boos op ns vanwege onnodige vertraging

  • 27 november 2019
  • 32 reacties
  • 668 Bekeken

Ik had vanmorgen op mijn 20 min durende reis van Soest naar Utrecht 14!!! Minuten vertraging. En waarom? Omdat we drie !!!! Vertraagde Treinen voor moesten laten gaan. 
wat is dit voor oneerlijk beleid. Als alle treinen die op tijd zijn op vertraagde treinen moeten wachten heeft iedereen vertraging.

in de trein vanuit Soest zaten heel veel mensen en wij waren gewoon op tijd. 1 sneltrein voor laten gaan ok maar drie?? Met als gevolg 75% vertraging? Dat voelt heel onrechtvaardig. Alsof wij er niet toe doen,

ik miste 2 aansluitingen in Utrecht en ik was op weg naar een begrafenis.

 

groet corine

 

 


32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De prioriteit wordt door ProRail bepaald. ProRail heeft daarbij de neiging om intercity's voorrang te geven en dat pakt dan soms heel nadelig uit voor sprinterreizigers. Sprinterreizigers worden op het spoor nu eenmaal niet serieus genomen.

Badge +3

Dat is een deel van het verhaal. NS heeft wel degelijk invloed op de afhandelingsscenario’s bij verstoorde situaties. 

NS kan zelf aangeven of ze een IC voorrang willen geven op een Sprinter. Het lijkt wel of in dit geval het uitgangspunt is verlaten dat een trein die op tijd is niet vertraagd gaat worden om voorrang te geven op vertraagde andere treinen. Ik vermoed dat het ging om trein 5524, vertrek 09.02 uur uit Soest.

De trein was op tijd en heeft vertraging opgelopen door het wachten op andere treinen. 

Een minder geslaagd besluit om trein 5524 zo ernstig te vertragen. Tenzij er zeer zwaarwegende redenen waarom om de treindienst zo af te handelen, bijvoorbeeld spoorcapaciteit in Utrecht Centraal.

Badge

@iMark, Er is algemeen overleg over hoe te handelen tussen de NS en ProRail en sommige situaties worden vastgelegd in een TAD.  Echter blijft de treindienstleider degene die uiteindelijk de keuzes maakt en de eindbeslissing neemt, niet de NS.

Aangezien we de situatie van dat moment niet weten is het ook niet te zeggen of er anders gehandeld had kunnen worden. Er waren in ieder geval problemen op het spoor bij Amersfoort.

Helaas is het reizen per trein (net als met de auto) afhankelijk van heel veel dingen die bepalen of je op tijd aankomt op je bestemming of niet.

Badge +3

Dan nog blijft het vreemd dat een trein die niet uit de richting Amersfoort komt (waar problemen waren) vertraagd wordt. Het zou zo maar kunnen dat de treindienstleider een foute inschatting heeft gemaakt van de situatie. Het lijkt me dat NS dit zou moeten laten uitzoeken en moeten klagen bij ProRail want dit lijkt me geen correcte afhandeling.

Hallo Corine,

Heel vervelend voor je.

Het is moeilijk voor de meesten van ons de situatie achteraf te analyseren. Eigenlijk zou hier een eerlijke specialist antwoord moeten geven op je vraag (en frustratie) en je een doos bonbons en een oprecht excuus geven.

Soms is een vertraging onnodig en soms is het onvermijdelijk. Het is een vaak een complexe zaak en er worden ook fouten gemaakt. Soms zelfs hele grote fouten (Fyra-affaire) die veel geld hebben gekost.

Ik vermoed ook dat de autoriteiten in veel gevallen reizigers in de intercity belangrijker vinden dan de reizigers in de sprinters.

In de toekomst zal het denk ik nog erger worden, want er zijn eigenlijk te veel reizigers in het kleine Nederland, terwijl tegelijkertijd de NS kosten wil besparen (en geld wil verdienen).

 

Groeten,

Tom

Reputatie 7
Badge

Complottheorieën en zelfs de Fyra komt weer eens voorbij. Ik zou het bericht van @Jeroen maar als meest realistische markeren.

Immers niemand kan hier bepalen waarom de ProRail treindienstleider voor deze afhandeling heeft gekozen. Alleen hij/zij heeft het complete overzicht en kan alle gevolgen overzien.

Complottheorieën en zelfs de Fyra komt weer eens voorbij. Ik zou het bericht van @Jeroen maar als meest realistische markeren.

