Boxtel-Meteren vs Weert-Antwerpen

• 6 februari 2018
  • 23 reacties
  • 301 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Er komt steeds meer verzet tegen PHS Boxtel-Meteren wat het goederenvervoer betreft.
Tijd om in plaats daarvan de stille route Weert-Antwerpen te activeren?

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En hoe moeten die treinen dan gaan rijden? Rotterdam-Antwerpen-Weert-Roermond-MonchenGladbach? Dat lijkt me nogal een eind om.
Badge
Internationaal goederenvervoer over de IJzeren Rijn vereist met de huidige infra tweemaal kopmaken: ofwel in Weert en Eindhoven, ofwel in Roermond en Venlo (inclusief een enkelsporige Maaslijn met beperkte cargocapaciteit). Dat krijg je nooit rendabel, tenzij je de Betuweroute, Brabantroute en Montzenroute gelijktijdig saboteert (liever niet doen aub).
Daarnaast is Roermond nu al aan het steigeren bij suggesties van extra goederenvervoer. En al helemaal bij de suggesties van reactivatie Roermond - Mönchengladbach, het oostelijke stukje IJzeren Rijn.
Reputatie 7
Badge +4
En hoe moeten die treinen dan gaan rijden? Rotterdam-Antwerpen-Weert-Roermond-MonchenGladbach? Dat lijkt me nogal een eind om.

Rotterdam-Antwerpen niet, maar Antwerpen-Ruhrgebied via die route wel. België wil dat graag in plaats van de steile Montzenlijn, die nu feitelijk als IJzeren Rijn dient. De Nederlandse staat heeft die verbinding willen verhinderen ten gunste van Rotterdam en dat is ook gelukt.
In Hamont staat nog een gedenksteen waar de IJzeren Rijn wordt genoemd. Daar gaat hij de grens over naar Weert.

Een indruk van een deel van de IJzeren Rijn nu:

https://www.youtube.com/watch?v=LV4ba4pRKRo
Reputatie 7
Badge
Internationaal goederenvervoer over de IJzeren Rijn vereist met de huidige infra tweemaal kopmaken: ofwel in Weert en Eindhoven, ofwel in Roermond en Venlo .
volgens de"voorlichting" van ProRail op de PHS informatiebijeenkomsten gaat het om goederenverkeer van Kijfhoek naar Limburg, dat moet verdwijnen van het traject Breda-Boxtel. Dat kan ook via Roosendaal, Antwerpen Noord en Hamont naar Weert. Dat hoeft nergens te keren.
Reputatie 7
Badge +3
Het is natuurlijk te dwaas om los te lopen dat binnenlandse treinen via het buitenland moeten gaan rijden vanwege het gezeur vanwat actiegroepen.
Reputatie 3
Het is natuurlijk te dwaas om los te lopen dat binnenlandse treinen via het buitenland moeten gaan rijden vanwege het gezeur vanwat actiegroepen.

De meesten gaan naast of in de buurt van een spoorlijn wonen om vervolgens te gaan klagen over geluidsoverlast. Het is idd gezeur en gezien de weinige incidenten met goederenvervoer een zeer veilige manier van vervoer. Ik zou zeggen wen er aan of verhuis!
Reputatie 7
Badge +3
Het is heel merkwaardig hoe negatief er in Nederland wordt aangekeken tegen het vermeende gevaar van het vervoer van gevaarlijke stoffen per trein. In Duitsland stimuleert men juist extra goederenvervoer op het spoor om vrachtwagen met gevaarlijke stoffen van de weg te krijgen. Dat is veel risicovoller.
Reputatie 7
Badge
Het is natuurlijk te dwaas om los te lopen dat binnenlandse treinen via het buitenland moeten gaan rijden vanwege het gezeur van wat actiegroepenDe meesten gaan naast of in de buurt van een spoorlijn wonen om vervolgens te gaan klagen over geluidsoverlast. Het is idd gezeur en gezien de weinige incidenten met goederenvervoer een zeer veilige manier van vervoer. Ik zou zeggen wen er aan of verhuis!Het is heel merkwaardig hoe negatief er in Nederland wordt aangekeken tegen het vermeende gevaar van het vervoer van gevaarlijke stoffen per trein. In Duitsland stimuleert men juist extra goederenvervoer op het spoor om vrachtwagen met gevaarlijke stoffen van de weg te krijgen. Dat is veel risicovoller.

@Ton1961 @iMark @Tamzin
grappig.. Jullie verhaal lijkt op dat van stadsbewoners die vinden dat je niet moet klagen over vliegtuigen "want zo normaal" tot ze zelf onder de nieuwe startbaan blijken te wonen. Dan ineens is het een wereldprobleem. Grote mond, napraten, maar geen kennis van feiten.

