=1273251&forcedownload=true

en

https://locov.nl/publicaties/downloads_getfilem.aspx?id=1273252&forcedownload=true

Badge

Ik zou het allemaal nog maar even afwachten want op dit moment lijkt het er op dat dienstregeling 2021 ook die van 2022 gaat worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat de dienstregeling van 2021 ook die van 2022 zal gaan worden heb ik nog niet gelezen, wel was er vorige week het nieuws dat de dienstregeling van 2022 grotendeels ook die van 2023 zal zijn.  https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld/  Of er moet sinds vorige week weer wat veranderd zijn.

Reageer