Immers niemand kan hier bepalen waarom de ProRail treindienstleider voor deze afhandeling heeft gekozen. Alleen hij/zij heeft het complete overzicht en kan alle gevolgen overzien.

Het is eigenlijk behoorlijk grof wat jij schrijft. Tegen Corine zeggen dat jij weet wie op het forum gelijk heeft (en dat ik blijkbaar onzin schrijf).

 

Alles wat ik schrijf is waar. Als ik schrijf dat jij blijkbaar de achterkant van de NS-treinen kust en niet veel empathie hebt voor Corine, loop ik het gevaar door een moderator op de vingers getikt te worden. (Niet dat me dat veel kan schelen, maar censuur stel ik niet zo op prijs.)

Ik schrijf duidelijk dat de zaak moeilijk te analyseren is en dat er eigenlijk een specialist eerlijk hier het hele verhaal zou moeten doen. Vaak is een vertraging onvermijdelijk, maar er worden ook ‘onnodige’ fouten gemaakt. Soms zelfs heel grote fouten, die veel geld kosten. (De Fyra komt nooit meer voorbij in Nederland).

En meer mensen vermoeden dat de autoriteiten voorrang geven aan intercity’s en reizigers in sprinters laten wachten. Dat zal ook wel zijn reden hebben. Laat de NS daar eerlijk over zijn.

 

Je hoeft geen profeet te zijn om te zien dat in de toekomst de chaos groter zal worden (ook vanwege de poging van de NS alles te willen automatiseren).

Badge +3

Vaak is de meest voor de hand liggende verklaring de juiste. Het kan zo maar zijn dat de treindienstleider een fout heeft gemaakt. Heel vervelend maar het kan een keer gebeuren. 

Daarom raad ik NS aan om deze specifieke ochtend nog een keer te bespreken met ProRail zodat geanalyseerd kan worden wat er precies is gebeurd en hoe een volgende keer anders en beter opgetreden kan worden. Ik vind het iets te vrijblijvend om te doen alsof we het handelen van ProRail maar als een natuurramp moeten ondergaan waar NS helemaal geen invloed op heeft.

Hoi Corines, welkom op de NS Community. 

Ik denk inderdaad dat we het antwoord van Jeroen als meest accurate omschrijving kunnen zien van wat er zich achter de schermen afspeelt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor jou wel een ontzettend vervelende situatie is en ik kan me heel goed voorstellen dat het als oneerlijk overkomt. Mijn excuses voor het ongemak. Ik heb een melding hierover doorgezet.

Reputatie 7

voorrang geven aan intercity’s en reizigers in sprinters laten wachten.

Het is nog nooit een geheim geweest dat er een bepaalde afhandeling is.

Normaal gezien Internationaal → HSL → Intercity → Sprinter

Maar elke situatie is anders. Een goederentrein voor laten gaan klinkt soms rot, maar een goederentrein moet toch rijden. Door laten rijden waardoor 1 trein 10 minuten vertraging heeft, of stil laten staan, spoor bezet houden, weer op laten trekken, waardoor er nog veel meer vertraging ontstaat.

Treinen met vertraging krijgen soms vertraging op treinen die op tijd rijden. Afhankelijk van de prioriteit. Dit ligt ook aan keertijden, knooppunten etc etc. 

 

Het is een grote puzzel, die wij allemaal niet makkelijk kunnen overzien. Daarom zijn er plannen en richtlijnen voor gemaakt. 

Deze worden door ProRail gehandhaafd en die kan daar op bijsturen indien nodig. Die maken de beslissingen uiteindelijk.

voorrang geven aan intercity’s en reizigers in sprinters laten wachten.

Het is nog nooit een geheim geweest dat er een bepaalde afhandeling is.

Normaal gezien Internationaal → HSL → Intercity → Sprinter

Maar elke situatie is anders.

 

Het is een grote puzzel, die wij allemaal niet makkelijk kunnen overzien. Daarom zijn er plannen en richtlijnen voor gemaakt. 

 

Dat is zo, het is soms complex en bovendien moet er snel een beslissing vallen.

En soms worden er fouten gemaakt.

En dan zijn er altijd wel reizigers die niet krijgen waar ze voor betaald hebben. De NS moet het klanten dan niet moeilijker maken om geld terug te krijgen bij vertraging. Dat is dan weer niet sportief/eerlijk/fair.

 

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties. Nu voel ik me toch serieus genomen ! 

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties. Nu voel ik me toch serieus genomen ! 