Het gaat hier om mensen die al tientallen jaren wonen langs een trace waarop in 30 jaar de hoeveelheid treinen is verviervoudigd, en waarvan ProRail meldt dat er niet voldoende geld is om afdoende te isoleren tegen geluid en trillingen. Dat is niet kiezen maar ondergaan. Men protesteert tegen het afschepen van bezwaren, zonder argumenten en oplossingen.
Reputatie 3
Het is natuurlijk te dwaas om los te lopen dat binnenlandse treinen via het buitenland moeten gaan rijden vanwege het gezeur van wat actiegroepenDe meesten gaan naast of in de buurt van een spoorlijn wonen om vervolgens te gaan klagen over geluidsoverlast. Het is idd gezeur en gezien de weinige incidenten met goederenvervoer een zeer veilige manier van vervoer. Ik zou zeggen wen er aan of verhuis!Het is heel merkwaardig hoe negatief er in Nederland wordt aangekeken tegen het vermeende gevaar van het vervoer van gevaarlijke stoffen per trein. In Duitsland stimuleert men juist extra goederenvervoer op het spoor om vrachtwagen met gevaarlijke stoffen van de weg te krijgen. Dat is veel risicovoller.

@Ton1961 @iMark @Tamzin
grappig.. Jullie verhaal lijkt op dat van stadsbewoners die vinden dat je niet moet klagen over vliegtuigen "want zo normaal" tot ze zelf onder de nieuwe startbaan blijken te wonen. Dan ineens is het een wereldprobleem. Grote mond, napraten, maar geen kennis van feiten.

Het gaat hier om mensen die al tientallen jaren wonen langs een trace waarop in 30 jaar de hoeveelheid treinen is verviervoudigd, en waarvan ProRail meldt dat er niet voldoende geld is om afdoende te isoleren tegen geluid en trillingen. Dat is niet kiezen maar ondergaan. Men protesteert tegen het afschepen van bezwaren, zonder argumenten en oplossingen.

Dat is een gevolg van economische groei en groei van de bevolking. In meer of mindere mate hebben we daar allemaal last van. Daarnaast verbaas ik me nog steeds over het feit dat er zo dicht langs het spoor gebouwd wordt. Mogelijk ken je de situatie nabij Vught Aansluiting? Ik denk dat A) wie verzint het om zo dicht langs het spoor te bouwen en 😎 wie zou daar willen wonen?
Reputatie 7
Badge +3
@klant-Jac
Ik heb het niet over overlast van trillingen en geluid. Ik heb het puur over de onberedeneerde angst voor treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren.

Overlast van verkeer in welke vorm dan ook moet zoveel mogelijk voorkomen en opgelost worden. Het is in dit verband interessant dat er in Noord-Holland meerdere projecten zijn waarbij overlast van autosnelwegen als gevolg van planologische blunders uit het verleden aangepakt is of wordt. Denk aan het verlegde tracé van de A1 bij Muiden, de ondertunneling van de A9 (Gaasperdammerweg), de ondertunneling van de A9 bij Amstelveen en de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp.

Ook in het spoorwegnet zijn meerdere plekken in Nederland waar de overlast enorm is toegenomen en het niet minder dan een vorm van beschaving zou zijn om het huidige tracé te verleggen. Vught is natuurlijk een goed voorbeeld maar ook bijvoorbeeld de Gooilijn die gelijkvloers dwars door Hilversum en Bussum loopt.
Reputatie 7
Badge +3
Wie betaalt die miljarden voir jouw beschaving?
Reputatie 7
Badge
Daarnaast verbaas ik me nog steeds over het feit dat er zo dicht langs het spoor gebouwd wordt. Mogelijk ken je de situatie nabij Vught Aansluiting? Ik denk dat A) wie verzint het om zo dicht langs het spoor te bouwen en 😎 wie zou daar willen wonen?
Ik ken dat gebied goed. Merendeel van de huizen en huisjes die jij bedoelt dateren van voor WO2, en een deel van vlak na WO2. A) Wie t verzint? Grondbezitters en vastgoedfinanciers, woningbouwverenigingen en tegenwoordig projectontwikkelaars, die het eerst verhuren en daarna los doorverkopen. Waarom hier? Op dit soort locaties is de grond goedkoop. Vandaar ook veel industriegrond langs de spoorbaan.
😎 Degenen die er wonen hebben dit niet beslist en weinig te willen. Als ze al geld hebben zit dat in hun huis, en dat wordt minder waard naarmate er zulke plannen worden gepresenteerd. Dus iets anders kopen en verhuizen is niet haalbaar. En omdat ze weinig te makken hebben, vallen ze bij schadevergoedingsprocedures naast de pot.
Reputatie 7
Badge +3
Wie betaalt die miljarden voir jouw beschaving?
Vergeleken met andere posten op de rijksbegroting zijn dit relatief kleine en eenmalige uitgaven.
Reputatie 7
Badge
@klant-Jac
Ik heb het niet over overlast van trillingen en geluid. Ik heb het puur over de onberedeneerde angst voor treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren.