:thumbsup_tone5:

Leuk dat je reageert. Ik wens je veel soepel verlopende treinreizen toe!

Het zou fijn zijn als de NS zijn best doet de belangen van al zijn klanten te behartigen. Er is nog veel te verbeteren, al zie ik ook verslechteringen helaas.

 

Badge +3

Het is nog nooit een geheim geweest dat er een bepaalde afhandeling is.

Normaal gezien Internationaal → HSL → Intercity → Sprinter

Normaal gezien wordt een trein die op tijd rijdt niet vertraagd om een aantal vertraagde treinen te laten voorgaan. In dit geval was de 5524 op tijd en waren al die andere treinen dat niet. Het is helemaal vreemd om de 5524 te laten wachten omdat dan ook nog een keer de kering in Utrecht in gevaar komt. En dat is precies wat er gebeurd is. De kerende 5531 is met 4 minuten vertraging uit Utrecht vertrokken. https://treinposities.nl/ritinfo/20191127/5531

We mogen van ProRail verwachten dat dit soort factoren worden meegewogen wanneer een beslissing genomen wordt om de treindienst nog verder te verstoren.

Reputatie 7
Badge

Er zijn nog vacatures vrij voor de functie van ProRail treindienstleider. Dus als iemand zich geroepen voelt voor deze interresante uitdaging, solliciteer en schep orde in de chaos ? 

Reputatie 7
Badge +3

voorrang geven aan intercity’s en reizigers in sprinters laten wachten.

Het is nog nooit een geheim geweest dat er een bepaalde afhandeling is.

Normaal gezien Internationaal → HSL → Intercity → Sprinter

Maar elke situatie is anders.

 

Het is een grote puzzel, die wij allemaal niet makkelijk kunnen overzien. Daarom zijn er plannen en richtlijnen voor gemaakt. 

 

Dat is zo, het is soms complex en bovendien moet er snel een beslissing vallen.

En soms worden er fouten gemaakt.

En dan zijn er altijd wel reizigers die niet krijgen waar ze voor betaald hebben. De NS moet het klanten dan niet moeilijker maken om geld terug te krijgen bij vertraging. Dat is dan weer niet sportief/eerlijk/fair.

 

Er is een GeldTerugbijVertraging-regeling voor vertragingen vanaf 15 minuten (ic-direct) en vanaf 30 minuten (overige treinen). TS had 16 minuten vertraging.

voorrang geven aan intercity’s en reizigers in sprinters laten wachten.

Het is nog nooit een geheim geweest dat er een bepaalde afhandeling is.

Normaal gezien Internationaal → HSL → Intercity → Sprinter

Maar elke situatie is anders.

 

Het is een grote puzzel, die wij allemaal niet makkelijk kunnen overzien. Daarom zijn er plannen en richtlijnen voor gemaakt. 

 

Dat is zo, het is soms complex en bovendien moet er snel een beslissing vallen.

En soms worden er fouten gemaakt.

En dan zijn er altijd wel reizigers die niet krijgen waar ze voor betaald hebben. De NS moet het klanten dan niet moeilijker maken om geld terug te krijgen bij vertraging. Dat is dan weer niet sportief/eerlijk/fair.

 

Er is een GeldTerugbijVertraging-regeling voor vertragingen vanaf 15 minuten (ic-direct) en vanaf 30 minuten (overige treinen). TS had 16 minuten vertraging.

 

Stuur dan geen automatische afwijzingsmail zonder te vermelden dat het om een automatische afwijzing gaat en zonder te vermelden dat je bezwaar kan/moet maken om van deze regeling gebruik te maken.

Informeer en help mensen die dat niet weten of daar moeite mee hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend @Corines om door een vertraging een begrafenis te missen, maar had u niet eerder kunnen vertrekken of had u door deze trein te nemen een betere aansluiting gehad, dan als u een eerdere trein had genomen?  Minder dan een kwartier speling vind ik persoonlijk wel een beetje krap.

Vervelend @Corines om door een vertraging een begrafenis te missen, maar had u niet eerder kunnen vertrekken of had u door deze trein te nemen een betere aansluiting gehad, dan als u een eerdere trein had genomen?  Minder dan een kwartier speling vind ik persoonlijk wel een beetje krap.


Geef de klant maar de schuld.

De NS levert een wanprestatie en klanten hebben het recht hun ongenoegen te uiten en de NS op zijn verantwoordelijkheid te wijzen. De NS behoort klanten die geen waar krijgen voor hun geld netjes te behandelen.