grote ongelukken zoals in Gent-Wetteren en Zwijndrecht veroorzaken geen ontrechte angst, zeker niet bij wisselstraten.
Reputatie 7
Badge +3
Wel eens gezien wat er dagelijks aan ongelukken op de A67 gebeurt?
Reputatie 7
Badge
Wel eens gezien wat er dagelijks aan ongelukken op de A67 gebeurt? Dagelijks gemiddeld 1/dag; meestal kop-staart. 78% personenauto. onder 1% tankwagen. Waar loopt die weg door een dorp en vlak langs huizen?
Reputatie 7
Badge +3
In Eindhoven bijv. Verder denk je toch niet serieus dat een eventuele gifwolk zich keurig aan de gemeentegrens houdt.
Reputatie 7
Badge
In Eindhoven bijv. Verder denk je toch niet serieus dat een eventuele gifwolk zich keurig aan de gemeentegrens houdt.in "Eindhoven bijv" liggen de woonwijken ca 1 km van de A67 af. Het enige waar ik serieus aan wil denken is de combi van geluid, trilling, gevaar en schaal. Dat is bij een trein met 40 chemische wagons op 100 mtr afstand anders dan bij een enkele vrachtwagen op 1km ver.
Reputatie 2
De A67 gaat inderdaad vlak langs Eindhoven maar daarna houdt het op en is het gras en bomen geblazen tot Venlo. De spoorlijn gaat echter wel dwars door plaatsen als Helmond en Deurne terwijl de A67 daar een eind vandaan blijft.
Reputatie 1
Er gaan toch goederentreinen rijden met gevaarlijke stoffen. Dit kan best zorgelijk zijn misschien. Zie ook op: https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2018/01/23/toch-gevaarlijke-stoffen-over-trace-hamont-weert/
Reputatie 1
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/01/16/ijzeren-rijn-via-venlo-goedkoopste-oplossing/
Reputatie 3
Daarnaast verbaas ik me nog steeds over het feit dat er zo dicht langs het spoor gebouwd wordt. Mogelijk ken je de situatie nabij Vught Aansluiting? Ik denk dat A) wie verzint het om zo dicht langs het spoor te bouwen en 😎 wie zou daar willen wonen?
Ik ken dat gebied goed. Merendeel van de huizen en huisjes die jij bedoelt dateren van voor WO2, en een deel van vlak na WO2. A) Wie t verzint? Grondbezitters en vastgoedfinanciers, woningbouwverenigingen en tegenwoordig projectontwikkelaars, die het eerst verhuren en daarna los doorverkopen. Waarom hier? Op dit soort locaties is de grond goedkoop. Vandaar ook veel industriegrond langs de spoorbaan.
😎 Degenen die er wonen hebben dit niet beslist en weinig te willen. Als ze al geld hebben zit dat in hun huis, en dat wordt minder waard naarmate er zulke plannen worden gepresenteerd. Dus iets anders kopen en verhuizen is niet haalbaar. En omdat ze weinig te makken hebben, vallen ze bij schadevergoedingsprocedures naast de pot.

Ik bedoel niet de oude huizen maar de nieuwbouwwoningen zonder achtertuin. Zijn koopwoningen dus het lijkt me een bewuste keuze om die daar te bouwen en vooral te kopen.
De woningen zonder achtertuin staan dus enkele meters met de achtergevel van het spoor vandaan.
Reputatie 7
Badge
ik bedoel niet de oude huizen maar de nieuwbouwwoningen zonder achtertuin. Zijn koopwoningen dus het lijkt me een bewuste keuze om die daar te bouwen en vooral te kopen. De woningen zonder achtertuin staan dus enkele meters met de achtergevel van het spoor vandaan. You're right. ik moest ff zoeken om te begrijpen welke je bedoelt. JW Frisolaan. 16 huizen. Staan al weer 3 te koop. Project van het Bossche grootgeld (Lang Leven Beleggingen BV), uitgevochten tot aan de Raad van State, in 2006 snel gebouwd voor PHS officieel in beeld kwam en in de hype voor de crisis gedumpt. De kopers zijn er in getrapt (iets met technisch weggemoffelde verhoogde geluidsnorm in de bouwvergunning). Is niet representarief voor de overige huizen. Gemeente Vught speelde vies spelletje. De wethouder P Pennings is bijna buurman van de beruchte vastgoed familie Groenewoud.

Reageer