Reputatie 7
Badge

Vervelend @Corines om door een vertraging een begrafenis te missen, maar had u niet eerder kunnen vertrekken of had u door deze trein te nemen een betere aansluiting gehad, dan als u een eerdere trein had genomen?  Minder dan een kwartier speling vind ik persoonlijk wel een beetje krap.

Vreemde reactie, nergens staat dat TS de begrafenis gemist heeft @MoDe Ze was er "slechts" naar onderweg.

Reputatie 7
Badge

Stuur dan geen automatische afwijzingsmail zonder te vermelden dat het om een automatische afwijzing gaat en zonder te vermelden dat je bezwaar kan/moet maken om van deze regeling gebruik te maken.

Deze persoonlijke stelling is de afgelopen dagen nu zo'n 10 keer op dezelfde wijze op de Community gezet. Denk zomaar dat we je standpunt in deze nu wel kennen @fatsoen .

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend @Corines om door een vertraging een begrafenis te missen, maar had u niet eerder kunnen vertrekken of had u door deze trein te nemen een betere aansluiting gehad, dan als u een eerdere trein had genomen?  Minder dan een kwartier speling vind ik persoonlijk wel een beetje krap.

Vreemde reactie, nergens staat dat TS de begrafenis gemist heeft @MoDe Ze was er "slechts" naar onderweg.

Je hebt gelijk, het ging om missen van 2 aansluitingen op weg naar een begrafenis.

Stuur dan geen automatische afwijzingsmail zonder te vermelden dat het om een automatische afwijzing gaat en zonder te vermelden dat je bezwaar kan/moet maken om van deze regeling gebruik te maken.

Deze persoonlijke stelling is de afgelopen dagen nu zo'n 10 keer op dezelfde wijze op de Community gezet. Denk zomaar dat we je standpunt in deze nu wel kennen @fatsoen .

 

Herhaling heeft zo zijn charme, maar is ook relevant in deze kwestie.

Badge

Het is nog nooit een geheim geweest dat er een bepaalde afhandeling is.

Normaal gezien Internationaal → HSL → Intercity → Sprinter

Normaal gezien wordt een trein die op tijd rijdt niet vertraagd om een aantal vertraagde treinen te laten voorgaan. In dit geval was de 5524 op tijd en waren al die andere treinen dat niet. Het is helemaal vreemd om de 5524 te laten wachten omdat dan ook nog een keer de kering in Utrecht in gevaar komt. En dat is precies wat er gebeurd is. De kerende 5531 is met 4 minuten vertraging uit Utrecht vertrokken. https://treinposities.nl/ritinfo/20191127/5531

We mogen van ProRail verwachten dat dit soort factoren worden meegewogen wanneer een beslissing genomen wordt om de treindienst nog verder te verstoren.


Dat is niet geheel waar iMark, het gebeurt geregeld dat een trein die op tijd is moet wachten op een vertraagde trein.  Dat is nu juist de moeilijkheid in het hele verhaal omdat er voor elke trein een afweging gemaakt moet worden wat het beste scenario is om over het geheel gezien zo min mogelijk overlast/problemen te veroorzaken. 

Zo zal een IC tot een bepaald aantal minuten vertraging voorrang krijgen op een sprinter als de IC er bij de eerste stations niet voorbij kan, dan krijgt de sprinter dus wat vertraging maar zo wordt voorkomen dat de IC met een grotere vertraging te maken krijgt.  Een IC kan met een sprinter voor zich waar deze niet voorbij kan met 3 sprinter stops zo maar 10 minuten vertraging extra oplopen. 

En in het geval van Utrecht gaat het ook nog eens om de vertraging die treinen hebben die nog verder doorrijden dan Utrecht Centraal en de problemen die de vertraging weer op die trajecten kan veroorzaken. Het kan dus een heel bewuste afweging geweest zijn van de treindienstleider om dit op deze manier te doen en ik begrijp dat je als reiziger van de trein uit Baarn flink baalt hiervan.

De vertrekvertraging van de 5531 is dan zeer waarschijnlijk minder kwalijk dan de verstoring op een ander traject.

Badge +3

Wederom een heel verhaal maar ik ben nog niet overtuigd. Ik denk nog steeds dat de treindienstleider een inschattingsfout heeft gemaakt. Dat kan een keer gebeuren in de hectiek.

Wel opvallend dat de NS-erg het zo opnemen voor ProRail. In een niet zo grijs verleden kreeg ProRail de schuld van zo ongeveer iedere vertraging.

Reageer